Bygging av sub'er - trenger litt info om diverse.
Takk Takk:  2
Like Like:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
  1. #1
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Bygging av sub'er - trenger litt info om diverse.

    Hei folkens.

    Litt bakgrunn:
    Da jeg var i, skal vi si - "mindre etablerte" dager, tegnet og styrte jeg mye med konstruksjon av forskjellige typer høyttalere, blant annet kom jeg på en ide om å integrere sub i høyttalerkassen. Jeg bygget de aldri, men oppdaget at jeg tydeligvis ikke var alene om den tanken, for et par år etterpå så jeg de første produsentene pumpe de ut på markedet. En av konstruksjonene jeg jobbet med, var en sub med særs stivt kabinett hvor kassekonstruksjonen var av en type som jeg fremdeles har tilgode å se maken til. Kassestørrelse beregnet jeg med et program som het CAAD, hvor man kunne legge inn elementparametre osv. Jeg vet ikke hva slags renomme dette programmet har i dag, men det var visstnok et brukbart program tilbake i 90-årene.

    NÅTID:
    Nå har jeg imidlertid til hensikt å bygge denne etterhvert, og helst to stk, men før jeg begynner må jeg ha på plass et par ting for å sikre at resultatet blir så bra som jeg kan få det ut fra mine forutsetninger. Viktig å huske på er at dette primært ikke er tenkt å være noe high-end-prosjekt, så litt kostnadseffektive løsninger vil nok brukes der det er for stort sprik mellom det som er (mer enn) bra nok og der hvor "galskapen" slår ut i full blomst ;-) Jeg har noen spørsmål nå, og noen vil helt sikkert melde seg etterhvert, så jeg håper det sitter noen der ute med kunnskap de vil dele :-)

    1) Programvare: Ser ut for meg som den nyeste versjonen av nevnte program er CAAD 4.2. Er det verdt pengene åkjøpe dette, eller er det andre aktører i markedet som er et bedre valg? Det viktigste for mitt vedkommende er at jeg kan være trygg på at programvaren gir korrekte beregninger for en rekke forskjellige kabinettvarianter.

    2) Hva bruker man til demping? Er det best å stifte fast dempematerialet til veggene eller skal det fylles opp med f.eks dempewatt e.l.? Har sett begge varianter en gang i tiden, så er litt i villrede her.

    3) Jeg ser for meg 12" eller 15" i kabinett med separat ventileringskammer. Husker ikke hva den konfigurasjonen heter, men mener å huske at man da - siden elementet effektivt sitter i trykkammer - oppnår strammere bass, at man slipper å beregne volum til refleksrøret, samt at den gir marginalt dypere bass og gir bedre "trøkk". Korriger meg gjerne her om det er feil, mulig at hukommelsen svikter noe ;-) Jeg tok utgangspunkt i VIFA, SEAS og SCANSPEAK da jeg konstruerte tidligere (som kuriosa brukte blant annet Jean Marie Reynard - JMR - sistnevnte en periode, ikke som jeg vet om til sub, men i alle fall til mellomstore gulvstående modeller), og jeg vil tro de står seg godt også i dag (eksisterer alle ennå?), men det er naturlig at det også er andre over årenes løp som har meldt sin ankomst, så det er supert om dere har noen gode forslag til elementer på labben :-)

    4) Forsterkeri/delefilter er viktig. For vurdering ønsker jeg meg navnet på opptil flere leverandører/produsenter av disse til sub-bruk, håper noen sitter med gode innspill på dette.

    Det er det jeg har så langt, håper noen har lyst til å forbarme seg over spørsmålene mine, slik at jeg kan sette i gang med planleggingen :-)

    - Asbjørn K. -

  2. #2
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For en ivrig gjeng...

  3. #3
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,173
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dårlig respons her gett - men noen fra meg da;


    1. En god 15" driver vil flytte mye mer luft og trenger heller ikke virke "treigere" om du kjører en god kombo av effekt / driver / kabinett.

    2. Dempemateriale i en sub er nok ikke like viktig som på høyttalere for øvrig, de interne bølgene er (minst) en halvmeter lange, demping har altså null effekt med mindre kabinettet er eksepsjonelt stort...

    3. Hva med en aktiv plateamp ala Hypex? Der har du mulighet for å ratte inn en normaliseringskurve, du kan kjøre EQ basert på romrespons samt i tillegg en rekke øvrige filtre - rett fra PCen... 2.700 leverer type 1300W bridged, bør holde for det aller meste av både 12" og 15" drivere...

  4. #4
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hjertelig takk for forslag, lygren, kanskje det sakte men sikkert kan komme litt vann på mølla etterhvert.

    Har lest litt rundt om på forumet her de siste par dagene og har blitt oppmerksom på Hypex som et bra amp-valg. Jeg har også endret litt holdning til konfigurasjon, og har funnet at jeg meget gjerne kan komme til å skippe portet kabinett og heller gå for en slaveversjon for å unngå potensielt vindblaff i porten. Dette har medført seg at jeg kanskje også har beveget meg litt bort fra de billigere løsningene og ift valg av driverestørrelser. Hjertet vil ha det hjertet vil ha, og hjertet mitt vil ha brukbar kvalitet.

    Akkurat nå er jeg mest nysgjerrig på å parre en seas sl26r med seas l26roy eller alternativt en scan-speak 23w/4557t02. Smådyr kombo den siste der, men har tro på at bassen blir mer og bedre kontrollert av å velge litt mindre elementer i lukket kabinett kontra større i portet. Dog vil det vel kreve litt mer power i forsterkeren antakelig. Sistnevnte kombo skal ifølge Dynabel oppnå -3dB ved 19Hz i 50L kasse, da tror jeg vi snakker dybde som kan kle Mirage'ene godt ;-)

    Har også romstert litt på edb-maskinen og funnet en mdf-plate som er særdeles formstabil, som har 50-års råtegaranti ved bruk i tørre forhold, og 25 års garanti nedsenket i vann. Siden sistnevnte er en smule uaktuell, seiler denne platen frem som aktuelt platevalg av flere grunner. Dersom man får kjøpt den som privatkunde vell å merke. Tettheten er 700-720kg/m3, mens vanlig mdf har 500-800, altså jevnt over tettere og langt mer stabil, og disse egenskapene må være ideelle når man tenker på problemene andre har hatt med plater hvor tykkelsen varierer og de problemene det gir med fresing og tilpassing, samt problemer med lakk som slår sprekker som følge av mangel på materiell stabilitet. Høres kanskje noe ekstremt ut å velge en slik plate, men det gir mening i mine ører. Leveres behandlet med 150-grit. Noen der ute som har sporet opp de samme platene og brukt dem til DIY-lydprosjekter? Suksess?
    Sist endret av MrMirage; 11-25-2017 kl 01:42

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har dessverre ikke praktisk erfaring, men har en halvfjern drøm om å bygge 1 til 2 subwoofere som kan brukes til både musikk og film.

    Jeg er ganske overbevist om at kalkulatorene på denne siden kan hjelpe både meg og andre på god vei: bl.a. For port, lukket og med passiv radiator. Effektbehov, mm


    http://www.mh-audio.nl/spk_calc.asp


    Og hjelp til å vurdere om elementer egner seg best for lukket eller med port (passiv som port) http://www.mh-audio.nl/CalculateEnclosures.asp


    Min drøm er nok å ta utgangspunktet i min egen Audio Physic Luna II (10» aktiv, 12» passive), og blåse opp dimensjoner med f.eks Dayton reference 15» aktive og 18 passive.
    http://www.audiophysic.de/download/l...a_2_manual.pdf
    https://www.parts-express.com/dayton...4-ohm--295-469


    AP Luna II er særdeles lekker og velspillende. Måtte fått hjelp med snekkerarbeidet i så fall, og forenklet kabinettdesignet litt. Rekker dessverre ikke å sette i gang i overskuelig fremtid. Håper på sikt.


    Det er mye selvbygg på hifisentralen, også. Folk bruker f.eks Trestokken til snekkerarbeid. Til og med egen side om finerer og leverandører. Tror både CAAD og Winisd (gratis: http://www.linearteam.org/) brukes av programmer. Jeg har ikke erfaring. Om valg av forsterker. Mange liker Hypex, mens andre er opptatt av å unngå switchmode strømforsyning av hensyn til støy. En viktig vurdering er hvorvidt man kan nøye seg med lavnivå inngang (signal fra receiver/prosessor), eller man også ønsker høynivå (samme signal som går til ht i stereo). Vet at BK Electronic er kjent for god kvalitet til moderate priser, og har høynivå. http://www.bkelec.com/MODULES/Sub_Bass.htm


    Spent på din fremdrift. Del gjerne tanker og erfaringer. Lykke til!

  6. #6
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hjertelig takk for lenker og input. Jeg er nok litt i samme fase som deg, dette er ikke noe jeg kommer til å starte med over natten, men bruke litt tid på. Har lyst til å legge litt jobb i å få et godt resultat, og da må jeg først finne ut hvilke muligheter jeg har og hvilke hensyn som må tas. Jeg er grønn på elektronikkgreier, så her må jeg nok spørre og grave, ser folk bruker masse uttrykk og forkortelser jeg aldri engang har hørt om, og det måles i huet og rævva. Holdt ikke på med slike ting tilbake i 90-årene. Ikke jeg eller noen jeg kjente i alle fall. Men det gjør det hele litt mer spennende, har alltid hatt en trang til målinger og registreringer i andre ting, så det borger for mye moro :-)

    Jeg har nok en litt mer tradisjonell fasong i tankene enn sub'en du ser for deg, men muligens med litt egne elementer involvert likevel. Har også et mål om høyglansfinish som komplementerer pianolakken til Mirage'ne. Tidløst og elegant, men man finner ikke akkurat opp hjulet på nytt med det. Helhetlig blir det i alle fall.
    Ligger an til å bestille CAAD 4.2, brukte CAAD (muligens den første versjonen) litt i slutten av '90-rene og førsten av 2k-tallet til en del beregninger, men sikkert mye nytt nå, så det spørs om det kan regnes for å være helt det samme som den gang. Den siden du lenket til med alle slags beregninger kommer til å gi meg hodepine, mye å sette seg inn i, tar det etterhvert ;-) Bygging: Den morsomste delen av prosessen, foruten tankearbeidet i forkant. Digger nøyaktighetsjobb og pirk. Vurderer å sette bort fresingen, men tar den aller helst selv, selv om det byr på mye manuell jobbing. Men det er jo det som er gøy, så jeg må i så fall anskaffe en fres i proffsegmentet, for det er det eneste som holder i lengden. I mine øyne.

    Mht forsterker, så kunne jeg tenke meg både lavnivå inngang OG høynivå. Selv om høyttalerne stort sett klarer seg godt alene, kunne det være artig å trykke på litt ekstra med sub i vanlig stereolytting. Så her, ja takk - begge deler!

    Neste spørsmålsrunde: Finnes det noe som tyder på spesielle fordeler eller ulemper ved å ha basselement som fyrer av mot gulvet? Har man noen slags minimumshøyde å gå ut fra, eller beregnes dette ut fra størrelsen på elementet? I en sub med slave, er det likegyldig hvilken vei slaven peker (opp, ned, normalt)? Kan de stå på motstående sider, eller må de stå på tilstøtende sider? Kan slave og aktivt element monteres i topp og bunn, og i så fall, hvilket bør opp og hvilket ned?

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Offensivt å kjøpe proff-fres til dette bruket. Du mener kanskje en håndoverfres? Jeg hadde nok satt bort fresing, men har du tid, lyst og elsker pirkearbeid, så hvorfor ikke?

    Som nevnt har jeg ikke erfaring, og kan ikke svare på dine spørsmål, men logisk siden passivt element/slave fungerer som port så kan den trolig plasseres hvor som helst. Trykket fordeles jevnt i hele boksen- så det passive elementet skal kunne plasseres hvor som helst. For sjelefreden er symmetri aldri feil. Ser jo at Audio Physic setter dem mot hverandre vertikalt, mens GoldenEar setter dem mot hverandre horisontalt. Så begge de løsningene fungerer fint.

    BK Electronic sine subwoofere kommer med valgfri FF (front firing) eller DF (Down firing) konfigurasjon og hevder at avgjørelsen ikke betyr noe lydmessig. Har godt renommé.

    Håper for din del noen selvbyggere kommer på banen her. Jeg skal følge med på prosjektet ditt.

  8. Liker MrMirage har likt denne posten
  9. #8
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,303
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan muligens hjelpe deg om du ikke skal ha 14 subber

    Legger ved bilde av gårsdagens fresing i garasjen =)

    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_2438 (1).JPG
Visninger:	32
Størrelse:	1.98 MB
ID:		125882
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av sub'er - trenger litt info om diverse.-img_2438-jpg   Bygging av sub'er - trenger litt info om diverse.-img_2438-1-jpg  
    Sist endret av grandiS; 11-28-2017 kl 11:11
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

  10. Liker MrMirage har likt denne posten
  11. #9
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser i etterkant at jeg nok kunne vært litt tydeligere. Jeg mener naturligvis overfres i proffsegmentet. De lages jo i forskjellige kvaliteter, og ett av merkenr har både en grønn hobbyserie og en blå proffserie, og det er sistnevnte jeg går for. Bra verktøy er halve jobben, som alltid, og kjøper man billig, blir det fort at nøyaktigheten lider og man må ut å kjøpe nytt. Jeg regner meg for nevenyttig nok til å klare bearbeidingen på egenhånd, står ikke på det, eneste grunnen til å vurdere eventuelt å sette det bort, er tid, men er aller mest gira på å gjøre dette på egenhånd, så det er det jeg tar utgangspunkt i.

    GrandiS - Ser ut som et spennende prosjekt, hva skal inn av elementer her? Takker og bukker også for tilbud om hjelp, som du ser over her kommer jeg nok til å ta jobben selv, men jeg kan ha deg i bakhodet om det skulle knipe :-)

    OES - Takk for info også om FF/DF/UD, da er den "hindringen" ute av veien og veien ligger klar for å klekke ut tegninger av kassedesignet. Elementer er ikke helt spikrett ennå, men målet er klart. Ettersom jeg har skjønt, er ikke øret i stand til å fange opp lyder under 20Hz (og ikke over 20 000Hz), så i mitt hode blir det derfor poengløst å ha en sub som går dypere enn 20Hz. Lyd blir vel da heller følbar enn hørbar, kan nok ha sin nytte det også sikkert, men det er ikke mitt mål. Mitt mål er å få kassen til å yte 20Hz dybde, og da kan det være at jeg trenger større elementer og kasse enn det oppsettet jeg har vært mest nysgjerrig på hittil (står lenger opp i tråden). Medite-platene jeg vurderer virker å være ganske dyre, prisene varierer i tillegg veldig mellom de forskjellige forhandlerne, men har ett sted til jeg må sjekke priser før jeg bestemmer meg for hva jeg går for. Uansett hva jeg velger, skal i alle fall ikke styrken i konstruksjonen bli et ankepunkt.

  12. #10
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,303
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MrMirage Vis post
    Jeg ser i etterkant at jeg nok kunne vært litt tydeligere. Jeg mener naturligvis overfres i proffsegmentet. De lages jo i forskjellige kvaliteter, og ett av merkenr har både en grønn hobbyserie og en blå proffserie, og det er sistnevnte jeg går for. Bra verktøy er halve jobben, som alltid, og kjøper man billig, blir det fort at nøyaktigheten lider og man må ut å kjøpe nytt. Jeg regner meg for nevenyttig nok til å klare bearbeidingen på egenhånd, står ikke på det, eneste grunnen til å vurdere eventuelt å sette det bort, er tid, men er aller mest gira på å gjøre dette på egenhånd, så det er det jeg tar utgangspunkt i.

    GrandiS - Ser ut som et spennende prosjekt, hva skal inn av elementer her? Takker og bukker også for tilbud om hjelp, som du ser over her kommer jeg nok til å ta jobben selv, men jeg kan ha deg i bakhodet om det skulle knipe :-)

    OES - Takk for info også om FF/DF/UD, da er den "hindringen" ute av veien og veien ligger klar for å klekke ut tegninger av kassedesignet. Elementer er ikke helt spikrett ennå, men målet er klart. Ettersom jeg har skjønt, er ikke øret i stand til å fange opp lyder under 20Hz (og ikke over 20 000Hz), så i mitt hode blir det derfor poengløst å ha en sub som går dypere enn 20Hz. Lyd blir vel da heller følbar enn hørbar, kan nok ha sin nytte det også sikkert, men det er ikke mitt mål. Mitt mål er å få kassen til å yte 20Hz dybde, og da kan det være at jeg trenger større elementer og kasse enn det oppsettet jeg har vært mest nysgjerrig på hittil (står lenger opp i tråden). Medite-platene jeg vurderer virker å være ganske dyre, prisene varierer i tillegg veldig mellom de forskjellige forhandlerne, men har ett sted til jeg må sjekke priser før jeg bestemmer meg for hva jeg går for. Uansett hva jeg velger, skal i alle fall ikke styrken i konstruksjonen bli et ankepunkt.
    Den er god! Leste ikke alt over Jeg kan anbefale Makita RT07, du trenger ikke dyrere enn det! Ikke nødvendig og betale 3-4-5k for en fres om du ikke skal bruke den hver dag i 10år=)

    Inn der skal det 2 x 12" fra Beyma og en TPL 150H AMT diskant også fra Beyma
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

  13. #11
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøper fres ikke bare for dette prosjektet, men også for mulige fremtidige prosjekter og for helt andre ting og bruksområder.

    Edit: Høres ut som om det kommer til å lyde helt rått, følger med på progressen :-)
    Sist endret av MrMirage; 12-01-2017 kl 02:06

  14. #12
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha snoket litt rundt, tror jeg ikke jeg vil nå målene mine med 10", så man får forholde seg til en enkel sannhet; stor lyd er lik stor fysikk. Mer eller mindre ;-) Så 15" er nok hva jeg bør gå for, gjerne med slave. Har null peiling på elementer i denne størrelsen, men regner med at det sitter flere med god kunnskap om hvilke merker som er noe å satse litt penger på, så jeg tar gjerne imot forslag i alle prisklasser fra 1500kr og oppover, det verste rælet er jeg ikke interessert i.

    På forhånd, hjertelig takk :-)
    Sist endret av MrMirage; 12-01-2017 kl 10:15

  15. #13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har bygget endel seas l roy konstruksjoner så om du har noen mer spesifikke spørsmål så svarer jeg gjerne.. Bygget også en dayton 18 for en tid tilbake, og personlig så liger jeg seas MYE bedre!!

  16. #14
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Førstehånds erfaring er alltid gull verdt. Jeg har alltid hørt og tenkt at jo større element, dess mindre presist og "stramt" er det, og har følgelig inntatt en holdning om at 15" og opp er for russebusser og desibeljunkier hvor lydkvalitet ikke står som nummer 5 på lista engang. Men etter å ha lest rundt på forskjellige tråder her på forumet og tester, er jeg ikke lenger like skråsikker på akkurat det, og at det gjerne kan ha noe for seg å gå opp et par hakk. Jeg leste en engelsk/amerikansk test nylig hvor man hadde holdningen "10", hvorfor ta seg bryet?"-, og det sådde naturligvis tvil om hvorvidt 10" faktisk er det beste valget. Men, samtidig vet jeg jo at noe kan justeres med kassedesign og at man må slippe ut lufta for å komme dypt nok. Jeg har oppfattet det slik at Seas LROY er et potent valg ift det jeg er ute etter lydmessig. Stramt og vellkontrollert. Jeg vil ha en sub som først og fremst komplementerer den fine lyden M5 gir, og som gir meg den ekstra dybden og trykket i bassen de mangler (M5 har respektable 28Hz med bare 2x 6,5" per ht), spesielt ved film. Ideelt sett i sjiktet 18-20Hz effektiv dybde.

    Jeg tenkte opprinnelig at 10" med slave kunne gjøre susen for min bruk. De to jeg har vurdert der er LROY og ScanSpeak 23w/4557t02 (9"), hvor faktisk sistnevnte er målt til å gå dypest av de to, men Seas er litt rimeligere, og for å være ærlig, litt penere. Seas med tilhørende slave skal gi 26Hz i 30L kabinett, liten forskjell fra M5'ene, men kanskje tweaking av kabinettstørrelse eller også å gå for 2x LROY i samme kasse vil gi ønsket effekt. Jeg vet ikke. Har ikke simuleringsprogram ennå, så jeg får ikke sjekket ut så mye selv. Men du har bygget flere ganger med LROY sier du, hva har du bygget og har sub vært ett av prosjektene? Har det i så fall vært lukket/slave/portet/dual? Hvordan vil du selv karakterisere LROYs egenskaper? Vet du hva forskjellen er på LROY og LRO4Y? Jeg kan lese forskjellene på de tekniske dataene, men det sier meg ikke så mye ellers i praktisk bruk, annet enn at LRO4Y ikke ser ut til å gå så dypt som LROY (24Hz free air mot 22Hz). Dessuten er LROY hakket mer lettdrevne, men likevel litt på den tungdrevne siden? Dette stiller vel igjen større krav til amp? Hvilke amp'er ble brukt i de prosjektene du har vært involvert i?



    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Jeg har bygget endel seas l roy konstruksjoner så om du har noen mer spesifikke spørsmål så svarer jeg gjerne.. Bygget også en dayton 18 for en tid tilbake, og personlig så liger jeg seas MYE bedre!!

  17. #15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MrMirage Vis post
    Førstehånds erfaring er alltid gull verdt. Jeg har alltid hørt og tenkt at jo større element, dess mindre presist og "stramt" er det, og har følgelig inntatt en holdning om at 15" og opp er for russebusser og desibeljunkier hvor lydkvalitet ikke står som nummer 5 på lista engang. Men etter å ha lest rundt på forskjellige tråder her på forumet og tester, er jeg ikke lenger like skråsikker på akkurat det, og at det gjerne kan ha noe for seg å gå opp et par hakk. Jeg leste en engelsk/amerikansk test nylig hvor man hadde holdningen "10", hvorfor ta seg bryet?"-, og det sådde naturligvis tvil om hvorvidt 10" faktisk er det beste valget. Men, samtidig vet jeg jo at noe kan justeres med kassedesign og at man må slippe ut lufta for å komme dypt nok. Jeg har oppfattet det slik at Seas LROY er et potent valg ift det jeg er ute etter lydmessig. Stramt og vellkontrollert. Jeg vil ha en sub som først og fremst komplementerer den fine lyden M5 gir, og som gir meg den ekstra dybden og trykket i bassen de mangler (M5 har respektable 28Hz med bare 2x 6,5" per ht), spesielt ved film. Ideelt sett i sjiktet 18-20Hz effektiv dybde.

    Jeg tenkte opprinnelig at 10" med slave kunne gjøre susen for min bruk. De to jeg har vurdert der er LROY og ScanSpeak 23w/4557t02 (9"), hvor faktisk sistnevnte er målt til å gå dypest av de to, men Seas er litt rimeligere, og for å være ærlig, litt penere. Seas med tilhørende slave skal gi 26Hz i 30L kabinett, liten forskjell fra M5'ene, men kanskje tweaking av kabinettstørrelse eller også å gå for 2x LROY i samme kasse vil gi ønsket effekt. Jeg vet ikke. Har ikke simuleringsprogram ennå, så jeg får ikke sjekket ut så mye selv. Men du har bygget flere ganger med LROY sier du, hva har du bygget og har sub vært ett av prosjektene? Har det i så fall vært lukket/slave/portet/dual? Hvordan vil du selv karakterisere LROYs egenskaper? Vet du hva forskjellen er på LROY og LRO4Y? Jeg kan lese forskjellene på de tekniske dataene, men det sier meg ikke så mye ellers i praktisk bruk, annet enn at LRO4Y ikke ser ut til å gå så dypt som LROY (24Hz free air mot 22Hz). Dessuten er LROY hakket mer lettdrevne, men likevel litt på den tungdrevne siden? Dette stiller vel igjen større krav til amp? Hvilke amp'er ble brukt i de prosjektene du har vært involvert i?

    Jeg likte mye bedre lyden av seas enn dayton selv om dayton kanskje kan prestere enda mere.. En annen ulempe om str teller er at dayton må ha ganske stor kasse selv lukket.. det virket også som om Dayton måtte ha noe mer enn lavt volum or å "spille" om du skjønner...

    Jeg har prøvd lroy portet, med en slave , med to slaver, lukket med 4-5 forskjellige liter størrelser..

    Personlig så lagde jeg de siste kassene mine for primært kino bruk. De var på 85-90 liter med 10 cm port på ca 50 cm.. De spilte HELT enormt med 200 watt fra hypex.

    Det originale kitet fra Seas som baserer seg på en slave og et aktivt går ned til 25-26 hz ja.. og det TRØKKER! man kan jo legge på litt mere vekt på slaven og øke str ca 10 liter i kabinettet så vil man havne på lave 20 hz tallet. Ulempen er at slaven kan bunne på ORDENTLIG volum. Om du legger til enda en slave bør du ha ca 200 gram på hver for å komme ned mot 20 tallet..

  18. Takk MrMirage takket for denne posten
    Liker MrMirage har likt denne posten
  19. #16
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for informativt svar. Når kunnskap som dette tilkjennegis, skjønner jeg hvor lite jeg kan. Nye spørsmål melder seg:

    1) Hvordan legger man mer vekt på slaven?
    2) Istedet for å legge til en ekstra slave, hvordan ville resultatet bli påvirket om man satt inn en ekstra driver?
    3) Må man doble kabinettvolumet når man setter inn to drivere?
    4) Istedet for å sette inn en ekstra slave, kan man oppnå samme effekt ved å bytte eksisterende slave med en som er større, f.eks. 12", eller til og med 15"?
    5) Bare for å dra tankeeksperimentet helt ut, vil to drivere og to slaver fungere?

  20. #17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MrMirage Vis post
    Takk for informativt svar. Når kunnskap som dette tilkjennegis, skjønner jeg hvor lite jeg kan. Nye spørsmål melder seg:

    1) Hvordan legger man mer vekt på slaven?
    2) Istedet for å legge til en ekstra slave, hvordan ville resultatet bli påvirket om man satt inn en ekstra driver?
    3) Må man doble kabinettvolumet når man setter inn to drivere?
    4) Istedet for å sette inn en ekstra slave, kan man oppnå samme effekt ved å bytte eksisterende slave med en som er større, f.eks. 12", eller til og med 15"?
    5) Bare for å dra tankeeksperimentet helt ut, vil to drivere og to slaver fungere?

    1: http://www.dynabel.no/selvbygg/hoytt...-for-sb-slaver
    Man skruer ut umbracobolten bak på slaven og legger ønsket antall av disse på

    2: uten å økte str på kassen sså vil ikke dette ha stort for seg. mer effektbehov og output som ikke vil gi noe dypere hz.

    3: man kan klare seg med litt mindre kasse om man kobler "push push", men generellt så bør man øke ja.

    4: Vet ikke.. troligvis!

    5: hadde jeg skullet lage dette i samme kasse så ville jeg laget kassen på dobbelt av volumet til en enkelt om du skjønner.

    Personlig ville jeg heller laget to subber med en aktiv og en slave i hver og tunet med etpar-tre vekter på hver. Får litt dypere bass og de gode tingene med en kasse blir dobbelt så bra med to

  21. Takk MrMirage takket for denne posten
    Liker MrMirage har likt denne posten
  22. #18
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983

    Personlig ville jeg heller laget to subber med en aktiv og en slave i hver og tunet med etpar-tre vekter på hver. Får litt dypere bass og de gode tingene med en kasse blir dobbelt så bra med to
    Hjertelig takk for svar, tar med meg nyttig lærdom herfra. Og det siste utsagnet selger ganske godt, vanskelig å være uenig her :-)

    Mvh
    Asbjørn K.

  23. #19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MrMirage Vis post
    Hjertelig takk for svar, tar med meg nyttig lærdom herfra. Og det siste utsagnet selger ganske godt, vanskelig å være uenig her :-)

    Mvh
    Asbjørn K.
    Bare hyggelig.

    En kasse med bare to elementer blir jo ikke minster veldig mye snillere i størrelse..
    Selv så vurderte jeg 2 aktive i push push i ca 150 liter portet, men det ble kjøpesub nå fordi tida ikke trekker til rett og slett..

  24. #20
    Newcomer MrMirage sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Bare hyggelig.

    En kasse med bare to elementer blir jo ikke minster veldig mye snillere i størrelse..
    Selv så vurderte jeg 2 aktive i push push i ca 150 liter portet, men det ble kjøpesub nå fordi tida ikke trekker til rett og slett..
    Ser den. Har heldigvis ikke noe hastverk med mitt eget lille opplegg, selv om jeg gjerne skulle ha startet i går. Helt kjapt og gæli satt jeg og sjekket 12" og 15" passive elementer, og tror du ikke Dayton dukket opp? ;-) Spørsmål som melder seg, er:

    Er det noen forskjell på de passive elementene merkene imellom? De har jo ingen målbare ytelser, annet enn passiv slaglengde, om man kan kalle det det. Jeg falt litt ned på elementet lenket til lenger ned. Jeg har instinktivt mer tro på at veien å gå er ett passivt element som er (inntil betydelig) større enn det aktive og som dermed har større slaglengde, fremfor to passive på lik størrelse med det aktive, og som er vektede. Det er klart at bunningsrisikoen med stor sannsynlighet er radikalt redusert med to middels vektede elementer fremfor ett som er tungt vektet, men jeg ser for meg at et element som ikke har noen form for vekting i det heletatt vil oppføre seg med størst mulig grad av frihet/naturlighet. Mulig jeg er på helt feil jorde her, men det er slik jeg tenker. Begrensningen jeg ser for meg er at det passive elementet ikke kan være for stort, ettersom det aktive må være i stand til å flytte nok luft til å drive det passive. Noen tanker rundt dette? Hvem som helst andre må også gjerne melde seg på med tanker, jeg er en teknisk grønnskolling i dette faget, så jeg fyrer løs alt mulig av spørsmål, sikkert om ting som er banalt enkelt for en del av dere, men hvor svarene er ukjente for meg :-)

    Hvordan forholder resultatene med passive elementer seg ift om man har baksiden av elementet inn i eller ut av kassen? Hørte noe en gang om at en del bilstereobyggere velger å ha baksiden ut, fordi det sparer kassevolum, ergo mindre fysiske mål på kassen. Greit nok i en bil, hvor man kan bruke baksiden av elementet som et fokuspunkt ettersom man ikke kan bruke det volumet til noe fornuftig uansett, men ser for meg at dette bare blir klumpete og stygt på et kabinett til hjemmebruk. Kan eventuelt gjemme det på undersiden da, med baffel helt ned foran og åpent på sidene + bak, på bekostning av tillegg i kabinetthøyde. Ved konvensjonell høyttalerkonstruksjon, gjør man kabinettberegninger som justerer for volum som tas opp av elementenes baksider? Eller er dette relativt irrelevant både for "vanlige" høyttalere og sub'er?

    Elementet jeg nevnte lenger opp i teksten. Forholdet blir da 10" LROY parret med dette på 15". Jeg antar at det må simuleres en del først, men uten dette på plass per nu, er det ting som tyder på at komboen er "overkill"/tåpelig som forslag/umulig?:
    https://www.parts-express.com/dayton...iator--295-504

    Viktig å understreke at jeg nå ikke har falt ned på noe som helst konkret, men undersøker muligheter og søker kunnskap.

    EDIT: Rettet skrivefeil og lagt til spørsmål.

    -Asbjørn K. -
    Sist endret av MrMirage; 12-04-2017 kl 19:03

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. trenger litt info
    By antiall in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 07-30-2009, 12:01
  2. Trenger litt info om vmax 12" new
    By epos85 in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 09-01-2008, 18:21
  3. Trenger litt hjelp til beregninger av diverse sub konstruksjoner
    By Jens123 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 04-15-2008, 18:59
  4. Trenger litt info på HTPC og Plasma
    By M-sport in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-2008, 00:23
  5. Akvarister og sub bygging. (Trenger litt tips)
    By C.F. in forum Generell chitchat
    Svar: 1
    Siste melding: 06-03-2005, 09:54

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
Bygging av sub'er - trenger litt info om diverse.

AVtorget