Hvor bør bakhøytallere peke i 5.1 system når man har hjørnesofa
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bør bakhøytallere peke i 5.1 system når man har hjørnesofa

Nå blir det hjørnesofa i stua. Må bytte ut gulvstående høytallere bak med vegghengte. Men hjørnesofaen kommer til å stå helt i hjørnet.
    Bør høytalleren peke rett frem eller skal den vinkles litt mot de som sitter i sofaen eller skal den peke rett mot de som sitter i sofa?
    Hvor høyt skal de stå? Vinkles opp eller ned?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo starte med å sjekke hva dolby anbefaler.
    https://www.dolby.com/us/en/guide/su...ml?onlnk=cl-sc

har selv hjørne sofa å har plassert et par Dynavoice FX4 på sidevegg, helt oppunder taklist på ene siden og takdrager på andre siden av sofa, vinklet ned mot lytteposisjon.
    http://www.surround.no/dynavoice-mag...-hvit-eik.html
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak høyttalere i et 5.1 oppsett bør vel egentlig ha et litt diffust lydbilde og ikke helt så lette å plassere lyttemessig som front og senter kanalene. Det er derfor mange dedikerte surround høyttalere er konstruert som dipoler og sender lyden ut i to retninger og baserer seg mer på refleksjoner slik at det ikke høres ut som lyden kommer fra et lite punkt som er lett å lokalisere.

Ved en slik sofa plassering kan avstanden til side høyttalerne bli et problem der lydnivået kan bli litt høyt for den stakkaren som sitter med det ene øret 10 cm fra den ene høyttaleren og 3 meter fra den andre og dermed få et litt skjevt lydbilde....

Det vil i alle tilfeller måtte bli inngått noen kompromisser i forhold til "fasit" med vinkling i forhold til sitteplasser og hva som eventuelt ser greit og hva som lar seg gjennomføre i slikke oppsett.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På midten a veggen litt over ørehøyde. Å montere opp med tak har jeg dårlige erfaringer med..

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk
    Sist endret av Danke; 01-14-2017 kl 18:08

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dårlige erfaringer med øyehøyde i 5.1 oppsett.
    Høyttaleren blir for "direkte" mot ørene, og du skal sitte rimelig riktig for at lydbildet stemmer da.
    Enda vanskeligere å få et rimelig likt lydbilde for flere tilskuere samtidig.
    I gamledager anbefalte de i hvertfall 30-60cm over ørehøyde for bakkanaler i et 5.1-oppsett.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er nonsens, forklar meg isåfall hvorfor bak, sidekanaler optimmalt skal være noe annerledes enn fronter?

Egentlig er jeg tilhenger av at front left center og right skal være samme type og at senter også kan stå vertikalt.....

Men det er finpuss, de malene jeg har lest sier at surround helst skal være i rimelig ørehøyde, andre løsninger må isåfall ha egenskaper med retning eller bipole etc....
    Sist endret av Danke; 01-14-2017 kl 18:09

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,844
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Jeg synes det er nonsens, forklar meg isåfall hvorfor bak, sidekanaler optimmalt skal være noe annerledes enn fronter?

Egentlig er jeg tilghenger av at front left center og right skal være samme type og at senter også kan stå vertikalt.....

Men det er finpuss, de malene jeg har lest sier at surround helst skal være i rimelig ørehøyde, andre løsninger må isåfall ha egenskaper med retning eller bipole etc....
    Det du skriver ang. frontrekka er det vel ingen som er uenig i , og det var vel heller ikke det som ble diskutert.
    Men når det gjeler surr-ht , så kommer det vel også litt an på hva slagt ht man har.
    Selv har jeg god erfaring med å få surr-ht opp på veggen , og det er lett å finne anbefalinger som støtter dette. F.eks her: http://www.audioholics.com/home-thea...heater-systems 45-71 cm over ørehøyde snakker dem om her.

Skal man bruke Atmos derimot , så har jeg sett at det anbefales å senke surr-høyttalerne noe igjen.
    Step 3: Surround Sound Speakers Positioning

Bipolar/Dipole speakers which are typically utilized for surrounds usually perform best when placed on the side walls directly beside or slightly behind the seated listening position and at approximately 18-28" above the seated ear level position. This ensures a relatively diffuse sound field and makes localizing the surround speakers much more difficult.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som jeg tenker så hadde det mest optimale vært å ha samme type høyttalere i alle kanaler. (ikke i atmos tak høyttalerne...) Problemet med dette i praksis i et stue oppsett eller i mindre rom, er at bak høyttalerne ofte kommer mye nærmere lytteren som typisk ikke sitter i sweetspot eller ikke kan plasseres med samme avstand rundt alle de ønskede sitteposisjonene, og man vil fort høre en av sidene dominere over de andre, spesielt hvis høyttalerne har en snever sprednings karakteristikk og plasseres veldig direkte mot lytteposisjonen. Det blir derfor ofte bedre å inngå noen kompromisser. I praksis handler det vel ofte om å velge de kompromissene som fungerer best, da kan det i enkelte oppsett fungere bedre med bak høyttalerne plassert en del høyere enn øre høyde.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har de litt høyere enn fronter, men ikke mye. Og jeg måtte kjempe bra iforhåld til Waf for å få det akseptert.
    Men nå synes jeg det ser bra ut, bedre enn de gamle.

Jeg snakker bare fra egne erfaringer, hadde Jamo surround høyt oppe på veggen før, det var ikke noe som fristet til gjentakelse for å si det sånn.

De er sprengt, og var muligens ikke de beste høytalerne heller....

Så med forbeholdt at andre er bedre høytalere, retning type osv, så kan man sikkert gjerne heve surround litt, men ikke for mye, her står de nøyaktig midt på veggen..
    Sist endret av Danke; 01-14-2017 kl 17:10

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er jeg tilghenger av at front left center og right skal være samme type og at senter også kan stå vertikalt.....
    Hva har det med saken å gjøre?
    Vi snakker om plassering/høyde.
    Alle offentlige kinosaler jeg har vært i, har frontrekken i lerretshøyde, men surroundhøyttalerne høyere opp på veggen enn hvor stolradene er plassert.
    Skal love deg det haddet blitt luddig lyd hvis kinoene trakk surroundhøyttalerne ned i ørehøyde hele veien rundt i salen.

Har du noen kilder/lenker? Jeg er nysgjerrig på en slik guide da jeg stort sett kun finner guider som skal ha høyttaler høyere enn øre/øye.

Jeg har de litt høyere enn fronter, men ikke mye. Og jeg måtte kjempe bra iforhåld til Waf for å få det akseptert.
    Men nå synes jeg det ser bra ut, bedre enn de gamle.
    Jeg snakker bare fra egne erfaringer, hadde Jamo surround høyt oppe på veggen før, det var ikke noe som fristet til gjentakelse for å si det sånn.
    De er sprengt, og var muligens ikke de beste høytalerne heller....
    Dette blir jo bare tull å argumentere med. "Du anbefaler ikke høyttalere høyt oppe fordi du engang hadde noen elendige sprengte høyttalere høyt oppe og de hørtes ræva ut".
    Det blir jo som at jeg skal si folkets hygiene har forbedret seg siste 30 år, og vi har flere tilfeller av vold siste 30 år, så jeg anbefaler folk å kutte ned på hygienen sin.

Så med forbeholdt at andre er bedre høytalere, reting type osv, så kan man sikkert gjerne heve surround litt, men ikke for mye, her står de nøyaktig midt på veggen..
    Men da har du jo likevel høyttalerne over øre/øye, med mindre du sitter på barkrakk og ser film, eller rommet ditt er markant lavere under taket enn normalt 235-240cm. For midt på veggen i et 240-rom er 120. Og normal ørehøyde sittende i sofa er typisk 85-105cm.

Jeg anbefaler trådstarter å prøve ut litt selv. Se om høyttalerne kan plasseres løst på noen pappesker på stoler eller noe slikt, justere opp og ned og se hva som fungere best.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våre sidehøyttalere ligger på hyller ca 120cm over gulvet. Ørehøyde er ca 85cm i sofaen vi har i dag. Når sofaen sto helt inntil bakveggen fikk jeg veldig betoning på venstre da jeg sitter til venstre i sofaen. Ved å flytte sofaen 70-80cm fram har jeg fortsatt betoning men langt mindre. Blir nok litt tweaking fremover med testing av forskjellige retninger å sende surroundlyden.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    Hva har det med saken å gjøre?
    Vi snakker om plassering/høyde.
    Alle offentlige kinosaler jeg har vært i, har frontrekken i lerretshøyde, men surroundhøyttalerne høyere opp på veggen enn hvor stolradene er plassert.
    Skal love deg det haddet blitt luddig lyd hvis kinoene trakk surroundhøyttalerne ned i ørehøyde hele veien rundt i salen.

Har du noen kilder/lenker? Jeg er nysgjerrig på en slik guide da jeg stort sett kun finner guider som skal ha høyttaler høyere enn øre/øye.

Dette blir jo bare tull å argumentere med. "Du anbefaler ikke høyttalere høyt oppe fordi du engang hadde noen elendige sprengte høyttalere høyt oppe og de hørtes ræva ut".
    Det blir jo som at jeg skal si folkets hygiene har forbedret seg siste 30 år, og vi har flere tilfeller av vold siste 30 år, så jeg anbefaler folk å kutte ned på hygienen sin.

Men da har du jo likevel høyttalerne over øre/øye, med mindre du sitter på barkrakk og ser film, eller rommet ditt er markant lavere under taket enn normalt 235-240cm. For midt på veggen i et 240-rom er 120. Og normal ørehøyde sittende i sofa er typisk 85-105cm.

Jeg anbefaler trådstarter å prøve ut litt selv. Se om høyttalerne kan plasseres løst på noen pappesker på stoler eller noe slikt, justere opp og ned og se hva som fungere best.
    Hallo, oppførsel... Jamo høytalerne var jo sef ikke sprengt når jeg hang de opp og brukte de i førsten, enten prøver du å gjøre deg morsom ellers så spiller du dum. Jeg sa heller ikke at det hørtes ræva ut, bare at jeg ikke hørte de i det hele tatt, ikke engang surroundfølelse....

Jeg har hatt tre forskjellige surroundhøytalere, Det er Dynavoice F6, Jamo Surround S3 og nå har jeg Proson Event 51 surround......

Dynavoice var jo vanlig gulvhøytalere, og de var jo følgelig mer i ørehøyde enn hva jeg har nå... Når du snakker om kinosaler så er dette litt annerledes enn i en stue.. Du skal spre lyden over et stort område, og ha fri bane til lytterne over et stort område....

Jamo hang jeg ganske høyt oppe på veggen med nedvendt stativ, resultatet var at jeg ikke hørte noenting, så jeg endret nivå så mye at jeg sprengte de under bluraykonsert, rett og slett fordi det funket elendig med lyden iforhåld til F6 jeg hadde før. Jamo var nok ikke de beste høytalerne, men at de er så dårlige tror jeg ikke. Det må ha vært feil iforhåld til plassering....

Så jeg har Surround et halvt hode til et hode høyere enn ørehøyde, og det funker utrolig bra i stua mi...

I et dedikert kinorom, med andre høytalere, så kan sef opplevelsen bli helt annerledes...

Jeg satt opp høytalerne etter en mal, mulig jeg brukte Yamaha sin mal?
    Sist endret av Danke; 01-14-2017 kl 17:34

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så ser vi jo veldig tydelig at både Dolby og Yamaha råder til det samme som jeg har valgt i en stue...

https://www.dolby.com/us/en/guide/surround-sound-speaker-setup/5-1-setup.html

Dersom du skal ha de langt oppunder taket i en stue, så er ikke dette optimalt iforhåld til produsentene og Dolby, det er heller et kompromiss feks pga waf, som man kompenserer ved å vinkle høytalerne eller å bruke dedikerte høytalere som er ment for dette, feks Focal dome, eller Klipsch som er ment for dette...
    Sist endret av Danke; 01-14-2017 kl 18:06

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,197
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Er praktiske årsaker som gjør at surroundhøyttalerne er høyt montert i en kommersiell kinosal, og da tiltes også baffelen for best mulig spredning. Poenget også med surroundhøyttalerne er jo å gi deg et mest mulig presist lydbilde, og setter du dermed en høyttaler for høyt opp og dermed bommer på publikum mtp på drivernes spredningskarakteristika blir det jo neppe optimalt...

Skal du til med Auro-3D, Atmos eller DTS:X er det også en fordel å holde surroundkanalen relativt lavt på veggen slik at en bruker de ekstra kanalene til å dekke et enda større spredningsområde.

Jeg var selv nylig vitne til oppsett av et "hybrid" ultra hi-end system på CEDIA messa i USA (Alcons, Barco, Trinnov m.fl.) bestående av type 30 kanaler og tilpasser både Auro-3D og Atmos, og et av de utvilsomt viktigste arbeidsområdene var å laserpointe diskantdriveren mot sweetspot fra samtlige kanaler.

Jeg trodde for øvrig selv også lenge at surroundkanalene gjerne skulle være "diffuse", men etter å ha bevitnet hvordan et oppsett med skikkelig innjusterte drivere låter mener jeg nok den mentaliteten bør stå for fall...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,844
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surr-ht bør hvertfall henges såpass høyt at dem går over hodet på dem som sitter i sofaen , ellers så vil jo lyden bli veldig hindret av alle hodene og man vil kun få god lyd fra den surr-ht man sitter nærmest.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi kan si at plassering er ganske relativt til rom og hvordan sitteplassene er.. Bortsett fra dette så skal malen til Dolby eller hjemmkinoprodusent følges så godt som mulig. Dersom man sitter med sofa helt innat bakvegg så forstår jeg sef at man ikke kan ha høytalerne ved ørehøyde, men dersom man har mer rom så mener jeg at vanlige stativhøytalere bør stå litt over ørehøyde, feks montert på vegg eller stativ.

Det er vel relatert både til rom og type høytaler, det er jo ikke vits å henge focal dome i ørehøyde... det skjønner alle.

Dette med diffust, jeg vil heller si det er riktig at surround og sub er godt integrert, man hører lyder men de er sammenvevd, men sef ved store lydeffekter så hører man hvor det kommer fra, men regn og ild osv, når du hører kringlyden rundt hele deg og ikke fra en bestemt høytaler, da er du imål.

Jeg er jettefornøyd med plasseringen jeg har fått til, også fornøyd med Proson Event.....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er de fleste enige med. Høyttalerne har ingenting oppe under taket å gjøre.
    Det som skjedde i tråden her var at Danke anbefalte i øye/ørehøyde.
    Så svarte jeg med at øre/øyehøyde ikke er å anbefale, men heller litt over øre/øyehøyde.
    I ettertid ser jeg Danke har redigert sine poster, og da virker jo deler av diskusjonen meningsløs.

Min anbefaling er uansett som tidligere nevnt, å montere noe over øre/øyehøyde i sittende posisjon.
    Ikke oppunder taket, og ikke direkte i øre/øyehøyde som noen skrev tidligere.
    Det beste er å prøve seg frem.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,953
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har rom bak sitteplass så er det ok med ørehøyde feks gulvhøytalere, iaf etter min erfaring.

Jeg har surround litt over ørehøyde men det er ikke mye, et hode over og midt på vegg... cirka en høytalerlengde/bokylle/stativ over fronter.

Det funker fjell her... Men nå har jeg for en stund siden sett at tråden heter "hjørnesofa" da antar jeg at man mener inntil bakvegg, da gjelder sef å finne en plassering som passer til dette.

Men det optimale er å følge Dobys retningslinjer, alt annet blir et kompromiss.. Kan sikkert bli et veldig bra kompromi med riktige høytalere....

Har du litt avstand til surround så kan man fint bruke gulvht i ørehøyde jo... Akkurat som med front.
    Det er veldig effektivt, om man har muligheten....

Lignende tråder

1. Svar: 58
    Siste melding: 10-12-2012, 21:44
  2. Valg av recliner med hjørnesofa
    By norge007 in forum Produkt -og prisjakt Alt Annet
    Svar: 6
    Siste melding: 08-29-2009, 21:30
  3. Hvor/Hvordan plassere høyttalerne i et 7.1 system?
    By Jackx_krell in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-29-2009, 19:09
  4. Plassering av bakhøytalere ved hjørnesofa ?
    By Tor Erik in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 01-14-2007, 09:17
  5. Yamaha Bakhøytallere
    By Stubbom in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 06-07-2006, 18:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg