Hvordan fjerne forsinkelse på subwoofer?
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan fjerne forsinkelse på subwoofer?

Hei!

Leser at mange rundt om på nettet har problemer med at subwooferen har et lite etterslep. Dette etterslepet legger man gjerne ikke merke til når man ser film, men når man hører musikk er det lett å høre at timingen ikke er perfekt.

Som oftest anbefales det å sette suben til max avstand på receiveren, som er 9 meter på min Onkyo TX-NR636. Om jeg da setter høyttalerne til 0 m så skal de forsinkes ca 30 ms i forhold til subwooferen (1s / 340 m/s = ca 3 ms per meter, 3 ms * 9 m = 27 ms). Men det virker ikke som det er nok. Kanskje er forsinkelsen totalt så mye som 100 ms, har ikke instrument til å teste nøyaktig.

Slik jeg har forstått fase-knappen på subwooferen så fører den bare til ekstra forsinkelse? Går fra 0-180 grader.

Onkyo TX-NR636, B&W CM1 S2 som fronter, B&W CM Centre S2 som senter, B&W 686 som bakhøyttalere og XTZ 12.17 sub.

Forslag?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første bud er å få alt i fase og det fikser receiveren. Neste er å finjustere fasen på subben. Når alt er satt opp av receiver er det ikke mye igjen på subben men et par knepp opp eller ned kan være utslagsgivende. Min favoritt / nemesis låt når det kommer til etterslep i bassen er Matomas versjon av Astrid S sin 2AM. Herlig bass når det sitter og umulig å høre på om noe er feil

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler denne guiden laget av brukeren Hellnoob her på forumet,håper det er greit at det blir linket til denne.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post910109

http://avforum.no/forum/kalibrering-...ml#post2017335

Redigert: La til en ekstra lenke
    Sist endret av Stian.V.H; 10-16-2017 kl 02:39

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er praktisk talt nesten umulig og fase juster enn sub med binære bryter for fase justering.
    Receiver er mye bedre på dette enn da.

At man skal sette sub til maks avstand er første gang jeg har hørt noe som helst om og høres helt rape tullat ut og anbefale generelt og høres ut som en oppskrift på fase feil.

La receiver gjøre jobben sin i første omgang, og så kan du prøve noen SMÅ justeringer etterpå.
    Ellers er du sikker på at det er subben som trenger mindre forsinkelse og at de ikke er akustisk etterslep du sliter med ?
    Dette vil kunne være større problem og vanskelig for et autokal system og korrigere, eneste som virkelig kan hjelpe da er bass feller.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar så langt

Fant frem mikrofonen (som jeg aldri har brukt før) og kjørte gjennom Onkyo sin AccuEQ-kalibrering. Selve distansen den satt på høyttalerne ser ut til å passe veldig bra, men den kuttet alle høyttalerne på 40 Hz noe som er alt for lavt (de dør jo nesten ut under 80 Hz, så da blir det jo et tomrom mellom 40 og 80 Hz isåfall).

Prøvde uansett å spille av noen sanger. Etterslepet var ikke like tydelig (sannsynligvis pga gapet uten lyd), for når jeg endret kuttingen tilbake til 80 Hz så var samme gamle etterslepet tilbake for fullt. Lastet så ned SPLnFFT dB-meter (app) som visstnok skal være supernøyaktig (noe jeg opplevde den var også). Her skjedde noe interessant:

Ved start fikk jeg et jevnt utslag på 54,2 dB (spilte av en 80 Hz tone slik at både sub og høyttalere skulle bidra). Når jeg da endret faseknappen bak på suben så merket jeg at lydstyrken økte opp mot 67,5 grader for så å dabbe igjen etter. Ved fasen på 67,5 grader oppnådde jeg hele 60,2 dB, altså en økning på 6 dB bare ved å finne riktig fase, så det var jo en enkel måte for å ordne fasen på. Bilde vedlagt.
    ... men fortsatt etterslep. Kjørte så enda en Onkyo-kalibrering, men merker ingen forskjell på etterslepet igrunn

TorTorden: Usikker - hvordan finner jeg ut om det er akustisk etterslep isåfall?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -6-db-auke-png  

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig du får en lei room-mode på plassering du har av sub/høytalere i dag, ville prøvd å installere REW for å simulere rommet og høytalerplasseringen du bruker i dag
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så REW er et program hvor jeg måler opp nøyaktig romstørrelse og høyttaler-avstander, og så viser programmet hvor jeg vil få positiv og negativ interferens ved de ulike plasseringene etter hvert som jeg flytter sub-en i programmet f.eks.? Kan det isåfall ta høyde for skråtak og vinduer i skråtaket? Har ikke det enkleste rommet lydmessig dessverre.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobbeluj Vis post
    Takk for alle svar så langt

Fant frem mikrofonen (som jeg aldri har brukt før) og kjørte gjennom Onkyo sin AccuEQ-kalibrering. Selve distansen den satt på høyttalerne ser ut til å passe veldig bra, men den kuttet alle høyttalerne på 40 Hz noe som er alt for lavt (de dør jo nesten ut under 80 Hz, så da blir det jo et tomrom mellom 40 og 80 Hz isåfall).

Prøvde uansett å spille av noen sanger. Etterslepet var ikke like tydelig (sannsynligvis pga gapet uten lyd), for når jeg endret kuttingen tilbake til 80 Hz så var samme gamle etterslepet tilbake for fullt. Lastet så ned SPLnFFT dB-meter (app) som visstnok skal være supernøyaktig (noe jeg opplevde den var også). Her skjedde noe interessant:

Ved start fikk jeg et jevnt utslag på 54,2 dB (spilte av en 80 Hz tone slik at både sub og høyttalere skulle bidra). Når jeg da endret faseknappen bak på suben så merket jeg at lydstyrken økte opp mot 67,5 grader for så å dabbe igjen etter. Ved fasen på 67,5 grader oppnådde jeg hele 60,2 dB, altså en økning på 6 dB bare ved å finne riktig fase, så det var jo en enkel måte for å ordne fasen på. Bilde vedlagt.
    ... men fortsatt etterslep. Kjørte så enda en Onkyo-kalibrering, men merker ingen forskjell på etterslepet igrunn

TorTorden: Usikker - hvordan finner jeg ut om det er akustisk etterslep isåfall?
    At receiver setter crossover ikke helt unormalt, er selv glad i min RK på receiver, men det er en del ting den absolutt ikke burde få lov til og :P

Etterslep er enklest og se på et vannfalls graf i REW, og kommer av sene refleksjoner i rommet, altså hvor lang tid en bass impuls lever i rommet etter at høyttalere slutter og spille og kan høres som ut som en buldrete og upresis bass.
    Men dette krever dog litt ekstra på utstyrs siden man da og trenger en målemikrofon, og det er jo ikke noe hvermansen har verktøy skuffen.

Hvordan er rom planen din ?
    Etter hva du skriver nå så mistenker jeg som Muuh at du har en lei room node hvor ting buldrer og lever litt lenge rundt 60-70hz, og receiver prøvde og arbeide mot dette, for en slik buldrende overdøvende ulyd tar som regel mer av det gode med seg enn man mister, men det er synd og måtte ta vekk akkurat denne frekvensen hvor så mye punch og 'gromlyd' ligger.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

9. Takk Stoneman takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Har ikke hatt tid å laste ned REW enda, men det kan høres ut som det du beskriver - sene refleksjoner. Ser at det finnes «bass-feller», men for å finne ut hvor disse skal plasseres så trenger jeg vel litt mer avansert utstyr ja?

Kan legge ved to bilder så dere lettere kan komme med forslag Har testet sub-en i de 3 hjørnene man ser på bildene. Der hvor den står nå er det beste hittil. I det siste hjørnet har jeg datapult (pluss døren). Kanskje det er vedt å teste på kortsiden der hvor jeg har tegnet med grønt?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -ea19e384-dc76-4ab9-bee6-476585c81f2e-jpeg   -2e455fa2-9225-4074-922e-536d7ee0bb06-jpeg  
    Sist endret av tobbeluj; 10-19-2017 kl 23:04

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Har ikke hatt tid å laste ned REW enda, men det kan høres ut som det du beskriver - sene refleksjoner. Ser at det finnes «bass-feller», men for å finne ut hvor disse skal plasseres så trenger jeg vel litt mer avansert utstyr ja?

Kan legge ved to bilder så dere lettere kan komme med forslag Har testet sub-en i de 3 hjørnene man ser på bildene. Der hvor den står nå er det beste hittil. I det siste hjørnet har jeg datapult (pluss døren). Kanskje det er vedt å teste på kortsiden der hvor jeg har tegnet med grønt?

prøv og flytt subben frem og på siden av høyre høyttaler. forså og starte kalibreringen/romkorreksjon på nytt. se hvordan det blir.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant rom det der...
    Vanligvis er vel sånne skråtak en god ting når man prøver å unngå problemer med stående bølger osv.
    Har en mistanke om at det er sitteplassen og at hodet til den som sitter i sweetspot blir veldig nærme vegg/skråtak som kan være noe av utfordringen her.
    Slike flater får vel ofte store andeler maks og min lydtrykk av alle frekvenser som reflekteres, samt de lenger bølgelengdene og frekvensene som subwooferen jobber med.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Petter:
    Problemet med hjørnet til høyre for tv-en er den lyseblå søylen som stikker ut i rommet (at mye bass kanskje blir samlet opp i det hjørnet?). Men kan absolutt teste det igjen nå som jeg har funnet juaterings-mikrofonen.

Askme2:
    Ja, ikke et helt A4-rom Så kanskje jeg burde dra sofaen litt nærmere tv-en for å unngå at lytteposisjonen kommer for nært skråtaket?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Askme2:
    Ja, ikke et helt A4-rom Så kanskje jeg burde dra sofaen litt nærmere tv-en for å unngå at lytteposisjonen kommer for nært skråtaket?
    Ville ihvertfall testet og sett om det har noen positiv effekt og om det fjerner noen av problemene du beskriver.

Et annet "kjerringråd?", før all elektronisk romkorreksjon var vanlig og for å finne et sted der subwooferen spiller best ,var å plassere subben i sweetspot, spille litt bassrik musikk og krype litt rundt og lytte på de stedene der det er praktisk og mulig å sette subwooferen. Det stedet der du hører best deffinert bass oppløsning (ikke høyest eller med mest boom) vil gjerne være et lydmessig godt sted å plassere subben.

Sjekk f.eks denne fra Martin Logan
    Sist endret av ask4me2; 10-21-2017 kl 17:23
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Forsinkelse av lydsignal i subwoofer?
    By Retep in forum Høyttalere
    Svar: 16
    Siste melding: 01-14-2014, 07:00
  2. Susing i høyttalere, hvordan fjerne?
    By ATWindsor in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 12-06-2013, 18:42
  3. Svar: 2
    Siste melding: 11-03-2007, 20:49
  4. Fjerne strølys, hvordan??
    By Jensen84 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9