Epson TW9300 vs JVC X5000 Hva anbefales - Side 2
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    HDR10 er har vel også i standarden satt med mulighet til 10 000 nits , selv om det ikke blir benyttet ennå...
    10 000 nits er vel ca den lys styrken man kan oppleve fra en lys malt solvegg, eller hvit snø en solskinnsdag og blir vel derfor satt som en naturlig øvre grense for lys styrke.

Fordelen med Dolby Vision løsningen er vel at der kan kildemateriale inneholde metadata som "forteller" skjermen hvordan kilden sitt nitts behov er og hvordan det skal vises per sene, mens HDR stiller inn dette for hele filmen fra start til slutt... Sånn sett vil vel Dolby løsningen være lettere å takle på en mer lysintensiv og dynamisk måte enn nåværende HDR10 måten . (blir vel nesten litt som klasseAB vs klasseA drift i audio forsterkere)

Er enig med at HDR med 1000 nits ikke har så mye for seg for hjemmekino projektorer. En ting er å gjennomføre det med en den effekt og kjølebehov det måtte bli for projektoren som har en mer ordinær oppbyggning av lysengine. En annen ting er hvis det skulle gjennomføres i en typisk hjemmekino setting, der man sitter i et mørkt rom og ser på film med mørke sener. Da vil øynene være så lys følsomme at en rask overgang til lyse sener med flere hundre nits plutselig bli så lys at det vil føles veldig ubehagelig og man automatisk blir tvunget til å lukke øynene for å gi irisen i øyet tid til å tilpasse seg.

HDR med 1000+ nits fungerer veldig fint på en skjerm i et godt opplyst rom, så der har det vel mer for seg.
    Dynamsike metadata slik DV har med pr scene eller frame kommer også til HDR10 med HDMI 2.1 standarden hvor de går fra 18gbps til 48. Så nå er det snart tid for oppgradering av HDMI kabler receiver/prosessor, UHD BD spillere, TV´er/projektorer ++.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Basert på Z1-rapportene så langt kan det se ut til at kontrastnivået vil være utfordrende å få til helt med det første...
    Ut i fra det jeg har lest til nå er vel Z1 så har vel den et visst forbedrings potensiale ja.

Tipper det både er de nye native 4K shippene og det å benytte lasere som lyskilde som er utfordringen.
    Synes egentlig det er rart at de må bruke ekstra filter for å oppnå P3 fargerommet. Lasere kan jo produseres så det blir meget nøyaktige på riktig bølgelengde, så hvis de kunne benytte mer ekte RGB lasere og ikke blålaser + fosfor for rødt og grønnt så vil vel dette kunne bli riktig bra.

Er selv i tenkeboksen angående innkjøp av en X5000 i disse dager. Det virker som et meget godt bildekvalitet/krone kjøp.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Dynamsike metadata slik DV har med pr scene eller frame kommer også til HDR10 med HDMI 2.1 standarden hvor de går fra 18gbps til 48. Så nå er det snart tid for oppgradering av HDMI kabler receiver/prosessor, UHD BD spillere, TV´er/projektorer ++.
    Ok, det høres bra ut..., kan bli dyrt dette...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Angående HDR, så ligger normal bildeinformasjon fortsatt nede i behagelig nivå (for øynene), altså rundt 100-150 nits. Høylys informasjonen peaker derimot opp til både 1000 og 4000 nits, avhengig av hvilket studio som har gradet filmen. Dolby Vision helt opp mot 10.000 nits, som er utopi å hente ut fra kommersielt tilgjengelige skjermer. Denne høylys-informasjonen er mulig på display, fordi man øker lysstyrken bare i det området som trenger høyere lysstyrke (dynamisk baklys). Alternativet ville vært at det normale hvitpunktet ble løftet til f.eks 1000 nits, med helt elendig sortnivå og ødelagte øyne som konekvens. Man er altså 100% avhengig av dynamisk baklys for å få til HDR høylys-nivå i de korte sekvensene og på det begrensede området som trenger lysstyrken. Hvordan skulle man klare å oppnå dette på en projektor? Man kan selvsagt klare å konstruere en projektor som klarer lysstyrken, men siden projektorens kontrast ikke bedres (forverres når lysstyrken øker), så vil jo sortnivå og mørke scener bli fullstendig ødelagt

EDIT:
    Siden en projektor ikke klarer å nå i nærheten av lysstyrken man trenger for HDR, og likevel opprettholde sort, så er det ikke mulig å kalibrere korrekt gamma for HDR uten en helt ny standard for projektor (HDR uten ekstra lysstyrke?). Når man ikke får kalibrert gamma korrekt, får man heller ikke satt opp fargerommet (saturation sweep) på noe som helst fornuftig måte heller, og det er rett og slett ikke mulig å kalibrere HDR på noe annen måte en "visuelt". Altså synsing, uten standard. Noe som igjen betyr at ingen projektor gjengir det som var utgangspunktet i filmstudioets grading.
    Hva gjør man i praksis med projektorer i kommersielle kinoer som har Dolby Vision? I USA er det flere av disse nå, og selv om de ikke klarer 10 000 nits så har jeg hørt flere beskrivelser av at bildet er fantastisk. Hva tror du om disse selskapene som på CES sa de ville støtte DV på 4K blu-ray? Hva betyr det i praksis dersom man allikevel ikke kan bruke 12 bit pga. båndbredde og heller ikke har de rette egenskapene for projektorer (lysstyrke, absolutt kontrast).

EDIT: Gorm nevnte båndbredde, men er det et problem med 24p materiale?
    Sist endret av HAL9000; 01-07-2017 kl 14:13

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    En detaljert forklaring på hvordan algoritmen JVC bruker for skalering av native 4K via eshift tror jeg bare en japansk ingeniør kan gi deg, men det er helt tydelig at store deler av informasjonen fra 4K-signalet hentes ut og vises via systemet selv om det ikke vises helt 1:1. Native 4K hadde selvsagt vært enda bedre forutsatt at pris / kvalitet på det øvrige forholder seg på samme nivå, men når en skal stappe inn 8 millioner piksler på 0,6-0,8" byr jo det på relativt enorme utfordringer vs. f.eks. en 58" TV med tilsvarende antall piksler... Blir selvsagt native både 4K og 8K etterhvert, og spørsmålet blir egentlig hvor lenge en gidder å vente samt når / om kontrastnivået fra dagens X-serie lar seg ivareta. Basert på Z1-rapportene så langt kan det se ut til at kontrastnivået vil være utfordrende å få til helt med det første...
    Du, Gorm og andre her har vel førstehåndserfaring med dyre monster som VW5000 og lignende. Antar dere har sett en bra 4K kilde på en slik dyr projektor og kan sammenligne med X5000. Så hva ville dere ha sagt om forskjellen? Jeg er mest opptatt av at bildeskarpheten for 4K skal bli gjengitt på en god måte, selv om det ikke er 100% sammenlignbart med en projektor til 500K. Hva med banding? Vil det problemet forsvinne eller bli marginalisert med HDR materiale benyttet på en X5000?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,197
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Epson TW9300 vs JVC X5000 Hva anbefales

Ingen tvil om at skarphet på VW5000 samt også Z1 er høyere enn X serien, samme gjelder også Sonys native 4K serie (vw350/550). Samtidig er skarpheten langt fra dårlig på JVCs X-serie, og husk at skarphet også genereres til dels av kontrast, og sånn sett kan lett et mellommørkt bilde se skarpere ut på JVC enn samtlige av de nevnte 4K native modellene, uavhengig av pris...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAL9000 Vis post
    Hva gjør man i praksis med projektorer i kommersielle kinoer som har Dolby Vision? I USA er det flere av disse nå, og selv om de ikke klarer 10 000 nits så har jeg hørt flere beskrivelser av at bildet er fantastisk. Hva tror du om disse selskapene som på CES sa de ville støtte DV på 4K blu-ray? Hva betyr det i praksis dersom man allikevel ikke kan bruke 12 bit pga. båndbredde og heller ikke har de rette egenskapene for projektorer (lysstyrke, absolutt kontrast).

EDIT: Gorm nevnte båndbredde, men er det et problem med 24p materiale?
    DV er ikke noe nytt, Netflix bruker jo både HDR10 og DV allerede. TV-en velger det foretrukne, om den allerede støtter DV.

Når det gjelder DV kino, så bruker de gjerne en løsning med to laser projektorer, slik at man har litt ekstra å "pøse på med" i de scenen som trenger det, samtidig som man kan kjøre lysstyrken ned til minimum på bare en projektor når det skal være mørkt. Da kjører de forøvrig bare rundt 100 nits maksimalt (30-31 fL), mens vanlig kino ligger rundt halvparten (14 fL). Det er jo ikke slik at man bare kan øke lysstyrken i en vanlig kino-projektor, for da løfter man jo sort like mye (eller mer) som økningen i hvitt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DV er ikke noe nytt, Netflix bruker jo både HDR10 og DV allerede. TV-en velger det foretrukne, om den allerede støtter DV.

Når det gjelder DV kino, så bruker de gjerne en løsning med to laser projektorer, slik at man har litt ekstra å "pøse på med" i de scenen som trenger det, samtidig som man kan kjøre lysstyrken ned til minimum på bare en projektor når det skal være mørkt. Da kjører de forøvrig bare rundt 100 nits maksimalt (30-31 fL), mens vanlig kino ligger rundt halvparten (14 fL). Det er jo ikke slik at man bare kan øke lysstyrken i en vanlig kino-projektor, for da løfter man jo sort like mye (eller mer) som økningen i hvitt.
    Ikke for å være pirkete, men 100 nits er 29,2fl (29,186350796 for å være helt nøyaktig).

Dolby Cinema har vel også 50nits (14,6fl) reference white og 100nits peak white, noe som også hadde passet hjemmekino projektorer godt når det kommer til HDR. Men det kommer nok aldri til å skje...

Dolby Cinema kjører 2 laser projektorer som du nevner og de oppgir ca 1000000:1 i native kontrast. Jeg tenker meg en tur til New York til våren og da skal jeg love at en Dolby Cinema kommer til å bli besøkt da jeg tviler på at vi kommer til å se en Dolby Cinema i nærheten av oss på en stund.
    Mvh Andreas

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,164
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men det som irriterer meg aller mest, er at stort sett alle produsenter av både TV'er og projektorer kaster seg på trenden, og reklamerer for HDR-kompabilitet, det være HDR10 eller DV. Det er klart at det kan ha noe for seg på et lite knippe TV-apparater, men for projektorer er det bare tull (som de fleste er enige i). Det er lite poeng i masse lys dersom bildet forøvrig er kontrastfattig; da blir det uansett en trist opplevelse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Ikke for å være pirkete, men 100 nits er 29,2fl (29,186350796 for å være helt nøyaktig).
    Ikke for å pirke; men jeg skrev vel "rundt 100" nits, for på kino måles det som regel i fL. 30-31 fL er forøvrig korrekt peak white, så da blir det 102-106 nits. I hvert fall inntil man klarer å bygge en projektor med innebygget eget kjernekraftverk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å pirke; men jeg skrev vel "rundt 100" nits, for på kino måles det som regel i fL. 30-31 fL er forøvrig korrekt peak white, så da blir det 102-106 nits. I hvert fall inntil man klarer å bygge en projektor med innebygget eget kjernekraftverk
    Tror ikke de har noen planer om å endre 100nits peak white i Dolby Cinema, bruker de 102 -106 nits peak white? Jeg bruker fl selv jeg, men grunnen til at jeg bruker nits når jeh nevner DC er at det kun brukes 50/100 nits i omtalen av DC oppsett.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de Dolby Cinema review-ene jeg har lest, så har peak brightness vært kalibrert til 31 fL (106 nits). Sikkert fordi de fleste kino kalibratører forholder seg til fL og ikke nits?

Uansett er det neppe noen som klarer å se forskjell uten å måle, når vi snakker såpass små forskjeller. Skal til Florida i påsken, og ser at det er mange DV-kinoer i området. Blir forhåpentligvis et tur innom
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Litt OT, men det som irriterer meg aller mest, er at stort sett alle produsenter av både TV'er og projektorer kaster seg på trenden, og reklamerer for HDR-kompabilitet, det være HDR10 eller DV. Det er klart at det kan ha noe for seg på et lite knippe TV-apparater, men for projektorer er det bare tull (som de fleste er enige i). Det er lite poeng i masse lys dersom bildet forøvrig er kontrastfattig; da blir det uansett en trist opplevelse.
    Jeg må bare gjenta at jeg ikke helt skjønner argumentet. Hvorfor kan man ikke ha den maksimale lysstyrken som er nødvendig dersom kontrasten i projektoren er god nok? Jeg skjønner at det koster penger, og krever masse teknologi, men prinsippielt så burde vel ikke en økning i den maksimale lysstyrken ødelegge sortnivået i bildet dersom kontrasten er stor nok?

Og det andre spørsmålet mitt: Noe av poenget med HDR er jo også å slippe banding i bildet fordi man øker antall nivåer fra helt sort til det hviteste hvite. Så løsningen med å fore en projektor med HDR skrudd av pga. kontrastproblemer vil vel også ødelegge for en kvalitetsheving i bildet siden man da kun forer med SDR? Eller vil en 10-bit HDR plate fremdeles være 10-bit selv om man justerer ned det maksimale hvitnivået i signalet? (mulig jeg formulerer meg upresist, men håper dere skjønner hva jeg mener).
    Sist endret av HAL9000; 01-08-2017 kl 14:49

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,223
    Takk & like
    Nevnt
    36 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil beholde 10-bit, vel egentlig 12-bit, siden de fleste spillerne chroma upsampler fra 10-bit 4:2:0 til 12-bit 4:4:4 eller 4:2:2

Når det gjelder HDR, så er det ikke slik at man plutselig klarer å lage en projektor for 10 ganger så høy kontrast. Kontrast er den største utfordringen for alle projektor-produsenter, og konstruksjonene tillater ikke mer enn det vi har i dag. En tidobling "over natta" bare på grunn av HDR er utopi. Den største grunnen til at vi har hatt negativ utvikling på kontrast (gjennomsnitt) de siste årene er jo fordi produsentene har svart kundenes krav om høyere lysstyrke. En god DLP-projektor for 10 år siden hadde kontrast i området 5000:1, mens dagens modeller ligger i området 1000:1, ene og alene pga at lysstyrken er økt. Økt lysstyrke betyr større problemer med å filtrere uønsket lys (og refleksjoner) internt i engine, og det medfører dårligere sortnivå (og ofte dårligere ANSI-kontrast).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil beholde 10-bit, vel egentlig 12-bit, siden de fleste spillerne chroma upsampler fra 10-bit 4:2:0 til 12-bit 4:4:4 eller 4:2:2

Når det gjelder HDR, så er det ikke slik at man plutselig klarer å lage en projektor for 10 ganger så høy kontrast. Kontrast er den største utfordringen for alle projektor-produsenter, og konstruksjonene tillater ikke mer enn det vi har i dag. En tidobling "over natta" bare på grunn av HDR er utopi. Den største grunnen til at vi har hatt negativ utvikling på kontrast (gjennomsnitt) de siste årene er jo fordi produsentene har svart kundenes krav om høyere lysstyrke. En god DLP-projektor for 10 år siden hadde kontrast i området 5000:1, mens dagens modeller ligger i området 1000:1, ene og alene pga at lysstyrken er økt. Økt lysstyrke betyr større problemer med å filtrere uønsket lys (og refleksjoner) internt i engine, og det medfører dårligere sortnivå (og ofte dårligere ANSI-kontrast).
    Takk! Da forstår jeg argumentet.

Active Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvordan er interpolering / motion blur på Jvc projektor ?
    Er den bedre en 7300/9300 fra Epson ?
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC UB420, Jamo d500 7.2.4. Projektor JVC X5900. Lerret Dreamscreen V6 lydtransparente.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Svar: 210
    Siste melding: 09-04-2018, 14:18
  2. Hva er forskjellen på JVC DLA-X5000 og X500R?
    By tor rasmussen in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 10-02-2016, 08:43
  3. Noe spesielt merke som anbefales til Epson-projektor?
    By Superbit in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 8
    Siste melding: 12-30-2010, 10:48
  4. Kan Epson EMP-74 anbefales?
    By CurSi0 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 9
    Siste melding: 09-07-2005, 12:42
  5. Kan Epson EMP-74 anbefales?
    By CurSi0 in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 09-04-2005, 18:40

Stikkord for denne tråden