Trenger hjelp til å finne audiofile testspor
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Trenger hjelp til å finne audiofile testspor

Hei! Jeg har nettopp kjøpt et dritfett anlegg. Har også byttet fra spotify til Tidal og holder på å lage nye spilleslister.

Jeg trenger tips til noen spor som DU vet har digg, spesiell, rå, nyansert eller bare er hefitg godt produsert!! Gjerne Flygel musikk også.
    Tips mottas med takk!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også "slitt" litt med dette, men har vel ikke funnet så mye der ennå.
    Fant tidlig disse to ferdiglagde spillelistene du kanskje kan søke på og sjekke.

WiMP Labs: Audiotest
    HFK DEMO

Er abonnent på Lyd og bilde og har lest en del utstyrs tester der hvor tester beskriver hvilke lydspor det er testet med, og disse har ofte ganske gode lyttemessige egenskaper.
    Sist endret av ask4me2; 11-05-2017 kl 13:11
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Gemini68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anja Garbarek "Velkommen Inn" er i mine ører et greit produsert album.

En god link om "Loudness War" her:
    http://dr.loudness-war.info/album/view/16374

Mvh

Ove
    Musikk og film skal være moro!

Yamaha RX-V1067 - JBL ES80, ES 25C, Proson HFC1266, XTZ 99 W8.16- Samsung LE46C535 - PS 3 slim.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forslag Ove, med å sjekke dynamikken/loudness...

Husker at en CD fra Telarc som het Chiller var ganske heftig som testmateriale. i følge dr.loudness siden får den en dr Max på 30 (finner den ikke på Tidal...) Fant en annen Telarc inspilling med 1812 overtyre her med "kanon" lyd...

Hørte litt på Anja Garbarek "Velkommen Inn" her også, noe av det var bra, men mye høres litt for spinkelt og/eller prossesert ut i mitt oppsett og i mine ører i alle fall.

Liker selv litt mer "unplugged" akustisk lyd med enklere mic og miksede oppsett..

Mange av innspillingene til Kari Bremnes kan jo være et godt tips også.

Eller F.eks Eva Cassidy "nightbird" albumet eller en artist/innspilling som Danke foreslo i en annen diskusjon her John Moreland-High on Tulsa Heat

Noen spor på Johnny Cash Unerthed og American Recordings fungerer kanskje også...

En litt annen sjanger musikk som Massiv Attack med Mezzanin, eller f.eks Yello "Touch Yello" kan jo få frem styrker og svakheter i oppsettet...
    Sist endret av ask4me2; 11-06-2017 kl 16:13
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seint ute med svar her, men har alltid likt å bruke albumet "Løsrivelse" fra Kari Bremnes. Litt på den spesielle siden, men teknikerne i Kirkelig Kulturverksted har, etter hva jeg har grunn til å tro, et meeeget godt rykte på seg. Ellers har jeg brukt albumet "Amused To Death" av Roger Waters en god del, mye fordi det er spilt inn i Q-sound, noe som på enkelte av sporene avslører, etter mine ører, hvorvidt høyttalerne er brukbart plassert/vinklet eller ikke. Også et noe spesielt/egenartet album som i bunn og grunn er et stort oppgjør med hvor avstumpede menneskeheten har blitt ift hva som skjer rundt oss og hva som er underholdning. Men det er en perle når man setter seg ned og virkelig lytter. Om innspillingen er fantastisk skal jeg jeg være nøytral, det får bedømmes av den enkelte. Og så har jeg ett album som kanskje er erketypisk, i alle fall fra den tiden jeg var som mest hektet på hifi (1990-2000), Dorian Sampler. Husker ikke om det var Vol.1 eller Vol.2 (TROR det er 2 kan komme tilbake med info om interessant), men det er orgelmusikk der fra verdens største kirkeorgel hvor de dypeste tonene fra orgelet visstnok skal være nede på ca 20Hz. Vi er altså i noen av sekvensene helt nede på det jeg liker å kalle fysisk lyd, og selv med mine Mirage'er på beskjedne 28Hz går det så det skrangler i hele huset En fryd å skru opp denne :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Mye bra her. Jeg har funnet et par gode testspor selv også:
    Katie Melua - I think its gonna rain today
    Yello - Kiss in blue
    London Grammar - Strong
    A Perfect Circle - The Package

Sistnevnte er like god til å teste husets konstruksjon som anlegget ditt Alt som ikke er skrudd GODT fast rister og dirrer. Mot slutten av sangen kommer det noen heftige trommebrekk. Merker at Klipscha mine sleit en smule på drithøyt volum (-2 Db) ingen vreng da. Bare litt ubehagelig for ørene.

Lignende tråder

1. trenger hjelp til å finne reciver til XTZ 93.23
    By hifiman111 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-13-2011, 22:36
  2. Trenger hjelp til å finne Surroundsystem
    By kjosn in forum Høyttalere
    Svar: 32
    Siste melding: 07-31-2010, 23:10
  3. Trenger hjelp med å finne Platespiller,
    By Haakon796 in forum Vinyl
    Svar: 0
    Siste melding: 11-22-2009, 03:06
  4. Er så fornøyd! (og nå trenger jeg hjelp til å finne ny TV) :-)
    By Mari1981 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 23
    Siste melding: 07-21-2008, 17:43
  5. Trenger hjelp til finne sub til ~2500kr
    By Ziaka in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 12-09-2006, 21:13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg