Råd om enkel prosessor (?)
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd om enkel prosessor (?)

Hei,

EDIT: Tror det jeg ser etter er en HDMI Switch, med digital eller pre out for lyden. Noen som har en anbefaling til noe slikt?

Trenger hjelp til en HDMI inn/ut, pre ut, forhåpentlig digital ut "kinda box". Kanskje det heter prosessor, men er ikke sikker. Vet egentlig ikke hvordan jeg skal spørre, så jeg beskriver behovet og håper noen kan hjelpe med et råd.

Jeg bygger opp et nytt stereoanlegg, med vekt på stereo (og platespiller:-). Øvrig familie bruker samme anlegg til TV, Xbox, Apple-TV, DVD/Blueray innimellom.

Grunnet små unger for noen år siden solgte jeg vekk mesteparten av anlegget og kjøpte en surround receiver, Yamaha RXV3067. Denne er helt suveren, men holder ikke helt mål som ren stereoforsterker. Har ikke surround lyd, skal heller ikke ha det, så mer enn 2.1 er ikke nødvendig. Ønsker å erstatte surround receiver med noe enklere og mindre siden jeg har et dugande stereoanlegg på gang.

Ønsker å finne en liten "boks" som ikke har forsterker, heller ikke mer enn 2 kanaler, men som har 3 (kanskje 4) HDMI inn, og en ut til TV. Helst med digital ut da jeg har dac med flere innganger. Evt kan jeg bruke pre ut.

Behovet er altså noe som kan formidle bilde via HDMI fra flere kilder, og sende fortrinnsvis digital lyd til min dac. Håper det finnes noe av liten størrelse og rimelig pris som kan møte dette behovet.

Takker for råd:-)

B
    Sist endret av BillyJoe; 11-02-2017 kl 21:04

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utvalget av stereo forsterkere med hdmi switching er vel temmelig begrenset,
    men du kan jo sjekke nad 368 eller noen av storebrødrene, trenger da hdmi mdc kort til denne.

https://www.hifiklubben.no/stereo/fo...rt-forsterker/

har forøvrig ingen erfaring med disse modellene..
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg kanskje ikke var klar nok i beskrivelsen. Det er ikke en forsterker jeg er ute etter, men mer en "AV-forforsterker" (uten effekt-trinn).
    En enhet som kan ta i mot HDMI-signal fra tv-decoder, xbox, blueray, appletv, laptop, og sende bilde til tv og lyd (enten spdif eller pre-out) til min stereo forsterker.

Etter noe googling kom jeg over denne, som ser ut til å ha funksjonaliteten jeg er ute etter. (Men er skeptisk til prislappen:-)
    https://www.monoprice.com/product?p_id=5557

Noe liknende men med en viss kvalitet?
    Kan ikke nok om video/bilde signaler, det er forsåvidt mulig at en billig greie fint fikser jobben som HDMI switch, og det å sende videre et digitalt SPDIF er enkelt.

Men dere AV gutta vet best:-)

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å koble alle kildene direkte i tv med hdmi, så koble digital out på tv til en av inngangene på dac? Forutsetter da at tv har nok innganger , og en digital utgang
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt:-) Skal sjekke, tror faktisk det kan være en mulighet. Eventuelt så har du kanskje trigget et nytt innkjøp....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet slike løsninger selv, men det er vel noen fallgruver å gå i her.

Vil nesten tro at forslaget til muuh over ikke er så dumt, hvis TVen har de nødvendige inn og utgangene, og man bare skal ha lyden fra TVen ut på anlegget via en egen DAC. Det vil nok kunne bli lipsync problemer med en sånn løsning, men det kan kanskje justeres i menyen i TVen.

HDMI signalene er kopi beskyttet med HDCP, så hvor direkte slike hdmi switch løsninger sender ut et digitalt audio signal kan vel variere.

Den billige som ble linket til tidligere ser ut til å kunne tappe det digitale audio signalet ut i selve switchen....

Har man f.eks en 4K TV bør vel switchen støtte HDMI 2.0 med HDCP2.2. som f.eks denne fra Atlona
    Den er avhengig av å bruke ARC (Audio Return Channel) fra TVen for å sende audio signalet via toslink utgangen.
    Da er man tilbake til det å være avhengig av TV for å få lyd fra det HDMI oppkoblede utstyret.

Har man en TV som støtter 3D, må man ha HDMI 1.4 eller bedre for å kunne få 3D signalet gjennom switchen.

Kunne kanskje vært en ide å testet med en slik (https://www.monoprice.com/product?p_id=5557) billig løsning først og sett om det er bra nok.
    De billige med analoge utganger må jo ha en meget billig intern dac, de er det kanskje greiest å styre unna, og ikke bruke analog delen fra i alle fall.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atlona-switchen ser bra ut. Jeg tror løsningen blir noe slikt.

Jeg har en noen år gammel Samsung 60" plasma, og den har tre HDMI innganger, og optisk ut. Kobla opp i kveld, og det fungerer fint, men blir knotete da man må velge "source" på tv, så velge riktig inngang på dac, så velge riktig inngang på forsterker for å få lyd. Blir litt lite brukervennlig. Av en eller annen grunn har TV'en bare digital ut, ikke vanlig RCA, så må om dac på veien mot forsterkeriet.

Siden HDMI- greiene (tv, tv-box, xbox, dvd/blueray, laptops) stort sett er brukt av lyd-ignorante familiemedlemmer, så vil det være en bra løsning med en HDMI switch med 4 innganger, og analog lyd til forsterker. Blir enklere, slipper å tukle med dac'en. Velge riktig inngang på switchen, velge DVD inngang på forsterker, ferdig.

Lipsync ble ikke et problem med digital ut fra TV. Det var et problem initielt, fordi default setting i TV'en var satt til 30. Prøvde litt opp og ned, og fant at 0 fungerte best.

Nå begynner forsåvidt plasmaen å få det, har fått noen "plasma-striper" i kanten av skjermen. Mulig det greieste er å kjøpe en ny TV med det nødvendige stashet som trengs for enkel manøvrering og minimum av kabler.

Takk for hjelpen:-)

B
    Sist endret av BillyJoe; 11-04-2017 kl 00:44 Begrunnelse: Typo

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører PC og 2 x Xbox inn på TV og optisk fra TV til en forforsterker/dac/streamer og det fungerer utmerket sammen med aktive høyttalere.

Lignende tråder

1. Enkel og god Pre-amp/dac m fjernkontroll.
    By Monitor in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 06-18-2013, 19:30
  2. Prosessor/pre mot Pre med prosessor inngang.
    By UOB in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 68
    Siste melding: 09-17-2010, 00:09
  3. Enkel antenne for DVB-T og DAB?
    By m99 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 01-11-2009, 16:45
  4. Enkel mod for ATI Remote Wonder 2
    By ths1 in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2007, 19:53
  5. Enkel DVD Hylle