Kalibrere UHD tv
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrere UHD tv

Hei! Jeg har en Samsung 60ks7005 uhd TV.
    Til denne har jeg koblet PS4, APPLE tv 4 og en PC. PCen har geforce 1050ti å klarer kjøre 4k.

Hvordan går jeg frem for å kalibrere/optimalisere denne? Fra hvilken av kildene burde det gjøres?

Har prøvd disney wow , kjørte den i powerdvd. Når jeg kommer til testbilde for kontrast så funker det ikke, akuratt som jeg får white clipping uansett hvor lavt jeg setter kontrasten.

Det neste jeg tenker på er å kjøpe den billigste CALMAN meter og software.

Noen tanker å dele? Er forvirret her, ønsker bedre bilde.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThorPrestboen Vis post
    Til denne har jeg koblet PS4, APPLE tv 4 og en PC. PCen har geforce 1050ti å klarer kjøre 4k.

Hvordan går jeg frem for å kalibrere/optimalisere denne? Fra hvilken av kildene burde det gjøres?

Har prøvd disney wow , kjørte den i powerdvd. Når jeg kommer til testbilde for kontrast så funker det ikke, akuratt som jeg får white clipping uansett hvor lavt jeg setter kontrasten.

Vel, for det første er pc generelt og ved egen erfaring Nvidia ikke til og stole på for bruk som en video\film kilde opp mot tv'er.
    Det har og er enda mye surr rundt RGB range innstillinger og det har det verdt siste 10 åra, og har ingenting med pris klasse på kortet.
    på selve monitoren min får jeg video output ganske ok, med tanke på graderinger i sort og hvit, men dette er på da på pc-skjermen.

TVer behandles dessverre enda på en litt annen måte.
    Og jeg har egentlig ikke kommet fram til noe som kan egentlig betegnes som bra nok. du får enten alt for mye lys, eller alt for mye crush.

Beste jeg har sett så langt er og ikke sende RGB, men og sette output format på TVen til YCbCr 4:4:4 eller 4:2:2 om det skulle introdusere problemer.

Men selv om rgb range etc er satt korrekt i både tv og pc, så er ikke signalet som kommer fra GPU'n i tråd.
    Jeg har min tv kalibrert av Andreas21 med hans signal generator og metere.
    Og på min Oppo 103d, som er min hovedkilde, er bilde dønn på i både brightness og kontrast. og skulle pc'n sett noen lunde samme ut så ville jeg trengt helt andre innstillinger i TVen.
    Problemet med det er at det hele kjøres via receiver, så har bare et sett med innstillinger tilgjengelig, og det er bare så mange moduser hvor alt er tilgjengelig også.

Så min anbefalning, i Nvidia control panel.
    Sett output til YCbCr, og se hvordan ting ser ut derfra.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThorPrestboen Vis post

En PC vil generelt klippe i begge ender av skalaen når man spiller av en video. Det finnes løsninger for å omgå dette, men det fordrer at man vet eksakt hva man holder på med. Det funker uansett ikke med Powerdvd. Bruk plata på PS4 istedet, følg anvisningene.

Sannheten er egentlig at disse platene er gode til 2 ting, og det er til å justere brightness og kontrast, og ikke noe særlig mer. Og egentlig klarer man seg fint uten denne plata: Sortnivået er riktig innstillt når innstillingen er på det høyeste hvor 16 fortsatt er sort, og det kan man bruke bruke selv et mønster fra youtube til, som sannsynligvis klipper både høyt og lavt. Når det gjelder kontrast er det stort sett ingen moderne tv'er som klipper nevneverdig heller, selv om det sikkert kan være greit å bruke en plate som dette til å verifisere akkurat når det klipper. (uten at man kan bruke denne infoen til så mye nyttig) Så kan man selvsagt velge bildemodus, temperatur, skarphet, farge etc alt ettersom hvordan man liker det.

Er man erfaren (dvs vet hvordan et kalibrert bilde skal se ut, hva typiske innstillinger skal stå på osv) og så kan man bruke noen av mønstrene/bildene til å stille inn noe som ikke er "steinhakkende gale", men det blir i beste tilfelle fortsatt bob-bob.

Utenom dette, så bunner det ut i at man egentlig trenger kalibreringshardware og selvsagt gjerne litt erfaring for å få noe i nærheten av kalibrert bilde. Jeg vil ikke råde deg til å kjøpe inn dette med mindre du har mange, mange timer å ofre. Du kommer heller ikke til å få godt nok resultat med det billigste meteret til Spectracal. Det er ganske dårlig for å si det rett ut, og ikke så langt fra å kaste 2 tusenlapper rett ut av vinduet.

Lignende tråder

1. Kalibrere 4K tv???
    By ronny44 in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 09-24-2014, 19:53
  2. Kalibrere tvn min
    By shield in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 08-01-2011, 15:01
  3. Kalibrere tvn min
    By shield in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 1