Dali ikon 5mk2 vs dali zensor 5
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali ikon 5mk2 vs dali zensor 5

Vil dele mine erfaringer med disse.
    Jeg oppgraderte nylig til ikon 5mk2 fra zensorene, men fikk en liten aha opplevelse.
    Zensorene er veeldig nærme lyden til ikon 5 mk2 på de fleste områder.
    Jeg opplever åpenheten, luftigheten og stereoperspektivet som nesten identisk. Det er noe mer oppløsning i ikonene, det skal de ha, men de går og overnaturlig høyt i diskanten.
    Noe som er rett og slett vondt for øra innimellom. Ørene blir slitne kan man si. Jeg har en ganske varm forsterker(peachtree audio nova 65se) så de burde låte rimelig bra på dette området, men den gang ei. Zensor 5 er perfekte i toppen.
    Bass området er og veldig likt.
    Har funnet ut at zensorene gir utrolig mye for penga og ikonene blir solgt ut igjen.

Newcomer heavy.red sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Lyngdal Vest Agder
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var nyttig info!
    Syns selv Zensor er helt i grenseland i toppen..om ikon er enda hakket mer "ivrige", hadde jeg nok ikke blitt fornøyd.
    (Har jo mye med musikksmak og lydpreferanser og gjøre. Kanskje midt i blinken for mange andre

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så mange faktorer som kan spille inn når man opplever lyttetretthet i et anlegg, for enkelte rom og høyttaler oppsett vil ca 80% av lyden man hører i sitteposisjonen være fra de reflekterte flatene i rommet, og med små akustiske grep med demping/diffusjon av førsterefleksjoner osv vil man få en ganske annen opplevelse av lyden.

Disse Dali modellene kan nok høres litt for livlige ut i toppen, spesielt ikon5 hvis de vinkles mot lytteposisjon, noe de ikke er konstruert for...
    Bilde hentet fra Dali ikon manual.
    Navn:		vinkel.jpg
Visninger:	232
Størrelse:	12.3 KB
    Bånddiskanten på ikon5 er delt for å dekke 14khz og oppover, så den skal vel ikke gjøre den store forskjell annet en å gi høyere oppløsning opp til og over det hørbare området. (Hvis oppsettet er gjort riktig)
    Når en flat båndiskant som begynner å spille så høyt opp i frekvens, blir spredningen, opp og ned og ut til sidene ganske snever, så lytter man on axis med toe-in på disse sitter man midt i "spotlyset" fra denne.
    Begge modellene er også konstruert for å være en enkel last for forsterkeren, så skjønner ikke helt at en varmtklingende forsterker som gjør det den skal i diskanten egentlig skal være en dårlig match for ikon 5 mk2 som egentlig bare skal øke oppløsningen i toppen og få frem mer av detaljene i kildemateriale.

Ville derfor vært litt forsiktig med å velge bort høyttalere bare ut i fra andres erfaringer der man vet lite om preferanser og oppsett ellers.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer heavy.red sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Lyngdal Vest Agder
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Ask4me2. Det er dumt (av meg også) å avskrive høyttalere helt, ut i fra andres beskrivelser. Lyttetrettheten jeg opplevde med Zensor i min stue var nok også mer i øvre mellomtone enn i diskant. Ingen snill dip der i gården, og mange opptak av dårligere kvalitet og enkelte sjangere kunne bli..utfordrende å høre på. Særlig med litt volum.

På "audiofil" lyd låt det åpent og detaljert! ��

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes helt klart bedre høyttalere en disse dali modellene, og det handler som du er inne på heavy.red også mye om hva man spiller av på anlegget.
    Man ønsker vel egentlig et oppsett som ikke maskerer feil i kilde materiale og får gode og dårlige innspillinger til å høres like ut.

Det er vel ingen enhet i en hifikjede som gjør mer for lyd-signaturen enn høyttalerne, lytterommet og samspillet mellom disse. Samspillet mellom høyttaler og forsterkerne som skal drive disse er også viktig, og en dårlig match der vil kunne ødelegge ganske mye det også.
    Har vel inntrykk av at det finnes en hel industri innenfor hi-fi verdenen som lever av å selge dyre kabler som på magisk vis skal løse alle slags problemer i oppsett, som gjerne har helt andre problemer.

Den sikreste måten er nok å teste høyttalerne selv der de skal brukes, og selv velge om det er en god match til egne preferanser.

Det er jo nettopp den erfaringen Khallgrimsen har gjort i sitt oppsett, og da falt tydeligvis ikon 5 mk2 i gjennom der, men i andre oppsett vil de nok kunne fungere mye bedre.

Er selv inne i en "Martin logan elekrostat periode" fortiden, og der har lytterom og forsterker matching nådd nye høyder
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

behagelig lyd

CM serien til Bowers & Wilkins har meget behagelig lyd.

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte Ikon 5 i Hi-Fi klubb i Oslo, det var hvertfall mye bass.

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 03-15-2017, 17:34
  2. Svar: 3
    Siste melding: 06-11-2014, 08:54
  3. Svar: 34
    Siste melding: 07-29-2012, 21:35
  4. Svar: 23
    Siste melding: 03-09-2012, 22:06
  5. Svar: 20
    Siste melding: 02-25-2012, 07:54

Stikkord for denne tråden