"Frir" til alle dere flinke hjemmekino byggere - Side 2
Takk Takk:  2
Like Like:  7
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette høres ut som nullpunktet i en stående bølge i rommet. Det hjelper ikke å ta ut sofaen da. Lavfrekvent bass er så vanskelig å dempe at Akustikkplater og møbler, hvis ikke det er ekstremt mye, sjelden gjør stor forskjell. Hvis rommet er firkantet kan du oppgi mål på rommet og beskrive plassering av sitteplass og subber, så kan jeg komme med noen forslag. Hvis rommet ikke er firkantet er det dessverre mer komplekst.

Men det skal være mulig å forbedre ved flytting av subber OG evt flytting av sitteposisjon.
    ----------------------------------------------------------------
    Dynaudio Contour, DIY sub, Yamaha, Rotel, Sony PJ
    http://avforum.no/myhometheater/einaraj

2. Liker Ichad83 har likt denne posten
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få målene på rommet. Sofa tar hos meg godt i 150hz regionen. Blir det forandring i trøkker når du sitter, står eller ligger ned mot gulvet?
    Hvordan har du plassert subbene?
    Du må prøve å få de på ulik avstand til vegger og til hodet ditt, slik at de generer ulike bølger. Står de på lik avstand så får du msksimert trøkket på noen frekvenser og får større utfasing i andre.
    Har du feks prøvd med subbene diagonalt i rommet?
    Har du rew eller andre måleprogram? Bass ER vanskelig men belønningen er stor om du får det til. Svært mange gir opp og går glipp av mye, deretter så sier de at de fokuserer på mellomtone og diskant. Hjelper lite for min del når et anlegg ikke klarer å spille bass.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterker Marantz SR8012 .
    Kilder, pc,himedia Q10PRO, Technics 1210 Mk2 Glanz gmc 20E pu.
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

4. Liker Ichad83 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2017
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen dere"Frir" til alle dere flinke hjemmekino byggere

Jeg skal ta målene på nytt og legge ved noen bilder ila dagen. I’ll be back!

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Newcomer
    Medlem siden
    May 2017
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal vi se (og bær over med meg og mine "fantastiske" Paint-kunnskaper...):

Rommet er dessverre ikke helt rektangulært. Skulle gjerne hatt det, men da hadde det gått på bekostning av soverommet til eldste sønnen. Hvis ikke ville dette rommet blitt enda mindre. Har tidligere hatt problemer med fukt og mugg i veggene, så da jeg bygde det opp igjen så la jeg fuktsperre og lagde luftespalte langs alle ytterveggene. Gulvlistene er løftet ca 2 mm fra gulvet slik at det blir sirkulasjon fra gulv til vegg, og videre fra vegg til over systemhimling. Rommet er såpass lite (ALTFOR LITE) i utgangspunktet, så da ble dette det endelige resultatet. Skal bytte et av vinduene og fore de ut snart, samt liste ferdig rundt døren. Etter å ha pusset opp hele kjelleren på ca 120 kvm så forsvant motivasjonen fort ;-)

Det blir enorme forandringer når man står og ligger ja! Det er kun i sweetspot hvor det er "dødt". Får en viss bass her også,men det er maks 10% i forhold til når mn reiser seg og beveger seg litt rundt. Har lastet ned REW på Mac, men har ikke fått kjøpt mic enda...

Ekstremt dårlige bilder også, men spør om dere vil se mer og/eller trenger mer info. Igjen, TUSEN TAKK for hjelpen!
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_0560.jpg
Visninger:	34
Størrelse:	1.48 MB
ID:		126222

Navn:		IMG_0561.jpg
Visninger:	35
Størrelse:	1.06 MB
ID:		126223

Navn:		TV stue.jpg
Visninger:	35
Størrelse:	53.0 KB
ID:		126224

Newcomer
    Medlem siden
    May 2017
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takhøyden er på 225 cm...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen par oppfølgingsspørsmål:
    - Det fremkommer ikke helt fra bildene hvordan sofaen står. Når du sitter ned, hvor langt er ørene fra frontvegg el bakvegg?
    - Og så var det litt unøyaktig beskrevet i tidligere post, når blir lyden fyldigere? Når du beveger hodet forover/bakover, sidelengs, eller høyere (når du snakker om å reise deg opp, så går jo hodet både opp og frem samtidig, vi må isolere effektene)
    - Hvilken delefrekvens bruker du?

Men noen bektraktninger:
    Ut fra din foreløpige beskrivelse så høres det ut som stående bølger i rommets lengderetning. Stående bølger oppstår på frekvenser der bølgelengden på lydbølgen, er en multippel av lengden på rommet ditt. Da oppstår det en situasjon der 'topper' og 'bunner' i lydbølgen møtes med 'topper' og 'bunner' i lydbølgen som reflekteres/kastes tilbake, og dette gjentas ettersom lydbølgene reflekteres frem og tilbake, og bygger seg dermed opp til problemer.

Det oppstår både peaker med høyere lyd, og nullpunkter med lavere lyd, i ulike deler av rommets lengde.

Du har plassert begge subbene identisk i rommets lengderetning, altså oppnår du ingen kansellering/forbedring av dette.

For din romlengde så er den såkalte 1. ordens bølge ved 40hz. 2. ordens er ved 79hz. Antar du bruker delefrekvens slik at høyere ordens bølger ikke er aktuelle.

Første ordens bølge har nullpunkt i midten av rommet. 2. ordens bølge har nullpunkt ved 25% og 75% av rommets lengde. Ut fra bildet, kan det være at øret ditt er ca 110cm fra rommets bakvegg? Har du noe formening om ved hvilke frekvenser du merker problemer? Kan det være ved ca 80hz? Når du sier at bassen blir bedre når du reiser deg opp, så gjetter jeg på at du da står cirka midt i rommet? 2.ordens bølge har en peak midt i rommet.

Forslag til løsninger:
    - Når du opplever nullpunkter så kan ikke EQ hjelpe deg. Du må plassere deg ut av problemet, enten sofa eller sub.
    - Hva med å flytte sofaen? Hvis øret ditt sitter 37.5% av lengden, 163cm, fra bakvegg, så er det midt mellom nullpunkter i 1. og 2. bølge, og du bør unngå begge.
    - Du kan flytte subber. Hvis problemet virkelig er i rommets lengde, så må du endre plassering i rommets lengderetning på minst 1 av dem. Noen eksempler:
    -- Sett begge subbene på sidevegger. En 25% (ca 110cm) fra frontvegg, og en 25% fra bakvegg. Prøv gjerne motstående sidevegger. Da skal du teoretisk kunne unngå alle problemer fra både 1. og 2. ordens bølge.
    -- La en sub stå, og flytt den andre til midt på en sidevegg. Da bør du unngå problemer fra 2.ordens bølge, og redusere problemet fra 1.orden.
    -- Som Retep sier er motstående hjørner ofte verdt å prøve. Da løser du 1.ordens problemer, men du må imidlertid holde øret unna 110cm fra bakvegg, som vil fortsatt være nullpunkt.

Som Retep sier, dette kan du plassere deg ut av, og belønningen kan være stor Men du må plassere subbene ordentlig ut i rommet, ikke bare langs frontvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Få målene på rommet. Sofa tar hos meg godt i 150hz regionen.
    150hz er jo over de fleste subwoofere som ofte deles ved 80hz, så det illustrerer jo at subwoofer-plassering ofte ikke influeres så mye av møbler. (Er jo noe, men ikke veldig mye).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er de stående bølgene som kommer under 80hz (typisk delefrekvens). Pga lite rom så er det få frekvenser, høyere ordens bølger kommer høyere i frekvens.

1.lengde 40hz
    1.bredde 54hz
    1.høyde 76hz
    2.lengde 79hz

Problemet ved 54hz bør du ha kansellert bort ved dagens sub-plassering.
    Mitt forslag 1, hvis du bruker motstående sidevegger, bør redusere alt uten høydeproblemet.

Merk: Hvis du tar bort problemer fra stående bølger, så reduserer du ikke bare nullpunkter, men også peaker. Du kan derfor oppleve at du ikke får 'mest bass' siden du tar bort den kunstige boosten fra peaker i rommet ved enkelte frekvenser. Men du reduserer dermed problemer med ujevn frekvensgang, gjenklang/ringing ved enkelte frekvenser, og således renere og 'best bass'. Det er mitt mål. Hvis du i stedet ønsker 'mest bass' så si fra, så blir tankegangen litt annerledes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2017
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk einaraj! Begynner endelig å forstå litt her nå.

- Der jeg har plassert sofaen så er ørene 120 cm fra bakvegg, så det var godt gjettet!
    - Lyden blir fyldigere når jeg sitter i sofaen og bare lener hodet mitt bakover, altså over sofaryggen, og titter i taket. Når jeg står midt i rommet er det aller best lyd, og flytter jeg meg et skritt til hver side så blir ALTFOR mye og romlete/upresist. Når jeg står midt i rommet og har hodet litt over høyden på fronthøyttalerne (ca 120 -130 cm over gulvet) så låter det aller mest presist, og jeg kjenner trykket i ørene og brystet.
    - Delefrekvensen blir jeg ikke helt klok på, da jeg enda ikke har funnet det mest optimale. Men nå står den på rundt 100 tror jeg.
    - 80 Hz kan stemme temmelig bra altså. Der virker det nesten helt dødt... Renest og penest bass er å foretrekke ja. Lytter like mye til musikk i stereo, om ikke mer, så det er viktig!

Flyttet den ene suben langs sidevegg nå og ca 110 cm ut fra frontvegg, og det ble allerede MYE bedre!!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einaraj Vis post
    150hz er jo over de fleste subwoofere som ofte deles ved 80hz, så det illustrerer jo at subwoofer-plassering ofte ikke influeres så mye av møbler. (Er jo noe, men ikke veldig mye).
    Deler mine ved 150hz for å unngå at høyttalerene skal ladde rommet med trøbbel frekvensen min på 68hz.
    Med det er riktig som du påpeker. De fleste deler rundt 80hz noe jeg ser på som en halv sannhet. Hvor delefrekvensen er, vil vere avhengig av høyttalerene og subber, sant plassering av de og sweetspot.. Alt henger desverre sammen.

Men nå er jeg OT.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK det er bra å høre

Når du står midt i rommet med gammel sub-plassering så står du på en peak ved 79hz-problemet, og null ved 40hz. Det bør i utgangspunktet ikke gi den reneste bassen. Du har da flyttet deg fra nullpunkt til peak ved 79hz.

Jeg anbefaler å prøve løsning med motstående sidevegger, ene 110cm fra bakvegg, andre 110cm fra frontvegg. Hvis du samtidig flytter sofa litt frem slik at ørene er 160cm fra bakvegg, så har du både redusert problempunktene, samt flyttet deg litt vekk fra der de er størst.

Hvis du kun flytter 1 sub som du har gjort, så prøv den også midt på sideveggen, ikke bare 110cm ut.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ichad83 Vis post
    Tusen takk einaraj! Begynner endelig å forstå litt her nå.

- Der jeg har plassert sofaen så er ørene 120 cm fra bakvegg, så det var godt gjettet!
    - Lyden blir fyldigere når jeg sitter i sofaen og bare lener hodet mitt bakover, altså over sofaryggen, og titter i taket. Når jeg står midt i rommet er det aller best lyd, og flytter jeg meg et skritt til hver side så blir ALTFOR mye og romlete/upresist. Når jeg står midt i rommet og har hodet litt over høyden på fronthøyttalerne (ca 120 -130 cm over gulvet) så låter det aller mest presist, og jeg kjenner trykket i ørene og brystet.
    - Delefrekvensen blir jeg ikke helt klok på, da jeg enda ikke har funnet det mest optimale. Men nå står den på rundt 100 tror jeg.
    - 80 Hz kan stemme temmelig bra altså. Der virker det nesten helt dødt... Renest og penest bass er å foretrekke ja. Lytter like mye til musikk i stereo, om ikke mer, så det er viktig!

Flyttet den ene suben langs sidevegg nå og ca 110 cm ut fra frontvegg, og det ble allerede MYE bedre!!
    Du kan også prøve å sette den ene subben på en stol, slik at du forandrer høyden på den ene. Har du trinnløs fase kontroll på subbene? Har du en kompis som kan hjelpe deg med å flytte på subb og skru på fasen?
    Har ikke fått med meg om du spiller med høyttalerene hele veien ned, og på den måten spiller subber og høyttalere samme frekvenser. Det kan svært ofte vere en utfordring.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2017
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT er absolutt lov i denne tråden Retep Alt er lærerikt for meg!

Takk igjen dere. Ja der med 79 Hz beviser jo mine kunnskaper her ... Men henger med nå. Jeg skal virkelig prøve meg frem med å flytte rundt så mye jeg kan, og tipset med en stol var ikke dumt! Problemet er at sofaen står ca 4-5 cm fra hver sidevegg, da den er veldig bred. Skal flytte sofaen litt lenger frem i første omgang. Fasekontrollen er trinnløs ja. Og kompis skal jeg ringe asap. Har satt fronter til small. Det er SA Mantra 50, så de er uansett ingen dypbass-monstre...

Dersom jeg flytter sofaen frem slik at ørene er 160 cm fra bakvegg, hvor burde surround og surround back plasseres? Tenker mest på avstand til surround back. Har kun kjørt Pioneer´s MCACC, men syns SB er lite med i 7.1. i og med at bredden på rommet er såpass liten så blir surround høyttalerne som henger på veggen veldig dominante i forhold. Men det er kanskje vanlig?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround bør stå rett ut for øret.
    Jeg har mine surround back ved 30grader fra midten av sofa.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få kompisen i hus.
    Spiller musikk og få kompisen din til å flytte rundt på subbene. Prøv som nevt diagonale hjørner, har fått svært gode resultater med det når jeg har vert rundt å kalibrert.

Slå gjerne av korresjon når du tester subb plassering. Husker ikke i farten om pioneer har den muligheten, når du vil ha lyd ut av subbene.

18. Liker Ichad83 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2017
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal det testes! Kommer med tilbakemelding etter hvert!

Tusen takk igjen dere

Fredrik

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få også kompisen din til å skru på fase knotten mens du lytter til musikk og den beste bassen.

21. Takk Ichad83 takket for denne posten
    Liker Ichad83 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diagonale hjørner er generelt en veldig god plassering, men skal teoretisk ikke gjøre noe med partalls-bølger (2. 4. etc orden), kun kansellere ut bølger av oddetallsorden (1. 3. etc). I dette tilfellet bør det redusere problemet ved 40hz, men mindre ved 79hz. Men dette er teori i et teoretisk rom, det er jo sjelden slik i praksis, så koster jo lite å forsøke. Mitt forslag er jo også veldig likt Retep sitt, bare at subbene er dratt 25% ut i lengderetning fra diagonale hjørner.

Det er generelt også en god ide å variere høyden som Retep sier, men hvis det skal ha en full teoretisk effekt på 1.ordens bølgen i høyderetning ved 76hz, som er den eneste innenfor virkeområdet, så bør subben opp over midten av rommet. høyere enn 112cm. Aller helst opp mot taket. Jeg har selv gjort dette siden jeg har høye subber stacket 2 i høyden, slik at høyeste subben kommer opp i 170-180cm. Bare å prøve. Jeg anbefaler å invitere en veltrent kompis, han må jobbe litt

For øvrig godt spurt av Retep, jeg hadde tatt for gitt at frontene stod til small, det betyr en del.

23. Takk Ichad83 takket for denne posten
    Liker Ichad83 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet forslag, hvis du vil måle litt, men ikke investere i noe, er å laste ned Room EQ Wizard på PC, samt en måleapp på telefonen, f.eks Decibel X. Dette er gratis. REW inneholder blant annet en enkel frekvensgenerator. Start programmet, gå inn på "Generator", velg "Sine Wave", tast inn frekvens, trykk play. Da hører du en frekvens på anlegget.

Så har du telefon i posisjon der ørene vanligvis er, og noterer DB-målingen i appen ettersom du varierer tonen som spilles. Så prøver du ulike frekvenser, 20hz, 25hz osv, og noterer ned DB-målingen fra telefonen.

Dette er en veldig grov, enkel og unøyaktig måte å måle på, men gratis. Og kan gi en grov oversikt over hvor problemene finnes. Prøv i så fall spesifikt de problemfrekvensene som jeg viste i en tidligere post.

Hvis du prøver ulike sub-posisjoner så skal målingene ideelt være så jevne som mulig.

Du kan også bruke generatoren i REW når du flytter subber rundt, for å sjekke konkrete frekvenser, i tillegg til å høre musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2017
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg flyttet frem sofaen, plassert sub’ene diagonalt ovenfor hverandre og langs sideveggene. De står nå 110 cm fra front/bakvegg. Og jeg må bare si en ting:

Gud bedre meg for et løft!!

Må jobbe bitte litt mer med plassering og kalibrering (ikke startet med det enda) for å få integrert alt enda bedre, men fytti h*****e for en forbedring!

Special thanks to Retep og einaraj - you made my day (and life) "Frir" til alle dere flinke hjemmekino byggere

REW har jeg fra før så nå blir det ny mic snart.

Hva skulle man gjort uten lyd?!? Beste som fins!

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 10-17-2016, 17:20
  2. Alle de "gøye" appene vekke fra Panasonic TX-P50VT20E
    By Polarbear in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 12-03-2015, 16:36
  3. "Alle godt konstruerte forsterkere låter likt"
    By atledreier in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 10-15-2008, 07:57
  4. Hva "føler" dere når dere hører på musikk?
    By Jan E. in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 54
    Siste melding: 07-04-2006, 16:07

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
"Frir" til alle dere flinke hjemmekino byggere

AVtorget