AV nytt

Sony VPL XW5000 Laser introduksjonsmodell test

Sony VPL-XW5000 (2022)

4K Native Laser-projektor

For andre gang har jeg fått testet denne nye Laser introduksjonsmodellen til Sony VPL XW5000.  Men denne gangen ville jeg teste denne i min egen kino for å få den rette gode og rolige følelsen.  Samt få tid til å skrive notater. Modellen XW5000 kommer i sort eller hvit.

Denne modellen har ikke motorisk lens shift ikke motorisk zoom eller for å stille skarphet.  Dette må man gjøre manuelt.  Men da dette er gjort så er det tur å kjør.  Best er da å ha et lerret med 16/9. Stille shift opp og ned og til høyre og venstre på toppen av projektoren som er dekket av et smart lokk.  Skarphet og Zoom på selve linsen som en  kamera zoom telelinse.

Projektor  måler samme kontrast mer eller mindre i alle laser settings.  I alle fall ikke langt unna.

Jeg har en 110 tommer 1.0 gain duk så man kan da sammenligne litt så er 40FL mer enn nok som denne projektoren klarer å yte.

Målinger gjort Laser full 40FL, Laser mid 50% 33FL og Laser lav 25FL.

Til sammenligning så er det da ca 500 lumen mere på XW5000 kontra VW290 serien så mer lys.

Levetiden på laser er selvfølgelig mye mye bedre en de pære baserte, så her er det bare å kjøre på med timer.

Det som man må huske er at laser trenger noe oppvarmingstid, i alle fall denne og Storebroren XW7000.  Vil her anbefale ca. 30min.

Etter første øyekast ser jeg lett at dette eksemplaret må kalibreres for å få et bra bilde.  Da gamma er meget off.  Den er veldig lys, da jeg ville ha 2.4 fikk jeg 2,2 i snitt.  Den var helt nede i 2.0 gamma flere steder.  Så dette måtte rettes.

Samme er det med HDR ut av esken,  greit men må tweakes for å hindre utbrenning i farger samt få best dynamikk. Spessielt i mørke sener, så en kalibrering her også må til.

Ingen fargestikk med andre farger i hvitt 100% ire bilde.  Samme da det er helt sort bilde da 0 Ire, så er det ingen fargestikk eller lysere hjørner.  Her har Sony virkelig gjort en bra jobb.  Så godt uniformt panel på sitt beste som varmer min skjel å se.

Jeg er jo tidligere eier av mange Sonys så kjenner Sony projektorer godt, men ser kjapt at teknologien har gått i rett retting.   Vi snakker da om ytelse og prosessor-kraft og ikke minst laser vs pære.  Samt at det kall det rosa banding slør i lyse sener  er nå borte veldig possitivt.   HDR har en klar oppdatering, da denne modellen har oppdatert HDR-systemet som gir enda bedre 4K HDR opplevelse.  Samt Sonys unike Reality Creation krets i kombinasjon med native 4K gir en skarphet helt i referanseklassen som nesten får andre projektorer til å se litt uskarpe ut side ved side.

Faktisk  skarpere bilder enn samtlige konkurrenter som JVC og Epson.   Noe som jeg også så med en gang.  Ny teknologi på selve linsen og måten linsen er bygget, samt hvordan lyset behandles gjør at den er skarp over alt.

Denne modellene XW har ikke Iris men har laser dimming.  Så 100% sort,  ingen info i bilde,  laser slukker.  Native grunnkontrast måler 10000:1 noe som jeg vil si er meget bra for en Sony.  ANSI kontrasten er også meget høy så bilde blir meget bra.  Målte 371:1.  Viktig kombo med kontrast og Ansi Kontrast for å oppnå best kvalitet i bilde.

Samme som andre projektorer er det viktig å tenke igjennom hva du verdsetter i et bilde da du skal velge deg en projektor i dag, samt prisklasse.  Er Sort i bilde det aller viktigste så er kanskje ikke Sony det aller beste, men total pakke, skarphet og laser, så vil jeg si at dette er en meget god projektor bare ved å ta et lite øyekast på den.

Først og fremst vil jeg anbefale av personlig erfaring, å tenke nøye om hvilken modell man bør anskaffe, da ut i fra ditt rom,  størrelse på lerret, preferanser, og ikke minst lommeboken!  Spør gjerne en som driver med dette, eller før man kjøper projektoren av din forhandler eksempel AV Shop da disse desidert har mest kunnskap om dette.

AV Shop har kvalifiserte personer til å gi deg den rette informasjonen.  Vil ikke forundre meg om denne plutselig blir anbefalt.  Det skjønner jeg også meget godt.

Hvis du lurer på forskjellen på XW5000 VS XW7000, så er det mye mer lys i XW7000 da for større lerret, samt har noen ekstra finesser.  Dette kan du se nedenfor der jeg setter de to sammen. Storebror  XW7000 større og bedre linse ,  samt hel motorisk linse. Kanskje viktig for noen men 3D er mulig på XW7000 ikke på XW5000.  Så helt klart en bedre projektor.  Men koster deretter også.

Men denne XW5000 gir deg ekstremt mye valuta for pengene, samt kanheller ikke si at det er kjempe synlig i bilde sammenlignet med XW7000 hvis man sammenligner med likt lystrykk side ved side la oss si evnt 30 FL.   Selvføgelig vil HDR bli råere med mere trøkk på en XW7000.  Men på et normalt lerret fra 110-130 tommer så holder denne XW500 meget godt.

SDR og HDR ser bare meget bra ut, kan ikke si annet, men må kalibrere, da gamma er synlig off.

Jeg brukte 2.4 gamma da jeg har et helt mørkt rom.  Har du et ikke lys kontrollert rom så bruk gamma 2.2.

Native kontrast som nevnt måler 10000:1 og har en meget god ANSI kontrast på hele 371:1  Noe som gjør at dynamikken blir meget bra i lyse og mellommørke sener.  I et helt mørkt rom ser man at det ikke er like bra som en JVC projektor da vi snakker om mørke sener, men satans for et bilde da vi snakker om resten.  Da rett kalibrert, så får du allikevel en pervers følelse og dynamikk i mørke sener også.  Men absolutt sort er noe mer opplyst enn en projektor med høy native kontrast.

Tekniske forskjeller på

XW5000 VS XW7000

• Lysstyrke: 2000 lumen vs 3200 lumens
  • Fokus: Manuel vs Auto via fjernkontroll
  • Linse:10-piece, Φ54mm aspherical design VS 13-piece Φ70mm Aspherical lens
  • Zoom: 1,6X VS 2,1X
  • Kasteavstand: 38 to 2.21:1 VS 1.35 to 2.84:1
  • Innganger utganger: Ikke mulighet for 3D VS 1 x VESA 3D Sync (1/8″ / 3.5 mm Mini) Control Output
  • Viftestøy: 24DB VS 26DB
  • Power: 295W VS 420W
  • Dimensjon størrelse: 1 x 7.9 x 18.6″ / 460.0 x 200.0 x 472.0 med mer VS 18.1 x 8.3 x 20.4″ / 460.0 x 210.0 x 517.0 med mer
  • Vekt: 7 lb / 13 kg VS 30.9 lb / 14 kg
  • Linse: Normal linse VS Pro Linse
  • Lerret type: Helst 16/9 VS de fleste formater grunnet linseoptikk motorisk.

Sony sine tekniske data på XW5000

Display System 4K SXRD panel, projection system – Display Device Size of effective display area 0.61” x 3 Number of Pixels 24,883,200 (3840 x 2160 x 3) pixels
Projection Lens Focus Manual Zoom Manual Approx. x 1.6Lens shift Manual, Vertical +/- 71 %, Horizontal +/- 25 % Throw ratio1.38:1 to 2.21:1 *1

Light Source Laser phosphor – Light Output 2,000 lm – Color Light Output 2,000 lm – Contrast Ratio ∞:1 (dynamic contrast)

Accepted Digital Signals  720 x 576/50p, 720 x 480/60p, 1280 x 720/50p, 1280 x 720/60p, 1920 x 1080/50i, 1920 x 1080/60i, 1920 x 1080/24p, 1920 x 1080/50p, 1920 x 1080/60p, 1920 x 1080/120p, 3840 x 2160/24p, 3840 x 2160/25p, 3840 x 2160/30p, 3840 x 2160/50p, 3840 x 2160/60p, 4096 x 2160/24p, 4096 x 2160/25p, 4096 x 2160/30p, 4096 x 2160/50p, 4096 x 2160/60p
INPUT OUTPUT (Computer / Video / Control) HDMI 2 inputs (HDCP 2.3), Digital (RGB/Y Pb/CbPr/Cr) TRIGGER Mini jack, DC 12V Max.100 mAREMOTE RS-232C, D-sub 9-pin (male) LAN RJ45, 10BASE-T/100BASE-TX IR IN Mini jack USB Type A, DC 5 V, Max. 500 mA
Picture processor X1 Ultimate for projector
OSD Languages 18-languages (English, Dutch, French, Italian, German, Spanish, Portuguese, Turkish, Russian, Swedish, Norwegian, Japanese, Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Thai, Arabic, Polish)
Acoustic Noise 24 dB *2
Operating Temperature / Operating Humidity  5℃ to 35℃ (41°F to 95°F)/20% to 80% (no condensation)
Storage Temperature / Storage Humidity  -10℃ to + 60℃ (14°F to 140°F)/20% to 80% (no condensation)
Power Requirements AC 100 V to 240 V, 50/60 Hz
Power Consumption  295 W Standby 0.3 W (When “Remote Start” is set to “Off”) Networked Standby 0.5 W (LAN)(When “Remote Start” is set to “On”). When a LAN terminal is not connected, it becomes a low power consumption mode (0.5 W). – Standby Mode / Networked Standby Mode Activated After about 10 Minutes
Dimensions (W x H x D)   460 x 200 x 472 mm
(18 1/8 x 7 7/8 x 18 19/32 in) – Mass Approx.  13 kg / 28 lb
Supplied Accessories Remote Control (RM-PJ28); Size AA (R6) manganese batteries (2); AC Power Cord (1); Lens Cap (1); Setup Guide (1)

Design og tilkoblinger

Projektoren har god byggekvalitet men virker litt lett kontra det jeg er vant med fra andre merker som JVC.  Men har et rå kult og pen-tøft design som ser stunning ut.  Denne serien som de aller fleste nye projektorer har ikke linselokk.

XW5000 har innsug og lufekanaler forran under og bak.  Samt har en ny hybridløsning med vannkjøling og forbedret luftgjennomgang hentet fra toppmodellen VPL-GTZ380.  Som er meget positivt.

Selv om linsen i denne XW5000 er mindre enn storebror XW7000 så må jeg si at Sony har virkelig klart å få maks ut av denne linsen.  Noe som gjør at det ikke er superlett å se de store forskjellene.

Fjernkontrollen er lik de aller fleste Sony projektorer og den kjenner jeg godt og liker mulighetene.

Lett å trykke, let å gjøre forandringer, samt sitter godt i hånden.

Meny og instillinger

Her som på de fleste Sony modellene er menyene ganske like.  Så har du hatt en Sony før kjenner du deg godt igjen.  Fortsatt er det Reference eller cinema som jeg for det meste bruker.  De andre er bare der for pynt for min del.

Kalibrerte denne projektoren med ny virkende Sony Software for å se hvor bra jeg kunne få denne og hva jeg maks kan få ut av den.  Uten tvil mye bedre enn det man klarer bare med vanlig kalibrering uten tvil.  Til denne testen Kalibrert i Bildemodus Refrence D65 custom 3 som er det samme som D65 target var 100 nits ca 30FL Litt for å få trykk og punch også i SDR D6500K        gamma 2,4.  Litt også for hvor denne skal stå senere.

Sony Software med mange instillinger og justeringsmuligheter sammen med Calman. Dette programmet åpner flere muligheter i prosjektoren for kalibrering.

Alle de normale innstillingsmulighetene som Brightness, Contrast, Color, Sharpness, osv, finnes som i alle andre modeller.  Sony har CMD Motion Enhance som har blitt noe forandret siden min VW1100, må si  dette er smak og behag, jeg like å bruke på laveste setting, dette er kun gammel vane.  Er fortsatt der på Sonys modeller.  Føler da at jeg slipper hakking i bilde, men selvfølgelig kan det forekomme noe artefacts.  Men jeg foretrekker litt av det enn å føle at hue går i spinn.

Projektoren har reality creation som av en eller merkelig grunn gjør underverker med bilde.  Har nevnt dette flere ganger, men det er bare noe med denne reality cration.  Det blir liksom bare klarere og mer dynamisk uten synlige artefacts i 99% av bildene jeg sjekket.  Her kan man stille seg grønn, men best her er å ha den litt under default mellom 10 og 20.

Men dette er også en preferanse hos den enkelte.

Laser modelering fungerer på Full, slik at det blir 100% sort i en film,  da 0 ire, laser slåes av.  Det er også da man ser hva kontrast er.  Jo høyere kontrast projektoren har jo mindre vil man se forskjell på dette da laser slåes av.

Optisk skarphet 4K og 1080P “resolution pattern” har jeg testet her også og Sony viser disse bedre en JVC og Epson.  Er klarere og renere i linjer.  Her kan jeg faktisk si at det ikke er forskjell fra hjørner og senter i bilde noe som man ofte gjør hvis man går på inn ved lerret  med briller på hehe.

Skarp fra den blir slått på i hele bilde med minimal konvergens som retter seg ganskje kjapt inn.  Dette er synlig ved lerret ikke i sofa , men fargene kan drifte før projektoren er blitt varm som jeg har nevnt.   Målte dette og det tar 28 minutter før alt har satt seg etter at projektor er slått på.  Om det er til noen trøst så er det slik med de aller fleste ”laser ” projektorer.  Men det er ikke alle som legger merke til dette hvis man ikke tenker over det.

Er bare så enormt deilig å se at lyse hjørner eksisterer ikke i det hele tatt.  Uniform hele panelet i hvit og sort..

Projektoren har også fin konvergens-justering, men er det lite avvik på lerretet, så anbefaler jeg at denne ikke røres.

Her kan du fore med 1080P eller 4K og det ser stunning ut.  Personlig ville jeg stilt spiller på 4K uansett.  Men Sony har forbedret oppskalering fra 1080P til 4K helt klart.

Selve kalibreringen og målinger

Profil til lerret og projektoren klargjøres og utføres før kalibrering.

UKALIBRERT

Bilde nedenfor, så er projektoren helt ukalibrert.  RGB balansen er meget bra.  Men den har stort avvik på grunn av lys gamma.

Så maks feil på DE13.  Jeg er litt perfeksjonist så jeg mener alt under grønn linje som er DE1 er et klart mål for meg.

Det som ikke stemmer her før kalibrering er gamma hovedsakelig.   Gamma var alt for lys.  Så her var det virkelig behov for en proff kalibrering helt klart.  Kjøpes denne få det gjort anbefales.  Projektoren bør kjøres litt først før dette gjøres. Men ser ut som denne er meget stabil selv om den ikke har gått så mange timer på telleren ca 63 timer.

Sony programmet blir brukt sammen med Calman og her har jeg først stilt projektoren riktig ut av svart.  Den var her veldig lys nær sort.  Etter det så er 100% IRE stilt.  Her som vist 0-5%  ut av sort måling for andre gang etter at 100% IRE da D65 hvitpungt er korrigert.  Bilde nedenfor er ut av svart.

Full gamma måling.  Sony programmet med gamma 2.4,  brukte 10 pungters, men kan også bruke 64 pungters som tar en evighet.  Men trengs ikke, mer enn godt nok med DE på 0,4 mot DE 6,7 før kalibrering med maks DE på 13.

Her var det også ganske kritisk da gamma var så lys, dette hadde ført til meget flate bilder i lyse og mørke sener.

Fargerom sjekket spot on etter små korrigeringer av 100% RGB

Saturation sweeps også strøkent og spot on etter justering av 100% RGB i programmet.

Samt full color checker også meget meget bra.

Kalibrering ferdig og her ser man at dette ble en meget god kalibrering, som man også ser etterpå da man tar opp en gråskala og sjekker detaljer i sort og at kontrast er spot on.  Kontrast er på 90 ikke 50 som på bilde, var litt vant til 50 50 50 da jeg skrev dette inn.

Ferdig kalibrert i SDR.  Hdr kalibrering ble også gjort rett etterpå kommer mer om dette under HDR.

Litt film testmateriell i SDR da blueray

Alt så meget bra ut og resultatet ble meget bra.  Selv om ikke “bilder” kan brukes for å se hvor bra dette ble, så ble faktisk bildene også bra.   Oppskalerings enheten i denne XW5000 er vesentlig bedre en VW serien. Det så jeg meget tydelig på det første bilde vist under.  Der detaljer bare poppet. Blir jo mye av de samme filmene som man tester, da man har en refferanse på mange av disse. Har vel gått igjennom 10-15 filmer med Blueray.  Da av diverse med lyse mellomlyse og mørke og eksterm mørke sener.

Sortnivå

Sortnivå er helt ok på denne modellen, men kommer til kort mot de som har høyere kontrast og det er kun JVC.  De har ca 2-3 ganger høyere grunnkontrast hvis du har et bra eksemplar.  Sener som er meget mørke, som for eksempel Harry Potter, Zero Dark Thirty , Alien  osv, ser bra ut men man ser at det er mer grått enn sort.  Men allikevel etter kalibrering vil ikke de aller fleste tenke på dette.  Da dette er mye bedre enn det man ser på kino i Norge.   Jeg hadde brukt lasermodelering på limeted.  Ikke Full.  Men kult med full også så her er det bare å teste.  Det som er viktig er at man ikke dreper dynamikk i mørke sener.  Ser at det er mange tester og prat på forum at man mister detaljer i mørke sener på SDR og HDR.  Ja det gjør du hvis man ikke har rettet inn sort rett også i HDR.

Gaming

Sonys nye linje XW egner seg meget bra til gaming samt har blant de beste i projektorklassen når det kommer til imputlag.

Målte 13ms i 1080p/120HZ og i 4K/60HZ har jeg sett målinger på 21ms.  13ms det er det laveste jeg har målt på projektor noen gang.

Så er klart godkjent og tommel opp for konsoll-gaming vil jeg si.

Men har ikke 4K 120hz desverre.  Dette grunnet 18Gbps fortsatt på HDMI portene.

4K HDR

Ja da kommer det som de fleste er opptatt av nå i dag.  Her ble det gjort full kalibrering på denne projektoren slik at den ble best mulig.

Det er bare veldig gøy å se HDR på denne projektoren samt se at det mer eller mindre bare blir bedre og bedre. HDR ser magisk ut.

Men det er ikke bare å trykke play på en HDR film, man må sjekke litt og forstå litt.  Det som jeg snakker om da er at det kan brenne ut i noen sener hvis man ønsker for mye punch og trykk.  Da som kontrast på full og  Dynamic HDR Enhancer på high.  Her må man kanskje sette denne på mid possisjon innimellom.  Samt ha kontrast på et sted der den ikke brenner ut.

Endte på 67-70 på kontrast da HDR ble brukt. Men det kom ann på film. Samt litt utbrenning fikk jeg da.

Her en liten huskeliste ved utbrenning på Sony HDR

– Contrast (HDR) 34 = 10,000 nits

– Contrast (HDR) 38 = 4,000 nits

– Contrast (HDR) 43 = 2,000 nits

– Contrast (HDR) 49 = 1,000 nits

– Contrast (HDR) 80 = 600 nits

– Contrast (HDR) Max = 400 nits

Med 40FL til highlights og en sprut av farger er bare en ren nytelse.   Det er krystallklare rene bilder med god tonemapping internt i projektoren med enkle justeringer.  Ekstrem god dynamikk som popper opp på lerretet og ut i rommet.

Jeg har kalibrert inn 60% IRE hvitpungt for å få rett fargetempratur. Samt kontrollert 50% Ire i RGB.  Valgte ikke å rette noe her. Projektoren klarer nesten 90% av P3. 87,7% helt nøyaktig.  HDR PQ kurven følger perfekt der den skal i calman etter rette korreksjoner.

Man kan få dette enda bedre hvis man investerer i en MADVR PC eller MADVR boks da disse har bedre tonemapping på HDR enn selve projektoren.

XW5000 støtter ikke HDR 10+ eller Dolby Vision.  Men det gjør ikke de fleste andre heller.  Men man kan kjøpe en boks som virkelig gjør Dobly Vision på denne projektoren helt fantastisk.   Men må da ha en avspiller som kan låses i noen settings og ha da Vertax nye boks til ca 5000.- men denne gjør virkelig under må jeg si.

Her er det bare å spørre AV Shop om denne boksen og oppkoblinger så vet de hva jeg snakker om.

Her noen filmsener som jeg måtte da bilde av.  Topgun var bare helt rå.  Selv om bilder ikke viser så ser du faktisk at dette ser bra ut.  Spessielt bilde nr 2 og 3 også.

Konklusjon

Dette er helt klart en meget god projektor også sammenlignet med andre modeller med laser som er dyre.  Sony har det lille ekstra med rality creation og ekte 4K paneler som man ser lett sammenlignet med e-shift modeller. Nermeste konkurrent her er Epson.  Sammenlignet med konkurrentene med full native 4K vil jeg si det er liten tvil at denne er topplassen i sin prisklassen.  Her får man et fantastisk bilde med helt ok sortnivå nest best i klassen, fantastisk dynamikk og kan kose seg med alle typer film man har.

Sammenlignet med Epson har Sony XW5000 over dobbelt så bra sort nivå.   Vil si at denne projektoren egner seg perfekt for lerret 110-140 tommer etter mine prefferanser og den fungerer godt med alt man forer den med, om det er TV signaler i HD, UHD HDR film, eller gaming, leverer den dette på en meget god måte.

Min tolkning i henhold prisklassen

PLUSS

• Grei kontrast og bra dynamikk. Høy Ansi Kontrast
  • Meget god lysstyrke høyere enn forrige generasjon
  • I lav laser lite støy
  • meget lavt inputlag 13ms målt
  • Grei internTone Mapping
  • Full 4K native 4096 x 2160
  • Super god optisk skarphet i hele bildet.
  • Eget sony program for proff kalibrering
  • Optimalisert motion
  • Bedre linse en tidligere modeller
  • Helt Ok pris

MINUS

• Manuel innstilling av zoom, shift og skarphet
  • Ikke full DCI/p3 fargegjengivelse men nesten 90%
  • Ikke mulighet for å gjøre en fullverdig god kalibrering uten program, hvis projektoren er off
  • Savner flere en 2 muligheter for D65 kalibrering.
  • Ikke 120HZ 4K gaming

UTSTYR BRUKT I DENNE TESTEN:

Kalibreringsutstyr: Calman ultimate 2022 software, Klein K10A, Jeti 1501 Hi res, Muredeo 4K/UHD  bilde-generator

UHD Spiller: Reavon 200.

Unboxing

Didrik Nilsen