Det er ikke daglig det kommer nye lydprodukter som er en nyvinning, men JVC’s XP-EXT1 er absolutt det. Dette er hodetelefoner som kan formidle 7.1.4 lyd rett inn i ørene dine. Tanken til JVC er å ta hodetelefoner et skritt videre og kunne gi en mye større lydopplevelse når man har kilder med fler kanals lyd format.
Hva får du
Med JVC XP-EXT1 er det en dekoder boks som snakker trådløst med en solid og velbygget hodetelefon. Hodetelefonen er bygget med store klokker om omslutter øret med myke skumm ringer trukket i mykt skinn, og det er god avstand inn til selve “høyttaleren” så øret får ikke noe press mot seg.
Dekoder boksen har 3 HDMI inn og 1 HDMI ut som er 4K-kompatibel, 1 optisk inn og 1 optisk ut og analog stereo inngang. Det har noen betjenings brytere på toppen av fronten, samt indikator lys for valgt inngang og valgt lydformat.
JVC har utviklet en app for enkelt oppsett og betjening. Her kan du sette opp hvordan lydformat de skal dekode, nivå regulering av Center og LFE kanalen, lydformat med mulighet for egen EQ justering.
Oppsett
Oppkoblingen av XP-EXT1 er meget enkelt, i mitt oppsett, HDMI inn fra 4-K spiller og HDMI ut til projektor. Last ned JVC sin EXOFIELD app, koble hodetelefonene til dekoder boksen via medfølgende kabel, start opp appen, ta på deg hodetelefonene, trykk inn power knapp på hodetelefonene i 3 sekunder for å sette dem i setup mode, start kalibrering via appen, det kjøres en kalibrering av hodetelefonene, data lastes inn og hodetelefonene er klare til bruk.
Hvordan er lyd opplevelsen?
Jeg startet veldig lavt da jeg var usikker på hvor mye lydnivå de kunne gi fra seg. Når vignetten til filmen gikk over lerretet måtte jeg løfte litt på hodetelefonen for å sjekke at den kom fra hodetelefonen og ikke fra anlegget, da den var meget lav og hørtes ut som den kom forfra. Skrudde så opp nivået til det jeg har som referanse når jeg ser film hjemme, som tilsvarer ca 75db på dialog på en vanlig film. Lyden kom nå godt fram, detaljert og god. Satt meg godt tilbake i sofaen og koste meg med film. Etter ca 10 minutter med film måtte jeg inn i appen å utforske litt. Jeg justerte litt på de parameterne jeg kunne justere på, for å se hva dette gav av endringer. Jeg ente opp med å gi et lite løft på bassen for litt mer fylde i dialogen og tok opp LFE nivået med 2db. Da satt ting litt mer på plass for min egen del. Etter nærmere 3 timer med diverse filmer måtte jeg ta meg selv i å ikke sette på 3-4 til. De gir meg en meget god avkobling og stillhet når jeg ser film og ble lett dratt inn i filmen. Lyden er meget avbalansert og pen, men noen vil nok si de mangler bass og er litt bassfattige, men jeg vil nok si de er meget avbalanserte og korrekte. Men de klarer ikke gi deg den fete og tunge LFE opplevelsen som mange hjemmekino oppsett kan gi.
Konklusjon
JVC’s XP-EXT1 er og blir en hodetelefon, som alle andre hodetelefoner vil aldri kunne gi deg det rommet som et oppsett med høyttalere kan gi. Når det er sagt kan du ikke sammenligne det å se film med vanlige hodetelefoner mot XP-EXT1, for her får du her noen hodetelefoner som klarer å skape et meget flott rom, plassere lyder som skjer veldig bra rundt deg og dialogen sitter meget godt på lerretet der skuespillerne snakker.
Hodetelefonene har en meget god komfort og etter ca.3-4 timers bruk var de ikke ukomfortable eller at jeg føle når måtte jeg ta meg en pause. Ikke funnet info på hvor lang batteri tid de har, men etter mitt bruk var jeg nede på 90% igjen av batteri kapasiteten.
Når det gjelder appen skulle jeg ønsker JVC hadde gitt litt mer muligheter, både det å kunne få justere nivået på alle kanaler eller kanal grupper, en mer oppløst EQ for egen justering og bedre justering av LFE.
Så om du er en som elsker å se film, men kan ikke få sett nok for du må ta hensyn til andre i huset eller naboer er virkelig JVC’s XP-EXT1 noe for deg. Her får du en hodetelefon som virkelig gir deg surround opplevelse og la deg få kino følelsen uten at du forstyrrer noen rundt deg.