Gode projektorer til ca 10000-20000 kroner
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heisann.

Er i gang med å endelig få realisere kino igjen, etter nesten 10 år uten.

Har ikke fått bygget ferdig garasjen enda, så er usikker på hvor stort bilde jeg får, men vil tippe en 80" eller noe rundt der.

Projektor kommer til å brukes i hovedsak til spill og film. ( Så input lag er viktig for meg )
    Og lys kommer jeg til og ha 100% kontroll på.

Har lest testen fra Tek, hvor Epson EH-TW7300 stikker av med seieren og Optoma UHD300X havner inn på 2. plass.

Er det noen andre jeg bør se på, og er det noen gode brukt alternativer hvor jeg vil få meir for pengene ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,222
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Dersom du har planer om en dedikert hjemmekino, med skikkelig lyskontroll så faller begge disse sammen når det kommer til dynamikk i mørke scener. De har begge native kontrast godt under 1000:1, og det er på ingen måte nok til å gi troverdig dynamikk/kontrast i mørke scener. Sort blir lysegrått, litt som å se TV gjennom matpapir. I en lys stue blir gjerne rommet begrensningen i forhold til dynamikk på lerretet, og der fungerer disse projektorene greit.

Rimeligste projektor med noenlunde kontrast til bruk i dedikert hjemmekino-rom vil jeg si er Epson TW9300. Denne måler native kontrast i området 3-5000:1 (varierer litt fra enhet til enhet). TW7300 er i bunn og grunn basert på akkurat samme plattform, men der har Epson fjernet polariseringsfilterne, noe som medfører at TW7300 ikke har noe som engang minner om sortnivå og kontrast, spesielt i mørke scener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hei
    Dersom du har planer om en dedikert hjemmekino, med skikkelig lyskontroll så faller begge disse sammen når det kommer til dynamikk i mørke scener. De har begge native kontrast godt under 1000:1, og det er på ingen måte nok til å gi troverdig dynamikk/kontrast i mørke scener. Sort blir lysegrått, litt som å se TV gjennom matpapir. I en lys stue blir gjerne rommet begrensningen i forhold til dynamikk på lerretet, og der fungerer disse projektorene greit.

Rimeligste projektor med noenlunde kontrast til bruk i dedikert hjemmekino-rom vil jeg si er Epson TW9300. Denne måler native kontrast i området 3-5000:1 (varierer litt fra enhet til enhet). TW7300 er i bunn og grunn basert på akkurat samme plattform, men der har Epson fjernet polariseringsfilterne, noe som medfører at TW7300 ikke har noe som engang minner om sortnivå og kontrast, spesielt i mørke scener.
    Takk for utfyllende svar, hvordan er 4K modusene til disse Epson projektorene? Har lest at disse har lavere native oppløsning en DLP konkurrentene i samme prisklasse?
    Til film er jeg ikke så bekymret, men til spill hvor en merker oppløsning lett er jeg litt meir bekymret.

Også du nevner at disse ikke holder mål mtp kontrast, hadde forsåvidt en Benq w5000 i sin tid, og var forsåvidt fornøyd med den. Og antar at de to modellene jeg nevnte i første tråden er bedre enn denne på svartnivå og kontrast?

Fant også dette her fra en annen test:
    https://www.trustedreviews.com/revie...lusions-page-2
    As an all-round proposition, the EH-TW9300W is the one to beat. Especially when you take its affordability into account. The only reason not to buy this projector is its frustrating inability to handle HDR Xbox One S gaming, or 4K gaming in HDR on the PS4 Pro.
    Sist endret av OleOst; 10-27-2018 kl 17:35

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,222
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleOst Vis post
    Også du nevner at disse ikke holder mål mtp kontrast, hadde forsåvidt en Benq w5000 i sin tid, og var forsåvidt fornøyd med den. Og antar at de to modellene jeg nevnte i første tråden er bedre enn denne på svartnivå og kontrast?
    Faktisk ikke. W5000 hadde over dobbelt så høy grunnkontrast som de to du nevner. DLP projektorer sliter med internt strølys (fra "lysfellen") som ødelegger mulighetene for bra sortnivå, og akseptabel native kontrast. Grunnen til at kontrasten var høyere på din gamle W5000 er rett og stett at den hadde lampe med mye lavere lysstyrke, og dermed var internt strølys et mindre problem. Single-chip DLP er ikke forenelig med høy lysstyrke, med mindre man kompromisser når det gjelder kontrast og sortnivå. Dette er grunnen til at DLP ikke fungerer godt som projektor i maskert hjemmekino, med mindre du virkelig graver dypt i lommeboken og går for en 3-chip utgave.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No begynner jo prisen å stige her når du foreslår denne. Hva med Optoma UHD60 evt UHD65?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,222
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problemet med alt for lav kontrast. De ser veldig bra ut i lyse scener, men klapper fullstendig sammen i "grå grøt" i mørke scener. Kjedelig med projektor som får en til å angre hver gang det vises mørke scener. I lyse rom, der rommet likevel dreper all mulighet for kontrast, så er det sikkert ikke så galt valg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleOst Vis post
    Har ikke fått bygget ferdig garasjen enda, så er usikker på hvor stort bilde jeg får, men vil tippe en 80" eller noe rundt der.

Projektor kommer til å brukes i hovedsak til spill og film. ( Så input lag er viktig for meg )
    Og lys kommer jeg til og ha 100% kontroll på.
    Når du havner på denne størrelsen, hvorfor i all verden vurderer du projektor? Gå for en diger TV, for gaming får du latterlig mye bedre bilde og lav latency, ekte 4K og null konvergensproblemer. 75 tommer lett innenfor budsjett eller 82 tommer like over. Det er en no-brainer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV er et bra alternativ vist jeg havner på 75".
    Men når jeg klarer å komme meg opp i 85" eller større blir jo det en del dyrere.

Active Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For info.
    Jeg hadde en epson 7300, og solgt den noe få mnd senere. svart var grå, ikke i nærheten av mørke grå en gang.
    Skal du ha kino gå for JVC, ikke noe annet, litt dyrere men du vil ikke angre. tilbud med demo modell eller utgått modell, og kanskje brukt ?
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC UB420, Jamo d500 7.2.4. Projektor JVC X5900. Lerret Dreamscreen V6 lydtransparente.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått begynt å beregne størrelse jeg kan ha på lerrete.Størrelsen på selve garasjen er 6x6 meter, så innvendig blir jo det da litt mindre.Ser ut som jeg får plass til 95" vist jeg drar har lerrete 37cm over bakken.Noen formeninger om dette oppsettet her ? Sitte avstand blir vel ca 4 meter vil jeg anta.Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Garasje med utstyr.PNG
Visninger:	29
Størrelse:	966.6 KB
ID:		127689

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,672
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tatt hensyn til bredde på ramme på lerret her på tegningen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    Har du tatt hensyn til bredde på ramme på lerret her på tegningen?
    Hei, nei det har jeg ikke.

Men ser f.eks at lerretene ofte komme i 92", så da er jeg innenfor med ramme inkludert. F.eks denne https://soundgarden.no/hjemmekino/pr...4-gra-duk-sort

Det jeg var mest spent på er erfaringer med å ha lerret så lavt ned mot gulv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man velger sitteplass, senter høyttaler og en plassering av projektor og den har nok lens shift til å takle dette osv, er vel ikke høyden fra gulvet i dette oppsettet noe stort problem. De fleste filmer er i 2.35:1 format også, så da blir ofte nederst del av bildet vist litt høyere opp også. Er det stort sett film man skal se i oppsettet, vil kanskje et 2.35:1 lerret kunne gi enda større 2.35:1 bilde, vel og merke på bekostning av 16:9, men i en planleggings prosess burde kanskje det tegnes inn og vurderes også. Tenkte også som Skalle på bredden på bilderammen av den 95" beskrivelsen av lerret størrelsen. De rammene jeg har hatt på rammelerret har ofte vært ca 8cm breie og yttermål legger til eller "stjeler" ca 9" av selve bilde diagonalen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Prosjektor til under 10000 kroner
    By Nirvana82 in forum Digitale projektorer
    Svar: 33
    Siste melding: 04-25-2013, 15:08
  2. Når kommer Full HD projektorene til under 10000 kroner?
    By JIM1982 in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 12-29-2008, 23:32
  3. Hjelp til å finne alle projektorer med fullhd under 15000 kroner.
    By JIM1982 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 2
    Siste melding: 09-24-2008, 11:50
  4. Benq w9000 vs 5000 vs 10000 vs 20000 ?
    By bora18t in forum Digitale projektorer
    Svar: 11
    Siste melding: 05-02-2008, 20:37
  5. Hva er en bra projektorer til rundt 8000 kroner?
    By Nesvaag in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 3
    Siste melding: 03-25-2005, 20:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget