2018 - laser eller pære til under 100K
Takk Takk:  2
Like Like:  9
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2018 - laser eller pære til under 100K

Er i markedet for en ny projektor (JVC X35 fra før av). Hadde i utgangspunktet bestemt meg for en X7500, men nå nærmer det seg jo lansering av neste års projektorer, og etter å ha lest så mye positivt om Epsons LS10500 så er jeg mer klar enn noensinne for en projektor med laserlys.

Jeg har lest masse reviews, kommentarer og generell omtale av LS10500 og tror det blir min neste projektor om ikke JVC klarer å erstatte pærene i noen av sine sub-100K produkter.

Hva tror / mener folket her om disse tingene? Kommer JVC med en eShift med laserlys til under 100K i 2018? Og kommer Epson med en oppfølger til LS10500?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Er i markedet for en ny projektor (JVC X35 fra før av). Hadde i utgangspunktet bestemt meg for en X7500, men nå nærmer det seg jo lansering av neste års projektorer, og etter å ha lest så mye positivt om Epsons LS10500 så er jeg mer klar enn noensinne for en projektor med laserlys.

Jeg har lest masse reviews, kommentarer og generell omtale av LS10500 og tror det blir min neste projektor om ikke JVC klarer å erstatte pærene i noen av sine sub-100K produkter.

Hva tror / mener folket her om disse tingene? Kommer JVC med en eShift med laserlys til under 100K i 2018? Og kommer Epson med en oppfølger til LS10500?
    Som eier av 2 JVC (RS420 og en Cineversum BW2 som er en RS520/X7500 klone) og som kalibratør kan jeg si med erfaring at Epson LS10500 ikke har JVC kvalitet på bildet. I tillegg har den ikke full 18Gbps HDMI og mye lavere lysstyrke enn dagens JVC modeller. Den lar seg heller ikke kalibrere i nærheten så bra som JVC modellene. Jeg vil gå så langt å si at den eneste fordelen den har er laser lyskilden, så hvis du bruker projektoren din veldig mye så kan det være en fordel. Bruker du den 500-1000 timer i året ser jeg ingen vits med laseren da JVC modellen er meget stabile og lampene holder veldig mange timer. Jeg rekalibrerte en RS600 (samme som X9000) i forrige uke og den har gått 1650 timer på første pære og det var 500 timer siden forrige kalibrering. Den hadde nesten ikke driftet på 500 timer og den har fortsatt samme lysstyrke som den har hatt de siste 1000 timer+.

Til spørsmålet ditt om JVC eshift med laserlys så ser det ikke ut som det blir det etter ryktene, men det er ingenting som er bekreftet enda. Men hvis det blir e-shift laser ser jeg ingen grunn til at RS520/X7500 erstatteren skal koste over 100K. Når Epson klarer e-shift laser for 80K burde JVC klare det og, og blir det e-shift laser JVC til neste år er det stor mulighet at det havner en sånn hos meg med Cineversum merke på. Men jeg ser helst at den har native 4K og samme eller bedre on/off enn dagens modeller.

JVC har allerede laser modeller i simulator markedet med samme chassis som hjemme modellene så det er jo mulig at det kommer...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Som eier av 2 JVC (RS420 og en Cineversum BW2 som er en RS520/X7500 klone) og som kalibratør kan jeg si med erfaring at Epson LS10500 ikke har JVC kvalitet på bildet. I tillegg har den ikke full 18Gbps HDMI og mye lavere lysstyrke enn dagens JVC modeller. Den lar seg heller ikke kalibrere i nærheten så bra som JVC modellene. Jeg vil gå så langt å si at den eneste fordelen den har er laser lyskilden, så hvis du bruker projektoren din veldig mye så kan det være en fordel. Bruker du den 500-1000 timer i året ser jeg ingen vits med laseren da JVC modellen er meget stabile og lampene holder veldig mange timer. Jeg rekalibrerte en RS600 (samme som X9000) i forrige uke og den har gått 1650 timer på første pære og det var 500 timer siden forrige kalibrering. Den hadde nesten ikke driftet på 500 timer og den har fortsatt samme lysstyrke som den har hatt de siste 1000 timer+.

Til spørsmålet ditt om JVC eshift med laserlys så ser det ikke ut som det blir det etter ryktene, men det er ingenting som er bekreftet enda. Men hvis det blir e-shift laser ser jeg ingen grunn til at RS520/X7500 erstatteren skal koste over 100K. Når Epson klarer e-shift laser for 80K burde JVC klare det og, og blir det e-shift laser JVC til neste år er det stor mulighet at det havner en sånn hos meg med Cineversum merke på. Men jeg ser helst at den har native 4K og samme eller bedre on/off enn dagens modeller.

JVC har allerede laser modeller i simulator markedet med samme chassis som hjemme modellene så det er jo mulig at det kommer...
    Jeg har notert meg slike tibakemeldinger fra folk som kan kalibrere projektorer profesjonelt, og jeg vekter selvsagt disse meldingene høyt, men allikevel så legger jeg merke til at flere som har sett f.eks. LS10500 live blir veldig imponert av bildet den produserer, og at laserkilden gir et mye mer stabilt inntrykk enn det litt "flakkende" bildet man av og til kan legge merke til på en vanlig pæreprojektor. Så spørsmålet er om disse tingene kanskje veier tyngre for en bruker som ikke er ekstremt opptatt av hvor nøyaktig fargerommet er kalibrert eller om gammakurven følger teorien 100%. I tillegg ser jeg mange er svært begeistret for "fade to black" funksjonen til laserprojektorer (spesielt på avsforum.com). Selv er jeg opptatt av at ting skal være nær referansepunktene, men om det skiller noen få % i fordel for en velkalibrert JVC mot en en laser fra Epson så vet jeg ikke om jeg egentlig legger så merke til det i praksis. Jeg så en videoreview av LS10500 fra en tysk site (de testet LS10500 mot RS4500 og Sonys VW5000) og på flere områder så ratet de Epson høyere. Totalt stakk Sony av med seieren foran JVC, men jeg ble allikevel imponert av hva den langt billigere Epsonprojektoren produserte (i henhold til testen).

18 GB HDMI hadde jo vært et ønske, men for film spiller det vel liten rolle? UHD blu-ray er vel mastret i 24Hz med 4:2:0 og er innefor dataraten som en 10 Gb HDMI-port kan akseptere? Jeg bruker projektoren kun til film. Det eneste jeg har tenkt på er om oppskaleringen til 4:4:4 som min Panasonic DMP-UB900 gjør ikke vil fungere fordi bitraten da kommer over 10 Gb/s, og hvorvidt det er merkbart om man ber den om å ikke oppskalere?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg snakker om er baser på bildekvalitet og sammenlignet med en X7500 snakker vi ikke bare noen få %. Det at den ikke lar seg kalibrere til referansenivå nevner jeg som en negativ egenskap, men om det er synlig er en annen sak da man får lave Delta E avvik på den med litt tweaking og tålmodighet.

Dette med rolighet i bildet ser ikke jeg, og det er ikke snakk om pæreflimmer. Men dette er individuelt og noen ser det og andre ikke, det blir som med regnbue flimmer på single chip DLP.

Den testen med de 3 laserene skal man ta med en klype salt da forskjellene på disse vil komme godt til syne på store lerret som JVC til dels og Sony veldig mye er ment til og det er noe Epson ikke vil klare i det hele tatt med sine rundt 1000 lumen kalibrert. En JVC X7500 ville klart seg mye bedre mot Sony og JVC 4K laser modellene.

Når LS10000 kom testet jeg den side ved side mot en JVC X5000 og jeg foretrakk X5000 og en X5000 har ikke så mye å stille opp mot en X7500, dette vet jeg veldig godt da jeg har RS420 (X5500) og Cineversum BW2 (X7500) i hus i dag og har testet de side ved side et par ganger.

Jeg personlig hadde ikke valgt Epson 10500 mot en JVC X7500 (ikke i nærheten en gang), men det er kun du som kan ta det valget for deg.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så er Epson LS10500 en meget god projektor som du vil få stor glede av hvis du velger å kjøpe en. Hvis du gjør det er det bare å ta kontakt så kan jeg se på den for deg da den har meget godt av en kalibrering.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort noe endelig valg enda, og kommer antagelig til å vente til jeg ser hva høsten bringer av nyheter før jeg gjør noe kjøp. Hadde egentlig planer om kjøp i våres, men pengene strakk ikke til av diverse årsaker.

Når det gjelder kalibrering så er jeg også interessert i det, så kan godt være jeg tar kontakt når tiden kommer. Har også tenkt litt på å lære meg dette selv, men usikker på hva baselineinvesteringen i utstyr er for å gjøre det. Hva slags utstyr har du, og hva har det kostet?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort noe endelig valg enda, og kommer antagelig til å vente til jeg ser hva høsten bringer av nyheter før jeg gjør noe kjøp. Hadde egentlig planer om kjøp i våres, men pengene strakk ikke til av diverse årsaker.

Når det gjelder kalibrering så er jeg også interessert i det, så kan godt være jeg tar kontakt når tiden kommer. Har også tenkt litt på å lære meg dette selv, men usikker på hva baselineinvesteringen i utstyr er for å gjøre det. Hva slags utstyr har du, og hva har det kostet?
    Utstyret mitt står i signaturen og hva det har kostet har jeg ikke helt oversikt over, men det er ikke billig.
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson LS 10500 vs JVC RS 520

Beklager om jeg kupper tråden, men har sammenfallende spørsmål:

Jeg lurer også litt på oppgradering, og tror det står mellom Epson LS 10000/10500 og en av JVC-modellene. Behovet er allsidig: film (mye for barna), fotballkamper, spill (ps4). Har Epson tw9100 i dag som jeg egentlig er strålende fornøyd med på en 3 meter bred grå v3 fra dreamscreen (ikke lydtransparent). Rommet er lysregulert, men ikke perfekt mørklagt på dagtid (kan og skal utbedres). Bruken er likevel ganske moderat. Sortnivå og bildekvalitet er bra, og betydelig bedre enn en ny 6700, og lysstyrken er mer enn bra nok, men jeg vet jo at det finnes både ett og to høyere nivåer. Jeg så ls10000 i det største demorommet hos av shop for et år siden. Det var helt rått.

når dere som kjenner ls10500 og rs520/7500x uttaler dere om forskjeller i bildekvalitet: mener dere kun sortnivå og lysstyrke, eller også linsekvalitet og bildeprosessering. Jeg synes ls10000 har et fantastisk bilde, med nok lys, men jeg har ikke sjekket sortnivå, og heller ikke sammenlignet med jvc. Må vel ta noen turer rundt i høst. Jeg er kjent med bedre båndbredde i hdmi-inngangen på jvc som har betydning for uhd gaming, men stabiliteten i bildet og kalibreringen med laser appellerer til meg. Fkere innspill er velkommen.
    Sist endret av oes; 08-13-2017 kl 12:16 Begrunnelse: Spesifisert lerret. Lagt til overskrift

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oes Vis post
    Beklager om jeg kupper tråden, men har sammenfallende spørsmål:

...
    når dere som kjenner ls10500 og rs520/7500x uttaler dere om forskjeller i bildekvalitet: mener dere kun sortnivå og lysstyrke, eller også linsekvalitet og bildeprosessering. Jeg synes ls10000 har et fantastisk bilde, med nok lys, men jeg har ikke sjekket sortnivå, og heller ikke sammenlignet med jvc. Må vel ta noen turer rundt i høst. Jeg er kjent med bedre båndbredde i hdmi-inngangen på jvc som har betydning for uhd gaming, men stabiliteten i bildet og kalibreringen med laser appellerer til meg. Fkere innspill er velkommen.
    Jeg tror de henviser både til lysstyrke, sortnivå (og kontrast), men også presisjon man får i fargerommet etter kalibrering.
    Skulle gjerne ha sett en demo med f.eks. LS10500 vs X7500 slik at at jeg kunne se hvorvidt disse forskjellene var synlige for mitt øye selv, men vet ikke om avshop har noe rom der man kan gjøre det med disse nå?

10. Liker oes har likt denne posten
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de henviser både til lysstyrke, sortnivå (og kontrast), men også presisjon man får i fargerommet etter kalibrering.
    Skulle gjerne ha sett en demo med f.eks. LS10500 vs X7500 slik at at jeg kunne se hvorvidt disse forskjellene var synlige for mitt øye selv, men vet ikke om avshop har noe rom der man kan gjøre det med disse nå?
    Det vil nok være den mest riktige måten å teste dette på ja, dvs gi begge projektorene optimale lys og arbeidsforhold og kunne raskt bytte mellom disse med kjent kildemateriale. Mange sverger til matching av lysstyrke ved slik testing, men er usikker på om JVC modellene vil komme heldig ut av det ettersom Epson vil begrense ytelsen til JVC ganske kraftig....
    Den store fordelen med Epson er vel at lysstyrken den kommer med vil holde seg stabil mye lenger enn JVC sine lampemodeller, samt at Epson projektoren kan gå fullt ned i sort når kildemateriale tilsier det.

Det betyr vel at når den først er kalibrert vil ikke kalibreringen drifte pga lyskilden, og forhåpentligvis vil den holde seg nøyaktig lenger enn JVC modellene pga lampebytte osv.
    En annen ting noen nevner som et "problem" med epson LS modellene er litt høyere viftestøy på høyt lysutbytte, og at den kan komme litt forstyrrende ut av helt sort når laseren slår seg på.

Har ikke sett LS10500 selv, men har den ganske høyt på ønskelisten for neste projektor kjøp.
    Sist endret av ask4me2; 08-13-2017 kl 14:44
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

12. Liker oes har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Det vil nok være den mest riktige måten å teste dette på ja, dvs gi begge projektorene optimale lys og arbeidsforhold og kunne raskt bytte mellom disse med kjent kildemateriale. Mange sverger til matching av lysstyrke ved slik testing, men er usikker på om JVC modellene vil komme heldig ut av det ettersom Epson vil begrense ytelsen til JVC ganske kraftig....
    Den store fordelen med Epson er vel at lysstyrken den kommer med vil holde seg stabil mye lenger enn JVC sine lampemodeller, samt at Epson projektoren kan gå fullt ned i sort når kildemateriale tilsier det.

Det betyr vel at når den først er kalibrert vil ikke kalibreringen drifte pga lyskilden, og forhåpentligvis vil den holde seg nøyaktig lenger enn JVC modellene pga lampebytte osv.
    En annen ting noen nevner som et "problem" med epson LS modellene er litt høyere viftestøy på høyt lysutbytte, og at den kan komme litt forstyrrende ut av helt sort når laseren slår seg på.

Har ikke sett LS10500 selv, men har den ganske høyt på ønskelisten for neste projektor kjøp.
    Så lenge begge klarer den lysstyrken du vil bruke vil du ikke begrense ytelsen til JVC, jeg personlig liker 16-18fl og i min kino vil ikke det by på problemer med noen av de. Med det oppsettet i min kino vil JVC RS520 ha rundt 100000:1 on off mens Epson vil ha rundt 15000:1. I tillegg har JVC like bra eller bedre linse, bedre prosessering og mye lavere inputlag ++ for de som liker å game på projektor. Epson må også bruke høy laserstyrke på store lerret (som mitt i 2.35:1 mode) og da bråker den veldig sammelignet med JVC.

Som sakt så er den eneste fordelen Epson har i forhold til JVC er levetiden på lyskilden (dette er min subjektive mening), men pærer er ikke så dyrt og de holder veldig lenge på dagens JVC modeller i tillegg er de veldig stabile når det kommer til gråskala. Objektivt så måler JVC mye bedre på omtrent alle parametere som måles når man kalibrerer og det resulterer som oftest i bedre bildekvalitet.
    Mvh Andreas

14. Liker oes har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Så lenge begge klarer den lysstyrken du vil bruke vil du ikke begrense ytelsen til JVC, jeg personlig liker 16-18fl og i min kino vil ikke det by på problemer med noen av de. Med det oppsettet i min kino vil JVC RS520 ha rundt 100000:1 on off mens Epson vil ha rundt 15000:1. I tillegg har JVC like bra eller bedre linse, bedre prosessering og mye lavere inputlag ++ for de som liker å game på projektor. Epson må også bruke høy laserstyrke på store lerret (som mitt i 2.35:1 mode) og da bråker den veldig sammelignet med JVC.

Som sakt så er den eneste fordelen Epson har i forhold til JVC er levetiden på lyskilden (dette er min subjektive mening), men pærer er ikke så dyrt og de holder veldig lenge på dagens JVC modeller i tillegg er de veldig stabile når det kommer til gråskala. Objektivt så måler JVC mye bedre på omtrent alle parametere som måles når man kalibrerer og det resulterer som oftest i bedre bildekvalitet.
    Kontrastforskjellen er jo enorm, og antar dette vil være svært synlig i en helt lyskontrollert kino som den jeg har. Hvordan står det til med ANSI-kontrast for disse to?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrastforskjellen er jo enorm, og antar dette vil være svært synlig i en helt lyskontrollert kino som den jeg har. Hvordan står det til med ANSI-kontrast for disse to?
    JVC har 300+:1 i ANSI som synker noe jo mer man lukker den manuelle irisen, Epson rett over 200:1. ANSI kontrast har heller lite å si når vi snakker film da det kun er barert på 50/50 sort og hvitt og de fleste filmer har en APL på rundt 10%. Intrascenekontrasten vil være mye høyere på JVC i de fleste tilfeller.
    Mvh Andreas

17. Liker HAL9000, oes har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Da gjenstår spørsmålet om bråk/dur fra eshift. Er det noen reell problemstilling?

Blir spennende å se om det blir lansert noen mellomklasseprosjektorer i tidlig høst som enten er aktuelle, eller kan bringe ned prisen på disse vi snakker om nå. Da mener jeg ikke dlp, men reflective lcd fra Sony, JVC eller Epson.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oes Vis post
    Takk for gode svar. Da gjenstår spørsmålet om bråk/dur fra eshift. Er det noen reell problemstilling?

Blir spennende å se om det blir lansert noen mellomklasseprosjektorer i tidlig høst som enten er aktuelle, eller kan bringe ned prisen på disse vi snakker om nå. Da mener jeg ikke dlp, men reflective lcd fra Sony, JVC eller Epson.
    E-shift på de nye modelene bråker veldig lite og du bruker kun e-shift når du oppskalerer til 4K i spilleren eller sender ut native 4K. E-shift med 1080p inn gjør bare bildet softere. I kjellerstuen min hvor jeg har JVC RS420 sitter jeg rett under projektoren som er hyllemontert ca 1m over hodet mitt og da kan jeg høre e-shit noe når lyden er av, i kinoen med Cineversum BW2 sitter jeg et stykke foran projektoren og da kan jeg ikke høre e-shift i det hele tatt selv med lyden av.
    Mvh Andreas

20. Takk oes takket for denne posten
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ANSI-kontrast er en viktig egenskap for å oppnå god bildedynamikk i lyse scener, altså hvor god projektoren er til å maskere mørke områder i en lys scene. Dette er en av grunnene til at DLP-projektorer gjerne gjør det skarpt i akkurat denne øvelsen. On/off kontrast sier "alt" om hvor god dynamikk du kan oppnå i mørke og mellommørke scener. Siden JVC projektorene er beste på on/off, og i tillegg oppnår god ANSI-kontrast, har de strengt tatt ikke konkurranse i markedet for maskerte hjemmekinoer. Gitt at man har lerret innen "normal" størrelse så klart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

22. Takk oes takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    ANSI-kontrast er en viktig egenskap for å oppnå god bildedynamikk i lyse scener, altså hvor god projektoren er til å maskere mørke områder i en lys scene. Dette er en av grunnene til at DLP-projektorer gjerne gjør det skarpt i akkurat denne øvelsen. On/off kontrast sier "alt" om hvor god dynamikk du kan oppnå i mørke og mellommørke scener. Siden JVC projektorene er beste på on/off, og i tillegg oppnår god ANSI-kontrast, har de strengt tatt ikke konkurranse i markedet for maskerte hjemmekinoer. Gitt at man har lerret innen "normal" størrelse så klart.
    Helt enig med deg Gorm, men siden ANSI kontrast er basert på et 50/50 testpattern og selv en fim som The Art Of Flight ikke har APL på mer enn 32 er ikke selve ANSI kontrasten så viktig, men det gir en indikasjon på hvor god intrascenekontrasten er i lyse scener. Og scenen skal være veldig lys før en DLP med 6-700:1 overgår en JVC med skarve ca 300:1.
    Mvh Andreas

24. Liker oes har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en X7500 på meg. Prisen ble såpass bra at jeg måtte slå til, selv om den antagelig blir noe avleggs i løpet av høsten. Gleder meg :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0