Da har jeg fått testet og gått igjennom denne flotte projektoren fra JVC. Dette er den nye DLA-NP5 som er pære basert og altså ikke laser- som resten av den nye line-upen JVC har.
Jeg har gått igjennom og lagt vekt på forskjeller og muligheter kontra den tidligere sammenlignbare modellen N5.
Det er helt klart at det er en del fordeler med denne nye NP5-modellen kontra den gamle N5-serien. Både med at den har de samme oppdaterte funksjoner som HDR+, og at den støtter 4K 120p som gjør denne meget god for gamere og filmentusiaster. Den normale levetid på pære i en projektor er ca 4000 timer før man må bytte pæra. Dette varierer selvfølgelig med bruk i høy og lav lampespenning. Helt klart positive oppdateringer fra den tidligere N5.
Jeg har nevnt i tidligere tester av NZ modellen at teknologien går fremover. Det har de fulgt opp her med denne NP5 modellen. Vi snakker da om ytelse og prosessor-kraft og ikke minst bra med lys som man trenger til større lerret også når man skal se HDR.
Et godt råd er å tenke nøye på hvilken modell man bør anskaffe, da ut i fra ditt rom, størrelse på lerret, preferanser, og ikke minst lommeboken! Spør gjerne en som driver med dette, før man gjør et valg på impuls. Ta en prat med din forhandler.
Jeg har tidligere forklart at kombinasjonen mellom god kontrast og god ANSI kontrast er nøkkelen for det beste bilde. Det nytter ikke bare å ha den ene eller det andre. Man må ha begge. Denne modellen leverer en klar JVC ”best i klassen” maks kontrast på 40000:1. Kalibrert blir det noe mindre, men gruser alle konkurrentene med ca 33.000:1 native kontrast med ANSI kontrast opp mot 150-170:1 etter mine Calman-målinger mot linse som blir nøyaktig. Målt på lerret er kun en indikasjon. Da nok lys målt i sort er viktig for å få korrekte målinger av kontrast.
En god kombinasjon av native kontrast og ANSI-Kontrast er det viktigste og denne projektoren er et godt eksempel på det nok en gang fra JVC.
Vi må også ha litt teknisk informasjon her er det viktigste
- Equipped with new 0.69-in 4K D-ILA devices Full 4K 4096x2160x3
- Newly developed digital driver LSI for native 4K device
- 65 mm-diameter high-resolution all-glass lens motorized with lens and adjustment memory
- 1,900 lm Light Output
- 40,000:1 Native Contrast Ratio
- 400,000:1 Dynamic Contrast Ratio
- Supports High Dynamic Range (HDR10+,HLG) content
- Lamp 265W
- Noise level 24db (low lamp mode)
- Dimensions: WxHxD 500x234x495
- Weight 19,2 kg
- Available in 2 colours: White and black
Hva er nytt på denne modellen kontra N5?
De bruker den nye 0,69 tommer 4K 4096X2160X3
God lystyrke opp mot 1900 lumens samt opprettholder den gode kontrasten
Forbedret HDR og tonemapping funksjon inkludert HDR+ med forbedret Frame Adapt HDR with Theatre Optimizer som fungerer meget bra. HDR10+ har nå avlesning sene for sene så man får optimalisert HDR på best mulig måte. Uten tvil bedre enn HDR10.
Også oppdatert fra 12-18bit som gjør at man får finere overganger i fargegraderinger.
Full støtte HDMI 2.1 med 48Gps hastighet.
Dette vil si at den takler 4K 12Bit, 4.4.4 120Hz
Low latency er beskrevet med 120FPS, som jeg ikke får målt da min tester ikke støtter 4K. Men med PS5 føles det meget bra som min sønn sa til meg etter en liten testrunde. Han følte at den var bedre enn den jeg har i dag en NX9.
Linsen er 65mm som er det samme som tidligere i N-serien da N5 og N7.
Optikken er av meget god kvalitet, med den 65mm fulle glasslinsen som gjør at den får overraskende jevn fokus over hele bildeflaten, samt ingen kromatisk aberrasjon. Samt minimalt med konvergens selv rett etter start.
Til sammenligning på en 110 tommers duk 1.0 gain måler forgjengeren N5 ca 35-38FL. Denne NP5 jeg tester her måler 40,1 FL så noe mye mer lys. Tallene ovenfor refererer til høy lampe på N5 og NP5 pære full åpen iris. Da 1900 lumens er vanskelig å forstå i praksis samt ikke alltid stemmer. Det er flere faktorer som spiller inn, samt hvilken modus leverandør bruker osv. Derfor er denne sammenligningen nyttig.
SDR og HDR ser bare helt meget fantastisk ut. Helt rått.
Kontrast 40000:1 native og dynamisk kontrast med auto2, opp mot 400000:1 som i realiteten ligger rundt 200000:1 litt avhengig av iris posisjon.
Design og tilkoblinger selvfølgelig lik som før
Projektoren har svært god byggekvalitet og har et pent og tøft design som ser rått ut. Fortsatt uten elektrisk linse-lokk. Optikken har mer enn nok minne-posisjoner samme som tidligere (10 stk) for de med cinemascope-lerret, eller som varierer størrelse og høyde på bilde i forskjellige situasjoner. Kan kjøre bilde opp og ned og ha egne settings som man lett kan bytte på. Dette kan også lagres i minnene individuelt, inkl. digital maskering, piksel justering. Dette er meget smart da man har lyst til å ha flere minneposisjoner.
Det er kraftig innsug og utblåsningsventiler for kjøleluft til lampen foran. Jeg vil likevel anbefale at man har noe luft mot bakvegg, siden det også er innsug for kjøleluft til elektronikk på hvert hjørne bak. Tilkoblinger i bakkant, så ikke klem projektoren helt inntil en bakvegg. Dette er ikke smart og skal ikke gjøres.
Alle inngangene på projektoren befinner seg på baksiden. 2 HDMI, 1 USB for firmware update, 1 mini-USB for service, samt LAN og en RS232c port. Projektoren kan kontrolleres med de fleste styringssystemer, slik som Control 4 og Crestron via RS232 og LAN
Fjernkontrollen er som før, men jeg føler den mangler noen funksjoner som den gamle hadde, men dette er selvsagt smak og behag. Den er god å bruke, og sitter fortsatt godt i hånden. Den har bakgrunns-belysning i knappene, og et ryddig enkelt oppsett som det er lett å bli kjent med.
Personlig savner jeg de gamle remoten til JVC X serien. Men det er sikkert en smakssak.
Meny og instillinger
JVC NP5 har flere bildemodus-valg som de andre modellene. Disse er Natural, Cinema, HDR10, HDR10+, 3 User egendefinerte moduser. Selvfølgelig 3D modus også når den mottar 3D signaler.
Jeg kalibrerte projektoren i denne testen med normal 16FL på en 110 tommer nøytral screen som er min egen prefferanse.
Her noen målinger som er verdt å ha med seg. Målinger med lystrykk er målt mot lerret og kontrast målinger er målt rett mot projektor for nøyaktighet.
Høy lampe full åpen iris 39,8FL Native kontrast 27600:1
Høy lampe mid -7 31,46FL Native kontrast 35000:1
Høy Lampe iris -15 27,8FL Native kontrast 38500:1
Lav Lampe full åpen iris 28,61FL Native kontrast 25000:1
Lav lampe mid -7 21FL Native kontrast 30000:1
Lav Lampe iris -15 15,1FL Native kontrast 36500:1
Kalibrert for denne testen -13 target 16-17 FL SDR Native kontrast 33000:1 kontrollmålt linse.
CMD Motion Enhance som har tre innstillinger som før, lav latency mode på eller av, CMD (Clair Motion Drive) off, lav, eller høy. Jeg kan ikke si at jeg ser noe forskjell sammenlignet med min NX9 når det gjelder motion med eller uten bruk av CMD men det er mer kraft i de nye modellene etter det jeg har hørt så noe er det sikkert. For meg fungerer lav innstilling klart best her også. Men det er helt valgfritt om man ønsker å bruke eller ikke. Jeg har prøvd både på og av i denne testen, men kun med lav på CMD da andre gir såpeopera-effekt eller fast-forward følelse også med artefacts.
Motion enhance er en innstilling som reduserer motion artifacts i scener med raske bevegelser. Hvis den skal brukes så er også lav å foretrekke. Eller slått av selvfølgelig. Selv bruker jeg å slå denne av.
Projektoren har også bildeforbedrings-innstillinger under MPC Level. Her anbefaler jeg at man har alle innstillinger så lavt som mulig. Også valgfritt Men det er satt mer moderat enn før. Nå er det bare enhance som er på 5 og alle andre på 0.
Men dette er også en preferanse hos den enkelte. Disse har jeg slått helt av, eller stilt så lavt at de ikke har noen negativ innvirkning i testbilder. På denne enheten fungerer 3, 0, 0. Som også er default. Man vil vel ikke ha artefakter som edge enhancement (hvit strek rundt alle kontraster i bildet) eller kall det “kunstig skarphet”
Som på tidligere JVC projektorer har også DLA-NP5 auto iris men denne fungerer klart bedre enn alle lasermodellene, da den ikke pumper i film materiale. Auto1 og Auto2 er en smakssak. Jeg foretrekker selv Auto2 uten tvil.
Optisk skarphet – 4K og 1080P resolution pattern er brukt for å teste i denne testen. Det gir meget gode resultater og ikke noe å plukke på, så det er som tidligere modeller.
Fra start har man noe konvergens, men etter en liten oppvarming er den meget perfekt all over. Denne enheten har godt uniformt panel med jevn skarphet og minimalt med lyse hjørner som mange JVC kan ha.
Projektoren har fortsatt konvergens-justering, men er det lite avvik på lerretet, så anbefaler jeg at denne ikke røres. Hvis du må klå, så bruk KUN justering av hele panelet, da sone justering bare roter alt til mer enn det gjør godt.
Fortsatt føler jeg at denne NP5 og de andre N seriene og NZ seriene trives best med 4K inn signal. Da 4K fra UHD/BD avspiller eller PC. Dette for at resultatet på skjermen skal bli best mulig. Rett å slett, det blir fortsatt bedre med 4K inn en 1080P inn. Det er jo en 4k projektor, så kanskje det er logisk. Her ser man en liten forskjell på testpatterns hvis man er virkelig hard core.
Nedenfor 1080P og 2160P begge med 4K signal inn
Kalibrering og målinger
UKALIBRERT
Denne enheten var faktisk ganske bra rett ut av esken, men for å få ut det som er mulig av bildekvalitet er kalibrering uten tvil å anbefale. Da man henter ut mye i den mørke enden av detaljer og dybde. Samt retter opp alt som gjør at man får naturlighet og rett dynamikk. . Målinger er gjort med minimum kasteavstand maks zoom på et110 tommer lerret. 1.0 gain Elunevission med ny laget profil fra Jeti 1501 High res til Klein K10A.
Fakta målinger i kalibrert modus
Iris -13 target 16-17 FL SDR kalibrert native kontrast 33000:1 (kontrollmålt linse)
Dette vil jeg si er meget bra og resultat blir fantastisk etter kalibrering.
ANSI kontrast målt gjennomsnitt av alle 12 felter er målt til ca 160:1 i Høy lampe full åpen iris.
Kalibrert modus med Iris -13 i Lav lampe 130:1 Dette er mer eller mindre identisk med N5
JVC sortnivå
Ingen tvil igjen, JVC banker alle konkurrenter når det kommer til sortnivå og følelse av svart på projektor. De er å forblir vinner av kontrast som etter min mening er det viktigste. Men må kalibreres rett ut av svart for å få bilde- dynamikk. Jeg bruker alltid hard core sener fra Harry Potter, Zero Dark Thirty , Alien osv. Det ser bare helt fantastisk ut. Disse klarer jeg ikke å ta et bilde av uten at kamera gjør alt mer eller mindre sort. Så her noen som viser hvor godt JVC gjør dette på denne NP5 modellen. Samt med Auto iris 2 gir det lille ekstra.
Kalibrert
I kalibrert modus med 16FL har jeg brukt bildemodus med iris posisjon på -13 Dette med pære satt til Lav, målt mot lerret. Dette er det beste jeg klarte å kalibrere denne med kun justering i gråskalaen Gain100% IRE, deretter finjustering i bias for rett ut av sort samt total gamma og deretter bittelitt på fargerommet for å finpusse.
Resultatet ble da slik med User 1, D6500, Custom1 gamma 2,4
I kalibrert modus er avvikene nå rettet til best mulig.
I gråskalaen ble det et gjennomsnitt på DeltaE 0,5 som må sies å være ekstremt bra. Gamma har også blitt mer eller mindre helt lineær etter kalibrering, og resultatet er klart godkjent vil jeg si. Også ut av svart er nå best mulig, med noe lysere i 1% og 2% IRE som er meget vanlig på N- NZ serien. Dette må rettes etter min mening for å få JVC sort.
Fargerommet, som vist med Color Checker ovenfor, er også blitt bra . Så helt klart en god kalibrering med resultat som synes på lerret.
Her noen bilder av SDR materiale på NP5 etter kalibrering
Gaming
JVC DLA-NP5 egner seg helt klart også til gaming nå også med 120Hz , som ble bekreftet av min sønn som jeg mener er en ”gamer”. Da den har lav input lag til å være projektor. Kun 28 millisekunder med Leo Bodnar input lag tester, som sender ut 1080P 60Hz. 4K 120P fikk jeg ikke målt.
HDR og P3 fargerom
Det er bare veldig gøy å se HDR på denne projektoren. HDR10+ ser også magisk ut men fant kun en test blueray demo. Da det er lite filmer jeg finner i HDR10+. Det er krystallklare rene bilder med god tonemapping internt i projektoren med enkle justeringer. Som føles noe bedre en N serien, men her også usikker. Det er en ekstrem dynamikk som popper opp på lerretet og ut i rommet. Jeg har kalibrert inn 60% IRE for å få rett fargetempratur og som du ser av bilde over, uten ekstra fargefilter klarer den 90% av P3 uten at den har filter men da målt i Calman colourspace CIE 1931xy .
JVC Auto tone-mapping fungerer. Har man satt på Auto så detekterer projektor selv HDR og bytter til rett. Jeg tok ikke noe super dyp HDR kalibrering da det er vanskelig å få perfekt. Kort sagt, så er dette HDR på sitt beste via projektor. Jeg liker ikke å medgi dette, men HDR filmer ser mer eller mindre likt ut som min egen NX9. Det er også viktig å stille inn etter preferanse og bruke HDR optimizer hvis man vil og føler for det. Det forbedrer HDR opplevelsen.
For å få dette absolutt best, gjør man en JVC autocal BT2020 HDR, målt mot lerret med proff måleprobe, da får man absolutt best synelig resultat.
Her noen HDR bilder fra NP5
Konklusjon
Dette er helt klart en meget god projektor med en del forbedringer mot N5. Er man en som spiller en del er dette et godt alternativ, samt man får en projektor som virkelig leker med konkurrentene når det kommer til sortnivå. Jeg har heller ikke mye negativt å si. Den har et ekstremt dynamisk og flott bilde, med mulighet til å lyse opp ganske store lerret. Personlig vil jeg si opp til 120-130 tommer maks selv om JVC selv mener opp mot 150 tommer.
Min tolkning i henhold prisklassen
PLUSS
- Meget god kontrast/dynamikk. Opp mot 40:000:1 native, og god dynamisk kontrast
- God lysstyrke
- Lav inputlag også mulighet for 120hz i 4K
- Fantastisk med UHD HDR og HDR+ Auto Tone Mapping
- Full 4K native 4096 x 2160
- Svært god optikk, God skarphet i hele bildet. Motorisert optikk selvfølgelig
- Enkelt og godt kalibreringsystem med eget JVC autocal system for kalibratører
- Optimalisert CMD (interpolering)
MINUS
- Pris for høy
- Ikke full DCI/p3 fargegjengivelse men nesten 90%
- 1080P inn signal ser ikke 100% perfekt ut på testmaterialet men litt bedre enn tidligere N5 modell.
UTSTYR BRUKT I DENNE TESTEN:
Kalibreringsutstyr: Calman ultimate 2022 software, Klein K10A, Jeti 1501 Hi res, Muredeo 4K/UHD bilde-generator
UHD Spiller: Reavon 100 (https://www.reavon.no) og HTPC med MADVR
SCREENSHOT FRA TEST (LERRET: Elune vission 110 tommer
UTPAKKING
Her litt bilder av utpakking