Test av Sony VPL-VW760 4 K projektor - Side 2
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei for guds skyld, vi sikter jo mot stjernene hver gang Klart man prøver å optimalisere, det ligger jo i "genene" fra den tiden man brukte mindre egnet måleutstyr. Men poenget mitt var - som AK også skriver - at K10 er mer enn kapabel i forhold til å måle i bratt vinkel, så lenge det ikke er filter i lerretet som begrenser innsynsvinkel. Når det er sagt, så tror jeg nok man blir litt lurt av kameravinkelen i videoen, for jeg har vært på et seminar sammen med Vincent tidligere, og han er en veldig oppegående og nøyaktig fyr. Tviler på at han har plassert proben noe annet enn optimalt når han gjør målinger?

EDIT: Spørsmålet er heller om han har en bra nok profil på K10-en, for etter hva jeg har skjønt bytter de fleste store selskapene ut Jeti-en nå, da den ikke måler nøyaktig nok på blå laser. Ble akkurat anbefalt å ikke kjøpe den selv, og heller gå for CR300, slik Dolby, Christie, Barco, Disney, etc har endt opp med å bytte til. Men han har vel erfaring nok til å se om det han måler er korrekt, så det fungerte sikkert
    Sist endret av Gorm; 10-01-2017 kl 21:56
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,164
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Med den vinkelen og avstanden er ikke plasseringen optimal, faktisk langt fra optimal...
    Du har fortsatt ikke begrunnet svaret ditt.... Jeg er selvsagt klar over at eks. spectracal anbefaler at sensoren posisjoneres i "line of sight", og nærmest mulig den posisjonen man normalt ser fra, men for de aller fleste lerret som ikke har mye positiv gain og/eller dagslyslerret (som Gorm skriver), så betyr det eksakt null.

Mitt poeng er at uttalelsen din er i overkant bastant og påståelig, og selv om en slik plassering som vist i videoen i noen tilfeller ikke vil fungere optimalt, så gjør den ganske sikkert det i dette tilfellet, og da er kanskje ikke "helt på trynet" ?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Nei for guds skyld, vi sikter jo mot stjernene hver gang Klart man prøver å optimalisere, det ligger jo i "genene" fra den tiden man brukte mindre egnet måleutstyr. Men poenget mitt var - som AK også skriver - at K10 er mer enn kapabel i forhold til å måle i bratt vinkel, så lenge det ikke er filter i lerretet som begrenser innsynsvinkel. Når det er sagt, så tror jeg nok man blir litt lurt av kameravinkelen i videoen, for jeg har vært på et seminar sammen med Vincent tidligere, og han er en veldig oppegående og nøyaktig fyr. Tviler på at han har plassert proben noe annet enn optimalt når han gjør målinger?

EDIT: Spørsmålet er heller om han har en bra nok profil på K10-en, for etter hva jeg har skjønt bytter de fleste store selskapene ut Jeti-en nå, da den ikke måler nøyaktig nok på blå laser. Ble akkurat anbefalt å ikke kjøpe den selv, og heller gå for CR300, slik Dolby, Christie, Barco, Disney, etc har endt opp med å bytte til. Men han har vel erfaring nok til å se om det han måler er korrekt, så det fungerte sikkert
    Det var også mitt poeng at man prøver å optimalisere.

Jeg vet også at Vincent er en oppegående og nøyaktig fyr og det var derfor jeg reagerte på plasseringen. At den var "helt på trynet" var selvfølgelig satt på spissen.

Det med nøyaktigheten til Jeti har vi diskutert tidligere og det er ingen grunn til å tvile på Jeti sin PDF som jeg sendte til deg. Det er også stilt store spørsmål når det kommer til CR300...

Dette ble skrevet til meg av en meget respektert kalibratør når jeg stilte han spørsmål ang det du nevner om Jeti:

The "normal" 1501 uses a gap of 50µm = 4,5nm resolution.But there is also a 1501 with a gap of 25µm = 2,5nm resolution.The second one was a special wish from IMAX and JETI constructed that for them.But there are als two disadvantages when you reduce the gap:1. You get a better resolution but at the cost of a lower sensitivity2. The resolution will be worse than 2,5nm at the borders of the gap. Steffen (from Jeti) said that with RGB laser there are only low differences between 2,5nm and 4,5nm regarding the color coordinates.With RGB laser there are much more influences like non linearity of the system and stray light.

Her er også Jetis PDF:

http://www.jeti.com/cms/images/jeti_com/down/application_notes/an_27.pdf

Legg merke til sammelignngen mellom Jeti 1211 og CR250 mot en CS2000. Denne gir også en god forklaring på hva som trengs når det kommer til laser så jeg hadde ikke giddet å betale 13500 Pund for en CR300 over min Jeti.
    Sist endret av Andreas21; 10-02-2017 kl 09:48
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Du har fortsatt ikke begrunnet svaret ditt.... Jeg er selvsagt klar over at eks. spectracal anbefaler at sensoren posisjoneres i "line of sight", og nærmest mulig den posisjonen man normalt ser fra, men for de aller fleste lerret som ikke har mye positiv gain og/eller dagslyslerret (som Gorm skriver), så betyr det eksakt null.

Mitt poeng er at uttalelsen din er i overkant bastant og påståelig, og selv om en slik plassering som vist i videoen i noen tilfeller ikke vil fungere optimalt, så gjør den ganske sikkert det i dette tilfellet, og da er kanskje ikke "helt på trynet" ?
    Jeg uttalte meg kanskje litt bastant, men jeg mener at uansett om lerretet ikke har positiv gain eller er et dagslyslerret er det ingen grunn til å slurve med plasseringen av proben. Hvis man slurver med den er det ikke et godt utgangspunkt, ikke vet vi hvor nøyaktige lerretene er heller, hvis det da ikke er snakk om Stewart Studiotek 100 eller lignende.
    Mvh Andreas

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,164
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg uttalte meg kanskje litt bastant, men jeg mener at uansett om lerretet ikke har positiv gain eller er et dagslyslerret er det ingen grunn til å slurve med plasseringen av proben. Hvis man slurver med den er det ikke et godt utgangspunkt, ikke vet vi hvor nøyaktige lerretene er heller, hvis det da ikke er snakk om Stewart Studiotek 100 eller lignende.
    Vi lar diskusjonen ligge, så kan vi være enige i at det beste er å plassere målesensoren så optimalt som mulig hver gang

Når det gjelder VPL-VW760, så er jeg spent på om Sony har klart å øke kontrasten noe, og om levetiden på panelene ikke lenger er et tema.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Vi lar diskusjonen ligge, så kan vi være enige i at det beste er å plassere målesensoren så optimalt som mulig hver gang

Når det gjelder VPL-VW760, så er jeg spent på om Sony har klart å øke kontrasten noe, og om levetiden på panelene ikke lenger er et tema.
    http://www.avsforum.com/forum/139-di...l#post54877616

Ser det er flere som diskuterer dette... Ikke at de går dypt i det og Ted mener at plasseringen kun var for videoen og ikke kalibreringen, noe jeg også tror er tilfelle da Vincent vet hva han driver med.

Det du nevner om Sony er jeg også spent på, men foreløpig har de ikke klart å fikse degraderingen da de siste modellene før VW260/360 og 760 fortsatt degraderes. Håper de har klart det, men tviler fortsatt...
    Mvh Andreas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med nøyaktigheten til Jeti har vi diskutert tidligere og det er ingen grunn til å tvile på Jeti sin PDF som jeg sendte til deg. Det er også stilt store spørsmål når det kommer til CR300...
    Har dessverre vist seg at det er grunn til å betvile den, da tidligere brukere (grading-studioer og produsenter) nå bytter dem ut mot CR300 pga usikkerhet rundt målingene. Det er ikke presisjonen som er problemet, det er båndbredden. For å unngå dette går de for noe som måler ned til 2nm, og har vist seg dønn stabilt på laser. Fungerer sikkert greit med Jeti(?), men jeg har grading-kunder som krever sikkerhet rundt målingene. Jeg tør i alle fall ikke å ta noen sjanse, da bom-kjøp i dette markedet koster for mye penger

Sorry, OT
    Sist endret av Gorm; 10-02-2017 kl 10:43
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Har dessverre vist seg at det er grunn til å betvile den, da tidligere brukere (grading-studioer og produsenter) nå bytter dem ut mot CR300 pga usikkerhet rundt målingene. Det er ikke presisjonen som er problemet, det er båndbredden. For å unngå dette går de for noe som måler ned til 2nm, og har vist seg dønn stabilt på laser. Fungerer sikkert greit med Jeti(?), men jeg har grading-kunder som krever sikkerhet rundt målingene. Jeg tør i alle fall ikke å ta noen sjanse, da bom-kjøp i dette markedet koster for mye penger

Sorry, OT
    Ikke for å være kverulant, men hva er poenget med båndbredde hvis man ikke har presisjon?

Har du noen linker som viser til denne tvilen om Jeti?

Du vil sikker også finne tvil om CR300 hvis du leter...

Nå kalibrerer jeg ikke for grading studioer og kommer heller aldri til å gjøre det, men jeg har blitt forsikret om at min Jeti 1501 har presisjon og båndbredde til å måle laser nøyaktig og da velger jeg å tro på det.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og @Gorm, man kan nå få Jeti 1501 med 2,5nm nå og den jeg har kan oppgraderes, så hvis det viser at laser er noe problem så kan jeg oppgradere...
    Mvh Andreas

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. https://www.facebook.com/whathifi.com/posts/10155823406794284
    By classic46 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 09-04-2017, 22:23
  2. Svar: 2