På tide å bytte ut min Epson EH-TW4400, men med hva?
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question På tide å bytte ut min Epson EH-TW4400, men med hva?

Projektoren er kalibrert av Gorm og det er på tide og bytte pære for tredje gang. Har hatt den i mange år nå.
    Jeg har vært veldig godt fornøyd med den. Og spesielt har det imponert med hvordan resultatet blir med en kalibrert 4400.
    Men føler nå at jeg trenger noe med litt mer krutt i. Både med tanke på sortnivå og skarphet.
    Det som jeg IKKE liker med 4400 er at jeg må justere fokusen ofte. Da etter ca 10 minutter. Virker som om fokusen drifter litt faktisk.
    MEN, hva skal jeg ha? Prisklasse +/- 25K
    Autofokus hadde vært veldig bra, samt motorisert tiltshift. Zoom hadde og vært veldig kult, slik at jeg kunne ha kjøpt et 2.35:1-lerret samtidig.
    Har forholdsvis bra lyskontroll i rommet.
    En annen ting jeg liker veldig godt med Epsonen, er hvordan Frame Interpolationen funker. Den må selvfølgelig stå på laveste nivå, men da funker det perfekt.
    Så en ny en må ha noe lignende
    Hva skal jeg ha??

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo Vis post
    Projektoren er kalibrert av Gorm og det er på tide og bytte pære for tredje gang. Har hatt den i mange år nå.
    Jeg har vært veldig godt fornøyd med den. Og spesielt har det imponert med hvordan resultatet blir med en kalibrert 4400.
    Men føler nå at jeg trenger noe med litt mer krutt i. Både med tanke på sortnivå og skarphet.
    Det som jeg IKKE liker med 4400 er at jeg må justere fokusen ofte. Da etter ca 10 minutter. Virker som om fokusen drifter litt faktisk.
    MEN, hva skal jeg ha? Prisklasse +/- 25K
    Autofokus hadde vært veldig bra, samt motorisert tiltshift. Zoom hadde og vært veldig kult, slik at jeg kunne ha kjøpt et 2.35:1-lerret samtidig.
    Har forholdsvis bra lyskontroll i rommet.
    En annen ting jeg liker veldig godt med Epsonen, er hvordan Frame Interpolationen funker. Den må selvfølgelig stå på laveste nivå, men da funker det perfekt.
    Så en ny en må ha noe lignende
    Hva skal jeg ha??
    For det første så er nok ikke kalibreringen noe du ser resultat av nå etter flere pærebytter. For det andre er fokusdrift ganske vanlig (alle projektorer drifter noe), men det var vel et kjent problem på disse Epson modellene. Fokus skal settes når projektoren er varm (etter ca 30 min) og hvis den fortsetter å drifte da er det en eller annen feil. i den optiske blokken.

I det prissjiktet du ser for deg har du noen få valg, men det beste valget er vel Epson TW9300 som er 4K ready og leverer et meget godt bilde for rett over 30k. Ellers så har du Sony HW65, men den er mye mindre fretidsrettet enn Epson modellen. I tillegg har den ikke motorisert linse noe Epson TW9300 har, den har også linseminne som funker meget bra med 2.35:1 lerret. Epson TW9300 har også mye bedre optikk noe som resulterer i et skarpere og klarere bilde.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok også greit å se hva som eventuelt dukker opp fra IFA de kommende dagene?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,164
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Er nok også greit å se hva som eventuelt dukker opp fra IFA de kommende dagene?
    Enig - lite rykter i år, noe som tyder på at det er lite nytt og spennende, men det er alltid verdt å vente til etter de største messene hvor det ofte er nylanseringer. Om ikke annet kan det være at det komme noe nytt som gir prisfall på det som selges i dag.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også enig i å se hva som kommer på IFA, men det ser ikke ut til at det kommer noe nytt i prisklassen han ser for seg. Jeg tror Epson bare fortsetter med TW9300, men da kanskje med nytt navn noe som kanskje gjør at TW9300 blir solgt billig. Det ser ut til at Sony har fullt fokus på 4K og ryktene sier at billigste maskin derfra vil koste rundt 5000 Euro noe som vil være langt over budsjett for trådstarter. Har ikke hørt noe rykter om noen ny 1080p fra Sony. JVC ser ut til å komme med små forandringer og der er også alle modeller langt unna budsjettet til trådstarter. Så jeg ser ikke at IFA i år ikke endrer så mye for akkurat denne tråden, men dette er bare basert på rykter så tiden vil vise og IFA begynner vel idag...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en "rimelig" ekte 4K vil vel medføre at alle "liksom 4K" maskiner må bli billigere. Er det jeg tenker på med å vente litt. Kommer Sony med ekte 4K til under 45K, så vil det påvirke prisene til JVC, som igjen vil påvirke prisene til Epson. Fortsetter Epson med samme plattform (TW9300), tipper jeg de nærmer seg 20-25K i pris ikke alt for langt inn i fremtiden?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i, ser Sony VW260 kommer til 49990,- med introtilbud på 39990,-. Dette er et godt tilbud, men jeg er fortsatt skeptisk til Sony når det kommer til panel degradering og linsekvalitet på "billig" 4K maskinene deres. Men dette vil gjøre noe med JVC sine priser da det ser ut til at de fortsatt vil kjøre 1080p med e-shift, ikke at jeg ville byttet min 4K e-shift med en ekte 4K Sony for den saks skyld...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intro pris 10K under "veiledende" har vel aldri fungert? Det betyr bare at den selger under introduksjon, og ikke etter dette. Tipper prisen aldri når 49K, om den starter ut på 39K
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har jo gjort dette tidligere og satt opp prisen etterpå, men det går nok ikke mye av den etter intro da vil jeg tro. Dette er også vanlig for JVC i USA hvor AVSstore har hatt vanvittig intro tilbud på toppmodellene til JVC, siste var RS600 til 6500$ da den hadde veil på 10000$. Men så har ikke JVC i USA låste priser som Sony så det var vel ingen som betalte full pris etter intro tilbudet heller...
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar! Ser ut som det bare er fokus på laserprojektorer fra Epson i år. Jeg regner med at det tar noen få år før native 4K kommer ned i grei nok pris for min del.
    Men dere som har testet 4K e-shift.. Det blir en god synlig oppgradering fra normal 1080p? Selvfølgelig hvis man har 4K media. Hvordan fungerer oppskaleringen fra vanlig 1080p til e-shift, hvis man kan si den sånn? Hvis jeg skal oppgradere projektoren så har jeg lyst på en aldri så liten WOW-følelse

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,164
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo Vis post
    Tusen takk for svar! Ser ut som det bare er fokus på laserprojektorer fra Epson i år. Jeg regner med at det tar noen få år før native 4K kommer ned i grei nok pris for min del.
    Men dere som har testet 4K e-shift.. Det blir en god synlig oppgradering fra normal 1080p? Selvfølgelig hvis man har 4K media. Hvordan fungerer oppskaleringen fra vanlig 1080p til e-shift, hvis man kan si den sånn? Hvis jeg skal oppgradere projektoren så har jeg lyst på en aldri så liten WOW-følelse
    For å si det slik; dersom du oppgraderer fra TW4400 til en nyere JVC-projektor, så kan jeg nesten garantere deg at du får en "WOW-følelse", gitt at du har et rom som håndterer et bilde med mye høyere kontrastnivåer enn din TW4400 kan trylle frem

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson har også 4K e-shift, men jeg har ikke like mye erfaring med den som med JVC så noen andre kan kanskje svare ang Epson e-shift og oppskalert 1080p til 4K. Men jeg vet av erfaring at Epson akkurat som JVC softer bildet en hel del med 1080p in. Jeg bruker e-shift på nesten alt jeg ser på mine JVC projektorer, men da oppskalerer jeg all 1080p til 4K først, dette resulterer i at bildet ikke softes som det gjør med 1080p inn og gir meg en bedre opplevelse enn 1080p uten e-shift og 1080p med e-shift.

Men som AK sier så vil en JVC gi deg en meget stor oppgradering i forhold til den projektoren du har nå, men så koster de en god del mer enn ditt budsjett også. Tror ikke det er mulig å få en ny nok på bruktmarkedet innen for 25k heller.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet mitt er ikke låst, så hvis man får noe betraktelig bedre med å betale litt ekstra så går jo det bra
    Hvilken JVC er det du da først og fremt tenker på?

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste JVC jeg ser - JVC DLA-X5500 - kommer på kr 49.900,-
    Jeg tror nok at en EPSON EH-TW9300 til kr 31.990,- også blir en fantastisk oppgradering i forhold til TW4400.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Lignende tråder

1. Epson tw4400 vs EPSON EH-TW9100 verdt å oppgradere?
    By Steamy in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 11-20-2013, 18:06
  2. Pæreflimmer, på tide å bytte?
    By Ender in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 12-08-2012, 00:08
  3. Epson TW2900 vs Epson TW4400(hurtig svar)
    By Haugen in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-04-2010, 10:41
  4. Svar: 2
    Siste melding: 11-25-2009, 21:19
  5. På tide å bytte ut CV'ene??
    By Messel in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 05-30-2005, 10:28

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder