Get DVR, Full eller begrenset HDMI/RGB
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har en GET HD PVR og en Sony HX923 tv og lurer på hva som er korrekt oppsett av disse med tanke på Full eller Begrenset HDMI?.
    Har lenge latt inngangen på sony tv'en stå på auto og bildet har vært mørkt, dvs. ingen detaljer i det mørke, satte denne til full og da så jeg alle detaljene, men mulig bildet ble litt lyst.
    Har lest på nettet om full vs. limited hdmi og virker som om man ikke skal bruke full, men virker som om dette er det riktige valget for Get HD Pvr'en.

Noen som vet om jeg har satt det opp riktig?.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For begrenset HDMI begynner RGB signalet med 16 for sort og 235 for helt hvitt. (typisk for vanlig TV oppsett, DVD BD osv) for full RGB går signalet fra 0 for sort og til 255 for hvitt. (typsik for data skjermer og PC)

Det som vel er viktig her er at både kilde og TV kjører på med samme RGB område, og at man justerer brightness (sortnivå) slik at testbilder med nivå med 16-17 osv, der skal man ikke se 16, men akkurat se 17 , samme for kontrast (hvitnivå) der man skal se opp til 234-235, og ikke noe særlig detaljer over dette.

i ditt tilfelle avhenger det nok mye hva slags rgb område GET boksen sender ut, Ut i fra beskrivelsen er det nok 16-235 når du opplever at sortnivået i bildet på tv ble for lyst når du satt den til å forvente et 0-255 signal og får 16 som sort.

Det riktige er nok å sette TV til begrenset RGB HDMI og kalibrere via testbilder hvor du skal sette brightness og kontrast. Har du en BD spiller koblet til TV via HDMI og Kan brenne en DVD fra PCen så kan jeg anbefale å laste ned og brenne kalibreringsdisken fra AVSforum

http://www.avsforum.com/forum/139-di...libration.html

http://www.w6rz.net/avshd709/AVCHD-2d.exe
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    For begrenset HDMI begynner RGB signalet med 16 for sort og 235 for helt hvitt. (typisk for vanlig TV oppsett, DVD BD osv) for full RGB går signalet fra 0 for sort og til 255 for hvitt. (typsik for data skjermer og PC)

Det som vel er viktig her er at både kilde og TV kjører på med samme RGB område, og at man justerer brightness (sortnivå) slik at testbilder med nivå med 16-17 osv, der skal man ikke se 16, men akkurat se 17 , samme for kontrast (hvitnivå) der man skal se opp til 234-235, og ikke noe særlig detaljer over dette.

i ditt tilfelle avhenger det nok mye hva slags rgb område GET boksen sender ut, Ut i fra beskrivelsen er det nok 16-235 når du opplever at sortnivået i bildet på tv ble for lyst når du satt den til å forvente et 0-255 signal og får 16 som sort.

Det riktige er nok å sette TV til begrenset RGB HDMI og kalibrere via testbilder hvor du skal sette brightness og kontrast. Har du en BD spiller koblet til TV via HDMI og Kan brenne en DVD fra PCen så kan jeg anbefale å laste ned og brenne kalibreringsdisken fra AVSforum

http://www.avsforum.com/forum/139-di...libration.html

http://www.w6rz.net/avshd709/AVCHD-2d.exe
    Jeg har så mye koblet til tv'en at jeg må ha to switcher , har derfor AppleTv koblet til samme HDMI port, kjørte test bildet under via den med auto innstilling og da så jeg kun de to-tre rutene nederst rutene til høyre. På Atv'en kan jeg velge om den skal sende ut full eller begrenset og matcher jeg tv'en og Atv'en så ser jeg alt bortsett fra de 4-5 rutene øverst til venstre.
    Legger også med litt dårlige bilder tatt av hvordan det ser ut fra Atv med tv'en satt til auto vs full/begrenset (med da matchende innstilling på Atv'en).
    Taper nok nesten like mye i de mørke detaljene fra Get Pvr'en, men denne er da også enda litt lysere i noen scener, ser bare på meny bildet at det er litt for blast. Virker som om det ikke er noen mellomting.
    Har snakket med Get og visste ikke hva Pvr'en sendte ut .

Kjører forøvrig www.flatpanels.dk sine innstillinger. Råd mottas med stor takk .

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_0942.JPG
Visninger:	28
Størrelse:	51.8 KB
ID:		125731

Navn:		IMG_8249.JPG
Visninger:	34
Størrelse:	1.74 MB
ID:		125732

Navn:		IMG_8248.JPG
Visninger:	30
Størrelse:	1.83 MB
ID:		125733

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBain Vis post
    Jeg har så mye koblet til tv'en at jeg må ha to switcher , har derfor AppleTv koblet til samme HDMI port, kjørte test bildet under via den med auto innstilling og da så jeg kun de to-tre rutene nederst rutene til høyre. På Atv'en kan jeg velge om den skal sende ut full eller begrenset og matcher jeg tv'en og Atv'en så ser jeg alt bortsett fra de 4-5 rutene øverst til venstre.
    Legger også med litt dårlige bilder tatt av hvordan det ser ut fra Atv med tv'en satt til auto vs full/begrenset (med da matchende innstilling på Atv'en).
    Taper nok nesten like mye i de mørke detaljene fra Get Pvr'en, men denne er da også enda litt lysere i noen scener, ser bare på meny bildet at det er litt for blast. Virker som om det ikke er noen mellomting.
    Har snakket med Get og visste ikke hva Pvr'en sendte ut .

Kjører forøvrig www.flatpanels.dk sine innstillinger. Råd mottas med stor takk .

Navn:		IMG_0942.JPG
Visninger:	28
Størrelse:	51.8 KB
ID:		125731

Navn:		IMG_8249.JPG
Visninger:	34
Størrelse:	1.74 MB
ID:		125732

Navn:		IMG_8248.JPG
Visninger:	30
Størrelse:	1.83 MB
ID:		125733
    Kjøp deg ny TV. Get DVR, Full eller begrenset HDMI/RGBGet DVR, Full eller begrenset HDMI/RGBGet DVR, Full eller begrenset HDMI/RGB

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Kjøp deg ny TV. Get DVR, Full eller begrenset HDMI/RGBGet DVR, Full eller begrenset HDMI/RGBGet DVR, Full eller begrenset HDMI/RGB
    Tror ikke det er Tv'en som dert er noe galt med .
    Kjørte samme innhold fra Get Appen via airplay og da var all sort detaljene der som de skal og bilde ikke for blast, bytter jeg over til Get Pvr'en så blir alle detaljene borte , må være noe med den Pvr'en som er feil.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er Tv'en som dert er noe galt med .
    Kjørte samme innhold fra Get Appen via airplay og da var all sort detaljene der som de skal og bilde ikke for blast, bytter jeg over til Get Pvr'en så blir alle detaljene borte , må være noe med den Pvr'en som er feil.
    Da må du sjekke hva slags oppløsning du bruker ut....på Get boksen.
    Og at du har en god HDMI ledning.

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har løst det nå. Plugget Get boksen rett inn i tv'en uten switch og da ble full valget kjempelyst og begrenset valget passe.
    Etter å ha plugget ATV'en og Get boksen inn via switchen må jeg velge full for å få samme bildet som begrenset gir ved å plugge rett inn. På ATV er det bare å velge full så blir det riktig.
    Aner ikke hvorfor det er slik, men ser nå mørke detaljer uten at bildet er for utvasket.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har løst det nå. Plugget Get boksen rett inn i tv'en uten switch og da ble full valget kjempelyst og begrenset valget passe.
    Etter å ha plugget ATV'en og Get boksen inn via switchen må jeg velge full for å få samme bildet som begrenset gir ved å plugge rett inn. På ATV er det bare å velge full så blir det riktig.
    Aner ikke hvorfor det er slik, men ser nå mørke detaljer uten at bildet er for utvasket.
    Switcher er jo bare tull, kjøp deg en billig receiver i stedet.
    Men bra du løste det.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet hva en ATV er, men tror ikke de jeg tenker på har HDMI inn eller utganger....

Feilen i bildet du viser til kalles vel på godt avforumsk "Back Crush", og har mange forskjellige mulige feilkilder.

Det som er med HDMI oppkobling av forskjellig utstyr er at det foregår en "håndhilsen" og informasjons utveksling mellom kilde og mottaker om hva som er godkjente instillinger for oppløsning, frekvens osv når de får en HDMI kobbling mellom seg. Denne håndhilsingen kan nok bli forstyrret når det kommer en switch i mellom, og samme HDMI inngang på TV plutselig får 2 eller flere vidt forskjellig utstyr tilkobblet. Leste litt i bukermanualen for Get boksen, og på side 67 ser det ut til at HDMI versjon 1.1 som GET HD PVR er utsyrt med kan skape litt utfordringer.

HDMIGet box HD PVR følger HDMI v1.1-standarden og for en del innhold vil kopibeskyttelse aktiveresi henhold til HDCP-standarden. Selv om dette er en standard som skal sikre at tilkoblingav utstyr med HDMI-kabel fungerer problemfritt, har det vist seg at noe utstyr fra noenTV-produsenter kan avvike fra standarden. Man kan derfor oppleve at enkelte TV-apparaterikke fungerer optimalt når de er koblet til Get box HD PVR med HDMI-kabel. Dette skyldesTV-produsentenes ufullstendige implementering av standarden, og siden dette er utenfor Getskontroll kan vi dessverre ikke garantere at din HDMI-løsning vil fungere optimalt.Vi vil forsøke å hjelpe våre kunder, og på get.no/hdmi kan du rapportere eventuelle problemermed din TV-modell. Vi vil da videreformidle henvendelsen til den respektive TV-produsenten.Vi gjør oppmerksom på at problemet kun kan oppstå ved tilkobling med HDMI-kabel ellerDVI-kabel med HDMI-adapter. Dersom du skulle få problemer anbefaler vi at du prøver enannen tilkobling, for eksempel komponenTVideo.
    Det var fint å høre at du fant en løsning på dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble lei av å skrive AppleTv .
    Logisk at det er søppelet fra GET som er årsaken. Prøvde den nye HD PVR 2 dekoderen og den var noe av det verste jeg har opplevd, GET selv var klar over at den var ubrukelig.

Har "binge" sett på Game Of Thrones med massivt "Black Crush", så jo nesten ingenting i mange scener , får ihvertfall sett den siste sesongen slik den er ment.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble lei av å skrive AppleTv .
    Logisk at det er søppelet fra GET som er årsaken. Prøvde den nye HD PVR 2 dekoderen og den var noe av det verste jeg har opplevd, GET selv var klar over at den var ubrukelig.

Har "binge" sett på Game Of Thrones med massivt "Black Crush", så jo nesten ingenting i mange scener , får ihvertfall sett den siste sesongen slik den er ment.
    Har prøvd den nye= vi snakker vel om den med alt i en box, harddisk tuner og nett, ikke sant?
    hos en venninne for 2 år siden på en ny Samsung.
    I fjor på min egen TV i 3 mnd. Hadde da samtidig parabol som jeg brukte mest . Men hadde ingenting å utsette på Get boksen. I to forskjellige hus. Get DVR, Full eller begrenset HDMI/RGBGet DVR, Full eller begrenset HDMI/RGBGet DVR, Full eller begrenset HDMI/RGB

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Get dekoderen sender Video-levels, altså begrenset (16-235) - akkurat slik den skal gjøre

Ut i fra bildene dine ser det ut til at TV-en er totalt feil-kalibrert, med solid black-crush. Når du så kjører full-level på HDMI (0-255), så får du alt for mye lys i mørke områder, og sort er blitt "lysegrått". Samtidig blir hvitpunktet senket betraktelig, og du ender opp med vesentlig redusert bildedynamikk/kontrast. Hjelper ikke at man ser alle skyggedetaljer, når bildet er flatt og livløst.
    Ville helle satset på å får kalibrert TV-en riktig. Det er ikke mulig å kopiere innstillinger fra andre, og ende opp med et bra resultat. Derfor er det også bare idioter som tester TV-er, og legger alle innstillinger ut på nett. Har ikke tall på hvor mange jeg har vært hos, og korrigert innstillinger de har kopiert. Det blir annerledes, men sjelden bra
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Lignende tråder

1. Receivere med HDMI switching vs full HDMI
    By John2100 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-06-2008, 04:26
  2. HDMI: Limited eller Full Range
    By Sitron in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-19-2008, 12:49
  3. Svar: 4
    Siste melding: 07-10-2008, 03:35
  4. Svar: 8
    Siste melding: 04-01-2008, 00:18
  5. Full HD eller ikkje full HD, that is the question!
    By Jensen84 in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 11-14-2006, 19:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget