Problemer med subwoofer/receiver
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med subwoofer/receiver

Hei,

er usikker på om dette problemet gjelder selve receiver eller subben. Det har seg slik at subben ikke bare avgir dype frekvenser. Jeg kan også høre andre lyder gjennom musikk og film som ikke "skal" være der. For eksempel kan jeg høre stemmer gjennom subwoofer alene, både lyse som mørke. Ringelyder fra telefoner/dørklokker, og ja det meste man kan høre fra en vanlig høyttaler. Det virker som subben får tilsent for høye frekvenser.

Dtte er vel og merke veldig veldig lavt, men likevel tilstedeværende. så over til spørsmålet, er dette normalt? Subben er en d600 fra jamo. Receiveren er en RCD-M39Dab fra Denon. Receiveren passer helt greit for mitt forbruk, men problemet er at det ikke er noen mulighet for å stille crossover fra den. Har også prøvd å sette selve så lavt som 50hz på crossover uten hell, da dette ikke hjalp på dette problemet. Setter stor pris på tips

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som subwoofer er koblet i bypass eller lfe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den står koblet til line in i subwoofer. Prøvde nå med en gammel receiver og problemet ble borte, så det er denon receiveren det må være noe feil med. Noe jeg kan gjøre selv evt. eller må den sendes inn til reprasjon?

Newcomer Togmannen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du hører stemmer og annen lyd fra suben kan være dårlig kanalseparasjon i receiveren.
    Av innstillinger i receiveren må alle høyttalere settes til "Small". Sjekk også at subwoofer er aktivert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Har fått eksperimentert litt og problemet vedvarer. Som sagt Jamo'en spiller problemfritt og som den skal på en annen receiver jeg har. Testet en eldre Dali sub på receiveren jeg har problemer med, og det fungerer helt fint, dvs hører ingen stemmer eller andre lyder, bare de dype riktige bass frekvensene.

Så hva er årsaken? Er det rett og slett bare en dårlig match? Er det noe jeg kan gjøre selv, som å kjøpe et slags filter eller lignende som kan være til hjelp?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,473
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer det ikke å sette cut-off på sub?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, har prøvd å sette den ned til 40hz men er ikke store forskjellen fra 80. Det er helt tydelig at noe ikke er som det skal, har aldri vært borti denne problemstillingen før.

Føler jeg har prøvd det aller meste nå, bytting av kabler/strømforsyning. Veldig rart, hører tydelig at subben "anstrenger" seg, den når ikke de dypeste frekvensene. Skulle tro den sente ut 200hz og ikke lavere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som at delefilteret i subwooferen ikke er bra nok? I tillegg til at receiveren sender ut hele frekvensområdet ut av sub utgangen. Du har vel low pass justering på innstillingene i receiveren, så hvis du ikke merker noe forskjell når du justerer frekvensen så er det nok receiveren som er skylden. Det at en annen sub virker kan skyldes at delefilteret er bedre i den.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken av kontaktene på bildet benytter du?

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		D600SUB_ALT6_MED.jpg
Visninger:	17
Størrelse:	39.4 KB
ID:		125024

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød Line in

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartiNAD Vis post
    Høres jo ut som at delefilteret i subwooferen ikke er bra nok? I tillegg til at receiveren sender ut hele frekvensområdet ut av sub utgangen. Du har vel low pass justering på innstillingene i receiveren, så hvis du ikke merker noe forskjell når du justerer frekvensen så er det nok receiveren som er skylden. Det at en annen sub virker kan skyldes at delefilteret er bedre i den.
    Det kan hende at delefilteret i selve subwooferen ikke er bra nok eller fungerer som det skal, men hvor vanlig er det? Har lest mange reviews på denne Jamo subwooferen, men har enda ikke kommet over noen som har hatt tilsvarende problem. Har som sagt prøvd å stille crossover til laveste mulig på jamo subwooferen, om det er noen som helst forskjell mellom 40, og 80hz er den veldig veldig liten. Men om det bare er receiveren som har skylden er for meg litt vanskelig å si, da subben fungerer utmerket på en annen receiver jeg har.

Lignende tråder

1. Problemer med å koble subwoofer til receiver
    By pollyy in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-10-2015, 20:49
  2. Subwoofer / receiver
    By t-mac in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 02-23-2011, 09:41
  3. Problemer med subwoofer
    By 2maz in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 16