AV nyttAV omtaler

JVC D-ILA NZ7 (2022) 4K native laser fosfor projektor Best blir bedre, nå med laser lyskilde

Link to English Google translated version >>.

Da er det andre gang jeg får testet denne projektoren, men nå et produksjons eksemplar som jeg har gått nøye igjennom.

Ingen tvil at det er en del fordeler med den nye NZ-serien sammenliknet med N-serien den avløser. Den har høyere lysstyrke, «lampelevetid» opp mot 20000 timer, men også at det er en del oppdateringer som man ser har en positiv effekt kontra forrige generasjon. Prisen på denne herligheten er 129999.-

Det er artig å se at teknologien skrider fremover, med tanke på ytelse, prosessor kraft og ikke minst laser vs pære.

De nye NZ modellene kommer i 4 versjoner. DLA-NP5, som avløser DLA-N5, NZ7 som er laser-utgaven av denne, og også har fått 2-veis 8K e-shift, NZ8 tilsvarer »gamle» DLA-N7, med 4-veis 8K e-shift. DLA-NZ9 er toppmodellen, som erstatter DLA-NX9.

Først og fremst vil jeg anbefale, å tenke nøye om hvilken modell man bør anskaffe, da ut i fra rommet/hjemmekinoen,  størrelse på lerret, preferanser, og lommeboka.  Spør gjerne fagpersoner som driver med dette før du handler projektor, dersom du er usikker. Den Norske distributøren AVshop, har kvalifiserte personer til å gi deg den rette informasjonen.

DLA-NZ7 som testes i denne omgangen er den minste laser versjonen, men er allikevel en fantastisk god projektor og en «kraftklump» så det holder.

Forskjellene i de forskjellige modellene er ting som ekstra fargefilter og 4 veis e-skift, samt en mye større og bedre linse på toppmodellen DLA-NZ9. Bedre linse gjør mye for det totale bildekvaliteten, men dessverre også på prisen. Fra modell til modell i serien får du ikke overraskende også bedre native- og ANSI-kontrast, slik det alltid har vært i modellserien til JVC. Native- og ANSI-kontrast har mye med dynamikken i bilde å gjøre.  Enkelt forklart, svart blir svartere med høyere native kontrast, mens ANSI-kontrast sikrer det samme selv om det er mye lyse objekter i samme scene eller testbilde (f.eks sjakkbrett-mønster). Høy native kontrast gir god dynamikk i mørke scener, mens høy ANSI-kontrast gir god dynamikk i lyse scener. Selv små forskjeller her kan bety mye for opplevelsen av dynamikk i bildet.

En god kombinasjon av native- og ANSI-Kontrast er det viktigeste og DLA-NZ7 er et godt eksempel på dette.

Bildene viser litt av de tydelige forskjellene nedenfor.

Litt teknisk

JVC DLA-NZ7 har full støtte for HDMI 2.1 med 48Gps hastighet.  Dette vil si at den takler 4K 12Bit, 4K 120Hz og 8K e-shift 12Bit 4.4.4 60Hz.

Low latency mode som gjør at man får under 26 millisekunder input lag ved gaming.

Linsen er samme 65 millimeter som i tidligere N-serie (DLA-N5/7), men skal i følge JVC være noe forbedret. Linsen har 17 elementer satt i grupper der alle elementene er glass. Linsen er som tidligere motorisert, med presis styring, og har 80% vertikal og 34% horisontal justering begge veier.

BLU-Escent laser.

Levetid opp til 20000 timer og har klart høyere lystrykk enn tidligere lampebaserte modeller.

Til sammenligning, på en 110 tommers duk med 1.0 gain, måler forgjengeren DLA-N5 maksimalt cirka 35-38fL, mens DLA-NZ7 måler 55-57Fl, så ganske mye mer lys.  Laser kan dimmes i 3 innstillinger; lav, medium og høy.

Projektoren har også fått HDR10+ støtte, som jeg ser gjør stor forbedring på HDR10+ kildemateriale (materiale med HDR metadata per scene).

Både SDR og HDR kildemateriale ser bare helt rått ut.

JVC spesifiserer kontrast på 40.000:1 native, mens dynamisk kontrast med auto2 er uendelig til:1 (full nedstengning på laseren i sort).

Design og tilkoblinger

Projektoren har svært god byggekvalitet, og har et pent og røft design. I likhet med N-serien har heller ikke NZ-serien motorisert linse-lokk. Optikken har mer enn nok minne-posisjoner (10 stk) for de med cinemascope lerret, eller andre som varierer størrelse og høyde på bilde i forskjellige situasjoner. Dette kan også lagres i minnene individuelt, inkluder for eksempel digital maskering, og pixel-justering (konvergens).

DLA-NZ7 er en stor og kraftig bygget projektor som også veier noe mer enn tidligere modeller.  JVC NZ7 måler 500 x 505 x 23,4mm og veier 22,5Kg (veier mer enn min DLA-NX9 som har 100mm optikk).

Kraftig innsug og utblåsningsventiler for kjøleluft til lampen foran, men vil anbefale at man også har noe luft mot bakvegg, siden det også er innsug for kjøleluft til elektronikk på hvert hjørne bak. Tilkoblingene er i bakkant, så man får uansett ikke klemt projektoren helt inntil bakvegg.

Optikken er av meget god kvalitet, og den 65mm fulle glasslinsen gjør at den får overraskende jevn fokus over hele bildeflaten, samt ingen kromatisk aberrasjon. Det er også minimalt med konvergensavvik selv rett etter oppstart med kald projektor.

Alle inngangene befinner seg som nevnt på baksiden av projektoren.

2x HDMI, 1x USB, 1x mini-USB for service, samt LAN og en RS232c  port. Projektoren kan kontrolleres med de fleste styringssystemer, slik som Control 4 og Crestron via både RS232 og LAN.

Fjernkontrollen er lik N serien, og har moderne design. Den er god å bruke, og sitter fortsatt godt i hånden. Har bakgrunnsbelysning i knappene, og et ryddig enkelt oppsett som det er lett å bli kjent med. Men personlig savner jeg den gamle og større fjernkontrollen til JVC X-serien litt (smakssak).

Meny og innstillinger

JDLA-NZ7 har flere bildemodus valg. Disse er Natural, Cinema, HDR10, HDR10+, samt tre User egendefinerte moduser. Selvfølgelig også 3D modus også når projektoren mottar 3D signaler.

Kalibrert projektor i denne testen er basert på bildemodus Natural, høy spenning på laser, BT.709 fargerom, D7500K fargetemperatur, gamma 2.4, og gamma finjustert mot 2.35, som erfaringsmessig gir best dynamikk i «bat-cave» iris justert til lysstyrke på 16fL, og lagret på User 1.

Bildemodus Natural er kalibrert med fullt lystrykk, kall det sveiseblink på mitt lerret, med 55fL lysstyrke.

Alle de normale innstillingsmulighetene som Brightness, Contrast, Color, osv, finnes som i alle andre modeller. Man har CMD Motion Enhance som har 3 innstillinger, lav latency mode av eller på, CMD (Clair Motion Drive) off, lav, eller høy.  Kan ikke si at jeg ser noe forskjell sammenlignet med NX9 når det gjelder motion med eller uten bruk av CMD, men det er mer kraft i de nye modellene så er sikkert litt bedre. For meg fungerer klart best på lav innstilling også her. Men helt valgfritt om man ønsker å bruke interpolering eller ikke. Jeg har prøvd både av og på i denne testen, men kun med lav, da medium og høy  gir såpeopera-effekt (eller fast-forward følelse) med artefacts. Motion Enhance er en innstilling som reduserer motion judder i scener med raske bevegelser. Hvis den skal brukes så er også lav å foretrekke.  Eller slått av selvfølgelig, og personlig foretrekker jeg denne funksjonen avslått.

Projektoren har også bildeforbedringsinnstillinger under MPC Level, her anbefaler jeg at man har alle innstillinger så lavt som mulig. Men dette er også en preferanse som er individuell hos den enkelte.  Jeg har skrudd funksjonene av, eller justert så lavt at de ikke har noen negativ innvirkning i testbilder. På denne enheten fungerer 2, 0, 0.  Man får da heller ikke artefakter som edge enhancement (hvit strek rundt alle kontraster i bildet).

Som på tidligere JVC projektorer har også DLA-NZ7 «auto iris», men her er det snakk om dynamisk lysstyrke på laseren (laser modelering). Personlig syns jeg denne fører til litt pumper i lysstyrke, som tidvis blir veldig godt synlig i enkelte mørke scener. Det gir utvilsomt bedre sortnivå, men filmmaterialet kan bli i overkant mørk til tider, og jeg opplever at noe detaljer i de mørkeste scenene forsvinner. Det vil nok være individuelt om man ønsker dette aktivert eller ikke, men en ting er sikkert, svart blir det. Du kan velge mellom Auto 1 og Auto 2, og det er litt forskjell i forhold til hvor aggressivt moduleringen og gamma-kompensasjonen jobber.

Greit å vite er det også at ved 60Hz kildematerialet så økes hastigheten på en av kjøleviftene, som man hører over den normale viftestøyen fra projektoren.  Dette er for å beskytte elektronikken for overoppheting. Samme lyd kommer også når man bruker linseinnstillingene i projektoren, som shift, sharpness, og zoom.

Optisk skarphet

4K og 1080P resolution patterns er brukt for å teste i skarphet. Denne DLA-NZ7 har svært god skarphet, så her er det ikke noe å plukke på. Den er sylskarp fra den blir slått på, og ser ikke ut til å trenge oppvarmingstid for å oppnå god skarphet, slik jeg er vant med fra andre projektorer.

Må si at jeg ble positivt overrasket over at dette eksemplaret har uvanlig god  skarphet, uten noe nevneverdig konvergensavvik. Også kanter og hjørner sylskarpe, ja man ser pikselskarphet i hele bildeflaten, noe jeg aldri har sett så tydelig på en 3-chip projektor tidligere. Selvfølgelig med e-skift av og med lesebriller på. Denne enheten har ikke lyse hjørner i det hele tatt.  Uniform over hele panelet.

Projektoren har også konvergens justering, men er det lite avvik på lerretet, så anbefaler jeg at denne ikke røres. Hvis du må klå, så bruk KUN justering av hele panelet, da sone justering bare ender opp med å softe hele bildet.

Med 4K input er projektoren klar og ren i bildet, med 1080P kildemateriale gjør den en glimrende jobb med oppskalering, men ikke på nivå med skarpheten fra 4K kildematerialet så klart. Dette gjelder alle native 4K projektorer, også min NX9.

Kalibrering og målinger

Ukalibrert rett ut av esken

Som man ser av målingene har projektoren godt av en kalibrering.  Målinger er gjort med minimum kasteavstand (maks zoom) på et 110 tommer lerret med 1.0 gain, Målt med Klein K10A, profilert med Jeti 1501 (high resolution utgave).

Her er målinger av kontrast ved forskjellige innstillinger, ukalibrert og målt mot projektor:

Høy laser

Iris åpen 0, 23000:1- 57FL    Iris -8, 33000:1- 43FL    Iris -15, 39000:1- 37FL

Lav laser

Iris åpen 0, 18000:1- 30FL   Iris -8, 28000:1- 25F   Iris -15, 30000:1- 12FL

ANSI kontrast er målt gjennomsnitt av 12 felter, og  er måler ca 150:1 mot projektor med Klein K10A med diffusor.  Dette er tilsvarende N-serien, så mer enn bra nok for å få denne modellen for å se fantastisk ut. ANSI-kontrast er målt med Høy laser og åpen iris.

Her et bilde under måling mot linsen

Kalibrert 

I kalibrert modus med 16FL har jeg brukt bildemodus med iris posisjon på -8. Dette med laser satt til Lav, målt mot lerret, man hører da nesten ikke projektoren i det hele tatt.

Dette er det beste jeg klarte å kalibrere denne DLA-NZ7 med kun justering i gråskalaen. Har justert RGB gain, deretter justeringer i gamma og litt på fargerommet for å finpusse.

Resultatet ble slik med User 1, Custom1 D7500 som var nærmest D65 og Custom1 gamma 2.3, laser lav, iris -8

I kalibrert modus er avvikene nå mer eller mindre borte, og alle målinger ligger nå bra.

I gråskalaen måles DeltaE avvik på marginale 0,5 og må sies å være ekstremt bra. Gamma har også blitt mer eller mindre helt lineær etter kalibrering, og resultatet er klart godkjent vil jeg si. Også ut av svart er nå best mulig, med noe lysere i 1 og 2% ire som er vanlig på DLA-NZ og også på DLA-N serien.

Fargerommet, som vist med Color Checker ovenfor, er også blitt veldig bra med gjennomsnitts DeltaE avvik på marginale 0,9.

Sortnivå

Ingen tvil, når det kommer til JVC så har de markedets aller beste kontrast og sortnivå. Sammenlignet med andre projektor-produsenter, så er det ingen som klarer å matche dette. Kontrasten kommer til sin rett i mørke scener, der JVC som vanlig er helt overlegen på bildedynamikk når projektoren kalibreres rett. Scener som er meget mørke, som for eksempel Harry Potter, Zero Dark Thirty , Alien, osv, ser bare helt fantastiske ut. Med lasermodellering så blir det også helt mørkt på lerret ved f.eks sort overgang i sceneskifter i filmen.

Det virker som laser ikke slukker 100%, men strølyset er så marginalt at det likevel ikke rekker til lerretet. Regner med at 100% nedslukking vil bli løst med en firmware oppdatering, hvis det er et poeng.

Gaming

JVC DLA-NZ7 egner seg supert til gaming, med støtte for opp til 4K 120Hz. Den har også svært lav input lag (27 millisekunder målt med Leo Bodnar tester i 1080p). Det er klart godkjent for konsoll-gaming vil jeg si, selv om jeg ikke er aktiv gamer selv.

HDR 

Det er bare veldig gøy å se HDR på denne projektoren. HDR+ ser også magisk ut.  Det er krystallklare rene bilder med projektorverdens kanskje beste tonemapping internt i projektoren. Det er ekstrem dynamikk, som popper opp på lerretet og ut i rommet. Jeg har kalibrert inn 60% ire for å få rett fargetemperatur, og som du ser av bilde over uten ekstra fargefilter klarer den nesten 90% av DCI-p3.

JVC Auto tone-mapping fungerer nå på filmene. Har man satt på Auto så detekterer projektor selv HDR og bytter til rett modus. Jeg tok ikke noe super dyp HDR kalibrering da dette er vanskelig å få perfekt, spesielt med tiden jeg hadde tilgjengelig med DLA-NZ7.

Kort sagt, så er dette HDR på sitt beste via projektor. Liker ikke å si dette, men HDR filmer ser mer eller mindre likt ut som på min egen DLA-NX9, som koster mer enn dobbelt så mye. Samt denne har mer lystrykk enn DLA-NX9. Der NX9 måler 43fL, måler DLA-NZ7 55fL kalibrert.  Også viktig å stille inn etter preferanse og bruke HDR opptimizer hvis man ønsker å optimalisere.

Konklusjon

Dette er helt klart en meget god projektor. Sammenlignet med konkurrentene med full native 4K vil jeg si det er liten tvil at denne er en klar nr 1 av lasermodellene i prisklassen, og med denne lysstyrken. Her får man et fantastisk sortnivå, fantastisk dynamikk, og kan kose seg med alle typer kildemateriale. Har lite negativt å nevne, men viftestøy ved 60Hz kildemateriale må kanskje trekkes frem. Den har et ekstremt dynamisk og flott bilde, med mulighet til å lyse opp ganske store lerret. Fantastisk god native kontrast som utkonkurrerer alle i sin klasse, og den fungerer godt med alt man forer den med, om det er TV signaler i HD, UHD HDR film, eller gaming, leverer den dette på referansenivå.

Min tolkning i henhold prisklassen

PLUSS

• Meget god kontrast/dynamikk. Opp mot 40:000:1 native, og dynamisk kontrast opp mot komplett sort
  • Høy lysstyrke
  • I lav laser lite støy, mitt lerret full åpen 30fl på 110 tommer
  • Lav inputlag også mulighet for 4K 120hz
  • Fantastisk med UHD HDR og HDR+. Auto Tone Mapping
  • Full 4K native 4096 x 2160
  • Svært God optikk, fantastisk skarphet i hele bildet. Nesten null konvergens fra start.
  • Motorisert optikk selvfølgelig
  • Enkelt og godt kalibreringsystem med eget JVC autocal system for kalibratører
  • Optimalisert CMD (interpolering)
  • Noe bedre linse en tidligere modeller

MINUS

• Noe høy pris
  • Ikke full DCI-p3 fargegjengivelse, men nesten (90%)
  • 1080P inn signal ser ikke 100% perfekt ut på testmaterialet men litt bedre enn tidligere N serie modeller.
  • Hørbar viftestøy med 60Hz materiale.

UTSTYR BRUKT I DENNE TESTEN:

Kalibreringsutstyr:

Calman ultimate 2022 software, Klein K10A, Jeti 1501 Hi res, Muredeo 4K/UHD  bilde-generator

UHD Spiller: Reavon 100 , og HTPC

UTPAKKING

Diverse andre bilder tatt under evalueringen

SCREENSHOT FRA TEST)

Bilder tatt med Iphone 12

Didrik Nilsen

11 Okt 2005
1.730
1
38
Takk for nøye og god gjennomgang, Didrik! Ikke alltid å skille ut relevant info over på det amerikanske AVSFORUM i all hylingen som er der, så godt å lese denne. :)

Jeg sitter pr i dag på en RS 520/(X7500?) modell. Hatt den siden de kom tror jeg. Nylig skifta pære på den. Kjenner det rykke litt i "kjøpe-ny-foten". Men dyrt da. Hvis jeg skulle gjort det, så frister NZ8 kanskje mest. Tror jeg ville få en ny opplevelse av HDR materiale, og kanskje for spilling også.

• Like
Reactions: didrik nilsen
13 Mai 2010
1.854
45
48
Takk for nøye og god gjennomgang, Didrik! Ikke alltid å skille ut relevant info over på det amerikanske AVSFORUM i all hylingen som er der, så godt å lese denne. :)

Jeg sitter pr i dag på en RS 520/(X7500?) modell. Hatt den siden de kom tror jeg. Nylig skifta pære på den. Kjenner det rykke litt i "kjøpe-ny-foten". Men dyrt da. Hvis jeg skulle gjort det, så frister NZ8 kanskje mest. Tror jeg ville få en ny opplevelse av HDR materiale, og kanskje for spilling også.
Det er satans gode projektorer. :)

• Like
Reactions: vegardxf

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Ingen har motoriserte linselokk, men den dynamiske irisen er erstattet med dynamisk laser, som er langt kjappere enn en mekanisk iris. Noen vil nok allikevel se litt artefakter ved bruk av denne funksjonen. Ikke som følge av laserens dimmehastighet (den justeres på ms-nivå), men rett og slett fordi beregning av lys i hver enkelt frame kan være vanskelig å utføre hvis f.eks. et stearinlys flakker i intensitet i et mørkt rom og dermed trigger modulering opp / ned, noe som da vil øke / redusere sortnivå i framen for øvrig og dermed ikke være helt optimalt. Det vil også kunne være slik at detaljer kan forsvinne litt i mørke scener ettersom en effektiv gammamodulering i samsvar med innhold / lasermodulering kan være krevende å få til... Her kan det også hende det kommer ytterligere forbedringer fra JVC i form av nye firmware oppdateringer.

Ak

0
11 Des 2002
36.061
24
38
43
Flott omtale, Didrik!
Synes imidlertid vi går litt i feil retning med tanke på prismodellen til JVC. Laser er fint og flott, men det begynner kanskje å koste mer enn det smaker? :)

• Like
Reactions: didrik nilsen
17 Jul 2005
430
3
18
48
Må bare hive meg på, og takke for omtalen jeg også. Er litt i tenkeboksen om dagen, med tanke på projektorkjøp, men toppmodellen her er et godt stykke unna hva lommeboka tåler (tror jeg). Det er også litt dumt at det ikke er støtte for Dolby Vision i disse, siden denne standarden brukes på svært mange 4K blu-ray.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Laseren kan i teorien byttes ut, men i praksis blir nok det en kostbare affære. 20.000 timer til halvert lysstyrke er jo mye da, ser du typisk én film om dagen bruker en projektoren type 500-700 timer i året, dra på litt så bruker en kanskje den 1000 timer. Da har en altså 75% igjen etter 10 år og 50% igjen etter 20 år med én film daglig, og selv da kan jo projektoren være fullt brukbar.

21 Mar 2005
9.659
109
63
47
Laseren kan i teorien byttes ut, men i praksis blir nok det en kostbare affære. 20.000 timer til halvert lysstyrke er jo mye da, ser du typisk én film om dagen bruker en projektoren type 500-700 timer i året, dra på litt så bruker en kanskje den 1000 timer. Da har en altså 75% igjen etter 10 år og 50% igjen etter 20 år med én film daglig, og selv da kan jo projektoren være fullt brukbar.
jeg brenner nok gjennom litt mer enn 500-700 timer i året, men forstår hva du mener.

Men er vel uansett en relativt dyr bruk og kast gjenstand, hvis det heller hadde vært mulig å ha laseren i en bruker utskiftbar modul eller no..

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Veldig fristet til en oppgradering her.
Har nå en dla-x5900 som jeg er greit fornøyd med på bluray og diverse streaming tjenester.
UHD filmer derimot... Med hell så ser noen greit ut med panasonic sin HDR to SDR optimizer..
Men stort sett så ser jeg heller blurayen. (litt kjipt når en har en god samling med UHD filmer)

Etter det jeg har lest, så virker denne lovende.
Projektor er nok i bruk ca 15-20 timer i uka.

Så er det om det er verd å svi av godt over 100k på en nå, eller om en skal vente til neste generasjon??

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Alltid vanskelig å vite om en skal vente eller ikke, men det ser ikke ut til at JVC kommer med en ny serie i år, så det blir nok tidligst i 2023. Spørsmålet er jo da også hva en kan forvente av oppgradering. RGB laser tror jeg ligger langt unna fremdeles, da de rimelige løsningene for disse fremdeles har mye speckle. I så måte måtte det eventuelt være en native rødlaser, men det er også krevende å få til, og ingen av de nye laserprojektorene til Sony som dukker opp over sommeren har annet enn blålaser + phosphor de heller. Kontrasten blir neppe stort bedre heller, eventuelt om de legger på en fysisk iris, men da kreves det veldig mye mer lysutbytte i så fall.

Alternativet nå er jo da gjerne de nye Sony-modellene, men da må en ta seg til takke med rundt halvparten av kontrastnivået eller ca. 10-12.000:1, og på den minste modellen, XW5000, har en heller ikke motorisert linse, som jo er viktig om en bruker et cinescope lerret. WX7000 ligger jo en del over i pris, ca. 150k, men har da enda mer lys, dog fremdeles rundt halvparten av kontrasten til JVCene. JVC er derfor fremdeles "kontrastkongen" i overskuelig fremtid innen projeksjon...

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Motorisert linse er et must, har et V6 130" cinescope lerret.
Full lyskontrollert batcave.
Hovedsaklig film jeg ser.

Nesten glemt det, men JVC NP5 ser ut som en lovende kandidat, og det til en litt mer fornuftig pris.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Motorisert linse er et must, har et V6 130" cinescope lerret.
Full lyskontrollert batcave.
Hovedsaklig film jeg ser.

Nesten glemt det, men JVC NP5 ser ut som en lovende kandidat, og det til en litt mer fornuftig pris.
Ja, absolutt, NP5 har jo stort sett alt det NZ7 har, da med unntak av laser og 8K e-shift, som uansett neppe har veldig mye for seg før eventuelt innholdet leveres i 8K (som ikke ser ut som skjer helt med det første). Lampene til JVC er jo i tillegg veldig stabile, og det er jo også en viss "bonus" med lamper ettersom en alltid kan "gå tilbake til start", selv om selvsagt laser uansett har veldig lang levetid så i praksis er ikke det en veldig vesentlig fordel. Prismessig er det mye å hente, sortnivået er det samme, og en får da frame-by-frame tone-mappingen til JVC.

Noe mindre lys på NP5 vs. NZ7 er det jo da, bl.a. som følge av at NZ7 benytter en form for lyskomprimering som gir mer lys med lavere APL, dvs. at du f.eks. på 10% APL, som i motsetning til hva en skulle tro utgjør en relativt lys scene, booster lyset på NZ7, noe jeg ikke tror skjer på NP5 (men er ikke 100% sikker). I praksis stemmer nok dermed 1800 vs 2200 lumen, dvs. litt over 20% mer lys på NZ7. Skulle jo bare mangle at den har noen fordeler når prisen tross alt er nesten 60% høyere...

• Like
Reactions: vegardxf and gruvis

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Ja ser dem har veldig like specs bortsett fra pære vs laser.
8K e-shift er nok heller ingen must nei.

Klarer NP5 gi bra HDR bilde i lav lampemodus?
Og det i tillegg til å slippe og justere inn hver HDR film som jeg nå gjør i panasonic...
Ender mange ganger opp med å spille av blurayen..

Har både en Reavon ubr-x100 (bluray og dvd) og en Panasonic dp-ub420 (uhd)

• Like
Reactions: Nemesis
2 Feb 2004
1.876
11
38
65
avforum.no
Ja ser dem har veldig like specs bortsett fra pære vs laser.
8K e-shift er nok heller ingen must nei.

Klarer NP5 gi bra HDR bilde i lav lampemodus?
Og det i tillegg til å slippe og justere inn hver HDR film som jeg nå gjør i panasonic...
Ender mange ganger opp med å spille av blurayen..

Har både en Reavon ubr-x100 (bluray og dvd) og en Panasonic dp-ub420 (uhd)
Hvorfor bruker du ikke Reavon ubr-x100 til UHD?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Det bør fungere fint, projektoren justerer automatisk HDR-prosesseringen basert på lerretsstørrelse, type lerret (DreamScreen UltraWeave v6 ligger i JVC-databasen), samt lampespenning. Vil anta at du har rundt 75 nits på lav lampespenning i HDR, og kjører du full lampe vil du kunne ha rundt 100 nits og enda noe mer HDR-effekt.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.475
282
83
45
www.avforum.no
Det har for øvrig lite å si hvilken UHD-spiller du bruker, den skal bare sende bildet til projektoren uten prosessering da JVCen tar seg av alt...

• Like
Reactions: gruvis

gruvis

0
4 Okt 2006
37
4
8
Det bør fungere fint, projektoren justerer automatisk HDR-prosesseringen basert på lerretsstørrelse, type lerret (DreamScreen UltraWeave v6 ligger i JVC-databasen), samt lampespenning. Vil anta at du har rundt 75 nits på lav lampespenning i HDR, og kjører du full lampe vil du kunne ha rundt 100 nits og enda noe mer HDR-effekt.
Du sier v6 lerretet ligger i JVC-database, er det noe innstilling/setting som gjøres i projektoren?
Foeøvrig så blir det for mye viftestøy på høy lampe.. Hvertfall på min nåværende dla-x5900..
Så er jeg heller ikke interessert i å sitte med solbriller:)