Test av bokhylle høytaler: Argon Alto 4
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Viser resultater 1 til 1 av 1
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av bokhylle høytaler: Argon Alto 4

Test Argon Alto 4
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20180228_122627.jpg
Visninger:	101
Størrelse:	2.96 MB
ID:		126461

I forbindelse med at dama hadde bursdag og nylig har kjøpt leilighet gikk jeg til innkjøp av lyd. Hun skulle ha noe å forbedre tv lyden med, og høre litt musikk på så tanken var først lydplanke til 1500 kr hos elkjøp, eller ett par små kompakte på brukten og en NAD 3130 jeg hadde stående. Vurderte Dali Concept 1 som jeg selv har bak, men folk prøver å få opp mot 1500 kr (mer en nye for 10 år siden! Jeg kjøpte mine for 650 kr) på finn, så jeg kasserte den planen. Så, turen gikk til Hifiklubben Drammen for å ta en lytt til minstemann av deres eget merke Argon. Disse overasket meg såpass, + at det ikke finnes noe info om den her inne, at jeg har bestemt meg for å lage en liten uformell test. Referansen min er Dali Ikon 6 som jeg sitter på selv i min stue, på en tx-nr626 receiver.

Specs kan få fra hifiklubbens side (link til slutt), men kort fortalt:
    • 84 db sensitivitet
    • 4 ohm
    • 4” bass/mellomtone
    • 0,75” softdome

Testmateriale er fra spotify, max kvalitet:
    1. The war on drugs – pain
    2. Fleet foxes – The shrine/an argument
    3. Diverse Ed sheeran
    4. Diverse M83

A/B testet mot

• Dali Spektor 1 (hifiklubben)
    • Dali Concept 1 (mine bak-høyttalere 9 år gamle)

Høytalerene ser meget bra ut og har en finish som overgår det meste annet i prisklassen mener jeg. Det er sort fronttrekk som sitter fast ved hjelp av magneter! Høytaleren ser dog såpass bra ut uten trekket at jeg syntes det ser best ut. Avrundede kanter og hvitt vinyltrekk. Dynavoice S3 er vel mest naturlige konkurrent (ikke hørt), men den ser ikke ut mener nå jeg. Når jeg var nede på klubben koblet en ivrig og hjelpsom selger under opplæring opp disse for meg, og lot meg i samme slengen A/B teste de mot Dali Spektor 1 (til over dobbel pris) som jeg og var litt nysgjerrig på. Selgeren satte på Dire straits og jeg lyttet vel omtrent 5 min. Jeg ble umiddelbart overaska over hvor kurant Alto 4 låt. Sammenliknet med Spektor 1 var det mørkere klang, og helt klart mindre detaljer i diskanten. Til gjengjeld syntes jeg det var noe mer bass. Siden Spektor 1 var utenfor prisen jeg hadde satt for gave forlot jeg sjappa med Alto 4 i hvitt. Spektor var dog en høyttaler som ga inntrykk av at Dali har klart å få detaljert lyd ned i de lave prisklassene, selv om jeg syntes utseende på Argon trumfet Dali Spektor any day.

Etter at dama fikk åpna gaven hjemme hos meg hørte vi The war on drugs på anlegget mitt. Så koblet vi av Ikon 6 og til Argonene (viktig å notere at de var rett ut av esken, ikke innspilt). Det låt bra! De små tassene krutta opp ett ganske så overbevisende lydbilde. Seff ingen match for Ikon 6, men jeg ble virkelig overasket. Det var såpass mye bass fra disse bittesmå høyttalere at jeg måtte bort å sjekke om subben virkelig ikke spilte. Helt utrolig. Det virker ikke som de ruller av på 80hz som spe antyder, men det kan være en liten pukkel i øvre bass for å gi inntrykket av dypere bass. I så fall fungerer dette utmerket. Etter å ha lyttet oss igjennom litt ymse og drukket litt vin tok jeg bak-høyttalerne Dali Concept 1 og koblet til foran for en direkte sammenlikning. Det ble åpenbart ganske fort at Argon Alto 4 var en seriøs utfordrer i så måte, selv uinnspilt og med mindre elementer spilte de mye mer bass enn Concept 1 som falt litt igjennom der. Argonene var klart mørkere i lyden enn Concept, så det kunne kanskje føles som det var noe mer detaljer i diskanten på Concept 1. Concept serien har jo en lys klang, og det gir førsteinntrykk av mer detaljer. Concept 1 sin svake diskant (ikke samme som de andre i Concept serien) hjelper likevel ikke til å slå utfordreren, jeg skrudde opp litt og Argon sitt lydbilde var å foretrekke som allrounder. De to har svakhetene sine bare på forskjellige områder, så er bare å velge sin gift. Argon Alto 4 har nok noe dårligere «stereo image», dvs de plasserer ikke instrumentene så tydelig i lydbildet som Concept Men lyden er der, og det er det viktigste på høyttalere som skal «fylle ett lite rom», og ikke brukes til kritisk nilytting føler jeg. Vi har nå flyttet de og koblet de opp til en gammel NAD 3130 og det låter helt knall. Mellomtonen oppfattet jeg noe svak, og vokal blir derfor litt innelukket i kassa på ett vis. På gjengivelse av stemme er nok Concept 1 noe sterkere. Kassa er og relativt tynn og lett, og resonnerer og spiller med elementet. Det er begrensa hva man får for under 1000 kr, men 20 timer innspilling vil nok forbedre noe av disse svakhetene, totalpakka er i hvertfall lyd som er veldig behagelig å høre på og engasjerende når man skrur opp litt.

Dama var helt i 100 og elsket utseende på de, noe som var veldig viktig med tanke på ny leilighet.
    Ingen problemer med å anbefale disse, og lydplanke til 1500 kr, det kan du bare glemme. Men det visste du jo fra før!

https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...akt-hoyttaler/
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -20180223_202913-jpg  
    Sist endret av Petecomplete; 03-01-2018 kl 23:09 Begrunnelse: mellromrom forsvant ved copy paste
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

2. Liker Gorm, Torolan, boggie har likt denne posten

Lignende tråder

1. Svar: 22
    Siste melding: 08-30-2012, 18:22
  2. Billig bokhylle høytaler til madammen
    By Shades in forum Høyttalere
    Svar: 34
    Siste melding: 07-25-2011, 15:52
  3. Hjelp til og finne en høytaler test!
    By magnus14 in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 02-15-2011, 16:55