Den ultimate 3D opplevelsen
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den ultimate 3D opplevelsen får man nok bare ved å være fysisk tilstede. 3D opplevelser hjemme på skjerm eller lerret har vært preget av flere forskjellige dårlige 3D systemer med begrensinger og svakheter som produsenten ikke har informert om. Dette har gitt kundene en dårlig opplevelse og fått de fleste til å forlate 3D filmer.

Men er man bevist på hvilke 3D system som virker og velger aktivt rett kino før man skal se film på det store lerretet, så kan man få en bra 3D opplevelse.
    De systemene som er på kino i dag som jeg mener ikke holder mål er:
    Real-D (Sirkulær polaroid briller), IMAX-3D (Linjær polaroid briller), XpanD-3D i 24 fps (aktive lcd lukker briller).

Eneste systemet for faktisk fungere er Dolby-3D. Beskrivelse av systemet.
    Men for å ha Dolby-3D eller det forbedrede Infinitec system hjemme, så krever dette 2 projektorer. Siden jeg ikke har råd til å kjøpe 2 stk Sony VW360 projektorer, så får jeg teste aktive briller fra XpanD-X105RF siden disse fungerer mot den projektoren. Jeg er kritisk til bildekvalitet i 3D, så med lave forventninger så kjøpte jeg kun 1 brille.

Jeg har god kontroll på lyset i kinosalen min, så lysforholdet skal være optimalt for 3D. Startet opp med filmen Grusomme meg 2. Fikk koblet brillen mot projektoren i det jeg så det doble bilde endre seg til et litt mørkere 3D bilde. Men flimringen ga meg hodepine etter bare 15 sekunder. Jeg kunne tydelig så hvordan filmen ble bygget opp av 24 bilder per sekund, (samme som på kinoene). Stoppet filmen og endre oppsettet på bluray spiller'n til så sende ut 60 fps i stedet for 24. Fyrte opp filmen på nytt. Det ble mye bedre. Men er det godt nok? Etter å ha vurdert en halvtimes tid og prøvd med noen andre filmer så må jeg si det er helt i grenseland for hva som er ok selv om det er er laaaangt bedre enn noen 3D opplevelser jeg har hatt på noen tv eller projektor tidligere.

Med dette oppsettet har jeg fremdeles antydning til flimring, skygge og crosstalk i enkelte sener. Men ikke verre enn at jeg har kjøpt inn flere briller.

I følge spesifikasjonene støtter brillene og projektoren 72 fps. Da ville nok den svake flimringen vært eliminert. Mulig jeg for til å teste dette med en pc siden jeg ikke kan finne noen bluray spiller som outputter 72 fps. Skygge og crosstalk blir jeg nok ikke kvitt, men det må sies at det er kun i enkelte sener at dette er synlig. Totalt sett så kan jeg faktisk stort sett slappe av og leve men inn i filmen som vises på lerretet uten at teknikkens svakheter irriterer meg.

Hvis jeg skal gi XpanD-X105RF en karakter fra 0-10, så får den en 5'er. Alt fra 5 og oppover regner jeg da som ok, greit nok. Real-D vil jeg gå en 4'er. IMAX-3D en 3'er. Og generelt 3D briller for tv en karakter fra 2-3 av 10 mulige.

Dolby-3D vil jeg si er på en 7'er. Det finnes noen systemer som har forbedret måten Dolby-3D gjør det på. Mulig derfor at Infitec og Omegafilters er bedre enn Dolby, hverfall på lysutbytte, men siden jeg ikke har fått prøvd disse så vet jeg hvor fremtredende skygge og crosstalk disse har.

Andre ting som påvikrer 3D opplevelsen er jo hvor behagelig brillerne er å ha på, og hvordan filmen er produsert.

2. Liker lygren har likt denne posten
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går inn i 3D oppsettet i projektoren har du en justering for 3D lysstyrke. Denne regulerer hvor raskt LCD-panelene i de aktive brillene jobber. Høy lysstyrke betyr lavere frekvens på lukkerbrillene, mens hastigheten økes drastisk om du kan leve med lavere lysstyrke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,202
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dolby 3D er uten tvil den råeste løsningen ja, har hatt gleden av å se "Dolby 3D", dvs. sekvensiell 3D via (aktiv) 6P lasermodulasjon og fargefiltrerte briller på et "mini" 5m bredt lerret av en 15k lumen projektor (Barco Thor). Ingen ghosting, ekstremt skarpt, og sist men absolutt ikke minst - en Stewart Studiotek 100 MATT HVIT lerretsduk uten masser av speckle og annet ulumsk de aller fleste kinolerreter nå sliter med big time. Som system for kinoene er etter mitt syn Dolby 3D det eneste riktige; 3D uten at 2D-film må lide som følge av bruk av de elendige, antikvare sølvlerretene! Vi får jo håpe at Dolby kanskje i samme slengen tilbyr sitt superkontrastsystem i samme slengen som de forhåpentligvis får solgt inn 3D-løsningen sin, der de altså oppnår type 2mill:1 native som følge av bruk av sin patenterte metode for lysblokking ved å ta i bruk enda en DLP-chip per fargekanal. Får de da i samme slengen boostet laserlyset en hel del vil Dolby ha en verdig konkurrent til LED tiles som det nå spås at vil ta over store deler av kinoverdens lerreter, men Time Will Show!

Når det gjelder aktiv 3D på projeksjon er det min erfaring at du rett og slett må "kjøre deg inn". Ser du på aktiv 3D jevnlig vil flickeringen reduseres. Selv er jeg superfølsom, så jeg tyr til raskeste shutteroppdatering og dermed minst lys når jeg ser 3D. Rent generelt vil jeg si at kanskje den største ulempen med aktiv 3D er at jeg - som det rotehuet jeg er - alltid har glemt å lade 3D-brillene, så en ladeløsning er absolutt å anbefale (finnes custom løsninger til Xpand)... Ellers er det jo litt irriterende dette med at 3D-brillene gjerne reflekterer litt av lyset fra projektoren inne i brillen, der hadde jeg selv tenkt å lage en 3D-printet løsning for Xpand en gang i tiden, men dette rant ut i sanden... Ser ikke ut til at det kommer noen andre briller som løser dette i denne 3D-runden (neste er vel om 30 år??), så ikke umulig at et slikt prosjekt igangsettes okke som. 3D er jo morsomt når det først funker også nå, får bare krysse fingrene for at innhold til 3D ikke forsvinner helt igjen - men så bl.a. nå at Valerian kom i 3D BD så helt slutt er det jo ikke! På TVer er imidlertid 3D nå helt over og ut, så det er vi projektorfolk som vil måtte gjøre det som gjøres kan for å holde liv i leier´n.

Når det gjelder 6P laser for oss normale dødelige er dessverre dette nok et godt stykke unna. En ny type, direkte grønnlaser, som har vært et stort issue mtp både lysutbytte og varmeutvikling da tidligere løsning måtte ty til filtrering, ble relativt nylig tilgjengelig, og skal bl.a. settes i bruk i en ny RGB variant fra Christie. Fremdeles type 2-3mill. NOK, så kostbare saker beregnet for kino. Speckle fra laserenginen er heller ikke løst, og selv om en høykvalitets matt, hvit lerretsduk vil hjelpe på dette issuet vil det måtte forbedres ytterligere før jeg personlig vil si meg fornøyd (men jeg er til gjengjeld helt allergisk mot speckle)... Tipper vi lett snakker 5-10 år før type JVC eller Sony vil komme med 6P laser i sine hi-end modeller... Det som kanskje kan øke hastigheten av 6P laser er raskere utrulling av LED tilebaserte display i kinoer, for da vil den teknologiske utviklingen typisk måtte settes i høygir for projeksjonsgjengen for å unngå "elimination"... Samsung f.eks., har jo vane for å rulle ut ny teknologi relativt kjapt, og de ser nok store muligheter innen kommersiell LED, samme med Sony, men de er samtidig en relativt stor aktør som projektorleverandør i kinomarkedet som nok naturlig nok vil bremse det hele litt, men det er tenkelig at ting kan skje kjappere. Neste revolusjon innen 3D hjemme tror jeg vil kreve nettopp sekvensiell laser ala 6P.......
    Sist endret av lygren; 11-19-2017 kl 14:18

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm.
    Da har jeg vært inne i 3D innstillingene på projektoren å justert lysstyrken ned.
    Men innstillingene her endrer ikke frekvensen på lukkerbrilllene. For de må jo uansett ha samme frekvens som på filmen som vises ellers går de ut av sync å man mister 3D bilde.
    Hadde et lite håp om at det kunne justere lukkertiden på brillene, men det gjort den heller ikke.
    Har hørt med XpandX som har produsert disse brillene. Fra dem har jeg fått vite at lukkertiden kan justeres i filmware instillingene på brillene. Firmwaren lastes ned fra denne siden. De sier også at lysstyrken på Sony projektoren skal stå på high.
    Jeg skal teste dette etterpå (håper på en liten forbedring).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,202
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ser for øvrig at Dolby p.t. lenker til den gamle filterløsningen for Dolby 3D, altså ikke 2x RGB laser ala 6P som jeg har sett... Vil jo anta at 6P laser slår filterløsningen, men filter er jo uten speckle og kan retrofittes mye forskjellig. Er jo en slik filterløsning en kanskje kunne håpet Dolby ville gjort tilgjengelig for hjemmekinoprojektorer - kanskje til og med innebygget som et "on / off" filterhjul som flyttes inn / ut av den optiske banen? Synd det er så lite nytenkning hos spesielt hjemmekino projektorprodusentene, de virker jo livredde alle mann for å gjøre noe nytt, alle bare venter på at ting skal "tickle down" fra pro-verden... Hvor blir det av projektorverdens Elon Musk a??

7. Takk birgert takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren.
    Veldig interessant å lese om utviklingen videre på Dolby 3D :-)
    For min del så sliter jeg med å oppgradere firmware på Xpand X105-RF-X1 brillene. Jeg trenger nok mere hjelp fra Xpand support.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Hvor blir det av projektorverdens Elon Musk a??
    Blir neppe gjort særlig innovasjon på 3D fronten nå, når "alle" TV produsentene har skrinlagt og begravet 3D. Ikke lenge til nå, før 3D ikke er å finne på nye BD titler lengre? Ulempene med 3D-formatet er for store.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt trist at det går feil vei for 3D nå som 4K har blitt standarden innefor TV. Noe av problemene der var vel dårlig oppløsning på 3D på fullHD skjermene, noe som jo ble mye bedre når BD blir oppskalert til 4K. Godt å se at Projektor delen fremdeles ser ut til å tilby 3D, og det er jo lov å håpe det vil fortsette en stund til.

Det har vel alltid vært en del konkurranse mellom kino, TV og hjemmekino for å beholde et betalende kundegrunnlag, så det hadde jo vært litt interesant å visst bakgrunnen for 3D utfasingen for TV sin del.

En 3D killer er jo nødvendigheten av 3D briller, noe som både stjeler mye lys, gir fargefeil, og skaper en del "plunder og heft" for brukeren.
    Slike løsninger trenger ofte en tilvenning periode, og et dårlig førsteinntrykk med kvalme og vondt i hode kan ofte være del av en omprogrammering av sansesystemet og kan være mye bedre ved neste forsøk.

Det er jo lov å håpe at det blir en ny runde med 4K UHD kildene en gang i fremtiden, og at det mer går i passive brilleløsninger som kanskje kunne vært skalert ned til kontaktlinse nivå.... Hadde sikkert blitt en del røde øyne med en slik løsning, men teknologien må vel gå mot en brilleløs 3D løsning som fungerer like godt i 2D og 3D og ikke koster det hvite ut av øynene.. skal det bli en ny runde med 3D for folk flest.

Har enda tilgode å se Dolby 3D, og har litt troen på VR briller en gang i fremtiden der man "kler på seg" hele kinoen, hvis oppløsningen på slike løsninger blir god nok.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Noen som kan forklare denne test opplevelsen?
    By Jimbeam in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 01-30-2013, 23:37
  2. 3D Opplevelsen
    By Razortec in forum Filmomtaler
    Svar: 5
    Siste melding: 01-09-2011, 19:17
  3. Hvor mye har rommet og si for lyd opplevelsen?
    By Sjom in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 04-12-2008, 13:51
  4. det tekniske VS opplevelsen..
    By Burre in forum Generell chitchat
    Svar: 4
    Siste melding: 09-03-2003, 07:51
  5. Lenge siden den siste store kino opplevelsen!
    By lygren in forum Filmomtaler
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2002, 13:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget