CRT VS Digital projektorer - Side 11
Takk Takk:  1
Like Like:  21
Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 333
    Intermediate didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er selvfølgelig bra og se det på det man ønsker og liker. Så lenge man forstår seg på logikk og teknologi som mange ikke gjør dessverre. Det er også derfor de er helt alene.
    Projektor JVC NX9 Kalibratør på projektorer Software: Calman ProColorimeter: Klein K10A ¨Profilert med SpectroradiometerJeti 1501Bildegenerator DVDO 4K

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart Didrik, og når man tyr til et kamera for å vise fordeler og ulemper og forskjeller, er det meget viktig å skjønne begrensingene og alle nye faktorer som inngår når man sjekker CRT og Digital projektor-bilder via kamera og enda en monitor....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er snakket om så mange ganger, jeg vet ikke hvem han tror han lurer. Eller faktisk på om han tror han vil tjene en krone på det han har. Bildene han legger ut ser i alle fall ut som en skadeskutt JVC . Ikke nødvendigvis at det er det. Jeg ønsker han lykke til. Ser ut som det er helt alene i intet land hehe. Må være tøft nok det.

Ser på Curt palme at en prøver å selge en Marquee 9500 til 2-3000 dollars, Vil tro at en fra Danmark kan selge samme Marquee 9500 med supermodd for 30 DK da han har 30-40 stk liggende.
    Hvis noen er interessert, så selger jeg en HD1 jeg, gått bare 1000 timer ca, for 3000 dollar.

Bare å si i fra Kan fikse med ny pære og kalibrering også LOL. Kanskje selge til en danske, så får han se en riktig oppsatt JVC også, for digitale er så utrolig artificial digital look hehe.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-05-2018 kl 07:21
    Projektor JVC NX9 Kalibratør på projektorer Software: Calman ProColorimeter: Klein K10A ¨Profilert med SpectroradiometerJeti 1501Bildegenerator DVDO 4K

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det var mange som meg som parkerte CRT projektoren på en solid hylle i boden, eller kanskje solgte/ga vekk eller resirkulerte CRT projektoren, nettopp til fordel for JVC HD1/HD100 modellen 10-12 år tilbake i tid.

Han du hentyder til, "oppdaget" jo CRT projektorene først i 2012, og har vel tatt skikkelig av og har kanskje i sin iver, forskning og nedgraving og ikke minst forsvar av CRT verdenen ikke fulgt like godt med i timen når det gjelder digital projektor verdenen.
    Regner med en JVC X7 (siste mellomklasse full hd JVC uten e-shift) burde være noen hakk bedre enn en HD1/HD100, men "fordelen" med de første HD modellene var jo at de kun brukte den native kontrasten i panelene, og gjorde lite annet forstyrrende annet enn litt over mettede farger i forhold til Rec709.. Alle de tidlige D-ILA modellene var vel særdeles krevende og vanskelig å kalibrere riktig, hvis det var mulig i det hele tatt uten eksterne elektronikk..

Har sammenlignet litt mellom HD100 og X7500 i eget oppsett på samme lerret, og det er noen ting jeg faktisk synes HD100 gjør like godt og kanskje litt bedre også...
    En ting er f.eks hvor rolig bildet på HD100 virker vs den litt mer "aggressive" måten X7500 viser bildet på. Dette kan selvfølgelig ha med oppsett og tilvenning å gjøre, og personlige preferanser. Vil vel si det sånn at jevnt over i 90% av tiden vinner X7500 over HD100.

Vil også tro det er var rundt 80-90% oppgradering jeg følte det var å gå fra en 8" Marquee CRT projektor til HD1 i 2007 også. Når G90 kom i hus en del år senere, og den samme Marquee projektoren ble byttet ut med denne vil jeg anslå det å gå fra en HD144 linsemoded 8"AC til 9"LC det var en 30-40% oppgradering, dvs HD1 og HD100 vinner fremdeles over G90 på de fleste parametere bortsett fra full neddukking av lys og bevegelses skarphet.

Har lurt litt selv på om hvordan det hadde vært å tidsmessing gått den motsatte veien selv inn fra digital til CRT verdenen.....

Fordelen med å begynne i 2012, var vel at da var mange av de beste 9" CRT projektorene tilgjengelig og var kommet et stykke ned i pris, samtidig som mange av de digitale hadde en del utfordringer med iris pumping lampe flimring, bevegelses uskarp-het og kanskje litt for mye synlig prosessering osv.

Bak delen med å begynne med CRT i 2012 når flesteparten av CRT folket er konvertert til gode high end Digitale og har et helt annet erfaringsgrunnlag, tja, skjønner jo hvorfor det fort blir en del heftige diskusjoner i projektor forum verden over av det.

Vet ikke om du du tuller eller faktisk har en JVC HD1 liggende Didrik, men hvis du har en som fungerer og har grei lampe, så burde du teste den litt mot de nyere JVC modellene dine og se om det er noe med den som faktisk ser ganske så bra ut fremdeles...
    Sist endret av ask4me2; 09-05-2018 kl 11:56

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ask4me2, når du sier 'aggressive' bildet på x7500 kontra HD100, er det med all prosessering avslått i x7500 også eshift avslått?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Ask4me2, når du sier 'aggressive' bildet på x7500 kontra HD100, er det med all prosessering avslått i x7500 også eshift avslått?
    Det er litt vanskelig å forklare denne effekten egentlig....

Det er med samme 1080p kilde inn, uten noen e-shift og noen ekstra forbedrings prosessering påslått... Lurer på om det kan ha sammenheng med den forskjellige måten panelene jobber slik at man opplever bevegelses skarphet forskjellig og bedre definert på de nye, eventuelt forskjell i grunn kontrast, optikken eller kjøringen av lampemodul når den kjøres med redusert effekt eller noe.

Fra andre forum der de har sammenligner f.eks Epson sin laser LS10500 med nyere JVC projektorer, så angir noen at Epson virker mer jevn og rolig i bilde vs JVC, så det er mulig det er litt av de samme effektene som gjør seg gjeldende, og som lettere blir lagt merke til hvis man sammenligner mot de litt eldre og tregere JVC modellene også.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har skaffet deg en ny venn PJ.
    Hehe.
    Å ha noen som virkelig kan CRT der ville vel vært katastrofe for de, hehe.

Da all juks kommer til syne. Tipper det blir 2 stk der jeg. Kanskje en nabo av en danske kommer over.
    En ting er å si at de kommer en annen ting er å møte opp.

Sep 6, 2018 at 5:36 AM
    greg9518lc, Today at 5:36 AM Menu

greg9518lc
    Active Member

Joinedec 26, 2015Messages:1,500Products Owned:1 Products Wanted: Trophy Points:51Location:usa Ratings:+54

New
    pj jevnaker said:
    I would glady come and see the Electrohome and a nice chat about projectors, but I predict that an invitation would not be extended to me. Anyway have a nice meeting and enjoy a clean and noisefree Marquee-crt-picture.
    Click to expand...
    I would agree that given the past and hate for crt this meet will be for the true believers. Look forward to meeting Nidi should be fun and a learning experience.

Lord Voldermort 9518LC Modded 200lbs of awesomness

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene som du nevner her ASK4Me2 er mange.

Først så er HD1/HD100 hardere grunnet dårligere pixel fillrate.
    Samt at de ikke har mye lystrykk å fare med. Den HD1 jeg snakker om er faktisk ikke så ille. Tipper den er ganske lik som din HD100.

Det har blitt mye forbedringer over årene også noen serier med negativt utfall grunnet e-skift.
    Men også bedre linser, paneler, wire grid polarizer, fargespektere, osv osv.

Selve intern prosessering er også forbedret etter X500, som var ganske hard etter det jeg synes. Men på alle modeller må man vite hva man skal ha på og hva man skal slå av.
    Samt ikke minst riktig kalibrering.
    Selve fasiten på dette er faktisk hva man liker, men dette mener jeg.

Med e-skift på i 1080P så synker MTF kraftig ned. Med 4K inn blir det noe bedre. Dette har flere her inne testet mere en meg.

Selve innstillingen under e-skift mener jeg bør stå på 0,0,0 (0)
    Noen velger å ha høyere på resolution, men da kommer edge enhansment frem. Hos meg kommer den tydelig på 2. Setting 1 går. Smooting og NR må stå AV da på 0

Clair black gjør "noe" av samme effekt som darbee sier mange, så her også helst av, men liker man darbee effekt, så go for it på LAV.
    Clair black gjør svarte felter svartere rundt pixelfeldt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv enkelte som ifølge seg selv har en JVC D-ila, kjøper en en litt skranten Barco 909 split-pack, kjører den med en 15 år gammel VP, og konkluderer at bildet er langt bedre på Barcoen enn JVCen med BluRays.
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		barcorules.PNG
Visninger:	22
Størrelse:	116.9 KB
ID:		127559

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en G70 med nye rør og nyeste hdmi kortet, billig 😀.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty Vis post
    Jeg har en G70 med nye rør og nyeste hdmi kortet, billig .
    G70 var en mine favoritt crt-maskin det. Hva hadde du tenkt å ha for den? Hvor i landet?

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv enkelte som ifølge seg selv har en JVC D-ila, kjøper en en litt skranten Barco 909 split-pack, kjører den med en 15 år gammel VP, og konkluderer at bildet er langt bedre på Barcoen enn JVCen med BluRays.

Han har jo lov til å mene det, men det er langt i fra fakta hehe.
    Til og med første gang han setter opp CRT hehe.

Han har også en JVC Rs2 så gammel. Samt mest sannsynlig ikke stilt inn rett.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-07-2018 kl 19:45

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en G70 med nye rør og hdmi kort, og en eske med extra kort verdt?befinner seg i Skien

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Forskjellene som du nevner her ASK4Me2 er mange.

Først så er HD1/HD100 hardere grunnet dårligere pixel fillrate.
    Samt at de ikke har mye lystrykk å fare med. Den HD1 jeg snakker om er faktisk ikke så ille. Tipper den er ganske lik som din HD100.

Det har blitt mye forbedringer over årene også noen serier med negativt utfall grunnet e-skift.
    Men også bedre linser, paneler, wire grid polarizer, fargespektere, osv osv.

Selve intern prosessering er også forbedret etter X500, som var ganske hard etter det jeg synes. Men på alle modeller må man vite hva man skal ha på og hva man skal slå av.
    Samt ikke minst riktig kalibrering.
    Selve fasiten på dette er faktisk hva man liker, men dette mener jeg.

Med e-skift på i 1080P så synker MTF kraftig ned. Med 4K inn blir det noe bedre. Dette har flere her inne testet mere en meg.

Selve innstillingen under e-skift mener jeg bør stå på 0,0,0 (0)
    Noen velger å ha høyere på resolution, men da kommer edge enhansment frem. Hos meg kommer den tydelig på 2. Setting 1 går. Smooting og NR må stå AV da på 0

Clair black gjør "noe" av samme effekt som darbee sier mange, så her også helst av, men liker man darbee effekt, så go for it på LAV.
    Clair black gjør svarte felter svartere rundt pixelfeldt.
    Mener å huske at HD1 hadde litt høyere lysstyrke enn HD100, men ca halve native kontrasten.

HD1 700 Lumens 15000:1 , 600 Lumens HD100 30000:1

Linsa i HD1 var manuell på alt, HD100 har motorisert zoom og focus, men lens shift samme som HD1. Den hadde også vertikal strekk for A-linse i bildeprosseseringen da var det selfølgelig meget praktisk med motorisert focus og Zoom også....

Har inntrykk av at det er ganske vanlig innenfor projektor verdenen er at man selger og pakker ned den gamle før man får den nye projektoren ved en oppgradering.

Gjør man det konsekvent får man ikke så lett A-B testet, og det er kanskje ikke så lett å se hvor mye hver oppgradering gjør med bildekvaliteten.
    Det er jo også en skog med innstillinger som man kan gå seg litt vill i også...

Det å bruke egen hukommelse når det kommer til sanse inntrykk er ofte ikke en god måte å sammenligne på, det gjelder både i hifi verdene og for bilde utstyr.
    Tipper det egentlig er mange projektor oppsett rundt forbi som har uheldige innstillinger som ikke får de til å yte sitt beste, så synes det er veldig fint du går gjennom noen av disse som du angir her Didrik.

Vet ikke om jeg er helt enig i beskrivelsen at disse HD1/100 modellene hadde/har "hardere" opplevelse av bildet grunnet dårligere pixel fillrate.

Mer tydelig screendoor virker vel ofte litt oppskarpende, (selv om man kanskje mister litt 3D følelse), men her kommer vel også MTF i optikken inn, så synes de gammle HD modellene var/er ganske behagelige fremdeles. Ikke samme gnistrende kontrast og lys styrke og bevegelses skarphet, men fungerer overraskende fint fremdeles.

Det er f.eks ingen Iris pumping når man ikke har iris (ikke et stort problem, blir ofte tydeligst i rulleteksten på slutten av filmen), men synes X7500 har en overraskende treg når det byttes inngangs signal. De gamle HD modellene er raske der i forhold....

Skal prøve å teste litt og f.eks ta noen screenshot bilder med begge projektorer i drift (X7500 vs HD100) som viser hver sin halvdel av samme bilde, det beviser selfølgelig ikke noen ting, men tror det kan bli en litt morsom erfaring og sammenligning.
    Sist endret av ask4me2; 09-07-2018 kl 10:20

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en G70 med nye rør og hdmi kort, og en eske med extra kort verdt?befinner seg i Skien
    Kommer nok helt an på hvem du spør. Den er nok verd mer, men kunne nok funnet på å gi 3-4000Kr for en slik...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man kan jo helt sannferdig og riktig hevde at en Citroen 2CV er bedre enn en Bugatti Veyron også, hvis man velger spessielle parametere som viktig. Fjærsystemet i 2CV ble vel konstruert ut fra at den kunne kjøre over et ny pløyd jorde med en kurv egg uten å knuse noen av disse og motor"størrelse" og effekt ut fra å oppnå et forbruk på ca 0.3 liter på mila... Skal man gjøre noe så dagligdags som å skifte olje, ville helt klart foretrukket å gjøre det på en 2CV også...

Har ikke sett en slik Barco 909 splitt-pack i aksjon noen gang selv, men regner med i forhold til JVC D-ILA av litt eldre årganger vil CRT en slå disse på bevegelses skarphet og full ned slukking. Er dette viktigst for han du viser til har han kanskje rett....

Det er vel også et kjent fenomen at "nyfrelste" i de fleste sammenhenger kan miste bakkekontakten litt i begynnelsen, så synes det er morsomt å lese om slike som (gjenn) oppdager CRT nå i 2018.

Det er de som oppdaget CRT i 2012 og vil revolusjonere verden og oppfører seg som gunnlegger sv en ny CRT sekt, man børr passe seg litt for.....
    Sist endret av ask4me2; 09-07-2018 kl 14:30

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Kommer nok helt an på hvem du spør. Den er nok verd mer, men kunne nok funnet på å gi 3-4000Kr for en slik...
    Det er nok way off for en 8 tommer, men artig at du ville betalt så mye for en 8 tommer. Må slutte å røyke så mye dong
    Dette er ekstremt vanskelig å selge i dag. Folk får jo ikke gitt bort på finn.no engang.
    Ola her på forumet prøvde å selge 2 stk G70 for mange år siden på finn. De ble dessverre kastet, da med den summen jeg snakker om i posten nedenfor.

Får du rett kar, så kan du sikkert få 1000.- Men denne er ikke vert noe i det hele tatt i dag.
    De som kunne kjøpe dette er noen som trenger deler, eller bare har lyst til å tukle litt.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-07-2018 kl 18:53

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor 100-1000.-
    hdmi kort 100-500.-

Finner du den ene som har lyst til å gi mere så kan du være heldig. Men vanskelig i dag.
    Tipper de fleste som er gale nok er meg, Per Jonny, Tor og ask4me2, imponert hvis det er flere.
    Dette var yndlings crtn til PJ

Hvis du får 3-4000.- så har Ask4Me2 tatt litt for mye møllers tran hehe Det var summen for mange år siden.
    Sist endret av didrik nilsen; 09-07-2018 kl 18:54

19. Liker Rusty har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Det er nok way off for en 8 tommer, men artig at du ville betalt så mye for en 8 tommer. Må slutte å røyke så mye dong
    Dette er ekstremt vanskelig å selge i dag. Folk får jo ikke gitt bort på finn.no engang.
    Ola her på forumet prøvde å selge 2 stk G70 for mange år siden på finn. De ble dessverre kastet, da med den summen jeg snakker om i posten nedenfor.

Får du rett kar, så kan du sikkert få 1000.- Men denne er ikke vert noe i det hele tatt i dag.
    De som kunne kjøpe dette er noen som trenger deler, eller bare har lyst til å tukle litt.
    Er nok litt AV-hengig etter litt for mye dong røyking..... prøver å slutte

Har sett noen BG808S til gi bort pris, men en G70 er noen hakk over disse i bildekvalitet hvis den er i orden, med LC optikk og HD18 linser som vel fikser mye av halo osv, så kunne vært gøy å testet en slik også...

Pleier å regne verdien av ting i 4K UHD BD fortiden, så en liten bunke på 10 filmer mot en G70 hørtes ikke så galt ut med nye rør og HDMI kort osv.

Det jeg ville vært mest skeptisk til med en G70 er om den har samme løsningen som G90 med en Dallas chip som går ut på dato og må byttes i tide..

21. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    G70 er helt klart ikke sammenlignbart med en Barco 808 på noen pungter. Blir som en frisk drue mot en rosin.
    Men regner da med at du snakker om brukte 4K UHD filmer eller tilbudsfilmer hehe

Regner med at denne G70 kostet ganske mye mere. Jeg selv hadde en 808 som jeg betalte 38000.- for. Jeg gav den bort etter irritasjon.
    En ting er sikkert, lett å selge CRT i dag er det i alle fall ikke. Men AV-hengige finnes

Side 11 av 17 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Digital projektorer og lerret med gain?
    By LL in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-26-2007, 13:26
  2. Dlp projektorer
    By bolla3 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 02-15-2006, 21:59
  3. Dlp projektorer
    By bolla3 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 02-15-2006, 21:59
  4. Projektorer