Projektorvalg i forhold til mørkt lerret.
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektorvalg i forhold til mørkt lerret.

Jeg har et lite spørsmål. Spør her siden dere vet svaret sikkert mye bede enn meg

Jeg har et svart Black Diamond lerret fra SI, og nå som projektoren min er på rens, jeg kommer til å bytte pære når den kommer tilbake, så burderer jeg å selge denne og kjøpe en som er litt mer egnet til lerretet (hvis dette er noe vits). Den åpenbare litt banale grunnen til at jeg burderer det er fordi at projektoren min trenger litt lenger kasteavstand for å dekke hele lerretet, takfestet er ikke bare bare å flytte på fordi at det er betonghimling med småstein (og noen ganske store steiner) og det er litt vansklig å borre i det, det er også litt kjedelig med kablene fordi disse kommer da til å komme ut forand projektoren. Det andre er at den ikke er så lyssterk så om dagen for man et litt blast bilde.

Kommer nok til å ha et budsjett på +-10.000kr git at det er noe stort poeng å skifte da.. Den jeg har er en BenQ TH670s som egentlig var en møteromsprojektor (BenQ TH670) men som de pakket inn i nye klær og solgte som BenQ Th670s "fotballprojektor" som de kalte det. For min del har den vært helt grei. Hverken mer eller mindre, den har gitt et godt bilde, den spiller 3D meget godt etter min formening, kanskje bedre enn vanligfilm også siden man har på 3D briller som ofte øker sortforholdet og gjør det "mulig" å bruke på hvit vegg med 3d briller selv på dagen. Det store store abret med denne er at boksen er liten og den går fort varm dersom man har den på lengret enn en "lang forelesning" ville vart (3t +) og bruker man denne som stueprojektor og har den tilkoblet en tvdekoder ønsker man fort å bruke denne i sammme skala som en tv.

Så det jeg er litt på utkikk etter er en litt mer lyssterk projektor, som kanskje blir litt senere overopphetet og i tillegg kanskje litt bedre bilde så jeg i det heletatt ser poenget med å bytte 3D er et must da jeg ikke kan få sakt hvor mye jeg elsker å spille splitscreen med 3d\2d briller, og ha 114" helt for seg selv når man feks spiller 2player på Halo eller et annet spill som støtter SplitScreen (ja supermario og Sonic gjør også det btw)

Spec til projektoren jeg har BenQ Th670s http://www.benq.eu/product/projector...pecifications/
    Native Resolution‎ 1080P (1920x1080)‎
    Brightness‎ 3000AL
    Contrast Ratio‎ 10000:1‎
    Display Color‎ 1.07 Billion Colors
    Lens‎ F/#=2.55~2.76 f=22.3~26.76
    ‎Aspect Ratio‎ Native 16:9 (5 aspect ratio selectable)‎
    Throw Ratio‎ 1.5~1.8(62"±3% @ 2m)
    Image Size Diagonal‎ 60"~120" / 300"‎ Zoom Ratio‎ 1.2:1‎

4K er ikke såå himlalangt unda men ja, fortsatt dobbelt så mye som jeg har tenkt og sikkert ikke den beste projektoren heller https://www.komplett.no/product/9249...ektor-uhd550x#
    Sist endret av Zoom; 10-28-2017 kl 18:38

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville prøvd denne. Billigst på HiFi-klubben i følge prisjakt.no: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ideoprojektor/
    På tross av spec (som forøvrig er helt på bærtur på BenQ-en din), så er lysstyrken og kontrasten høyere på denne. I tillegg får du ingen problemer med overoppheting.
    Du skriver ikke noe om avstand mellom takfestet og lerretet, så det er vanskelig å uttale seg om kasteavstand/bildestørrelse. Men et 114" lerret skal den klare med alt fra 3,3 til 5,4 meter mellom linse og lerret

EDIT: Den Optoma projektoren du linker til er ikke ekte 4K. Billigste løsning der koster 50K (Sony VPL-VW260)
    Sist endret av Gorm; 10-29-2017 kl 08:57
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Jeg ville prøvd denne. Billigst på HiFi-klubben i følge prisjakt.no: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ideoprojektor/
    På tross av spec (som forøvrig er helt på bærtur på BenQ-en din), så er lysstyrken og kontrasten høyere på denne. I tillegg får du ingen problemer med overoppheting.
    Du skriver ikke noe om avstand mellom takfestet og lerretet, så det er vanskelig å uttale seg om kasteavstand/bildestørrelse. Men et 114" lerret skal den klare med alt fra 3,3 til 5,4 meter mellom linse og lerret

EDIT: Den Optoma projektoren du linker til er ikke ekte 4K. Billigste løsning der koster 50K (Sony VPL-VW260)

Oy det glemte jeg vist helt, beklager dette. Avstanden fra takfestet til lerretsduken (målt med lasermåler nå) er 3,6m +-3-4cm pga projektorens utforming.
    Sist endret av Zoom; 10-29-2017 kl 21:47

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk låneprojektoren i pposten nå, BenQ 3D DLP MH684(møteromsprojektor). og jeg var faktisk litt imponert i dag med en gang jeg satte den opp. Den fylte lerretet helt uten problem og den var VELDIG lyssterk. Så selv om det var en lysflekk der kunne man skru opp lyset til ja.. på normalinnstillingene fikk den lerretet mitt til å glitre så det var bare å skru ned lyse, om man ville kunne man til og med gjøre bildet nesten hvitt... Stilbilder ble også ganske bra..

Men film funker dårlig... og bildet er aldri hellt klart, det er hele tiden litt pixel som ikke henger med som lager en "snø" effekt. Så prøvde jeg 3D for littsiden.. og det var rett og slett slitsomt.. Fikk rimelig fort vondt i hode av det, noe jeg aldri fikk med TH670s

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		559473804_1331451986_big.jpg
Visninger:	53
Størrelse:	76.8 KB
ID:		125652

Ser ikke helt krise ut men ja, jeg er glad dette er en låneprojektor

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zoom Vis post
    ... og bildet er aldri hellt klart, det er hele tiden litt pixel som ikke henger med som lager en "snø" effekt. Så prøvde jeg 3D for littsiden.. og det var rett og slett slitsomt.. Fikk rimelig fort vondt i hode av det, noe jeg aldri fikk med TH670s
    Bruker du noen form for "keystone" korrigering siden bildet ikke blir helt klart?

MH684 har kanskje en litt annen fargehjul inndeling enn TH670 modellen din også?
    Møteroms modeller kan ofte ha en RGBCYM inndeling på fargehjulet, mens hjemmekino modeller ofte funker bedre med RGBRGB inndeling.

Black Diamond Lerretet ditt på tross av at det ser litt mørkt ut, har vel høyere gain enn et vanlig hvitt lerret, så til film er det vel greit å ha en projektor som ikke blir for lyssterk og har mulighet for godt sortnivå også.
    Lerretet er vel også litt nøye på vinkelen lyset kommer fra, så linsa på projektoren bør vel være i senter sideveis, og offset vinkelen vertikalt bør vel ikke bli for bratt heller.

Felles for mange av disse BenQ modellene er at de ikke så så stort zoom området eller har en justerbar lens-shift.
    Hvis man ikke kan plassere projektoren optimalt og blir nødt til å vinkle projektoren mot lerretet og bruker keystone justeringen, da må projektoren skalere om bildet forskjellig over bildebrikka for å rette på den skjeve geometrien. Oppløsning og skarphet vil lide mye av dette, samt man kan få en del merkelig bildestøy.

Ville helt klart vurdert den Epson modellen som Gorm nevner, eventuelt brukt tiden til å sjekke andre modeller selv og gått opp litt i pris og valgt den du liker best.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Mørkt lerret vs Iris
    By atledreier in forum Lerret
    Svar: 3
    Siste melding: 09-24-2008, 12:17
  2. Svar: 21
    Siste melding: 12-09-2007, 05:27
  3. lerret til pe7700, veldig mørkt rom
    By hanssa in forum Lerret
    Svar: 1
    Siste melding: 10-28-2007, 18:38
  4. Svar: 6