Oppgradere fra JBL LS80, hva er neste steg?
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei.

Eier idag 2stk JBL LS80 som drives av en H/K 990 som leverer 2x150w. Er veldig fornøgd med oppsettet, og er veldig glad i lydkvaliteten og punchen disse har. Eneste som oppsettet mangler er litt mere bass, har prøvd med ekstra sub, men rommet de står i gjør att bassen forsvinner virker det som.

Men som alltid så finnes fristelsen med og prøve noe annet, og lurer på hva folk er neste steg oppover fra oppsettet mitt? Vil oppgradere isåfall, og ikke bytte ut til likt, eller gå ned.

Hører mest på rock, live opptak, akustisk, noe metall og noe pop.

Tips motas med takk.
    Sist endret av Sunvang; 04-10-2017 kl 10:02

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,672
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sunvang Vis post
    Hei.

Eier idag 2stk JBL LS80 som drives av en H/K 990 som leverer 2x150w. Er veldig fornøgd med oppsettet, og er veldig glad i lydkvaliteten og punchen disse har. Eneste som oppsettet mangler er litt mere bass, har prøvd med ekstra sub, men rommet de står i gjør att bassen forsvinner virker det som.

Men som alltid så finnes fristelsen med og prøve noe annet, og lurer på hva folk er neste steg oppover fra oppsettet mitt? Vil oppgradere isåfall, og ikke bytte ut til likt, eller gå ned.

Tips motas med takk.
    Arendal Sound? https://www.arendalsound.no/collections/1723-series

Hva er budsjettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett kommer ann på om det må kjøpes både forsterker og høyttalere. Men sikter meg inn på rundt 20.000,- totalt, om mulig. Kjøper gjerne brukt.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Tips motas med takk.
    Hei!

Om du har problemer med rommet som du selv sier, så er det tvilsomt at nye høyttalere vil løse dette. Jeg ville forsøkt med en kraftigere forsterker først, og flytte rundt på sitteposisjon og høyttalere. Evt prøve en dsp.

Kim
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Hei!

Om du har problemer med rommet som du selv sier, så er det tvilsomt at nye høyttalere vil løse dette. Jeg ville forsøkt med en kraftigere forsterker først, og flytte rundt på sitteposisjon og høyttalere. Evt prøve en dsp.

Kim
    Du misforstår nok litt hva jeg spør etter.

Har hatt dette oppsettet i 4år nå på samme plassering, og det spiller veldig bra og jeg er knall fornøgd! Akkurat slik jeg vil ha det, masse lyd og punch samtidig som det er veldig klart. Det med problemene med rommet gjelder kun med aktiv subwoofer. Ikke så mye for lyden fra høyttalerne.

Det jeg er ute etter er å få tips til å oppgradere oppsettet mitt, enten med høyttalere eller forsterker, for å få enda mere punch, enda klarere lyd, og eventuelt enda høyere med mere trykk. Ikke mere romle bass.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår nok litt hva jeg spør etter.

Har hatt dette oppsettet i 4år nå på samme plassering, og det spiller veldig bra og jeg er knall fornøgd! Akkurat slik jeg vil ha det, masse lyd og punch samtidig som det er veldig klart. Det med problemene med rommet gjelder kun med aktiv subwoofer. Ikke så mye for lyden fra høyttalerne.

Det jeg er ute etter er å få tips til å oppgradere oppsettet mitt, enten med høyttalere eller forsterker, for å få enda mere punch, enda klarere lyd, og eventuelt enda høyere med mere trykk. Ikke mere romle bass.
    Om DU gjør jobben riktig, er det helt umulig og ikke få bedre lyd med en aktiv sub så sant den er av relativt god kvalitet selvfølgelig. Da er det plassering og integrering som er problemet. Det er det om er så fint med sub, den kan du flytte rundt "som du vil" .

Men over til det andre, du bør absolutt prøve å behandle rommet ditt. Lag noen provisoriske løsninger, så vil du merke hvor mye dette hjelper. Du kommer aldri til å gå tilbake =) Lag noen store bassfeller og noen skikkelige førstereflekssjonsplater vegg og tak. Det vil gjøre at du kan spille mye høyere før det blir slitsom , og du vil da føle bassen / punchen desto bedre =)

Har du noe som helst tiltak mtp akustikk i rommet ditt nå ?

Om du fortsatt vil ha nye høyttalere, ville jeg gått opp i membranareal og kapasitet om du ikke har noe WAF inne i bildet

Kim
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trådstarter, har du mulighet til og legge ut et bilde av oppsettet ditt, ink plassering av sub? lettere for folk og hjelpe deg, med evt plassering av subb og kalibrering.

tegn gjerne opp rommet ditt istedenfor bilde, vis det blir enklest. paint funker også.

grandis, har gitt deg noen meget gode forslag/tips ang forbedringer, som er absolutt vert og test/prøve.
    Sist endret av petter__t; 04-10-2017 kl 17:14

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene.

Har litt problemer med å kunne flytte på ting og lytterposisjon, og gjøre provisoriske løsninger, da stereon står i stua i huset. Og pga kjøkken, dører osv vil det vere vanskelig og forandre stort på noe. Bilder av rommet kommer.

Subben jeg prøve og få tilpasset rommet var en Arendal sub1, forsøkte sammen med gutta fra Arendal sspund lenge for å få det bra, men var vanskelig. De var veldig behjelpelige, men kom frem til att pga begrenset plasserings muligheter og rommets form var det vanskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved to bilder av stue, oppsett og mulige plasseringer av sub.

Men er egentlig ikke ute etter å få best bass med sub, er ute etter tips for å oppgradere annlegget mitt til og spille musikk enda bedre enn det gjør idag. Syns lyd, punch, trykk og gjengivelse er veldig bra slik det er idag, men ønsker muligens å oppgradere for å å få enda mer lyd, enda mere punch, enda mere trykk og enda bedre gjengivelse. Bruker oppsettet til 90% musikk og nesten aldri film, så trenger ingen dypbass eller sofa risting.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Oppgradere fra JBL LS80, hva er neste steg?-rom-form-jpg   Oppgradere fra JBL LS80, hva er neste steg?-rom-form-fugleperspektiv-jpg  

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis du er ute etter og få bedre lyd ut av høyttalerene dine, så kan det være en ide og oppgradere forsterkeren. med for og effektforsterker.
    jeg anbefaler deg og kjøpe et merke som heter parasound. det er dette merke jeg syns gir mest for pengene, på grunn av alle de gode løsningene/funksjonene komponentene har. itillegg vil dette merke spille veldig bra med de høyttalerene du har.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=91297964
    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=93287287
    Sist endret av petter__t; 04-11-2017 kl 08:58

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper jeg riktig hvis jeg tror du har mest bass i venstre hjørnet på bildet? Tipper høyttaleren som står plassert i hjørnet gjør mesteparten av jobben :-) Plassér for moro skyld begge ved siden av hverandre i hjørnet og hør hvordan lyden blir da Da tenker jeg kun nedover i frekvens altså. Så kan du kanskje skvise inn en sub i hjørnet der, en stående smalere sub!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Tipper jeg riktig hvis jeg tror du har mest bass i venstre hjørnet på bildet? Tipper høyttaleren som står plassert i hjørnet gjør mesteparten av jobben :-) Plassér for moro skyld begge ved siden av hverandre i hjørnet og hør hvordan lyden blir da Da tenker jeg kun nedover i frekvens altså. Så kan du kanskje skvise inn en sub i hjørnet der, en stående smalere sub!
    Stemmer det du sier der. Fra høyttalerne så basser det mest i venstre hjørne bak i sofaen, men når eg prøvde med aktiv sub, Arendal Sound sub 1, så reiste nesten all bassen bak og til høyre hjørne. For å få bassen til og treffe lytterposisjon, så måtte eg ha sub plassert ved kjøkken kroken.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser du har skrevet på av-forum sin facebook side ang dette. og jeg blir overasket over hva enkelte folk anbefaler deg og gjøre. ser noen anbefaler deg og bytte til enten klipsch rp280 eller rf 7 mk2. ingen av de vil bli en skikkelig oppgradering på grunn av forsterkeren din er det svakeste ledde i oppsettet ditt. ls80 er ingen lettdreven høyttaler. selv om en høyttaler har høy følsomhet (98 db) som blant annet klipsch har. betyr det at de kan spille høyt på få watt. men hva er vits med og spille høyt om du ikke får med deg bassen på løpet? med en strømsvak forsterker vil du miste en del av potensialet til høyttalerene sånn er det dessverre. ser det var en på av-forum sin facebook side som kunne låne deg en parasound 2250, dette er vert og prøve ut.

med 3,8 meter til mønet vil det være vanskelig og få ting optimalt, med mindre en har mulighet til og flytte rundt på lytteposisjon. subwoofer i sånnet rom vil være svært vanskelig og få til, på grunn av alle dipper/kanselleringer som skjer i et rom som dette.

jeg har selv kun et 8" basselement i høyttalerene mine, og kjører nesten 400 watt til hver høyttaler.
    Sist endret av petter__t; 04-11-2017 kl 16:23

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville lånt en forsterker som petter sier, du sa vel selv at du hadde mulighet til det. Men takhøyden har derimot ingenting og si

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge takhøyden ikke er jevn, vil det spille en stor rolle i hvordan en høyttaler vil spille i rommet. det er lettere og få dipp/kansellering i frekvensen, om plasseringen ikke er optimal. du har selv nevnt det lengre oppe i tråden^^.(bassen samler seg i venstre hjørnet) mulig jeg missforstår hva du mener med at "takhøyden har ikke noe og si".
    Sist endret av petter__t; 04-11-2017 kl 16:24

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,332
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    så lenge takhøyden ikke er jevn, vil det spille en stor rolle i hvordan en høyttaler vil spille i rommet. det er lettere og få dipp/kansellering i frekvensen, om plasseringen ikke er optimal. du har selv nevnt det lengre oppe i tråden^^.(bassen samler seg i venstre hjørnet) mulig jeg missforstår hva du mener med at "takhøyden har ikke noe og si".
    Skjønner hva du mener, men takhøyde kan ofte være en fordel så vidt jeg vet mtp refleksjoner. Det beste er jo at ingen vegger er like, og iom at han ikke sitter midt under "spissen" i taket, så tror jeg det er en fordel i dette tilfelle. Meeen kan godt hende jeg tar feil

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men er egentlig ikke ute etter å få best bass med sub, er ute etter tips for å oppgradere annlegget mitt til og spille musikk enda bedre enn det gjør idag. Syns lyd, punch, trykk og gjengivelse er veldig bra slik det er idag, men ønsker muligens å oppgradere for å å få enda mer lyd, enda mere punch, enda mere trykk og enda bedre gjengivelse. Bruker oppsettet til 90% musikk og nesten aldri film, så trenger ingen dypbass eller sofa risting.
    Jeg slenger meg på koret og anbefaler mer kraft. Du skriver er at du er fornøyd med alt LS80 gjør men du vil ha mer av det og da ville jeg prøvd en større forsterker, eller flere

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,672
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke nødvendigvis at kraft er alt. Men om ht er tungdrevne så ja.

Selv klarer jeg meg fint med 2x50 watt fra Rega i stuen.

Det virker for meg som om TS har lyst å prøve nye HT, og da er det vel mulig å beholde forsterkeren?

Men det beste er vel å få inn noe power. Jeg er som sagt blitt imponert over Rega sine produkter. Foten begynner å gå med en gang. Her er en av de større forsterkerene deres: http://www.mono.no/produkter/rega/st...38-p0000025383

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du rett i Skalle, kraft er ikke alt. Min anbefaling er basert kun på egne erfaringer med våre B&W 685. Vi bruker en Rx-v 3900 som power til frontrekka og med en kanal pr høyttaler spiller de bra, men med 2 skinner de. Det spiller ikke nødvendigvis høyere, noe det heller ikke er behov for, men alt blir bedre. Diskanten blir luftigere, bassen strammere og alt faller bedre på plass.
    Jeg ville ikke kvittet meg med verken høyttalere eller forsterker før jeg hadde prøvd å byttet begge. Kan hende det er nye høyttalere Sundvang trenger, eller ny forsterker....eller for alt jeg vet kanskje begge, for å bli fornøyd

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,672
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Det har du rett i Skalle, kraft er ikke alt. Min anbefaling er basert kun på egne erfaringer med våre B&W 685. Vi bruker en Rx-v 3900 som power til frontrekka og med en kanal pr høyttaler spiller de bra, men med 2 skinner de. Det spiller ikke nødvendigvis høyere, noe det heller ikke er behov for, men alt blir bedre. Diskanten blir luftigere, bassen strammere og alt faller bedre på plass.
    Jeg ville ikke kvittet meg med verken høyttalere eller forsterker før jeg hadde prøvd å byttet begge. Kan hende det er nye høyttalere Sundvang trenger, eller ny forsterker....eller for alt jeg vet kanskje begge, for å bli fornøyd
    Mer kraft er alltid bedre. Men heller femti gode, enn 600 kjedelige watt.
    Sist endret av Skalle; 04-12-2017 kl 11:21

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hva er neste steg på veien?
    By Bilet in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 09-04-2009, 18:39
  2. Er USB-lydkort neste steg for surround?
    By eha in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-23-2008, 12:58
  3. Neste steg/oppgradering
    By PestoNM in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-09-2007, 15:12
  4. Bygging av høyttalere - steg for steg..
    By HoJ in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 48
    Siste melding: 04-06-2007, 01:52
  5. Min PJ-TX200 steg for steg!
    By pnerbye in forum Digitale projektorer
    Svar: 54
    Siste melding: 06-29-2006, 18:57

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II

Antimode 8033s II

Kr.3,000.00