JVC X7500 - status etter rundt 60 timer
Takk Takk:  0
Like Like:  6
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JVC X7500 - status etter rundt 60 timer

Tenkte jeg skulle skrive litt om inntrykket på denne etter å ha brukt den noen timer, og etter å ha prøvd ulike innstillinger.

Fra før av er jeg fan av 3D til film og denne projektoren gjør et veldig godt intrykk. Svært fornøyd med dette. Bildet er mye mindre slitsomt å se på enn med min gamle X35, har mer lysstyrke, høyere kontrast og mye mindre ghosting.

Så til det jeg sliter litt med, 4K HDR: Jeg synes 4K HDR ikke har gitt den helt store "wow"-effekten generelt. Noen filmer takler det vesentlig bedre enn andre (Mad Max Fury Road er bra, Guardians of the Galaxy 2 ble jeg ikke imponert over). Jeg har skrudd av alt av "frame interpolation" (husker ikke JVC betegnelsen i farta. Har også husket å skru på og så av igjen pga. bug'en i projektoren), og bruker MPC med lave innstillinger. Så hva er problemet mitt her? Jeg synes det er vanskelig å sette fingeren helt på, men bildet gir et inntrykk av å være noe "flatt" eller kunstig. Fargene er veldig fine, men jeg synes bildet bærer noe preg av å være prosessert, ikke direkte som en såpeopera-effekt, men at bildet er for "bra". Jeg vet ikke helt hva slags ord jeg skal bruke.

Kan et bilde være for bra? Jeg vet ikke om det er ordet, men film skal være et vindu til en annen verden og jeg synes 4K HDR materiale fjerner "sløret" mellom meg som tilskuer og materialet jeg ser på. Konsekvensen er at jeg ikke helt klarer å engasjere meg i det som skjer, fordi magien i bildet er vekk.

Jeg er fullstendig klar over at jeg antagelig trenger en profesjonell kalibrering av denne, men jeg mener å vite såpass mye om både film og hva jeg forventer av et godt bilde til å kunne mene at noe er galt med opplevelsen jeg får av 4K med HDR. Jeg ser noe av den samme effekten med vanlig 1080p materiale også (oppskalert av blu-ray spiller til 4K og prosessert med eShift på projektor), men ikke helt i samme grad.

Kan det være eShift-prosesseringen som gjør dette? Andre som skjønner hva jeg mener?

Jeg er fristet til å prøve med en HDFury for å skru av HDR og beholde WCG, men usikker på om det løser problemet fullstendig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Anbefaler tone mapping for å justere ned effekten litt om du ønsker å ikke slå av alt; Panasonic UB900 er en glimrende spiller i så måte f.eks., men tror også Oppo og kanskje snarlig kommende Sony 1000es har tilsvarende funksjonalitet? Utover det bør du absolutt få denne ultimate projektoren kalibrert...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Anbefaler tone mapping for å justere ned effekten litt om du ønsker å ikke slå av alt; Panasonic UB900 er en glimrende spiller i så måte f.eks., men tror også Oppo og kanskje snarlig kommende Sony 1000es har tilsvarende funksjonalitet? Utover det bør du absolutt få denne ultimate projektoren kalibrert...

Henviser du her til HDR settingene i blu-ray spilleren? Altså de innstillingene som kom med FW-oppdateringen for noen måneder siden? Har testet det litt, og det virker greit, men synes problemet som da oppstår er at man må justere igjen neste gang man spiller en ny film. Det virker ikke å være konsistente nivåer fra film til film.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis du har UB900 er dette HDR slideren ja, kan settes relativt høyt ofte, f.eks. på 6-10, men som du er inne på er hver enkelt HDR tittel mastret forskjellig så du vil måtte gå inn og rejustere til tider ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altfor mye HDR materiell er filmet i SDR, og da blir det ett prosessert 'look' på resultatet. 4k HDR er langt fra modent. Jeg synes de skal ha droppet HDR.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    2,091
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel sånn at HDR er laget for TV....og det er jo derfor Dolby Vision er en bedre ide...og så får vi se hva det blir med HDR10. Og ettersom det er så stor variasjon med hensyn til opptak, post production osv. osv. så vil jo resultatet bli like forskjellig som filmene/seriene er. Men er veldig fornøyd med både 4K med og uten HDR og Dolby Vision på min LG LED TV....

Sent from my iPad using New Forum mobile app
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med erfaringer med HDFury her? HDR har for meg blitt mer plagsomt enn nyttig på projektor. 10 eller 12 bit SDR hadde vært bedre. Et problem jeg ser for meg er at HDR PQ10 kurven kan være vanskelig / utforutsigbar å oversette til den vanlige gammakurven når man bruker en HDFury?

Man kan jo også skru av HDR-output fra min blu-ray spiller (UB900), men jeg aner ikke hva som da egentlig skjer med en UHD blu-ray film.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Noen med erfaringer med HDFury her? HDR har for meg blitt mer plagsomt enn nyttig på projektor. 10 eller 12 bit SDR hadde vært bedre. Et problem jeg ser for meg er at HDR PQ10 kurven kan være vanskelig / utforutsigbar å oversette til den vanlige gammakurven når man bruker en HDFury?

Man kan jo også skru av HDR-output fra min blu-ray spiller (UB900), men jeg aner ikke hva som da egentlig skjer med en UHD blu-ray film.
    Slår du av HDR mister du også WCG eller DCI P3 farger, skal du derfor ivareta P3 men slå av HDR må du ha en Fury. HDR til SDR converteringen skjer i selve spilleren, og der er visstnok UB900 pt noe bedre enn Oppo (men det kommer stadig oppdateringer til oppoen, så dette kan endre seg raskt...).
    @Gorm kan kanskje fylle på med litt info vedrørende gamma...

Ellers er jeg helt enig; HDR er tidenes værst implementerte videostandard noensinne - helt fra mastring til endelig display har det vært det eneste store kaos. Synd derfor at DV foreløpig ikke er tilgjengelig på projektorer, men vi får kanskje håpe at HDR10+, som også bruker dynamiske metadata, blir tilgjengelig for projeksjon, men med Samsung som hoved initiativtaker spørs det vel..... Sony har vært overraskende passive i denne formatkrigen, men føyer seg nok kanskje til DV de også, som igjen er til liten nytte for oss projektorfolk....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDR via projektor er helt dødfødt, uansett om DV hadde vært støttet. Så lenge man bruker en fremviser som ikke klarer med enn en tiendedel av den dynamiske kontrasten på en TV, så vil det ikke fungere. DV på kino fungerer ved å bruke to projektorer med over 1.000.000:1 kontrast, og projektor to kan da brukes til å lage "dynamisk" kontrast, ala dynamisk baklys. Dette kan man nok bare glemme i hjemmekinoen, for disse projektorene (4-chip DLP - 3-chip + kontrastpanel) har Dolby patentert til sine Dolby kinoer.

Det finnes løsninger som skal konvertere HDR omtrent tilbake til SDR dynamikk/gamma, men de fungerer ikke bra nok. Det blir heller ikke bedre av at alle filmene er mastret forskjellig. Jeg velger konsekvent HDR til SDR konvertering i avspiller (spesielt om kunde har Panasonic spiller), for dette gir uansett det beste resultatet. Så kan man sutre over manglende P3 fargerom, og 10-bit fargeinformasjon, men man får i alle fall sett filmen med fornuftig dynamikk, fornuftige farger, samt riktig detaljering i mørke scener.

HDR (spesielt DV) er veldig bra på TV, men via projektor er det bare ubrukelig. Til om med løsningen for kino er så dyr at vi bare har "et par kinoer" i Europa, og ingen planer om noen i Norge
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntrykket mitt svinger kraftig. Jeg har akkurat sett Blade Runner i UHD blu-ray format, og jeg sier bare WOW! Her kommer virkelig JVC sine kvaliteter frem. Antagelig det beste bildet og den beste lyden jeg har sett noensinne, og det på en av mine absolutt favorittfilmer. Jeg har sett denne filmen en haug med ganger, men nå føltes det som å se den på nytt for første gang.

Det er synd det svinger så kraftig når det gjelder opplevelse av kvalitet, men dette var virkelig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    602
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Tenkte jeg skulle skrive litt om inntrykket på denne etter å ha brukt den noen timer, og etter å ha prøvd ulike innstillinger.

Fra før av er jeg fan av 3D til film og denne projektoren gjør et veldig godt intrykk. Svært fornøyd med dette. Bildet er mye mindre slitsomt å se på enn med min gamle X35, har mer lysstyrke, høyere kontrast og mye mindre ghosting.

Så til det jeg sliter litt med, 4K HDR: Jeg synes 4K HDR ikke har gitt den helt store "wow"-effekten generelt. Noen filmer takler det vesentlig bedre enn andre (Mad Max Fury Road er bra, Guardians of the Galaxy 2 ble jeg ikke imponert over). Jeg har skrudd av alt av "frame interpolation" (husker ikke JVC betegnelsen i farta. Har også husket å skru på og så av igjen pga. bug'en i projektoren), og bruker MPC med lave innstillinger. Så hva er problemet mitt her? Jeg synes det er vanskelig å sette fingeren helt på, men bildet gir et inntrykk av å være noe "flatt" eller kunstig. Fargene er veldig fine, men jeg synes bildet bærer noe preg av å være prosessert, ikke direkte som en såpeopera-effekt, men at bildet er for "bra". Jeg vet ikke helt hva slags ord jeg skal bruke.

Kan et bilde være for bra? Jeg vet ikke om det er ordet, men film skal være et vindu til en annen verden og jeg synes 4K HDR materiale fjerner "sløret" mellom meg som tilskuer og materialet jeg ser på. Konsekvensen er at jeg ikke helt klarer å engasjere meg i det som skjer, fordi magien i bildet er vekk.

Jeg er fullstendig klar over at jeg antagelig trenger en profesjonell kalibrering av denne, men jeg mener å vite såpass mye om både film og hva jeg forventer av et godt bilde til å kunne mene at noe er galt med opplevelsen jeg får av 4K med HDR. Jeg ser noe av den samme effekten med vanlig 1080p materiale også (oppskalert av blu-ray spiller til 4K og prosessert med eShift på projektor), men ikke helt i samme grad.

Kan det være eShift-prosesseringen som gjør dette? Andre som skjønner hva jeg mener?

Jeg er fristet til å prøve med en HDFury for å skru av HDR og beholde WCG, men usikker på om det løser problemet fullstendig.
    Litt usikker hva som skjer hos deg. Har ikke samme opplevelse, synes bildet er steinbra! Og ikke "for bra". Hatt diverse projektorer siden 2001.

Når det gjelder HDR så, tja... der er resultatene litt forskjellig merker jeg. Stort så ser jeg filmene med HDR og det funker i mitt oppsett. Relativt lite lerret og kasteavstand som gjør at jeg får plenty lys i høy lampemodus. Sortnivået lider nok noe da, men alt i alt er det mer trøkk i bildet. Korrekt? Neppe.

Du får få den kalibrert om noen timer. Den fortjener det

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    545
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det finnes løsninger som skal konvertere HDR omtrent tilbake til SDR dynamikk/gamma, men de fungerer ikke bra nok. Det blir heller ikke bedre av at alle filmene er mastret forskjellig.
    Dette var interessant, har ikke noen av de nye Oppo-UHD spillerne selv, men trodde at disse hadde muligheten for å strippe ut HDR-dataen og la det andre være inntakt(10 bit P3 farger) Men du mener altså at denne konverteringen eller fjerning av data ikke fungere godt nok i praksis ? Kunne du utbrodert hva det er som gjør denne konverteringen til en dårlig løsning ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    Dette var interessant, har ikke noen av de nye Oppo-UHD spillerne selv, men trodde at disse hadde muligheten for å strippe ut HDR-dataen og la det andre være inntakt(10 bit P3 farger) Men du mener altså at denne konverteringen eller fjerning av data ikke fungere godt nok i praksis ? Kunne du utbrodert hva det er som gjør denne konverteringen til en dårlig løsning ?
    UHD blu-ray er vel encodet med en "gamma"-kurve som gjør at man ikke bare kan strippe ut dataene. Jeg tror ikke dette er metadata som man bare kan fjerne og forvente at man ender opp med et SDR-signal. Det man, slik jeg forstår det, må gjøre her er å implementere en transformasjon (effektivt en kompresjon) av videosignalet slik at hele det dynamiske området i HDR videosignalet mappes til 8-bit med "vanlig" gamma. I tillegg blir det vel ekstra vanskelig fordi man ikke vet om videkilden er mastret med 1000 nits eller noe annet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som HAL9000 er inne på, så har ikke projektoren dynamisk baklys (individuelle soner), eller høy nok lysstyrke, så den klarer ikke å følge noe HDR EOTF kurve. Som resultat er "gamma" helt på bærtur, og det finnes ingen korrekt måte (standard) å kalibrere dette på. Resultatet er at bilde blir "flatt", og opplevelsen av dynamikk blir som oftest dårligere enn ved konvertering til SDR. Hadde vært glimrende om vi kunne beholde 10-bit fargeoppløsning, og P3, ved SDR konvertering, men det fungerer ikke akkurat nå. Tidligere mistet man også 4K-oppløsningen ved SDR konvertering, så det går fremover. Kanskje vi ved neste korsvei også får beholde 10-bit?

Når jeg nevnte at det finnes "løsninger" som kan korrigere, så tenkte jeg på f.eks Arve's tool - som forsøker å korrigere gamma på JVC projektorene. Problemet er at "alle" filmene er mastret forskjellig, så det fungerer bare tidvis, og det er mye jobb.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    545
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som HAL9000 er inne på, så har ikke projektoren dynamisk baklys (individuelle soner), eller høy nok lysstyrke, så den klarer ikke å følge noe HDR EOTF kurve. Som resultat er "gamma" helt på bærtur, og det finnes ingen korrekt måte (standard) å kalibrere dette på. Resultatet er at bilde blir "flatt", og opplevelsen av dynamikk blir som oftest dårligere enn ved konvertering til SDR. Hadde vært glimrende om vi kunne beholde 10-bit fargeoppløsning, og P3, ved SDR konvertering, men det fungerer ikke akkurat nå. Tidligere mistet man også 4K-oppløsningen ved SDR konvertering, så det går fremover. Kanskje vi ved neste korsvei også får beholde 10-bit?
    Ok, da ble jeg litt klokere. Håper virkelig bransjen får ryddet opp i dette for oss som helst ser film på projektor...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg nevnte at det finnes "løsninger" som kan korrigere, så tenkte jeg på f.eks Arve's tool - som forsøker å korrigere gamma på JVC projektorene. Problemet er at "alle" filmene er mastret forskjellig, så det fungerer bare tidvis, og det er mye jobb.
    Hvordan fungerer det i praksis med en HDFury? Der beholder man vel P3? Har du noe erfaring med hvordan denne fungerer, dvs. hvordan bildet ser ut etterpå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet en del, men må etterkorrigere sort og hvitpunkt omtrent for hver eneste film, og gamma ser ikke korrekt ut (flatt). Har ikke testet etter siste firmware i Panasonic-en, men kan kikke på det neste gang jeg er i simulatoren og kalibrerer.

P3 er ikke alltid interessant, for fargefilteret tar jo mye av lysstyrken
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

18. Liker HAL9000 har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    545
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test (https://www.youtube.com/watch?v=6Ys6mpdhaZI) som tar for seg noe av problematikken til projektorer og HDR, bekrefter også langt på vei det som er nevnt tidligere i denne tråden.
    Uansett litt overraskende at Panasonic slår OPPO på ren bildekvalitet, det hadde jeg aldri trodd...Men slik går det kanskje når en spiller skal fikse nær sagt alt av formater som eksisterer på plater++

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test (https://www.youtube.com/watch?v=6Ys6mpdhaZI) som tar for seg noe av problematikken til projektorer og HDR, bekrefter også langt på vei det som er nevnt tidligere i denne tråden.
    Uansett litt overraskende at Panasonic slår OPPO på ren bildekvalitet, det hadde jeg aldri trodd...Men slik går det kanskje når en spiller skal fikse nær sagt alt av formater som eksisterer på plater++
    Takk for den linken! Den siste biten om konvertering til SDR var interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet en del, men må etterkorrigere sort og hvitpunkt omtrent for hver eneste film, og gamma ser ikke korrekt ut (flatt). Har ikke testet etter siste firmware i Panasonic-en, men kan kikke på det neste gang jeg er i simulatoren og kalibrerer.

P3 er ikke alltid interessant, for fargefilteret tar jo mye av lysstyrken
    Hvordan blir det å kalibrere for UHD blu-ray filmer som er konvertert til SDR med Panasonic UB900? Dvs. må man lage en egen profil for dette i tillegg til kalibrering for vanlig 1080p blu-ray filmer? Påvirker konverteringen som Panasonic'en gjør fra HDR til SDR billedkvaliteten negativt på noe vis?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Jvc DLA-X3 Pæra røk etter kun ca 100 timer!
    By Rolf Hult in forum Digitale projektorer
    Svar: 52
    Siste melding: 01-31-2012, 11:53
  2. LG 47LH40 slår seg av etter 2 timer
    By ojtarald in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 10-01-2010, 14:49
  3. Sony HW 10 med rød stripe etter kun 5 timer?
    By minifreak in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 05-31-2009, 22:37
  4. X2 pære gått etter 480 timer (500 timer garanti?)
    By klabbus in forum Digitale projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 04-10-2009, 14:17
  5. Pæra på min AE500 gikk etter 800 timer :(
    By Frink in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 05-07-2005, 13:35

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg