Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7) - Side 17
Takk Takk:  6
Like Like:  36
Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 507
    Active Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    HDR i fokus med 3.5m lydtransparent duk er ganske vanskelig med N5, du er vel heldig om du klarer i nærheten av 100nits peak white i HDR med iris satt til 0 og høy lampespenning...
    Jeg vet ikke hva disse 100nits betyr men det høres ikke bra ut
    iris til 0 ? Noe gal med det ?
    høy lampespenning kan bli bråkete, har vi DB info for disse ny projektor ?

så hvilken størrelse vil være brukbar ?

vil det være mye bedre med N7 ?
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC UB420, Jamo d500 7.2.4. Projektor JVC X5900. Lerret Dreamscreen V6 lydtransparente.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Jeg vet ikke hva disse 100nits betyr men det høres ikke bra ut
    iris til 0 ? Noe gal med det ?
    høy lampespenning kan bli bråkete, har vi DB info for disse ny projektor ?

så hvilken størrelse vil være brukbar ?

vil det være mye bedre med N7 ?
    Nits er en lysstyrke måleenhet og når vi snakker HDR er det viktig å ha noe til overs til specular highlights. Reference white er 100nits når det kommer til HDR og siden vi med projektorer ikke har så mye lys tilgjengelig må vi tonemappe og Reference White blir ofte satt til rundt 55nits og da må du ha noe til overs for å få HDR effekt. Jo større lerret jo mindre lys og lydtransparent stjeler en del lys sammenlignet med vanlig duk. Jeg har 3.2m 2.35:1 vanlig duk med 1.0 gain og med Cineversum BW2 (JVC RS520 klone) har jeg ca 100 nits i 2.35:1 modus med iris satt til 0 og høy lampespenning. Nå skal det sies at min BW2 ikke har den høyeste lysstyrken jeg har målt i min kino på tilsvarende projektorer, men variasjonen er ikke så stor. Så med større lerret og 0.8 gain vil du ha lite lys til overs til specular highlights.

N7 vil ikke hjelpe mye da den er spesifisert til 100 lumen mer enn N5, men ser vi på de forrige generasjonene er det faktisk 5 serien som har målt gjennomsnittlig mest når det kommer til mine målinger. @Gorm Sørensen kan kanskje supplere her. Men nå kan det hende at den nye serien har mer lys selv om specs sier det samme som forrige gen, men jeg tviler på at det er veldig mye mer...

Høy lampespenning er stort sett den beste lampemodusen er min erfaring da du kan lukke irisen ned en del mer med SDR og man får derfor bedre on/off og med den dynamiske irisen aktivert har den et mindre område å jobbe på og blir derfor mindre synlig.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,221
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med god tone-mapping er jo at vi får en fornuftig dynamikk på lerret, ikke å simulere HDR på en TV med dynamisk baklys? Poenget er vel at HDR-materialet skal se bra ut, og ikke som om dagslys er skutt i skumring (flatt og uten dynamikk). Dette fungerer jo nå helt gull på 3,5 meter lerret, og på 4 meter lerret også for den sakens skyld.

Vi ønsker vel nettopp ikke å ha så mye "til overs" for specular highlights, for det er jo det som dreper all dynamikk via projektor. Vi ønsker i stedet god tone mapping, slik at highlights ikke "brenner ut" selv om vi løfter lysstyrken i områdene under
    Sist endret av Gorm; 09-22-2018 kl 16:46
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Poenget med god tone-mapping er jo at vi får en fornuftig dynamikk på lerret, ikke å simulere HDR på en TV med dynamisk baklys? Poenget er vel at HDR-materialet skal se bra ut, og ikke som om dagslys er skutt i skumring (flatt og uten dynamikk). Dette fungerer jo nå helt gull på 3,5 meter lerret, og på 4 meter lerret også for den sakens skyld.

Vi ønsker vel nettopp ikke å ha så mye "til overs" for specular highlights, for det er jo det som dreper all dynamikk via projektor. Vi ønsker i stedet god tone mapping, slik at highlights ikke "brenner ut" selv om vi løfter lysstyrken i områdene under

Da skjønner du ikke hva jeg mener...
    Mvh Andreas

Active Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som Andreas sier, var jeg også litt i tvil med lydtransparent lerret.
    Baffelvegg er ferdig, men ikke på kledd enda, så ikke for seint for å ombestemte seg.

Du vil ha full ansvar for kalibrering gorm, så jeg stole på deg
    jeg er foresten enig med deg med for mye til overs. Det var mest pga for mye sterk hvite scener, Flash eller sterk lys at hdr var for meg ikke noe jeg var fornøyd med. På min oled Sony A1 var jeg nødt til å skru ned brightness og peak luminance før dolbyvision oppdatering.

Hvordan var viftestøy på n9 ? Kan vi forvente de sammen på n5 ?
    og igjen skal jeg velger å ha projektor så lange bakk som mulig (bedre kontrast ?), eller nærmere (mer lys ?)
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC UB420, Jamo d500 7.2.4. Projektor JVC X5900. Lerret Dreamscreen V6 lydtransparente.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med å ha noe til overs er jo nettopp for å få litt HDR effekt, har man ikke det kan man like godt se SDR. Med god tonemapping og noe til overs til specular highlights uten at det brenner ut er det som vil se best ut og det vil ikke drepe dynamikken på lerretet.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,221
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart, og det er jo nettopp slik det fungerer med god tone-mapping.
    Når det gjelder peak lysstyrke på store lerret, så er jeg av den oppfatning at det å gå for en tett duk for å vinne 10-15% høyere lysstyrke, er et alt for stort kompromiss på lydsiden. Jo større lerret, jo dårligere blir den akustiske opplevelsen av høyttalere plassert over/under lerretet. Clean front, med dialogen i senter er helt klart å foretrekke fremfor den lille økningen i lysstyrke (gitt at lysstyrken ikke er for lav så klart). Men type 100 nits på 3,5-4 meter duk kan man bare glemme uansett, men mindre du er villig til å ofre sortnivået, og gå for projektorer med mye mer lys.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

8. Liker Toroluf har likt denne posten
    Active Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder peak lysstyrke på store lerret, så er jeg av den oppfatning at det å gå for en tett duk for å vinne 10-15% høyere lysstyrke, er et alt for stort kompromiss på lydsiden. Jo større lerret, jo dårligere blir den akustiske opplevelsen av høyttalere plassert over/under lerretet. Clean front, med dialogen i senter er helt klart å foretrekke fremfor den lille økningen i lysstyrke (gitt at lysstyrken ikke er for lav så klart). Men type 100 nits på 3,5-4 meter duk kan man bare glemme uansett, men mindre du er villig til å ofre sortnivået, og gå for projektorer med mye mer lys.
    Så for å gjøre det enkelt :
    Vil en n5 med en 3,5m v6 AT dukk være en skuffelse på HDR ?
    Hvis ja, hvilken størrelse bør man ha Max med den projektor for å nyte HDR ?

Uaktuel for meg å velger noe annet en JVC, jeg har prøvd epson og Sony, og nei ohhhh nei takk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,221
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke. Kjører X5900 i HDR på 3,9 meter nå (tone-mapping via UB820), og det ser rett og slett "stunning" ut. Klart det er kult med lysstyrke opp mot 100 nits også, men definitivt ikke på bekostning av å ende opp med et "lite" lerret. Større lerret på bekostning av noe lavere lysstyrke gir alltid en mer imponerende opplevelse, så lenge en klarer å opprettholde god nok lysstyrke. Det gjør du med god margin på 3,5 meter bildebredde
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

11. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    545
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, hvis jeg har forstått dette riktig er V6 produsert med Studiotek som referanse, vil det si at det praktisk talt er ganske like kalibrerings-parametere mellom V6 og Studiotek ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,221
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer godt ja. Skal man bruke skjermprofil i en JVC-projektor, så stemmer Studiotek 100 godt. Men det er gitt at default profilen er kalibrert først da, og har endt opp med noenlunde korrekt fargetemp, noe som ikke er enkelt med Spider probene. Disse spriker jo stort i nettopp fargetemperatur, så det beste er uansett å kalibrere basert på refleksjon fra lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er samme teknikk med JVC autocal på disse modellene?
    Regner med det, men greit å vite.
    Projektor JVC NX9 Kalibratør på projektorer Software: Calman ProColorimeter: Klein K10A ¨Profilert med SpectroradiometerJeti 1501Bildegenerator DVDO 4K

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SER GROMMM UT

Projektor JVC NX9 Kalibratør på projektorer Software: Calman ProColorimeter: Klein K10A ¨Profilert med SpectroradiometerJeti 1501Bildegenerator DVDO 4K

16. Takk alfalfa takket for denne posten
    Liker alfalfa, lygren, tor har likt denne posten
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart en JVC på steroider
    Sist endret av didrik nilsen; 09-25-2018 kl 20:25

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Klart en JVC på seroider
    ? Seroider? Gratutlerer med den.

19. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    ? Seroider? Gratutlerer med den.
    Ja jeg hadde ikke på briller hehe

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig kloss av en projektor det der, blir spennende å se om de får samme gamma-dropp på lik linje som e-shift modellene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,221
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er samme teknikk med JVC autocal på disse modellene?
    Regner med det, men greit å vite.
    Ja, det er det. Og fortsatt ikke støtte for bedre prober
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SER GROMMM UT

Veldig spennende. Jeg sitter med finger på triggeren på en N5 selv.

Active Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er smertefull å vente på tester / sammenligning.
    Nå er duken bestilt i hvert fall.

Jeg har en pana ub900, er det noe å tjene å bytte den mot en 820 ved brukt med N serie ?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Side 17 av 26 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. HoJ sitt anlegg- 2019 Ennå mer nytt!
    By HoJ in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 1317
    Siste melding: 01-09-2019, 15:26
  2. Who's left in 2018 with CRT
    By didrik nilsen in forum CRT projektorer
    Svar: 396
    Siste melding: 07-10-2018, 11:53
  3. OLED 2018
    By classic46 in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 12-09-2017, 21:16
  4. 2018 - laser eller pære til under 100K
    By HAL9000 in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 08-18-2017, 08:16
  5. Fans opfordrer LG til at genoplive 3D på 2018 OLED
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 01-18-2017, 23:28

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
Nye D-ILA JVC projektorer 2018/2019 (DLA-N5, DLA-N7)

AVtorget

Antimode 8033s II

Antimode 8033s II

Kr.3,000.00