Noe lite (størrelse) men bra.
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe lite (størrelse) men bra.

Hei,

Jeg har idag Dynaudio DM 2_7 med Hegel H70 og er stor fornøyd med dette oppsette til vanlig TV sending, musikk og film.
    Utfordringen min er at vi skal gjøre om litt på stue løsningen og det gjør at det eventuelt nye lyd systemet må verre mye mere diskree,
    fordi veggen TV skal stå på er ikke "dyp".

1. Høyttalerne må ikke bygge mere enn sirka 15cm (dybde).
    2. Ingen komponeneter trenger å verre synlige rundt TVèn unntatt høyttalerne.
    3. Lyd kvalitet rundt det jeg har idag.

Jeg ser for meg at jeg må enn SUB enn annen plass i stuen, slik at høyttalerne rundt tven kan jobbe med de lyse tonene og litt mellom tone?

- Er det lyd plankte med sub som gjelder?
    - Hadde sett for meg ett opp sett med to små høyttalere som kan henges på veggen på sidene av TVèn også enn sub i tilegg ?

Setter kjempe stor innspill fra dere og at dere bruker deres tid på meg og oss!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du nevner at "veggen TV skal stå på er ikke "dyp"", betyr det at du ikke kan bruke en løsning med innbyggnings høyttalere?

Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Når du nevner at "veggen TV skal stå på er ikke "dyp"", betyr det at du ikke kan bruke en løsning med innbyggnings høyttalere?

Det jeg mener med dyp er litt vanskelig å forklare, men høyttalerne må ikke stikke så mye mere ut fra veggen enn selve tven gjør (moderne samsung TV).
    Ellers vill det se stykt ut forhold til enn dør...

Innbygde høyttalere, selve veggen er er lett vegg med 4,7cm mener jeg å huske lekter, så det er ikke så mye å bygge inn.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4,7 cm dybde, det er en inn bygnings løsning nok ikke så enkel å få til nei.

Tror det er få lydplanker om noen som kan matche de gode stereo hifi egenskapene du har fra før.

Ganske flate høyttalere som f.eks denne fra Dali drevet av en god forsterker kan kanskje være en løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4,7 cm dybde, det er en inn bygnings løsning nok ikke så enkel å få til nei.

Tror det er få lydplanker om noen som kan matche de gode stereo hifi egenskapene du har fra før.

Ganske flate høyttalere som f.eks denne fra Dali drevet av en god forsterker kan kanskje være en løsning.
    Ja, dette så jo intresant ut når det kom til utforming. Forsterkeren jeg har vill bli for svak tenker du?
    Vill det verre enn fordel å ha enn sub itilegg for å bedre lyd bilde eller, trenger jeg ikke det med disse forhold til hva jeg har ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner en hegel H70 som en god forsterker og at den vil klare å drive sike Dali høyttalere på en god måte. Det vil kunne høres ganske "likt ut" med mange av de samme gode egenskapene som med de Dynaudio du har fra før.

Savnet du bass tidligere, så kan nok en sub. være en god investering, men den vil kanskje være vanskelig å bruke den sammen med den hegelen uten pre out osv.

Høyttalere beregnet montert i eller på vegg vil ofte få hjelp av vegg i bass område, men kan slite mer med oppløsning stereoperspektiv osv vs gode stativ høyttalere som kan plasseres mer luftig ut i rommet.

Vil ellers anbefale deg å ikke kjøpe noe uten å først ha lyttet til det selv, og gjerne i det lytterommet du skal bruke det i osv.
    Sist endret av ask4me2; 10-15-2017 kl 19:53

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner en hegel H70 som en god forsterker og at den vil klare å drive sike Dali høyttalere på en god måte. Det vil kunne høres ganske "likt ut" med mange av de samme gode egenskapene som med de Dynaudio du har fra før.

Savnet du bass tidligere, så kan nok en sub. være en god investering, men den vil kanskje være vanskelig å bruke den sammen med den hegelen uten pre out osv.

Høyttalere beregnet montert i eller på vegg vil ofte få hjelp av vegg i bass område, men kan slite mer med oppløsning stereoperspektiv osv vs gode stativ høyttalere som kan plasseres mer luftig ut i rommet.

Vil ellers anbefale deg å ikke kjøpe noe uten å først ha lyttet til det selv, og gjerne i det lytterommet du skal bruke det i osv.
    Takk for at du setter av tid til meg. Jeg har nok i bass idag, så da tenker jeg at det kan verre nok med disse to høyttalerne pluss eksisterende forsterker.
    Pleier man å få låne med seg hjem, vist man spør peng / betaler depositum?

Jeg må se litt for jeg hadde tenkt å plassere forsterker på andre siden av veggen i ett kjøkkenskap, for håpe det er plass til forsterkeren, må se litt.

Clue er at jeg ønsker enn løsning hvor kun 2 stk høytalere 1 stk tv viser på vegen, resten skjult.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv god erfaring angående depositum og hjemlån av div hifi utstyr, kommer kanskje litt an på hvor "innkjørt" selger er i butikken og kundeforhold osv, men har inntrykk av at de seriøse aktørene er gode til å løse det, og at de ønsker mest mulig fornøyde kunder.

Når det gjelder planlegging og plassering av forsterker så det vel viktig å velge en god løsning med tanke på betjening, sikre nødvendig kjøling, kabelstrekk for støm, skjulte ht og signal kabler osv. Regner med at du vil ha flere komponenter koblet til TV og forsterker, så du kunne kanskje laget et godt og luftig teknisk rom i skapet og samlet komponentene der og kanskje en rf til ir fjernbetjenings løsning f.eks.

Har ikke drevet med så mye med skjulte oppsett av slikt utstyr selv, og det sikkert noen andre her i forumet som er mer oppdatert på slike løsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok og målte litt idag og veggen jeg skal bruke er sirka 160cm brei. TVèn er 103cm, jeg ser at høyttalerne er 28,5cm.
    160 - 103 - 28,5 - 28,5 = 0cm

Blir ganske trankt dette hehe Må høre hva fruen sier, men er redd det ikke blir pent.

Finnes det andre alternativ som er litt smalere hehe ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde nok ikke blitt så pent nei...
    Det bør nok være noe avstander mellom slike komponenter, både for ytelse og for at det ikke skal se ut til at man spiller "tetris" og bare stabler noe sammen der det er fysisk mulig....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde nok ikke blitt så pent nei...
    Det bør nok være noe avstander mellom slike komponenter, både for ytelse og for at det ikke skal se ut til at man spiller "tetris" og bare stabler noe sammen der det er fysisk mulig....
    hehe ja, eventuelt henge de under tven, at midten av høyttaler treffer enden på tven likksom. at linjen fra endene av TVèn går ned i midten av høyttalerne ?

Du nevnte innbygde høyttalere lengre oppe, hvor dyp må veggen verre for det?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike innbyggningshøyttalere er tilpasset slik at de bygger sånn ca 8-10cm inn i vegg. (typisk innenfor vanlig inne vegg med 2"x 4" bjelkelag med plater/panel på begge sider)
    Er det en vegg der hullet bryter fuktsperren så må man gjerne ha en tettet boks bak i tillegg. Dybden avhenger derfor av valgt høyttaler og hvordan den skal brukes.

Som inspirasjon kan du jo sel litt på utvalget fra disse sidene.
    De runde modellene er mer typisk for tak montering (atmos ) der man ønsker en mer jevn kuleformet sprednings karakteristikk, mens de firkantede er bedre for vegg montering.

Soundgarden

Fra Hifi Klubben

Tror det kan være lurt å oppsøke slike utsalgssteder direkte og få info om montering og høre selv hvordan de spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist jeg har problemer med å bygge inn høyttalere og at de Dali vegg hente høyttalerne er litt for store, hva har jeg å velge i da?

1. Vist jeg går fort lyd planke, hva er best på lyd?
    2. Finnes det litt mindre vegg hengte høyttalere enn de Dali variantene?

Vist det kan hjelpe så skan jeg få laget en skisse over hvordan det ser ut der jeg skal henge TVèn opp.

Lignende tråder

1. Lite rom. Trenger en projektor med lite støy!
    By havaroen in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2014, 00:15
  2. Størrelse på tv'en
    By Rotja in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 10-25-2010, 16:07
  3. Lite rom, lite peiling, ny projektor
    By ivanrogov in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 07-01-2010, 19:31
  4. Svar: 8