Reavon UBR-X200 4K Ultra HD Blu-ray Player
Ny oppdatering til spillerene har kommet denne må tas. kopier link her eller last ned på reavon.com
https://www.dropbox.com/sh/ktiic64x4vvfowy/AAAIeIfo_dZnwSseEYM-bKw3a?dl=0
For en følelse – en ny 4K-spiller. Slett ikke hverdagskost. Nå har jeg storkost meg en helg med den nye Reavon UBR-X200.
Det er det franske selskapet Groupe Archisoft, basert i Paris i Frankrike, som står bak to nye 4K UHD-spillere, som har fått varemerket Reavon. Si det med fransk aksent!
Dette er to flotte produkter for oss entusiaster som ikke vil skuffe. Jeg har vært så heldig å få tak i toppmodellen UBR-X200, til test. Ifølge produsenten er dette faktisk den aller første testen i hele verden av denne nye high-end-spilleren.
Det føles ikke lenge siden da vi lyd- og bildeentusiaster ble svært så skuffet over å lese om at Oppo avsluttet produksjonen av sine 4K UHD-spillere.
Men det er faktisk over tre år siden – i det vi skriver juli 2021. En av hovedårsakene for denne beslutningen var kanskje at strømming var i ferd med å bli mye større og ergo lå det an til mindre salg av videoplater.
Men, det fysiske videomarkedet er ikke døende ennå, noe man ikke minst ser i antall nye 4K-utgivelser. Det strømmer på med spesielt lisensierte katalogfilmer fra independentselskaper som Kino Lorber, Arrow og Scream Factory.
Jeg foretrekker kvalitet fremfor dårlig bitrate osv. Derfor er jeg fortsatt mer fan av å spille film fra plater enn via strømmetjenester, dette for å få den ypperste kvaliteten.
Så for meg er det en topp 4K UHD-spiller som er tingen å ha i hus. Denne nye spilleren er en god spiller. Ønsker man en spiller for filer så finnes det masse annet på markedet.
Reavon har hatt fokus på best mulig avspilling fra plate da DVD, BD og 4K UHD samt andre diskformater (herunder CD, SACD, DVD-Audio).
Jeg har sammenlignet UBR-X200 med min gamle Oppo 203 og min Panasonic UB420, og jeg kan si at jeg helt klart foretrekker Reavon UBR-X200 på alt av disk materiale som jeg har testet.
Også hvis du har gamle filmer på DVD så gjør den en fenomenal jobb med oppskaleringen.
Hvorfor er jeg så begeistret for Reavon? Jo, spilleren har enkle menyer, er hurtig og rask, superkorrekt på avspilling, riktig croma/luma på 1080P og 4K, ikke noe ekstra skarphet lagt til og muligheten til å bruke «source direct» for å få det slik som det er ment til å vises. Samt også kunne låse meny til 24hz hvis man bruker projektor, for å slippe input lag.
Samt spilleren ser «smashing» ut og er et flott produkt å vise fram.
Ønsker du ikke å trikse og mikse så mye med innstillingene kan jeg også varmt anbefale å la være. Default-settingene er i stor grad «good to go». Eller velge Auto på det som du er usikker på av instillinger.
Vårt testeksemplar er den aller første spilleren som er kommet til Norge.
Denne spilleren har den siste firmvare som er annonsert fra Reavon, V1.09. Ny nå V02.13 til denne modellen.
Ifølge produsentens informasjon til meg så vil de oppdatere spillerne på regelmessig basis.
Ny firmware gjør at spilleren spiller av HDR filer også noe som ikke test eksemplaret gjorde da jeg testet denne.
Det er bare helt rått hvor kjapp den er og at den fungerer helt strøkent med server koblet opp i min kino.
Her det som ble rettet
-Support for HDR file playback
-New SACD option: play CD or SACD in 2Ch or 5Ch
-New Multichannel analog output settings: set size, delay and level of each speaker
-Pure Audio mode feature is now fully activated
UBR-X100 og UBR-X200 er begge 4K UHD Blu-ray-spillere. Forskjellen mellom UBR-X100 og UBR-X200 er oppgradert lyddel på UBR-X200 og RS232, mens forøvrig er de like.
Så for deg som bruker HDMI for lyd og bilde så trenger man strengt tatt ikke den største modellen.
Det er ganske naturlig at jeg, og andre filmentusiaster, synes at Reavon gir assosiasjoner til Oppos gamle 4K-spillere. Men Reavon er ingen Oppo-klone. Dette avvises bestemt av produsenten og andre kilder. Mer riktig er det dermed å si at Reavon er en slags arvtaker, en videreføring av samme type spillere innen samme segment.
Jeg selv har hatt det aller meste av spillere, men ingen har før slått den gamle Oppo-spilleren. I 2021 vil jeg slå fast at Reavon fortsetter der Oppo ga seg.
Her ser du forskjellen på tilsvarende modell. Som du ser så er den noe lavere og har fått et mer moderne design.
Det som er viktig for meg med en 4K UHD-spiller er at platene avspilles korrekt og perfekt noe som Reavon UBR-X200 gjør, kjapt med perfeksjonisme.
Innmaten i Reavon består blant annet av MediaTeks Mediatek MTK8581 SoC , Quad-core ARM Cortex-A53 CPU cluster og grafikk prosessoren ARM Mali-T860 MP2 GPU.
Som jeg mener er noe av det samme som er i de gamle Oppo-spillerne. En litt annen betegnelse, men jeg antar de bruker det siste fra MediaTek. Har også tatt et bilde av spilleren under lokket vist nedenfor.
Prisen på UBR-X100 og UBR-X200 er noe høyere enn de tidligere Oppo-modellene, men det virker helt kurant, da etterspørselen etter Oppo har vært så høy.
Veiledende pris på UBR-X100 er 11.990 kroner – og denne jeg tester UBR-X200 – koster 21.990 kroner, ifølge importørens nettside, reavon.no
Vi skriver også år 2021, hvor alle råvarer jo har steget grunnet tiltakene rundt COVID-19-pandemien osv., så Reavon kom nok ikke utenom de heller.
Litt om tilbehøret
Fjernkontrollen er god å holde i, har godt grep og det er lett å finne fram til det du skal gjøre. Det er et meget godt lys i kontrollen som lyser opp tastene slik jeg vil ha det, da jeg sitter ofte i «Batcave».
Det er enkelt å navigere og lett å gjøre det man ønsker kjapt og enkelt med tydelige hurtigtaster for meg som trenger briller på nært hold.
Testmaterialet
Jeg har hatt hovedvekt på BD og 4K UHD HDR plater i testen.
Her er de filmene som jeg har brukt scener fra som jeg kjenner godt for å teste ut i samsvar med andre avspillere.
Diverse menyer i spilleren og innstillinger
Innpakningen
Spilleren jeg fikk til test kom svært godt pakket i to esker. Med andre ord meget godt emballert og med en fin sort beskyttelsespose rundt selve spilleren.
Det er alltid viktig å spare på originalemballasjen, i tilfelle du må sende denne fra deg en gang i fremtiden.
Litt fakta
Spilleren kan lett gjøres sonefri med en enkel kode. Dette er mye enklere å gjøre enn på alle andre Blu-ray-spillere jeg har hatt fra før av.
Både UBR-X100 og UBR-X200 støtter Dolby Atmos og DTS: X, sammen med HDR10 og Dolby Vision HDR. De nye versjonene av systemene, HDR10+ og Dolby Vision IQ, er ikke støttet. Dette er kodeker som heller ikke er særlig utbredt ennå, verken på plate, strømming eller i TV-fabrikantenes spesifikasjoner.
Det er to HDMI-utganger; den ene leverer standard lyd- / videokombinasjon, mens den andre er kun lyd som skal gi høyere kvalitet. noe som betyr at de også vil spille CDer og SACD-er, sammen med DVD-er, standard Blu-rays og selvsagt 4K UHD Blu-ray-plater.
Brukere kan spille av multimediefiler fra eksterne USB-stasjoner eller fra lokale nettverk/ server. En USB 2.0 i front og en USB 3.0 bak som her på bildet. Reavon-modellene kommer ikke med hodetelefon utganger, som jeg synes er litt trist, men jeg bruker uansett forsterkeren min til dette.
For å sette opp server må IP-adressen til serveren din tastes inn. Hvordan du gjør dette kan du se på menybildene.
Reavon har ikke WiFi i spilleren, så man må bruke Ethernet-kabel som nettverkstilkobling.
UBR-X200 er den eneste av de to nye spillerne som har RS-232C-terminal for tilpasset AV-integrasjon – noe som jeg ikke bryr meg så veldig mye om. Men dette kan være viktig hvis spilleren brukes i en profesjonell AV-sammenheng og/eller i en smart hus-custom installasjon.
UBR-X200 har 7.1-kanals analoge utganger, sammen med både balanserte og ubalanserte stereoanaloge utganger.
UBR-X100 kjører alt via HDMI.
Inntrykk av utseendet
Utseendet på UBR-X200 ser meget robust og kompakt ut. Det oser kvalitet bare når man flytter på spilleren. Den er nærmere sju kilo tung. Her ligger platene stabilt!
Hva med mediefiler?
Jeg har også testet de fleste filformater på UBR-X200. Den spiller av det aller meste, men spiller ikke av ISO eller BDMV, da dette forbys av Blu-ray Disc Association (BDA.)
Ifølge mine kilder så står produsenten av Reavon også bak mediaspillerne og audio-videoserverne Zappiti, som er en mulig enhet for slikt. (https://www.zappiti.com) Finnes selvfølgelig mange andre mediaavspillere. Zidoo er den som jeg selv har likt best. (https://www.Zidoo)
Reavon-spilleren har mer eller mindre de samme «skavankene» som gamle Oppo. Den mister noen ganger audio på media-filer hvis man spiller av Dolby Atmos og så går til en fil med annen lydtype, for eksempel DTS HD master.
Dette skjer kun med nedlastede filer.
Alt er nå fikset med den ny firmware UBR-X100 EU Version V02.14
virker nå slik den skal på nedlastede filer
Spiller nå også av UHD HDR filer perfekt.
Men her er det slik det egentlig skal være. Reavon har fokus på best mulig avspilling fra plate, som DVD, BD og 4K UHD – samt andre diskformater (herunder CD, SACD, DVD-Audio).
Her er Reavon bare fantastisk bra. Jeg er veldig imponert.
Spilleren gir flotte, sylskarpe, rene bilder som bare gjør at du smiler. Det jeg også la merke til var at motion i 24 frames så veldig naturlig og korrekt ut.
Jeg har JVC NX9-projektor og da må man ha det som gir den beste godfølelsen innen bildekvalitet.
Denne spilleren skuffer ikke på noen måter.
Her har jeg valgt ut noen 24 frames testbilder jeg har brukt for test, samt at jeg selvfølgelig har sett på filmscener som jeg kjenner godt fra før av.
Også andre testbilder, for diverse kontroller, ble benyttet. Testdisken jeg benyttet er 4K UHD HDR Benchmark S&M.
Main features
- Universal Disc Player – Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, DVD, DVD Audio, CD
- BD-Live/BONUSVIEW
- HDR10
- Dolby Vision
- 36-bit Deep Colour/”x.v.Colour”
- Dual HDMI Output
- Video Adjust
- Backlite Remote Control
- Fast boot
- Multimedia playback (MKV, FLAC, AIFF, MP3, JPG)
Video features
- 4K Upscaling – Enhance the home cinema experience by quadrupling Full HD 1080p resolution with 4K (3840 x 2160) upscaling of all video sources.
- True 24p Cinema – Many Blu-ray and 4K Ultra HD Blu-ray discs are encoded at 24 frames per second, the same frequency as the original film screened in theaters.
- The UBR-X100/ X200maintains the original 24-fps rate straight through to the screen with progressive scanning.
- Dolby Vision® – This stunning HDR imaging technology brings extraordinary color, contrast, and brightness to the screen.
- Video Adjust – Set the brightness, contrast, color saturation, hue, sharpness and noise reduction.
Audio features
- HDMI Audio Only the get the best audio digital experience
- Ultra-Rigid Construction
- 3 mm Steel Plate Rigid Under Base for Low Noise and Low Centre of Gravity
- Rigid Optical Drive
- Music File Playback: FLAC (2.0/5.1), M4A, AIF, AIFF, DSF (2.0/5.1), DFF (2.0/5.1), MP3, OGG, APE
- Home Theater Audio: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS, DTS-HD MA, DTS-HD HRA, DTS:X
Terminals
- HDMI 1 Out for Audio/Video
- HDMI 2 for Audio Only
- Digital Coaxial Out
- Digital Optical Out
- USB In (1 USB 2.0 Front, 1 USB 3.0 Rear)
- Ethernet
Technical Specifications
- Mediatek MTK8581 SoC
- Quad-core ARM Cortex-A53 CPU cluster
- ARM Mali-T860 MP2 GPU
General Specifications
- Power: AC 220-240 V, 50/60 Hz
- Power Consumption: 32 W
- Power Consumption During Standby: 0.45 W
- Dimensions (W x H x D): 430 x 82 x 351 mm
- Weight: 6.3 Kg / 13.9 lbs
Jeg har ikke mye å trekke ned på i det hele tatt på denne splitternye Reavon-spilleren. Her får du kvalitet hele veien ut på lerret eller på flatskjermen.
Jeg må bare si at dette er en klar favoritt til mitt bruk, som da skjer via projektor i min hjemmekino.
Jeg vil sterkt anbefale Reavon UBR-X200 for de som er i markedet for en ny high end 4K UHD-spiller.
Stor takk til importøren Reavon.no for at jeg fikk teste denne først av alle. 🙂
Didrik Nilsen.