Star Wars 4K Last Jeddi tragedie på lyd og bildet
Takk Takk:  0
Like Like:  7
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Star Wars 4K Last Jeddi tragedie på lyd og bildet

Hei

Flere som vet årsak til dette eller prøvd i vanlig blueray versjon med DTS HD lyd?

Bestilte Star Wars Last Jeddi i 4K fra statene.
    Gledet meg i lang tid til denne filmen og ble mildt sagt skuffet.
    Resultatet ble katastrofe.

Lyd

Uengasjerende lyd med store mangler i dynamikk.
    Lyden virker også ubalansert mixet med alt for lav lyd og plutselig skrus lyden opp alt for høyt.
    Stort sett håndterer forsterkeren dårlig lydspor bra, men denne filmen ble svært vanskelig.
    Registrerer også kun 1/ mb sekundet Atmos lyd fra Sony X800 spilleren, noe som er svært lavt.

Bildet

Bildet er under middels og opplever hele filmen som vanlig oppskalert blueray. Bildet hopper fra skarpt til uskarp om hverandre, noe som til slutt blir veldig plagsomt. Det er brukt IMAX kameraer i enkelte scener.

Sammenlignet med Blade Runner 2049 og IT i 4K er det store kvalitetsforskjeller i lyd og bildet. Det er veldig synd
    Star Wars Force Awakens på Blueray har langt mer dynamisk og høyere mixet lydspor i DTS HD. Bildet fremstår også bedre, tross det er vanlig Blueray.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    712
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ha noen innstiller som er feil eller en film det er noe galt med, dette er jo motsatt av det de fleste opplever og også Ralph på AVS som jo har gjort flere omfattende tester på filmer og lyd.

http://www.avsforum.com/forum/187-of...ay-review.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjort masse tester og det er kun Star Wars Jeddi disken som avviker på lyd og bildet. Kan hende det er uflaks med selve disken. Det kan skje.

Noen erfaringer er lik i forhold til lav lyd

** It should be noted that this track, like several other recent releases from Disney, is mixed at a lower volume. Listening at higher volume settings, in my case 10 to 12 decibels above my normal listening levels, is required to derive the best dynamics. **

Denne testen treffer litt mer mine erfaringer
    https://www.forbes.com/sites/johnarc.../#2f73b7f0778e

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hefalompen Vis post
    Gjort masse tester og det er kun Star Wars Jeddi disken som avviker på lyd og bildet. Kan hende det er uflaks med selve disken. Det kan skje.

Noen erfaringer er lik i forhold til lav lyd

** It should be noted that this track, like several other recent releases from Disney, is mixed at a lower volume. Listening at higher volume settings, in my case 10 to 12 decibels above my normal listening levels, is required to derive the best dynamics. **

Denne testen treffer litt mer mine erfaringer
    https://www.forbes.com/sites/johnarc.../#2f73b7f0778e

Kan tillegge at projektoren ikke får opp HDR logo når filmen starter i motsetning til andre 4K filmer jeg har testet.
    Dvs. Tolker ikke projektoren filmen som HDR.. Vet ikke hvorfor

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm...... til trådstarter.
    Nå har jeg ikke sett The Last Jedi, men ser blu-ray.com skriver om 4k-utgaven:
    The Last Jedi soars with a remarkable, powerful, full-featured Dolby Atmos soundtrack. But as with the companion Blu- ray's DTS 7.1 presentation, this one is best enjoyed, and fully realized, at a calibrated 0Db, whereas some other tracks may present too loudly at that setting. Regardless, once the volume is in proper position, the track produces one of the most enriching and perfectly complimentary listens on the market.
    Og HighDefDigest:
    When listening strictly from that perspective, however, the track is not quite as active and spatially immersive as one would hope, especially in respect to the noticeably limited use of the ceiling channels.
    ...
    The design's real strength is in the constantly active surrounds, filling the entire room with various atmospherics and sound effects that flawlessly pan from one channel to the next, creating an awesomely immersive 360° soundfield.
    Blu-ray.com gir høyeste karakter både på lyd og bilde, mens HighDefDigest gir 4/5 på både lyd og bilde.

Må samtidig få nevne at jeg i påsken så Thor Ragnarok 4k og Justice League 4k.
    Var rimelig skuffet over lyden i Ragnarok. Virket veldig lav og udynamisk. Normalt står receiveren min (RX-A2050) på -17.5dB. Men Ragnarok måtte på -5dB.
    Likevel savnet jeg dynamikk.
    Justice League var vannvittig mye bedre lyddesign på.

Men......den beste lyden jeg hørte i påsken var faktisk Dunkirk 4k med "bare" 5.1 DTS-MA. Snakk om bra dynamisk og engasjerende lydbilde.
    Det var da jeg skjønte at heller en god 5.1 lydmix enn noen som stempler Atmos på coveret og aldri gjorde en god miksejobb ut av lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det du skriver. Har samme oppfatning at lyden varierer etter format og film i forskjellig grad.
    Håper å kunne få teste Star Wars Last Jeddi i DTS-MA 7.1 senere, da det kun er et Atmos lydspor på 4K utgaven jeg kjøpte.
    Star Wars The Force Awakens hadde svært dynamisk og engasjerende DTS-MA 7.1 lydspor

Etter mine erfaringer har Atmos gitt et gigantisk lydbilde frem til nå og overgått det meste av andre lydspor.
    Oppfatter gamle Dolby Digital og Dolby TrueHD har det mest stabile leveranser i forhold til kraft og dynamikk.
    DTS og DTS HD har noe mer varierende leveranser. Dunkirk er eksempel på veldig bra DTS HD lydspor.

Noe av det råeste på lyd hos meg er Master and Commander i eldre Dolby Digital 5.1 mixet opp til alle kanaler.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uengasjerende lyd med store mangler i dynamikk.
    Lyden virker også ubalansert mixet med alt for lav lyd og plutselig skrus lyden opp alt for høyt.
    Er ikke dette nettopp det som går under betegnelsen dynamikk eller et dynamisk mikset lydspor, der man vrir opp volumet på forsterker og får det lave passe høyt og tale greit gjengitt , og det som skal være høyt blir skikkelig høyt og dynamisk gjengitt....

Til forskjell fra et jevnere høyt loudness mikset lyd spor som dreper dynamikken og lager mindre forskjeller på høyt og lavt.

Mange surround receivere har "natt modus" (Dynamic Volume (Midnight)) osv som kan brukes hvis man ikke ønsker effekten av dynamiske lyd spor, og kan kanskje brukes hvis man ikke liker denne Star Wars miksen.

Gleder meg også til å få denne Star Wars 4k versjonen, kan godt hende du har rett og det ikke blir vanskelig å blir enig med deg når det oppleves selv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For alt jeg vet kan det være en defekt med selve disken. 4K versjon er kjøpt på eBay fra statene…

Altså mener riktig dynamikk er passe høyt på lav lyd, tydelig tale og virkelig trøkk når det gjelder. Det kan gå jo selvfølgelig ordnes med høyere volum i enkelte filmer.
    Ikke lav tale, lav lyd og plutselig ukontrollert høyt.

99% av alle filmene jeg spiller går helt fint med samme lydnivå uten at jeg trenger å justere noe volum opp eller ned, da volumnivået på forsterkeren sitter bra. Det gjelder alle typer Dolby og DTS lydspor.

Med Atmos sporet på Last Jeddi med ekstra høyt volum virker lyden fortsatt lite engasjerende. Problemet er om jeg skrur opp eller ei, så er det enkelte scener som lyden går til himmels ukontrollert. Kan også legge til at spilleren registrerer kun 1 / mb i sekundet som er svært lite for et Atmos lydspor.

Forventet at lyden var minst like bra som Star Wars The Force Awaken
    Sist endret av hefalompen; 04-10-2018 kl 13:00

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså mener riktig dynamikk er passe høyt på lav lyd, tydelig tale og virkelig trøkk når det gjelder. Det kan gå jo selvfølgelig ordnes med høyere volum i enkelte filmer.
    Ikke lav tale, lav lyd og plutselig ukontrollert høyt.
    Slik opplevde jeg Thor Ragnarok. Akkurat som den generelle lyden ble "stengt inne" i høyttalerne. Og jeg måtte skru kraftig opp. Så kommer noen scener der jeg bare måtte hive meg på lyd-ned fordi det var for mye lyd.
    Og jeg kan med hånden på hjertet si det ikke var noe night cinema, DRC eller annet inne. Jeg er purist og spiller med full dynamikk. Men akkurat i Thor Ragnarok endte jeg med å aktivere DRC for å løfte opp tale, og dempe ned på enkelte av de brutale scenene.

Som vi har nevnt i tråden her. Et dynamisk lydspor, det har f.eks Dunkirk. Hvor lydene er åpne, tilstede, hvisking er lavt, skuddene SMELLER i veggene, Spifire dundrer over himmelen, og en herlig tøffe-tøffe-bass lyd av båtmotorene. Hele lydbildet er åpent, ærlig og stemmer med de lydnivåene en forventer av det som skjer på skjermen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dunkirk ja, der må jeg innrømme jeg ikke likte lyd sporet særlig godt.
    Banke taktene ble alt for fremtredende og ble slitsomt og høye og kraftige i forhold til hendelser i handlingen som godt kunne vært høyere og skilt seg bedre ut fra disse.
    Det var to andre ting ved filmatiseringen som jeg synes ødela mye for opplevelsen....

[gruff mode med spoiler alert]

1. Tysk "Punktering" av fiskeskøyte.

Greit nok er det effektfylt og skremmende å være på mottaks siden når noen skyter hull slik, men når de skyter hull fra flat vinkel og vannet spruter inn i det det går hull....
    Vet ikke om noen prosjektiler som ville klare dette så langt under vannlinja uten å enten miste hastighet med en gang de treffer vannet, eller forandre kurs og sprette opp og treffe mye høyere etter den først har truffet vannet. Treffer de akkurat i vannlinja vil vanne så vidt renne og piple inn...

2. Propellen på en Spitfire henger fast i en gearkasse og en ganske massiv V12 Rolls Royce Merlin, ikke på et kosteskaft som i filmen....
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		PM2661449@.jpg
Visninger:	488
Størrelse:	74.9 KB
ID:		126742

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		NhfN0vO.gif
Visninger:	617
Størrelse:	11.53 MB
ID:		126743

Greit at de ikke ofret en ekte maskin, men det får være måte på til slurv for viktige sener de bruker som reklame for en såpass sterk og ellers mesterlig laget film. [/gruff kurert med Ali kaffe og spoiler av]

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,468
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg nettopp sett UK Bluray 2D utgaven, og ikke noe særlig galt med lyden på den.

Men lav lyd ja. På 4k Atmos må jeg somregel ned på -12 til - 14db, vanlig dts hd ma somregel -8/9, her måtte jeg helt opp på -0.5db for å få trøkk.

Men langt fra noe referanse dette her. Kylo/Rey mot red guards som burde være episk lydmessig var helt meh..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

12. Liker hefalompen har likt denne posten
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tillegge at projektoren ikke får opp HDR logo når filmen starter i motsetning til andre 4K filmer jeg har testet.
    Dvs. Tolker ikke projektoren filmen som HDR.. Vet ikke hvorfor
    Ettersom de som har gitt filmen utmerket kritikk for bildet og også sett den i Dolby Vision, så bruker nok ikke disse anmelderne projektor når de anmelder filmer....

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng

Kan hende at lyd og bilde nevrosen gikk litt langt for min del. Blitt for oppmerksom på å lytte og se etter feil.
    Fikk en bekjent til å komme innom i går å teste filmen og han syntes også kvaliteten var lav til å være en 4K film sammenlignet med andre 4K utgivelser.
    Kan være flere ting som har spilt inn.. Jeg syntes det er nærliggende å tro at jeg har fått en 4K kopi med noe mer komprimert lyd og bilde. Projektoren skal få en HDR logo i starten når materiale er HDR fra spilleren, noe som ikke skjer. Det er merket HDR på esken.

Får heller gjøre innkjøp av Blueray-utgaven når den kommer
    Sist endret av hefalompen; 04-11-2018 kl 09:38

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dålig hdr på Starwars last jedi 4k Uhd Bluray. Sort er mere grått som irriterer litt.
    Lg 65" G6 Oled tv. (Isf kalibrert) Sony A1 55" Oled tv (blir kalibrert)
    Sorces. Oppo 203. Xbox one X.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaktmestern Vis post
    Dålig hdr på Starwars last jedi 4k Uhd Bluray. Sort er mere grått som irriterer litt.
    Hva med Dolby Vision ?

TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er påvei i posten. Jeg er nok redd jeg også kommer til å bli skuffet etter å ha lest din erfaring hefalompen. Håper ikke det men vi får se. Det kan jo tenkes at du har fått en disk som ikke er optimal. Lyden på thor ragnarok var også dårlig her hjemme. Det største problemet er at det mangler bass. Når jeg skrur opp subwoofer med hele 10db hjelper det betraktelig og kampen mellom hulk og thor er riktig så engasjerende.
    Sist endret av Dimacruz; 04-11-2018 kl 17:31

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Hva med Dolby Vision ?

Dolby vision på Uhd discs fungerer ikke optimalt enda Har bare vært et stort tull fra dag en fra Dolby sin side. Nå kommer en ny DV fix til Lg oleds nummer 2 i år for å forsøke å ordne opp i populært kalt elevated blacks i engelske forum der letterbars og selve bildet blinker grått på filmer. Dolby vision gjennom Apple 4k tv virker stabilt men på Disc så langt bare irritasjon.
    Lg 65" G6 Oled tv. (Isf kalibrert) Sony A1 55" Oled tv (blir kalibrert)
    Sorces. Oppo 203. Xbox one X.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby vision på Uhd discs fungerer ikke optimalt enda Har bare vært et stort tull fra dag en fra Dolby sin side. Nå kommer en ny DV fix til Lg oleds nummer 2 i år for å forsøke å ordne opp i populært kalt elevated blacks i engelske forum der letterbars og selve bildet blinker grått på filmer. Dolby vision gjennom Apple 4k tv virker stabilt men på Disc så langt bare irritasjon.
    Ok. Håper Panasonic på sikt vil oppdatere min UB 700....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Ok. Håper Panasonic på sikt vil oppdatere min UB 700....
    Har vel mine tvil om at Panasonic noen sinne vil velge å gjøre det, og hvis det faktisk er mulig og hardwaren i UB 700 og UB 900 kan støtte DV...

2018 modellene til Panasonic støtter DV, og det vil jo være lite salgsfremmende for disse å gi de gamle spillerne mange av de samme egenskapene....
    Støtte for DV er vel også lisensiert av Dolby og produsenten må nok betale noe pr spiller til Dolby for en slik firmware løsning....
    Panasonic måtte eventuelt solgt ny firmware med DV støtte for de gamle spillerne, det er jo lov å håpe...

Vi får kanskje håpe på at det er noen som tar utfordringen og lager en "reverse engineered" firmware oppgradering for Panasonic førstegenerasjons UHD spillere med utgangspunkt fra firmware i de nye spillerne med slik DV støtte... Hvis det er mulig er nok det den eneste måten å få UB 700 til å støtte DV.

Ser nå at "Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (4K Ultra HD + Blu-ray)" er på vei i posten, håper den kan komme frem før helga og at ikke lyd og bilde skuffelsen blir for stor... "Nooooo!!"

En ting er sikkert, det blir tyngre og tyngre å kjøre StarWars maraton nå ....
    Sist endret av ask4me2; 04-12-2018 kl 12:11

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntrykk av at noen review/anmeldere/brukere gir enkelte "toppfilmer" høyere score enn de fortjener.
    Har sett noen filmer som har fått topp score på bilde og/eller lyd, men ikke svarte til forventingene min.
    Et konkret eksempel. Veldig mange holder Planet Earth 2 UHD opp som referansepunkt hva godt bilde angår.
    Jeg skal være enig i at store deler av den serien holder god bildekvalitet. Men det finnes da en scener i Planet Earth 2 som kan være uskarp, som inneholder fargesjattering/banding/posterization. Ja noen scener er ikke spilt inn i 4k engang. Men mest sannsynlig med annet lite smidig actionkamera. For det er ikke alle situasjonene de har filmet hvor det lar seg gjøre å komme til med det beste hva angår kamerautstyr.
    Så da jeg startet Planet Earth 2, merket jeg allerede etter 20 minutter på første disk scener som er et godt stykke fra top notch. Likevel scorer vel den serien helt topp på bildekvalitet. Men jeg ser ingen som nevner at det er en god del scener som er godt under par.

Kanskje The Last Jedi "lider" litt av det samme. At det er en storfilm, og her er alt topp.
    Vet ikke. Har ikke sett den enda.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Star Wars i 3D - Når?
    By EnZent in forum Filmomtaler
    Svar: 10
    Siste melding: 08-24-2008, 13:13
  2. Star Wars
    By tommy_sn in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 0
    Siste melding: 04-03-2006, 01:08
  3. star wars 5.1 lyd.
    By bolla3 in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 03-03-2006, 17:34
  4. Star Wars Ep3 på DVD
    By -dts- in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 38
    Siste melding: 11-18-2005, 15:27
  5. star wars
    By jfinneru in forum Filmomtaler
    Svar: 12
    Siste melding: 05-22-2004, 16:08

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine