Plassering og vinkling av Atmoshøyttalere - Side 2
Takk Takk:  2
Like Like:  6
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,197
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Nettopp

Her er eks. med 6 meter bredt rom, med 2,4 m vs 6m takhøyde, vinkelen måles da fra ørehøyde fra MLP midt i rommet.
    Vedlegg 125190Vedlegg 125191

Så til venstre med 6meter høyde er atmos vinkelen helt innafor med ca 60 grader, mens med normal takhøyde blir den bare 25 grader, som er helt utenfor. Er seff ikke ute etter «å ta deg», dette er jo generelt, og viser at man må se hele bildet.

PS: dette er sett bakfra! Ikke fra siden.
    Husk at de er 90x60, så en kan velge hvilken retning trajectorien skal settes. I tillegg må en jo som oftest også tilte høyttaleren litt inn mot publikum, skissene dine viser jo en høyttaler som står rett opp og ned i taket...

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Husk at de er 90x60, så en kan velge hvilken retning trajectorien skal settes. I tillegg må en jo som oftest også tilte høyttaleren litt inn mot publikum, skissene dine viser jo en høyttaler som står rett opp og ned i taket...
    Strengt tatt er det ikke skisser engang, det er bare resultatet fra en «trigonomi-app» til ipaden, og viser bare hvilken innvirkning takhøyden har på vinklene til Atmos høyttalerne.

Men ja, jeg vinkler også takhøyttalerne mot lytterne, faktisk mot lytteren på motsatt side, altså de venstre høyttalerne mot høyre lytter, og visa versa. Såkalt energy trading.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		68CCE016-8228-4AD5-8573-1EFD12B4A20F.jpeg
Visninger:	56
Størrelse:	1.15 MB
ID:		125193
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,473
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Spennende det dere diskuterer her. Jeg har hittil ikke vært særlig imponert over Atmos lydspor på film hittil. At mine takhøytalere har vært montert "rett ned" har sikkert ikke hjulpet. Har nå bestilt noen justerbare takfester som gjør at jeg kan stille høytalerretningen 100% direkte mot sweetspot.
    Det tok litt tid men nå har jeg montert takhøytalerene med noen justerbare høytalerfester slik at alle 4 er 100% rettet mot sweetspot. Jeg har ganske likt "B" oppsettet på forrige side.

Og.... det er en markant forbedring!!!

Lytter nå på 3-D The Katalogue på Blu Ray - med Kraftwerk, fantastisk Atmos mix - og nå enda råere.

Men man begynner jo å lure litt, så Alien Covenant (glimrende film) forrige uke - ikke noen Atmos mix på blu rayen?? Mixen finnes jo på 4k utgaven, er det bare for å være jævlig?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,176
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Det tok litt tid men nå har jeg montert takhøytalerene med noen justerbare høytalerfester slik at alle 4 er 100% rettet mot sweetspot. Jeg har ganske likt "B" oppsettet på forrige side.

Og.... det er en markant forbedring!!!
    Flott å høre!

Jeg har fremdeles ikke fått fingeren ut da dagene raser så fort avgårde. Skal ta ut noen feriedager i midten av november og satser på å få ordnet alt da

Mht atmosmiks, kanskje for å gjøre 4k-utgaven mer attraktiv? ikke bare høyere oppløsning

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,176
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom alt på plass for to uker siden. Bilder vedlagt.

Helt perfekt ble det nok ikke, men føler jeg har veldig bra både på vinkel med mot lytteposisjon og vinkel inn mot lytteposisjon, selv om sistnevnte kunne vært noe skarpere.

Skal ha noen uker ferie igjen etter neste uke, så da blir det nok sett mange filmer
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc04955-jpg   -dsc04962-jpg   -dsc04956-jpg   -dsc04976-jpg  

6. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes Vis post
    Da kom alt på plass for to uker siden. Bilder vedlagt.

Helt perfekt ble det nok ikke, men føler jeg har veldig bra både på vinkel med mot lytteposisjon og vinkel inn mot lytteposisjon, selv om sistnevnte kunne vært noe skarpere.

Skal ha noen uker ferie igjen etter neste uke, så da blir det nok sett mange filmer

Så meget bra ut det der

Får gjerne gi litt inntrykk etter å ja sett noen filmer.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener spec'en fra Dobly er ganske tydelig på hvordan Atmos høyttalerne skal plasseres.

Det handler om vinkler fra ørene til plasseringen i taket. Takhøyde og hvor høyt du sitter vil derfor ha en avgjøende effekt på hvor de skal plasseres fordi vinkelen er gitt.

Top front skal være ca. 45 grader forran deg.
    Top middle skal være rett over deg.
    Top surround skal være ca. 45 grader bak deg.

Ved en "normal" norsk takhøyde på omtrent 240cm og normal sofahøyde betyr det at top front og top surround skal være omtrent 1 til 1,5 meter forran og bak deg. De skal være på linje med fronthøyttalerne i forhold til avstand mellom dem.

Det skal brukes høyttalere med god spredningskarakteristikk, så alle høyttalere som er veldig retningsbestemt er uegnet til formålet.

Høyttalerne skal peke rett ned i henhold til spesifikasjonen. Derfor er det behov for god spredning for at de ikke bare skal spille rett ned i gulvet. Det virker ikke helt åpenbart at de skal spille rett ned, men det er det spesifikasjonen sier.

Hvis noen har pekt dem mot seg og foretrekker det så er det selvfølgelig noe man står fritt til å gjøre. Jeg vil tro at lyden blir mindre difus dersom man peker høyttalerne på seg og det kan hende at man liker at lyden blir mer "presis" plassert. Dessuten, om man bruker høyttalere med mindre spredning må de kanskje pekes litt mot lytteren for å få noe glede av dem. DE som har prøvd begge deler bør vel velge det de liker best...

Edit: Mht. plassering og spredning er det viktig å tenke på at mange høyttalere ikke har lik spredning i vertikal og horisontal retning (når de er plassert vanlig). Dette gjelder selvfølgelig når de henger i taket også, så da må man tenker på hvilken vei høyttaleren har best spredning og henge dem deretter.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skiller vel Atmos seg litt fra de andre høyttalerne i hjemmekinoen med at de ikke er låst i dedikerte kanaler fra lydsporet. For atmos er mer snakk om oppløsning fordelt på x antall høyttalere i flere rader i taket hvis man har prosessorer som støtter dette.

For oss andre dødlige med et mer vanlig hjemmekino budsjett og hjemmekino receiver med typisk 2 og 4 atmos kanaler er det vel også vanlig at antall sitteplasser ikke er fordelt på så veldig mange rader osv, og da er det nok ikke så farlig med å bruke mer retningsbestemte høyttalere som ikke har en rund sprednings karakteristikk som rettes rett ned, men i stedet må vinkles mot 1 "sweetspot" og fungerer "bra nok" for de andre sitteplassene. Likte godt løsningen til Galnes...

Skal man lage en hjemme kino i et vanlig rom med begrenset plass og standard takhøyde må man gjerne inngå en del kompromisser, og kjører man flere rader av sitteplasser med forskjellige høyder osv, så er jo problemet at avstanden fra enkelte sitteplaser til enkelte høyttalere blir ganske liten, og man vil hele tiden slite mellom for høyt/korret lydtrykks nivå fra denne for de som sitter nærme eller korrekt/for lavt i sweetspot med mer optimale vinkler og avstand. Har man mer retningsbestemte høyttalere kunne man jo vinklet disse litt for å kompensert for dette.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en av videoene fra Dolby om Atmos, sier en av de som lagde systemet at «det er vanskelig å IKKE få Atmos til å fungere», og det er mye sannhet i det. Det er ikke kun «1 fast oppsett» som funker, det er retningslinjer og toleranser, så dette er ikke vanskelig, nesten uansett hvordan rom og hvilke høyttalere du har.

Som jeg sikkert har sagt før: fra der du sitter(MLP), spre høyttalerne ut så godt det går hele veien rundt deg, og over deg, så er du i mål.

Har du høyttalere med wide dispersion kan de montere rett ned i taket, har du ikke, så vinkler du dem mot deg, no biggie

Galnes sin løsning over her er faktisk den beste jeg har sett med de høyttalerne.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en av videoene fra Dolby om Atmos, sier en av de som lagde systemet at «det er vanskelig å IKKE få Atmos til å fungere», og det er mye sannhet i det. Det er ikke kun «1 fast oppsett» som funker, det er retningslinjer og toleranser, så dette er ikke vanskelig, nesten uansett hvordan rom og hvilke høyttalere du har.

Som jeg sikkert har sagt før: fra der du sitter(MLP), spre høyttalerne ut så godt det går hele veien rundt deg, og over deg, så er du i mål.

Har du høyttalere med wide dispersion kan de montere rett ned i taket, har du ikke, så vinkler du dem mot deg, no biggie

Galnes sin løsning over her er faktisk den beste jeg har sett med de høyttalerne.
    Enig, mye av jobben er gjort bare man har fysiske atmos høyttalere i taket, og ikke må ty til slike indirekte refleksjons løsninger. De er vel mer praktiske på papiret og for å inngå kabling og hull i taket.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,176
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så meget bra ut det der

Får gjerne gi litt inntrykk etter å ja sett noen filmer.

. . .

Tusen takk, og takk til alle som har bidratt med god hjelp

En film jeg så for en tid tilbake, før atmos kom på plass, og som har atmoslydspor er 10 Cloverfield Lane. Ikke noen voldsom lydfilm, men samtidig en som har synliggjort nytten av atmos nå som jeg så den på ny.

Årsaken til at jeg så den opp igjen var nysgjerrigheten på hvordan lydene ovenpå ville låte, og om de faktisk kommer ovenifra. Det jeg ikke tenkte på da jeg opprinnelig så filmen uten atmos var øvrige ting som klimaanlegget som også tydelig summet godt i atmoskanalene. Jeg hadde forresten besøk av en kompis da jeg så filmen, en som ikke har hatt lyst til å gå for atmos, men nå fikk jeg nylig melding fra han om å få link til hvor han kan kjøpe samme høyttalere

Gleder meg til å teste flere filmer
    Sist endret av Galnes; 12-05-2017 kl 00:23 Begrunnelse: autocorrect-feil

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Galnes!
    Har selv nettopp fått inn de samme høyttalerene til surround og atmos og lurer fælt på hvordan du endte med og monterte de opp i taket?
    Har noen tanker, men føler de er litt for kompliserte så spent på hvordan du løste det!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har et relativt stort rom (50 m2) og lurte egentlig på hvor mange høyttalere som er nødvendig. De som skal se film hos meg kommertil å sitte i samme sofa alle mann.

Hvis vi lar prisen/arbeid ligge for en liten stund - bør man da satse på 11.x.6 eller får man like god lyd med feks 9.x.4 i en vanlig stue??

Mvh
    OMF

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,197
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OMF Vis post
    Hei!
    Jeg har et relativt stort rom (50 m2) og lurte egentlig på hvor mange høyttalere som er nødvendig. De som skal se film hos meg kommertil å sitte i samme sofa alle mann.

Hvis vi lar prisen/arbeid ligge for en liten stund - bør man da satse på 11.x.6 eller får man like god lyd med feks 9.x.4 i en vanlig stue??

Mvh
    OMF
    9.x.6 er nok høyeste channel count p.t. med mindre du går for en preamp til flere hundre tusen... Spørsmålet er vel i så måte 7.x.6 vs. 9.x.6, da med eller uten wides. Jeg har selv hørt oppsett med wides ved en rekke anledninger - og har en romstørrelsen er det ingen tvil om at widths gir enda høyere presisjon på "lydboblen" som genereres.

16. Takk OMF takket for denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    887
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF Vis post
    Hei!

Mvh
    OMF
    Jeg har 9.1.6, og det virker som det er en ”sweet spot” for mange, selv med mye dyrere pre-pro’s, og du hører greit forskjell mellom 7.1.4 og 9.1.6. Mere presis, oppløst og definerte paneringer og plasseringer av lyder og effekter. Spørsmålet er penger, for når du beveger deg opp fra 7.1.4 blir det veldig mye kostnad pr ekstra kanal, som lygren nevner.

Må jo bare nevne Denon sin AVR-X8500H, som har prossesering for 13 kanaler, altså da enten 7.1.6 eller 9.1.4, og som i tillegg har innebygde forsterkere for alle 13 kanalene! Så den er en alt i ett løsning. Er den jeg har(pluss litt annet for 9.1.6), og under 100 lapp kan jeg ikke skjønne annet enn at den må det det beste kjøpet man kan gjøre idag.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

18. Takk OMF takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.

Da er vel i grunn cluet å koble opp høyttalere og kabling till 9.x.6 også får man koble til det som recieveren støtter hvis man ikke kliner til med skikkelig utstyr med en gang.

Mvh
    OMF

20. Liker lygren, Jan B har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting går jo ofte litt fort i svingene her.
    Kjøpte meg plutselig et lite lass med høyttalere. Har faktisk ikke fått hørt på de ennå, men nå har jeg 16 stk av denne:

https://pro.bose.com/en_us/products/...s_100_se_white

BOSE Freespace DS100SE.

Navn:		bose_professional_40807_freespace_ds_10se_loudspeaker_1330051.jpg
Visninger:	25
Størrelse:	159.0 KB
ID:		126884

Navn:		2.jpg
Visninger:	29
Størrelse:	553.0 KB
ID:		126885

Tanken var vel i grunn å få identiske høyttalere alle steder. Det eneste er vel at de er litt små som fronter, men det er jo mulig å doble opp.
    Eller kanske montere noen linjekilder av de 12 jeg har av modellen under (Freespace 40SE) - med 6 stk på hver side.
    https://pro.bose.com/en_us/products/..._ds_40_se.html

Mvh
    OMF

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Vinkling surroundhøyttalere
    By Chamror in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-19-2013, 14:40
  2. Plassering og vinkling av høyttalere!
    By dancemainia in forum Høyttalere
    Svar: 32
    Siste melding: 02-04-2013, 22:27
  3. En spennende vinkling
    By Snickers-is in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 01-16-2008, 15:52
  4. Vinkling av fronthøytalere
    By ahoo in forum Høyttalere
    Svar: 18
    Siste melding: 08-06-2006, 21:07
  5. Vinkling av bakhøyttalere.