Variabel aspect ratio / IMAX "modus" på Blu-Ray filmer
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Variabel aspect ratio / IMAX "modus" på Blu-Ray filmer

Jeg har et fast 2.35:1 format på lerretet og irriterer meg når aspect ratio på en del nyere blu-ray filmer varierer fordi de har korte IMAX-sekvenser. Er det mulig å "blanke" ut linjer over / under et bestemt linjenummer på en film slik at man slipper lys på utsiden av lerret? Jeg bruker altså zoom-metoden. Har tidligere fått forslag om Lumagen videoprosessor, men synes dette blir helt overkill for en slik enkel operasjon.

Noen forslag?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,194
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Jeg har et fast 2.35:1 format på lerretet og irriterer meg når aspect ratio på en del nyere blu-ray filmer varierer fordi de har korte IMAX-sekvenser. Er det mulig å "blanke" ut linjer over / under et bestemt linjenummer på en film slik at man slipper lys på utsiden av lerret? Jeg bruker altså zoom-metoden. Har tidligere fått forslag om Lumagen videoprosessor, men synes dette blir helt overkill for en slik enkel operasjon.

Noen forslag?
    Enig! Av en eller annen merkelig grunn er det først med JVC DLA-Z1 blankingen fungerer på JVC-serien, og har heller ikke fått det til å funke med andre projektorer som om blanking er tilgjengelig via menyen på f.eks. JVC DLA-X-serien (men funker altså ikke...). Sist gang jeg fikk blanking til å funke med unntak av Z1 er via en videoprosessor - men skal du ha en slik en som også takler 4K og ikke gjør mer ugang enn gagn mtp bildekvaliteten rent generelt koster det jo gjerne litt... Mulig de småprosessorene fra DVDO har blanking, men tror ikke det, og spørsmålet er også om de støtter 18Gbps / HDR.

3. Liker HAL9000 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne funksjonen (i teorien) tilgjengelig på en X35?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker man en A-linse slipper man å få problemer med noe plutselig imax 16:9 bilde info utenfor 2.35:1 lerretet....
    Fordel: bruker hele bildebrikka på 2.35:1 kilder, dvs mer lysstyrke tilgjengelig og alle piksler på brikka brukes.
    Bakdel, pris er høy på gode A-linser, ikke 1:1 piksel mapping. skal man bytte mellom 2.35:1 og 16:9 må a-linsa kunne bytte format internt eller flyttes inn og ut av lysbanen. Projektoren må støtte vertical anamorfisk strekk, ellers må en scaler som støtter det bli benyttet.

Bruker man zoom metoden for å veksle mellom 16:9 og 2,35:1, går det vel å lage en fysisk matrise som man plasserer mellom projektor linsen og lerret slik at det ikke kommer noe bilde info over og under lerretet ved 2.35:1 zoom, men som ikke vil være i veien når man zoomer til 16:9. f.eks noe lignende dette
    Sist endret av ask4me2; 04-21-2017 kl 10:07
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

6. Liker HAL9000 har likt denne posten
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro det finnes HTPC avspillingsprogramvare som kan blanke topp og bunn? Det krever en HTPC for avspilling...

Jeg hadde tidligere et 2.35:1 oppsett med 2.35:1 lerret og A-linse. Som Ask4me2 skriver, så får du da aldri problemer med endringene da topp og bunn bare vil bli klippet bort. Det fungerte i grunn veldig bra. Du vil får problemer med UHD avspilling da projektorene ikke støtter skalering av dette signalet, så da bør du planlegge å gå for Blu-ray en stund enda.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Jeg vil tro det finnes HTPC avspillingsprogramvare som kan blanke topp og bunn? Det krever en HTPC for avspilling...

Jeg hadde tidligere et 2.35:1 oppsett med 2.35:1 lerret og A-linse. Som Ask4me2 skriver, så får du da aldri problemer med endringene da topp og bunn bare vil bli klippet bort. Det fungerte i grunn veldig bra. Du vil får problemer med UHD avspilling da projektorene ikke støtter skalering av dette signalet, så da bør du planlegge å gå for Blu-ray en stund enda.
    OPPO 203 UHD spilleren skal vist støtte vertical strekk på UHD plater også, så hvis det stemmer er det en grei løsning sammen med en A-linse. Tror ikke den støtter maskering av uønsket 2.35:1|=| 16:9 info...

Har ikke testet 203 selv, og det er vel litt tidlig i firmwaren for at OPPO spilleren er et godt og sikkert kjøp. Har inntrykk av at det er litt for mange OPPO 203 "beta testere" fortiden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Aspect ratio issue
    By billm in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 11-01-2011, 22:49
  2. aspect ratio- hvordan "fylle" skjermen?
    By Kaptenen in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 1
    Siste melding: 12-17-2006, 14:45
  3. Aspect ratio for MCE på 16:9 skjerm
    By JR in forum Generell HTPC
    Svar: 2
    Siste melding: 06-10-2006, 22:51
  4. Spørsmål ang. Atec 37" LCD Aspect Ratio zoom
    By Hanti in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 03-26-2006, 09:31
  5. Aspect ratio
    By lygren in forum Digitale projektorer