CRT VS Digital projektorer - Side 10
Takk Takk:  1
Like Like:  21
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 333
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sendte en mail til Curt bare for morro og fikk svar tilbake at han skulle ha 1500USD for split pack 909 og 2000USD for 909 + 500USD frakt. Så kommer MVA i tillegg. Det blir for dyrt for min del ihvertfall med tanke på hvor mye det blir brukt, men sikkert ok for andre.
    Ser ikke ut som han har jekket seg på priser siste tiden, men jeg tror det er fordi det framdeles er noen entusiaster igjen som framdeles er villig til å betale litt for top of the line CRT.

Intermediate didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart så også at jeg linket til 2017 kampanjen hans ikke 2018.

Helt riktig som du sier, han har gått ned kraftig I pris. Splittpacken er spennende. Grunnet linser som er brukt der.

Men som det er med Kurt P så er det mye drit som sendes ut. Kan vel kalle det loppemarked.

Her siste http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=41642

Curt Palme
    CRT Tech

TV/Projector: All of them!

Link Posted: Wed Aug 15, 2018 10:53 pm Post subject: Final CRT parts purge!

Gang, I am doing a massive purge of CRT stuff this weekend. Everything goes except for:
    -Marquee Ultra stuff, and a tiny bit of non Ultra stuff
    -Barco 909 boards
    -A bit of Barco 1209s stuff
    -good condition 9" tubes
    -2 sets of 8" tubes

Stuff I am purging:

-all 8" projector stuff of all brands. Last call for NEC XG stuff too.
    -all 9" stuff save for the sets listed above.
    -all defective PC boards, including a bunch of Marquee CLMs
    -all remaining 8" lenses, including HD145, etc
    -bits and pieces of Marquee stuff, including ACONs, PC boards, motherboards, brackets, blah blah.

Overall, I'd say more than 50% of what I have left in stock will be purged. I need the space for my sound and reel to reel stock.
    Now, not to be a jerk, but I don't have the time to box up these parts for free, but I will sell them very cheaply, like $50 for a big box of modules, plus shipping. If you want backup parts, it will be well worth your time to email me.

Projektor JVC NX9 Kalibratør på projektorer Software: Calman ProColorimeter: Klein K10A ¨Profilert med SpectroradiometerJeti 1501Bildegenerator DVDO 4K

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra hva jeg har observert om crt, så har bruker-tilstedeværelsen utviklet seg omtrent slik: f.eks 100 (alle seriøse ht brukere vil ha crt feks Sony G90 eller Barco Cine9)
    2004: 60
    2005: 50
    2006: 30
    2007: 3
    2008: 1
    2012: 0.1
    2015: 0.01
    2016: 0.005
    2017: 0.001
    2018: ikke målbart

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke langt fra sannheten der PJ
    Projektor JVC NX9 Kalibratør på projektorer Software: Calman ProColorimeter: Klein K10A ¨Profilert med SpectroradiometerJeti 1501Bildegenerator DVDO 4K

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for min del så er det eneste som interesserer meg top of the line CRT. Er egentlig ikke så veldig interessert, da jeg er fornøyd nok med den jeg har gående så lenge den lever. Man vet jo ikke hvilken tilstand man får disse projectorene i om man får de tilsendt over dammen. I tillegg er vel ikke 909/split pack fargefiltrert heller.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Utifra hva jeg har observert om crt, så har bruker-tilstedeværelsen utviklet seg omtrent slik: f.eks 100 (alle seriøse ht brukere vil ha crt feks Sony G90 eller Barco Cine9)
    2004: 60
    2005: 50
    2006: 30
    2007: 3
    2008: 1
    2012: 0.1
    2015: 0.01
    2016: 0.005
    2017: 0.001
    2018: ikke målbart
    Ser ganske riktig ut dette ja. er ellers litt usikker på hvordan en bruker-tilstedeværelse på 0.001 egentlig ser ut i praksis...

Du tok ellers ikke med Marquee i oversikten. der skjedde det vel et lite hopp i 2012 der noen i Danmark oppdaget CRT projektorer på det tidspunktet....

Litt trist egentlig å se at Curt Palme pakker sammen til fordel for (sound and reel to reel stock)... Men det sier vel sitt det også...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Ja for min del så er det eneste som interesserer meg top of the line CRT. Er egentlig ikke så veldig interessert, da jeg er fornøyd nok med den jeg har gående så lenge den lever. Man vet jo ikke hvilken tilstand man får disse projectorene i om man får de tilsendt over dammen. I tillegg er vel ikke 909/split pack fargefiltrert heller.
    kunne vært gøy å prøvd en slik 909 split pack, men prisen for frakt fra Curt på denne er vel det som burde være total prisen... hvis det skulle blitt aktuelt for min del.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    kunne vært gøy å prøvd en slik 909 split pack, men prisen for frakt fra Curt på denne er vel det som burde være total prisen... hvis det skulle blitt aktuelt for min del.
    De er også uten fargefilter. Egentlig ikke så stor problem på rødt, men grønnt blir litt undermettet. Noen av split-packene kommer med ei linsene som er langt bedre end standard hfq900.

Problemet er jo båndbredden på 909ene, du må enten kjøre 1920x1080/48 eller isteden 1920x816/72.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    909 splitt pack er interessant det hvis det var for 7-10 år siden. Men i dag til den prisen blir for meg mere humoristisk, hvis du ser hva man kan få for den prisen brukt av nyere teknologi. Men ja man kan jo være heldig å få med knallgode linser. Som var ofte på disse splitt pack.
    Fargefiltrering er jo ikke vanskeligst I verden heller hehe. Så alt er mulig. Kan vel si at jeg står over

Dessverre fra Curt Palme blir det sendt ut mye som virker men er defekt, vet om 2 stk som har kjøpt gjennom han siste 10-15 år. Den ene er ganske nylig, som fortsatt ikke virker slik den skal. De venter fortsatt på deler. De ble advart hehe. Høre på meg,,,, som er CRT hater,,,, ååååå nei haha.

Det har jeg aldri vært og kommer aldri til å bli heller, faktisk en gammel fanboy av CRT, kanskje litt fortsatt også. Er kun faktaorientert, samt vet hva jeg har sett og kjenner rette personer som KAN CRT.

Eller litt som dette kanskje Dette er det beste

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HeHe, den har noe som er i nærheten av crt-projector-kvalitet-linse ihvertfall.

11. Liker didrik nilsen har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HeHe, den har noe som er i nærheten av crt-projector-kvalitet-linse ihvertfall.
    Tja, de fleste CRT projektor linser er vel ikke bygd opp som en Colaflaskebunn linse i en do-rull-hylse heller, og selv om CRT linsene ikke er de skarpeste projektorlinsene man får tak i, så er de nok noen hakk skarpere enn den sko-eske linsa der.

Når man tenker over hva slags jobb en CRT projektor linse skal gjøre, tenker da på dekke størrelsen på raster, ha en blender på nærmere f=1.0 og kaste bilde på skrått pga offset vinkel og toe inn osv, hente lys fra en hvit flate osv, så gjør de vel egentlig en umulig og en ganske god jobb, egentlig... Det at man må opp i 10x pris, et sted mellom 2-300 000kr pr linse for å få noe som klarer oppløsningen, sier vel noe av problemstillingen når det må så store linseelementer til for lysstyrke og filmplan areal.

Har testet litt med en iphone og en HD8B linse litt på samme måte som skoeske projektoren, og hvis man er pinlig nøyaktig med fokus og vinkling blir bildet ganske skarpt. Det mangler selvfølgelig lysstyrke til å kunne brukes til noe fornuftig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle man kjøpe linser til en 9 tommer, så kostet det ca 30k. Snakket med produsenten, de sa at skulle man lage linser av best mulig kvalitet (eller vanlig standard), så ville de har snevrere range f.ekes. fra 2m bredt til 3m bredt, og koste melleom 300k-600k for ett sett.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle man kjøpe linser til en 9 tommer, så kostet det ca 30k. Snakket med produsenten, de sa at skulle man lage linser av best mulig kvalitet (eller vanlig standard), så ville de har snevrere range f.ekes. fra 2m bredt til 3m bredt, og koste melleom 300k-600k for ett sett.
    Når var det du fikk disse prisene, de Nikkor linsene som vel har vært nevnt litt om før her var vel i 1994 hvis jeg ikke har missforstått.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når var det du fikk disse prisene, de Nikkor linsene som vel har vært nevnt litt om før her var vel i 1994 hvis jeg ikke har missforstått.
    Fikk prisene fra 3M/US precision lenses på slutten av 90-tallet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk prisene fra 3M/US precision lenses på slutten av 90-tallet.
    ja akkurat, det ville vel bety litt høyere pris på linsene i dag.

Der ser man vel fordelen av at dagens digitale projektorer bare trenger en meget god linse som ikke trenger å ha samme vidt åpne blender og størrelse på filmplan. Mye av prisen på JVC Z1/RS4500 skal vel nettop være optikken...
    Mye av kostnaden går til optikken i en projektor, prisme og linse, og bare ut i fra det kan man vel se på regnestykket at CRT projektorene (byggd opp med 3 setarate linser) ville bli veldig dyre å produsere hvis de skulle kunne jobbe med oppløsninger over 720p og 1080p og klare å vise disse skikkelig. Barco lagde vel noen få 12" CRT projektorer også (mest kanskje pga lys styrke og ikke oppløsning?), noen som vet noe mer om disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja akkurat, det ville vel bety litt høyere pris på linsene i dag.

Der ser man vel fordelen av at dagens digitale projektorer bare trenger en meget god linse som ikke trenger å ha samme vidt åpne blender og størrelse på filmplan. Mye av prisen på JVC Z1/RS4500 skal vel nettop være optikken...
    Mye av kostnaden går til optikken i en projektor, prisme og linse, og bare ut i fra det kan man vel se på regnestykket at CRT projektorene (byggd opp med 3 setarate linser) ville bli veldig dyre å produsere hvis de skulle kunne jobbe med oppløsninger over 720p og 1080p og klare å vise disse skikkelig. Barco lagde vel noen få 12" CRT projektorer også (mest kanskje pga lys styrke og ikke oppløsning?), noen som vet noe mer om disse?
    Det kostet 2,5 x 909, litt vanskelig å si hva som gjorde den kostnaden, da de var veldig lik 909, så da kan man anta at det er kombinasjon av mye lavere volum enn 909, dyrere optikk, og dyrere billedrør.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er pris noe å tenke på?

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som noen har skjønt at han ikke får CRT bedre en det egentlig er, som alle andre har vet.

Aldri sett så prosessert bilde før, samt hvis "standard" er slik han har det, ville ikke jeg brukt Lumagen til CRT hvis det ser slik ut. Ser helt forferdelig ut. Se på himmelen. Over digitalt skarphet i bilde. Masse dynamisk black osv.

Hvis dette er en lek med lumagen for å få det likt som en digital, så har han ikke sett en digital på en stund. Kan jeg vel garantere. LOL
    Trodde CRT skulle være så naturlig jeg? Så real? Eeeeeeee Ser jo ut som en tegneserie.
    Tror det er best at man holder på med det man kan jeg

Mere unaturlig får vel man det ikke. Ser også ut som det er gått bananas med sharpening.

Dette ligner en dårlig innstilt JVC X70, med tukling i lumagen hehe.

Her ser man screencapen

Her ser man sammenligning

Her hans tekst som sier så mye mere en ord:

Bought the new Avengers movies, and had a bit of fun last night with the Lumagen, trying to recreate the artificial digital look on the CRT, and got something.

As soon as i find a bit more time the plan is to finish the HT room and get the projector properly setup and adjusted, and pop in a set of new LCP tubes to replace the LUGs.

Exact same camera setup and settings, so the differences is results of the enhancement tweaking.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilfeldigvis prøvde jeg å ta nesten samme bilde av Tony Stark via G90 et parr dager litt før, og fikk dette resultatet.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_8720.JPG
Visninger:	54
Størrelse:	494.1 KB
ID:		127543

En del lenger fra BD Cap farge og kontrast messig , og fikk faktisk også en lilla stripe øverst pga litt drifting i konvergens.

Fikk også en ganske stor støvblob med fra kamera sensor, men den støy ringingen rundt det lyse feltet i bakgrunn synes jeg ser rar ut på "CRT" bildene du viser til Didrik...

Jeg brukte 2sek på eksponering og samme blender og iso som de påståtte CRT bildene du viser til der lukker var 0.4sek.

Tok noen flere G90 bilder mens jeg var i gang...

Og selv om de nok ikke er refferanse materiale og fargepalett etter filmskapernes ønsker, var det en fin opplevlse å se denne fimen via CRT, men enda mer heftig bildemessig via 4K iog X7500....

Edit: pleier å ta i raw format, her her f.eks bildet med litt justering vs bd cap.

Navn:		IMG_8720_.JPG
Visninger:	48
Størrelse:	1.87 MB
ID:		127544

Navn:		Skjermbilde_2018-09-03_19.36.23_-_Kopi.png
Visninger:	41
Størrelse:	792.2 KB
ID:		127545
    Sist endret av ask4me2; 09-04-2018 kl 18:24

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Er pris noe å tenke på?

Det er om å gjøre og smi mens smijernet og hjernen er er varmt tydeligvis...

Etter JVC kom med de nye 4K modellene som vel ut i fra native kontrast spesifikasjonene, revolusjonerer 4K projektor markedet, så er det nok greit å spare opp litt penge kanskje....

22. Liker didrik nilsen har likt denne posten
Side 10 av 17 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Digital projektorer og lerret med gain?
    By LL in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-26-2007, 13:26
  2. Dlp projektorer
    By bolla3 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 02-15-2006, 21:59
  3. Dlp projektorer
    By bolla3 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 02-15-2006, 21:59
  4. Projektorer