Who's left in 2018 with CRT - Side 10
Takk Takk:  5
Like Like:  39
Side 10 av 20 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 397
    Intermediate didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sant sant. Jeg har ikke gjort noe med konvergensen, da jeg synes det blir best når den er slik den er fra fabrikk.
    Samt man ser ikke denne lille konvergensen fra sitteavstand i det hele tatt. På alle de nyere JVCene er det 1/16 dels pixel justering eller 1 pixel justering samt zone justering med begge 1 eller 1/16.
    Viktig at man tar hele rasteret ikke bare en zone. Da gjør du mye rart som man kanskje helst ikke ville gjort .

Men dette hører vel til i en annen tråd Så får vel gå tilbake til tråden . Who's left in 2018 with CRT

Svaret er vel ikke mange.
    Sist endret av didrik nilsen; 04-10-2018 kl 15:21

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble mye OT, men noe av det fine med JVC med e-shift og sin evne til å lukke ned lyset både med og uten "Ola" sies å minne litt om CRT selv om det ikke kan sammenlignes helt på ytelsessiden heller.

Hadde vært morsomt å hørt litt mer fra de andre som nok følger med litt i tråder som dette og fremdeles har og bruker CRT. Var noen turer til Porsgrunn, Skien og Stavanger i sin tid, når både CRT og AVforum var litt mer på høyden. Møtte noen likesinnede med CRT, men det er nok ikke mange igjen som ikke gikk over til digital for lenge siden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil at dagens konge på sort er JVC, og på skarphet(klarhet er det vel Sony. Jeg selv også glemmer å sette på Olashutteren i ny og ne men fortsatt tror jeg den er på. Så langt ifra er det ikke.
    Det er vel ekstremt få igjen og mere eller mindre ingen som bare bruker CRT. Jeg vet om kun noen få personer, men de lever jo langt ute på landet og har ikke tilgang til vårt århundre . Merkelig nok er disse meget digital fiendtlige. hehe. Men neppe noen som vil på forum her vil jeg tro, da alle løgner vil bli hakket ganske fort ned på. De som evntuelt driver med CRT fortsatt er de som ikke har råd til nyere digitale eller er bare glad i sin CRT, da dette i dag gir mye bilde for mer eller mindre ingen penger, hvis du har tid og er litt overinteressert i gamle ting. Det er det absolutt ingen ting galt med.

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ivhvertfall veldig glad att jeg hade mulgheten å eie en god CRT med bra tuber. Jeg sier god fordi det var 808 og på den tiden fick jeg gi 53000,- for en strøken en med restuarerte rør og det var mye penger for meg å kjøpe fra england (crtprojectors.co.uk) helt usedd. Husker fortsatt når jeg gjennom vinduet fra 3.e etage såg ned på gaten når lastebilen kom og trillet ut flightcasen det var morro.

Det var nesten ende mere morro att jeg var 1cm ifra å ikke få in duken gjenom ytterdøren pga en tversgående hall i den leiligheten i sverige, jeg var mer en litt svett i pannan en periode der. Duken var førøvrigt en motorisert tab-tensioned Da-Lite med cinema vision, en nydelig glatt og fin struktur. Noe som Per Johnny ikke håller med om da den hade en feil som begynnte å vise seg den tiden han var på besøk. Duken var nemlig "limt" til kasetten med en slags gele-lignende substanse som "svettet" ut gjennom duken og gav den vinyl.lignende baksiden en klissete yte, noe som igjenn satte seg på fronten da man rullet opp og ned duken.

Jeg vasket denne mange mange ganger og hade den kun nede en lang periode og, før jeg fant ut på nett att dette var en feil som ville vare for evig. Jeg kjøpte da en grå duk fra Avshop som jeg festet på kasetten og den virket fint etter dette med motor.

Uansett, det å kalibrere bildet var jo veldig spesiellt, og jeg vermet min i 50min før jeg konvergerte. Jeg kjørte 3 runder konvergens og brukte på en del steder de nærliggende zonene for å justere de som ikke helt ville bli perfekte. Denn måten virket meget godt og sålenge jeg vermet projektorn i 50min før jeg såg film så hade jeg så og si null drifting av konvergensen. Lygren skrev ett sted att disse krevde mye vedlikehold, men jeg mener att hvis inmatet var i god stand og man gjorde dette riktig så holdt den seg fin veldig lenge.

Jeg hade som sagt restuarerte tuber som tydligvis ikke kom opp till 100% skarphet mot orginal, men den gleden å ha HELT STRØKNE tuber var så fin att det var det verdt.

Jeg hade en Deuce-MC scaler som jeg mener jeg fikk "grisebillig" p.g.a att min port-3 aldrig ble helt bra så jeg kjørte bnc-sRGB og mener scalern kostet meg 12000,-

Tab-Tension blev rundt 32000,- mener jeg.

Allt dette solgtes til en svenske som kom fra Gøteborg og gav meg under 5000 for hele pakken.

Jeg kjøpte så en HD-350, denne også fra Henry i England og denne projektor sitter jeg med enda. Det begynner å bli dags å skifte den ut, men jeg husker godt hvor deilig det var med motorisert linse der man på Barcon måtte åpne en skrue får å så svinge linsene mekanisk og så låse igjenn så var det bare noen knappetrykk så var man i mål, uten å måtte stille in hele sulamitten pånytt. Som sagt, jeg husker att 3d-følelsen aldrig helt var den samme men att så mange andre ting ( ikke minst størrelsen) gjorde att jeg aldrig angret på skiftet, men vil huske den gode tiden vi hadde sammen for resten av livet.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi alle har hatt mye moro da den tiden med CRT var på sitt beste, i alle fall de som drev med dette. Jeg som deg og mange andre betalte mye for CRT den gangen, men mye koster også dagens digitale hvis du skal ha noe som er bra. Derfor var det for meg meget moro å ta noen kvelder med G90 som Ask4Me2 har nå, samt Cine9ene som Per kom over.
    Den dyreste jeg kjøpte var også en 808 som jeg betalte 38000.- for pluss 2 nye rør til 12 eller 14000.- . Så gratis var det ikke, men hadde mye glede av den og alle de andre CRT`ene som jeg har hatt. Startet det hele med Barco 600 Jeg selv kom aldri til de gode 9 tommerene da disse kostet da skjorta. Men fikk gleden hos mange som hadde dette da jeg hadde min 808. Jeg så jo at det var bedre, så helt klart ville jeg ha en, men kostet for mye. Da Sony Rub. og JVC HD1 kom var det slutt. Var heldig å få være med på en sammenligning med JVC HD1 og en 909. HD1 ble bestilt og hentet dagen etterpå av 909 eieren. Da var egentlig godagene over for min del. Etter det synet av HD1, så var ikke CRT det samme lenger. Dette så også resten av verden den gangen vil jeg tro.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2 fikk meg en god latter av svaret fra Wonderland gutta til deg. Hva forklarer dette deg?

ask4me2 said:
    Not sure how to respond to this *****, or if I shod respond.... But Seriously????

"""So we know the screen cap is wrong for in the movie the sun is shining brightly so you need to the light (dynamics) that is on the screen. We also know that he is not green like the top Screen Cap or suntan red from the over saturated red element G90 at the bottom. That's why screen caps area waste of time they do not represent the whole picture to what is on screen thou some out there would beg to differ."""

I do think of a BD cap created in the VLC like using a pare of scissors on the movie created on a 35mm film and cut out one of the 24 frames/second pictures, and using that frame in a slide projector to see how it looks on the screen.
    In the digital domain taking a BD Cap. in a PC player will contain one picture frame, similar to the cut out 35mm film based movie.
    the BD cap is also just like a still picture shown on the screen setting a BD player at pause playing the movie, only the BD cap can be saved as a picture file that is easy to use and share as source to create photos from the CRT screen .with the exact same frame form the movie

The main thing is that you like your picture in your HT.

Think I will leave it with that, use my time better watching some movies rather than posting more pictures and posts here for a while. bye....
    Click to expand...
    Of course I am kidding lol bye Lord Voldermort 9518LC Modded 200lbs of awesomness

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Didrik, tja det forteller meg at han med Modded 200lbs of awesomness ikke tenker seg godt om, og når han skjønner hva han skriver, tar i bruk en "jusr kidding" for å redde seg inn igjen. (mistenker etter litt intern forklaring fra han andre.) Det virker også som de synes det ble litt kjedelig uten noen andre som ikke hadde en av de to CRT projektorne de mener er de to beste i verden der inne også.

Jeg har irritert meg litt over alle "handheld" bildene han samme poster der inne. Det er bare en annen måte å bortforklare mangel på skarpe CRT bilder ved de lukker-tidene som benyttes. Har ikke tenkt å poste noen flere bilder der, men vanskelig å ikke følge med litt der fremdeles, det er jo litt morsomt og underholderne å se hva det går å skrive i et forum.....

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,918
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Hei igjen Didrik, tja det forteller meg at han med Modded 200lbs of awesomness ikke tenker seg godt om, og når han skjønner hva han skriver, tar i bruk en "jusr kidding" for å redde seg inn igjen. (mistenker etter litt intern forklaring fra han andre.) Det virker også som de synes det ble litt kjedelig uten noen andre som ikke hadde en av de to CRT projektorne de mener er de to beste i verden der inne også.

Jeg har irritert meg litt over alle "handheld" bildene han samme poster der inne. Det er bare en annen måte å bortforklare mangel på skarpe CRT bilder ved de lukker-tidene som benyttes. Har ikke tenkt å poste noen flere bilder der, men vanskelig å ikke følge med litt der fremdeles, det er jo litt morsomt og underholderne å se hva det går å skrive i et forum.....
    Det mest morsomme med den tråden er at helt til du begynnte å bidra der var det kun en samtale mellom to personer på et forum med et og annet innslag fra en tredje person. 95% av alle innlegg er fra de to med verdens beste CRT projektorer...

En av de kan litt (om CRT, men ikke så mye som han tror selv) den andre er totalt clueless!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det mest morsomme med den tråden er at helt til du begynnte å bidra der var det kun en samtale mellom to personer på et forum med et og annet innslag fra en tredje person. 95% av alle innlegg er fra de to med verdens beste CRT projektorer...

En av de kan litt (om CRT, men ikke så mye som han tror selv) den andre er totalt clueless!
    Han ene kan nok mer enn det jeg kan på CRT projektorer også tror jeg, men skriver også mye rart om grunnleggende ting som jo ikke stemmer....
    Har ikke moddet noe slikt selv, bare prøvd å holde original tilstanden kjørende og ordne eventuelle feil som har oppstått og tweake ut det som er mulig å få fra projektoren.
    Synes f.eks bildet av de to Marquee necboard var ganske interessant og se f.eks, har noen originale slike selv og det var mulig å se noen av områdene som var tuklet med...

Strids det til venstre det "voldtatte" MP moddete til høyre.
    Pinne 6 som er tydeligvis er boret vekk på rør koblingen og er vel en LUG tilpassing der G1 og G2 må kobles sammen... De som vet nok om CRT projektorer vet at man ikke må bomme på dette.... Synes det var litt tøft gjort av strids å teste det kortet til høyre i en projektor med gode rør, det hadde ikke jeg tatt sjansen på....
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20180407_144104.jpg
Visninger:	126
Størrelse:	3.56 MB
ID:		126757

Her er et originalt fra en 8" Marquee ultra som jeg har liggende..

Navn:		EHU8500.png
Visninger:	116
Størrelse:	3.56 MB
ID:		126758

Er alltid interessert i å lære nye ting, så .....

Ja må innrømme jeg blir litt revet med av slikt....
    Sist endret av ask4me2; 04-13-2018 kl 12:31

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle med litt CRT i ryggsekken blir litt revet med. Ikke tro alt man leser Samt gresset er ikke nødvendigvis grønnere

Jeg er selv ikke noe glad i MP, men synes nesten synd på han. Først er han kongen så er han søppel hehe.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ganske mange inngrep på MP kortet, og det ser jo ganske brutalt og ganske tvilsomt gjennomført ut synes jeg. Vet at enkelte lim typer som ligner litt på de klattene på kortet kan absorbere vann og forandre isolator/lede egenskaper over tid. Det det kan jo kanskje forklare noe av stabilitet problemene her.

Synes vel sånn sett litt synd på MP. også. Det han gjorde var vel ment for å hjelpe til å få bedre bilde ytelser, men det ble jo også litt synd på de som har betalt i dyre dommer for diverse CRT modder og ikke får/fikk brukt CRT projektoren.
    Dette er vel også blant de tingene det er lurt å lære noe av for fremtiden samtidig og kanskje også glemme litt og legge bak seg nå som CRT nærmest er dødt og begravet.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett andre typer kortmodd, fra Greg, så er det kun copy fra andre. Som HDFURY loddet rett på kortet, samt noen kondensatorer som er byttet, rappet tegningene fra Bjørn Helgelstad som kom med ideen på dette for lenge siden. Funker det også.

CRT nærmest er dødt og begravet. Ja det lukter vel av liket i 2018
    Dette er grunnen http://www.uhdbdinnumbers.com/
    Sist endret av didrik nilsen; 04-14-2018 kl 22:37

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Stusset litt på noe av informasjonen i linken over. kunne ut i fra bildene få inntrykk av at det ikke var større fargerom de omtalte, men antall farger på sub-piksler på skjermene.

Håper uhdbd løser en del av oppstartproblemene rundt nye tekniske løsninger og standarder og tar mer av enn det ser ut foreløpig....

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargerom på UHD BD er jo bygget på BT2020/P3 10 Bit. BD REC709 8 Bit, Hudtoner og farger vil oppleves som det samme som REC709, bare flere fargenyanser og bedre overganger mellom de forskjellige fargetonene, som gjør at det blir mindre color banding også. "Wider Color Gamut" Da vil også bildet oppleves klarere grunnet dette.
    Selve oppløsningen fra SD/1080P/4K vil bli som man ser det på eksempelet forstørret øye i et helt annsikt.

Det er derfor også jeg forstørrer opp bilde for å vise forskjeller mellom CRT og Digital full HD projektorer og 4K projektorer.. For det er slik man vil oppleve det på lerret.

Forskjellen på CRT og Digital heller klart mot SD på CRT. Derfor vil det bli meget store forskjeller når man ser de side ved side på lerret som er fra 100-140 tommer. Dette er slik jeg ser det. Dette er også grunnen til at på 9" CRT så lønner det seg å ha et bilde på ca 80" da vil bilde virke mere HD. Tror at flere av CRT bildene som er gode er tatt med meget små lerreter. For de som har større vil det bli enda lettere å se at CRT heller mot SD oppløsning. Har jeg feil i noe jeg skriver så er det bare å poste rettelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,017
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett andre typer kortmodd, fra Greg, så er det kun copy fra andre. Som HDFURY loddet rett på kortet, samt noen kondensatorer som er byttet, rappet tegningene fra Bjørn Helgelstad som kom med ideen på dette for lenge siden. Funker det også.

Uansett, det er for spesielt interesserte. Det mest populære fysiske formatet er fortsatt DVD. I mange land så tok ikke BD av i det hele tatt. Og BD på sitt meste hadde en penetrasjon på maks 30% på sin høyde.

Jeg arbeider på en plass med mange ansatte. Ingen og jeg mener INGEN kan svare eller er interesserte i bilde, eller forklare forskjell på bildeparametere. De aner ingenting om bit-rate, den aner ingen ting om fargerom, den aner ingenting om gamma.

Så lenge de står 4k på TVen, det er mega-lys, bilde over hele panelet og alle skarphets-funksjoner er skrudd høyt opp, så er de SUPER-fornøyd. Har prøvd å forklare mange ganger, de er ikke interessert, det preller av som om det lander på super-teflon, og ingenting fester seg.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres kjent ut også med noen jeg pratet med om CRT.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargerom på UHD BD er jo bygget på BT2020/P3 10 Bit. BD REC709 8 Bit, Hudtoner og farger vil oppleves som det samme som REC709, bare flere fargenyanser og bedre overganger mellom de forskjellige fargetonene, som gjør at det blir mindre color banding også. "Wider Color Gamut" Da vil også bildet oppleves klarere grunnet dette.
    Selve oppløsningen fra SD/1080P/4K vil bli som man ser det på eksempelet forstørret øye i et helt annsikt.

Det er derfor også jeg forstørrer opp bilde for å vise forskjeller mellom CRT og Digital full HD projektorer og 4K projektorer.. For det er slik man vil oppleve det på lerret.

Forskjellen på CRT og Digital heller klart mot SD på CRT. Derfor vil det bli meget store forskjeller når man ser de side ved side på lerret som er fra 100-140 tommer. Dette er slik jeg ser det. Dette er også grunnen til at på 9" CRT så lønner det seg å ha et bilde på ca 80" da vil bilde virke mere HD. Tror at flere av CRT bildene som er gode er tatt med meget små lerreter. For de som har større vil det bli enda lettere å se at CRT heller mot SD oppløsning. Har jeg feil i noe jeg skriver så er det bare å poste rettelse.
    Poenget mitt var at bortsett fra Oled med hvite piksler og enkelte 1ship DLP med fargehjul med hvitt og sekundær farger indelinger, så blir fargene skapt via forskjellige andeler RGB på skjermen, og gult blir f.eks ikke gult før det tolkes av syns sansen vår. og det var det som ble så galt med de bildene på siden jeg linket til.

Navn:		rgb_tull.png
Visninger:	70
Størrelse:	224.7 KB
ID:		126773

Helt klart hjelper større oppløsning med mer punkter som kan beskrive det som blir vist og flere trappetrinn fra 8 bit med 256 nivåer pr farge til 10 bit med 1024 osv å gi et mer naturlig utseende og oppløst bilde uten synlig banding osv.
    Wider Color Gamut betyr at man kan gjenskape mer av de fargene som er mulig å se for et menneske, men da snakker vi vel mer hvor rendyrket man får gjenskapt bølgelengden til primær fargene som skjerm teknologien bruker, dvs hvor langt ut i hjørnene man får RGB punktene i et CIE diagram og kan vise fargepaletten innefor trekanten. Da må både kildemateriale og skjerm teknologien støtte dette, for å gi den ekstra farge dybden som er mulig å vise.

Navn:		BT2020,+BT709+and+DCI-P3+Color+Spaces+on+CIE+XYZ+1931.png
Visninger:	71
Størrelse:	110.7 KB
ID:		126769
    På CRT var vel dette avhengig av typen fosfor bukt på Rødt og Grønnt, (blått treffer jo ofte gansje bra direkte) og det var vel der farget C element på LC optikk eller glykol på luft kobblet optikk var med på å få Rec 709 fargerom til å fungere bedre. får vekk gulerot fargen på modne jordbær f.eks. Teoretisk ville vel en CRT projektor fint kunne vise BT2020 med riktig fosforsammensetning og eventuelle farge filtere.
    I praksis vil det nok aldri skje...

Han ene i det andre forumet viste vel litt dårlig forståele av bruk av rødt C element i G90n...

So we know the screen cap is wrong for in the movie the sun is shining brightly so you need to the light (dynamics) that is on the screen. We also know that he is not green like the top Screen Cap or suntan red from the over saturated red element G90 at the bottom.

En ting jeg har fundert litt på med fotografering av forskjellig skjerm teknologier er om fargefilterne i kamera og skjerm teknologi av og til kan fortyrre hverandre slik at farge oversettingen fra bayer til bilde får farge feil slik at man faktisk må inn og korrigere slike bilder. Ser man et bilde direkte fra bildebrikka på et DSLR ser det litt slik ut,

Navn:		bayer-simulation2.png
Visninger:	76
Størrelse:	14.3 KB
ID:		126772
    og det er en del prosessering før hvert punkt (som i kamera bare har info fra en primær farge) før det oversettes til RGB verdier utregnet fra de omkring liggende til det en skjerm igjen vil vise.

Navn:		bayer-simulation-interpolated2.png
Visninger:	73
Størrelse:	31.2 KB
ID:		126774

Er vel ikke helt enig med deg Didrik med oppløsning og skarphet på CRT avhenger så mye med lerret størrelse, det hele koker vel ned til avstanden man ser bildet på lerretet fra, sitter man rett under HD10 linsene på projektoren, er det vel samme om bildet er 80" eller 120", avstanden og vinkel oppløsningen i øyet og projektor linsen vil ha samme forhold.
    Det er selfølgelig en faktor med hvor høyt man skrur opp kontrast for å få lysstyrke som jo måles ut i fra areal på lerretet, og om det får bildet til å bli mindre skarpt på fosforet. En annen ting er det om man får nok hjørne fokus på linsene på kort vs lang kaste avstand hvis ikke linsene fult ut støtter kastelengden og trinn-løs Scheimpflug osv. lite bildet betyr kort kastelengde og større toe in, osv.

Fordelen med et 80" bildet vs 120" er jo tilgjengelig lysstyrke og levetid på fosforet. Opplevd kontrast pga dette kan kanskje også gjøre noe for oppløsning og skarphets følelse. Står man 0.5 meter fra duken og ser er det selvfølgelig stor forskjell, men slike fotografier fra projiserte bilder vil jo også ha samme oppløsning/skarphet hvis begge får hele det projiserte bildet like stort og dekker like stort antall rgb piksler på "bayer" brikka.

Er ellers enig at det er ganske skremmende hvor lite folk flest vet om skjerm og kilde teknologier de omgir seg med og brukes daglig.
    DVD vs BD er et godt og skremmende eksempel der det har blitt litt voksen opplæring til tider i hjemme kinoen i årenes løp.

4K oppløsning på et bilde vist på en mobil telefon er vel vanskelig å utnytte, men en stor skjerm eller projektor bilde blir det noe annet.

Trinnet opp til UHD BD med HDR har vel ikke gitt helt den samme forbedringfølelsen for projektorer som ikke takler P3, HDR eller 4K 100%, men regner med det skjer noe der fremover også, eventuelt når 120" Oled blir tilgjengelig til priser som kan konkurrere med projektorer osv.

Er litt redd for at UHD BD blir et format som bare entusiastene liker å holde på med, og vil kunne dø ganske kjapt hvis ikke massene som liker DVD får øynene opp for dette....
    Sist endret av ask4me2; 04-15-2018 kl 20:46

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ask4me2

Mindre bilde på en CRT vil gi bedre foto garantert.
    Du misforstår meg litt, men er enig med deg klart "sitter man rett under HD10 linsene på projektoren, er det vel samme om bildet er 80" eller 120", avstanden og vinkel oppløsningen i øyet og projektor linsen vil ha samme forhold."

Selvfølgelig så er det mange faktorer som spiller inn på størrelse på lerret på en CRT. En av faktorene er Lystrykk som du sier. Rundt 80" så har man nok lystrykk og får brukt CRT projektoren slik at man ikke stresser den, da med bra gama. Selvfølgelig med high gain lerret så kan størrelsen være større. Men da får du med deg andre negative ting som Sparkling, hotspotting og mange andre ting.

Jo mindre lerret jo mindre må man stresse projektoren for å oppnå et godt lysutbytte. Da opplever man bedre billedoppløsning.
    Joe Kain mener 72" på en 9" etter datidens standard. 808 ca 60 tommer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel over på andre linser enn HD-10F for å klare så små lerret med optimal bruk av fosfor. 80" er utenfor spec. Sony G90 throw kalkulatoren gir opp mellom 82 og 83" skjermdiagonal ved 16:9

Hvis det er Joe Kane du mener, han bak http://www.videoessentials.com/ og Digital Video Essentials – (DVE), så er vel han f.eks pådriver av bias lys for å belaste øynene mindre enn å sitte i et mørkt rom og se film osv, så da vil nok minst mulig bilde og høy lysstyrke fra CRT helt klart være en fordel. Mister den morsomme full nedslukking og stummende mørke effekten som kan være litt effektfull i noen filmer med dette da...

Kan godt hende du har rett angående dette Didrik, helt klart lettere å ta bilder med mer lys tilgjengelig og stressing av projektoren vil jo kunne gi dårligere ytelser. Her vil det kanskje være litt forskjell på hvilken projektor modell man har også.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    735
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jeg har rett hehe

At Joe K er pådriver av bias lys for å belaste øynene mindre enn å sitte i et mørkt rom og se film osv. Der er det jo smak og behag. Jeg er der du er.

Side 10 av 20 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. OLED 2018
    By classic46 in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 12-09-2017, 21:16
  2. 2018 - laser eller pære til under 100K
    By HAL9000 in forum Digitale projektorer
    Svar: 20
    Siste melding: 08-18-2017, 08:16
  3. Fans opfordrer LG til at genoplive 3D på 2018 OLED
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 01-18-2017, 23:28
  4. Left Behind
    By _LarZen_ in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 1
    Siste melding: 08-07-2005, 18:18
  5. Sub via left?
    By Igor in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 09-28-2004, 18:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine