Da er det snart duket for CEDIA 2019 der undertegnede er del av Alcons Audio Pro-Ribbon Immersive Experience demoen og vil rapportere både fra denne standen og samtidig prøve å få tatt en hel del bilder og inntrykk fra messen for øvrig.
Kort om CEDIA, dette er Custom Install nirvana i USA, der alle de store spesialfirmaene innen ultra hi-end hjemmekino stiller. Eksempelvis JBL Synthesis, Barco, Wisdom Audio og mange andre. For full liste over utstillere se her >>.
Har du et spesielt ønske om en demo jeg skal prøve å få sjekket ut, legg igjen en kommentar her!
Messen foregår fra 10.-14. september, mens jeg er der fra 8. og vil starte å rapportere fortløpende.
Alcons Audio Pro-Ribbon Immersive Experience
Først litt om Alcons standen jeg er del av (jeg stiller med lerretet / DreamScreen);
- 9.x(6).6 Alcons CRMS (Cinema Reference Monitoring System) oppsett med deres nye 18″ ultra low excursion subber
- Sentinel10 og Sentinel3 effektforsterkere for samtlige kanaler. Sentinel baserer seg på en custom versjon av Hypex mest avanserte moduler (NC1200)
- Storm Audio 32-kanals AES basert prosessor, digitalt oppkoblet mot alle Sentinel-effektene
- 3,5m bredt DreamScreen UltraWeave v6 lerret i fast 2.40:1 format
- Sony VPL-VW5000 4K native 5000 lumens laser projektor
- Panamorph DCI linse for +38% lys samt utnyttelse av hele 4K chippens oppløsning
- Lumagen Radiance Pro videoprosessor som bl.a. støtter adaptiv HDR tone mapping
- Projektoren blir kalibrert av Kris Deering, lydsystemet av Walter Fortmuller
- Enten Egreat A8PRO eller Zidoo X20 mediaplayer
Med et teoretisk lysutbytte på 6900 lumens tilsier dette rundt 70fL / 240 nits på DreamScreens UltraWeave v6 lerretsduk med 0.8 i gain. Nå skal jo dette kalibreres, så i praksis er vi nok nede i rundt 5500 lumens eller 60fL / 200 nits. Fremdeles ikke på nivå med HDR10 standarden, men i kombinasjon med en effektiv adaptiv tone mapping fra Lumagen i et mørkmaskert rom kan dette bli veldig bra okke som.
Placeholder bilder fra messa