Modersskipet fra JVC .
ENGLISH TRANSLATED VERSION (GOOGLE TRANSLATE) >>
JVC DLA-NX9/RS3000 (2019)
4K Native projector
JVC NX9/RS3000 er flaggskipet i den nye 4K N-serien til JVC. Jeg har ventet litt med denne testen, for å kunne bli godt kjent med projektoren først.
NX9 har alt man kan ønske seg av en projektor i hjemmekinoen. Prisen er dog noe stiv, noe som nok begrenser hvor mange som velger denne i sin hjemmekino.
Alle modellene i N-serien inkludert NX9 har full HDMI 2.0 og HDCP 2.2, med 18Gbps båndbredde på begge HDMI innganger. Dette vil si at den takler 4K 12Bit, 4:4:4.
NX9 og N7 har eget fargefilter for DCI- p3 som gjør at de klarer dette mer eller mindre 100%, men mister da noe lysstyrke når filteret er aktivert.
Hos meg er ikke dette noe problem, da jeg nesten får “sveiseblink” med fullt lys-trykk på mitt moderat store lerret.
Wide Colour Gamut (WCG) og High Dynamic Range (HDR) støttes med flere innstillings-muligheter. Denne nye serien fra JVC har AUTO tone-mapping av HDR, som gjør at man får et enestående resultat med UHD HDR filmer. Dette gjør at man ikke trenger å justere noen steder for å se UHD HDR filmer med god dynamikk. Man kan selvfølgelig overstyre eller kalibrere egne presets, men jeg har ikke funnet dette nødvendig. Det ser bare helt skremmende rått ut med standard tone-mapping.
Design og tilkoblinger
Ingen tvil om at dette er en kraftig og stor projektor, men designet er vellykket, og den oppleves derfor ikke for stor i min hjemmekino. DLA-NX9 måler 50 x 51,8 x 23,4mm (BxDxH) og veier 21,8Kg. Mye av tyngden ligger i linsen, som jeg fort merket var tung, da hele projektoren tiltet i armene mine da jeg løftet den ut av esken.
NX9 fås kun i sort. Den har senter-montert linse, med innsug og utblåsnings-ventiler for kjøleluft foran. Den har i tillegg innsug for kjøleluft på hvert hjørne i bakkant. Den klarer seg med lite avstand til bakvegg så lenge det er åpent på sidene.
Projektoren har god byggkvalitet, og har et tøft (pent) design.
DLA-NX9 har ikke elektrisk linse-lokk, men linsen har som vanlig elektrisk lens-shift, zoom og fokus. Må si jeg savner det elektriske linse-lokket fra tidligere JVC topp-modeller. Optikken har mer enn nok minne-posisjoner for de med cinemascope lerret, eller de som varierer størrelse og høyde på bilde i forskjellige situasjoner. Det nye på N-serie modellene er at de har flere muligheter i linse-minnet, som for eksempel maskering og pixel-justering. Maskeringen du gjør følger altså minne posisjonen, det samme gjør konvergens innstillinger. Dette gjør det enkelt å få bildet helt perfekt i alle lagrede minne-posisjoner.
Optikken er av meget god kvalitet, som man lett ser i bildet sammenlignet med de små brødrene N5 og N7. Med 100mm full glasslinse, med super-jevn fokus over hele bildeflaten, samt ingen kromatisk aberrasjon. Andre testere som har gått i dybden på forskjeller med N5, N7 og NX9 beskriver klasseforskjell, og det samsvarer med mine tester/observasjoner.
Det som er noe skuffende er at det er streaking selv for DLA-NX9. Det er vist mye bilder av dette på nett, noe som gjorde at jeg fikk dårlig smak i munnen. Men da jeg ikke opplever dette ved filmavspilling, er det ikke noe stort issue. Men streaking kan tidvis skimtes på hvit rulletekst over sort bakgrunn med mye lystrykk. Dette er noe interne refleksjoner som sprer seg horisontalt, i motsetning til vertikalt streaking som man finner på alle tidligere modeller fra JVC. Dette er altså ikke noe nytt, annet enn at det er snudd vertikalt til horisontalt, men en skulle jo forvente at dette var et ikke-eksisterende problem på en toppmodell som DLA-NX9. Streakingen gjør at man får dårligere målinger på ANSI-kontrast enn det man opplever når en ser film. Måler jeg i et felt som ikke har streaking er jeg oppe i 480:1 i ANSI-kontrast, noe som burde vært fasiten ved alle typer testbilder. Ved spesielle målinger som ADL kommer derimot målingene ikke bra ut. Dette har irritert meg mye, men ser at dette ikke har noe å si for film titting. Dette med horisontal streaking gjelder hele N-serien, men litt mindre issue på NX9 enn på N5/7 etter det jeg har observert.
Jeg selv har sett, testet og kalibrert N5 og N7 og kan si at jeg ser at NX9 er mye bedre grunnet linsen. Dette gjør seg gjeldende som bedre klarhet og opplevd dybde, samt høyere målt kontrast og ANSI kontrast. Skarphet og kontrast er også mer lineært i bildet, siden 100mm linsen er like skarp og god helt ute i hjørnene som i midten av bildet. Det har også vært mye snakk om at det ikke er samme 100mm linse som i laser-projektoren DLA-Z1. Linsen er den samme, men den er modifisert til å passe inn i NX9, dette er sjekket og bekreftet. Har sett flere eiere av DLA-Z1 som i diskusjonsforumer hevder Z1 er skarpere og bedre. Men skuffende nok for dem (DLA-Z1 kostet 100K mer enn DLA-NX9), så er det altså samme linse som er brukt. Så da går det på andre ting hvis man sammenligner som økt dynamisk skarphet osv. Best of the best er det uansett på begge fra JVC.
Alle inngangene på projektoren befinner seg på baksiden. De er kun forsenket noen millimeter, så beregn noe plass i bakkant av projektoren til blant annet HDMI-kabel.
2 HDMI, 1 USB for service, samt LAN og en RS232c port. Projektoren kan kontrolleres med de fleste styringsystemer som Control 4 og Crestron via både RS232 og LAN.
Begge HDMI innganger har er HDMI 2.0 og HDCP 2.2, har som nevnt 18Gbps båndbredde.
Fjernkontrollen er noe mindre enn den JVC har brukt på tidligere modeller, og har klart et penere design. Den er god å bruke, og sitter godt i hånden. Den har også et ryddig enkelt oppsett som det er lett å bli kjent med, og har selvsagt bakgrunns-belysning i knappene. Det eneste jeg savner, er direkte knappene den gamle fjernkontrollen hadde for å styre linsen til lineminne 1 og 2.
Meny og innstillinger
JVC NX9 har flere bildemodus-valg. Disse er Natural, Cinema, HDR10, HLG, samt 6 User modus. 3D modus er også tilgjengelig når projektoren mottar 3D signaler. Kalibrert og brukt i denne testen er Custom 2, og benytter utgangspunkt i fargemodus Natural, BT.709, D65, og gamma 2,4. Custom 1 har jeg brukt til gamma 2,3, slik at jeg kan bytte om hvis jeg ønsker dette.
I bildemenyen ligger alle basis-innstillingene som Brightness, Contrast, Color, Sharpness. I tillegg finnes undermenyer for oppskarping (MPC) og bevegelsesforbedring.
CMD Motion Enhance har 3 innstillinger; lav latency mode av eller på, CMD (Clair Motion Drive) off, lav eller høy. Jeg har prøvd både av og på i denne testen, men kun med innstilling “lav”, da “høy” gir såpeopera-effekt eller fast-forward følelse. Motion-enhance er også en innstilling som reduserer motion judder i kjappe kjappe sener. Hvis den skal brukes, er lav å foretrekke her også.
Projektoren har også bilde forbedrings-innstillinger under MPC Level, her anbefaler jeg at man har alle innstillinger så lavt som mulig. Disse har jeg slått av eller stilt så lavt at de ikke har noen negativ innvirkning i bildet. Justert for høyt gir de artefakter som edge enhancement (hvit strek rundt alle kontraster i bildet) eller “kunstig skarphet”. Jeg setter alle til “0”.
Auto iris fungerer noe annerledes enn på tidligere modeller, og jeg opplever klart mindre “iris pumping”. Det er klart færre tilfeller der jeg i det hele tatt kan se at irisen jobber. Jeg bruker irisen på innstilling “Auto2”. Jeg registrerer ingen lyd fra irisen når den jobber. Auto-iris fungerte ikke i det hele tatt da jeg kjøpte projektoren, men en software-oppdatering rettet problemet. Er ikke alltid problemfritt når man er førstemann i Europa til å motta NX9. Alle nye projektorer kommer nå med firmware versjon 2.01 eller nyere, og fungerer selvsagt normalt.
JVC NX9 panel skarphet i senter og alle 4 hjørner 4K resolution testpattern er brukt.
Skarphet og dynamikk oppleves like bra helt ute i hjørnene som i senter av bildet. Dybden i bildet er hinsides bra.
Testbilde av piksel-skarphet, uten bruk av 8K E-shift (alle innstillinger under MPC satt til 0)
Slik er den over hele bildeflaten. Jeg klarer ikke å se noe forskjell i skarphet uansett hvor i bildeflaten jeg studerer.
Med 4K input er projektoren klar og ren i bildet, med 1080P signal inn så føler jeg at bildet ikke blir like bra, men her snakker vi på testbildenivå, ikke i film. Pixelstrukturen er så fin at på et 110 tommers lerret er hver pixel på størrelse med spissen på en knappenål tett i tett.
Projektoren har også konvergens justering, men er det lite avvik så anbefaler jeg at denne ikke røres. Hvis du må klå, så bruk KUN justering av hele panelet, siden sone-justering bare roter alt til skarpheten i bildet. Jeg har justert noe, siden jeg fra normal betraktningsavstand kunne skimte konvergens-avvik, men egentlig ikke nødvendig.
8K E-shift
Det reklameres for 8K E-shift. Personlig så føler jeg at native 4K er bra nok, samt føler at 8K e-shift ikke har noe for seg på min lerrets-størrelse. Men det kan hende at det blir bedre med 8K materiale engang i fremtiden, med 8K e-shift aktivert. Eller på store lerret.
Det er også mange innstillinger her som er vanskelig å bli klok på, altså om man liker eller ikke liker. Mener vel egentlig at de kunne kuttet den ut, men det er jo sikkert en fin markedsførings-feature for JVC. Under 8K e-shift i MPC finner du også “Standard” eller “High Deff”. High Deff softer bildet noe mere ut enn Normal, eller prosesserer mindre. Jeg liker best Normal på 1080P materiale, og på 4K UHD bruker jeg High Deff.
Kalibrering og målinger
Ut av esken måler projektoren veldig bra, men trenger en liten kalibrering for å få ut maks potensial. Kalibrering er jo noe man uansett gjør på en projektor i denne klassen.
Jeg finner dessverre ikke igjen bildene fra den første målingen jeg gjorde på projektoren, men avviket var strengt att bare en liten korreksjon av fargetemperatur (RGB gain), før projektoren målte veldig godt. Jeg måtte imidlertid jobbe litt for å oppnå korrekt gamma i de aller mørkeste områdene.
Natural / User mener jeg er det beste utgangspunktet, fargetemperatur 6500K, REC709 farger og gamma 2,4 som målte gamma på 2.4 ut av esken, noe som er ganske spot on vil jeg si 2.4 som fungerer best i testrommet med denne projektoren. 2,4 gamma ble valgt da 1-5% ble for lys med 2,3 gamma. Som du ser av bildet ovenfor så er 1 og 2% noe lysere en 2,4 gamma. Men dette måtte jeg leve med, eller ta en JVC autocal. Så hele jobben på nytt.
Testrommet har 100% lyskontroll, og er i tillegg helt sort-maskert.
Sortnivå
Det er ingen tvil om at JVC sine hjemmekino-projektorer har markedets beste kontrast, og sortnivå. Eksemplaret mitt måler fantastisk på dette området. Sammenlignet med andre projektor-merker så er det ingen som kan matche JVC på on-off kontrast og sortnivå i hjemmekinosegmentet. I mørke scener, og “fade to black” er det rett og slett utrolig dynamikk og bunnløs sort. Her skinner virkelig JVC NX9. Mørke scener, som i Harry Potter filmene, Zero Dark Thirty, osv, ser bare helt perverst bra ut. Det er ingen tvil at NX9 viser mer detaljer i sort, rett kalibrert, enn det jeg har hatt fra noe projektor tidligere. Det samme med opplevd dybde i bildet, som bare er helt magisk.
Her er målinger av kontrast, gjort med Klein K10A (med diffusor, mot projektor). Laveste målinger er referert nedenfor. Målinger gjort med 131 timer på lampeteller. Har også kontrollert målingene med luxmeter KonicaMinolta T10, med tilsvarende resultater.
Høy lampespenning:
Iris åpen (0), 21.000:1
Iris delvis lukket (-8), 63.000:1
Iris full lukket (-15), 110.000:1
Lav Lampe
Iris åpen (0), 22.000:1
Iris delvis lukket (-8), 65.000:1
Iris full lukket (-12), 120.000:1
ANSI-kontrast (snitt alle 12 felter) målt til 249:1 – NB målt mot projektor med diffusor, iris -10.
Kalibrert til min hjemmekino har jeg brukt iris posisjon på -10 (for å nå ønsket target på 16FL/55,8 Nits) og da endte den med native kontrast målt mot projektor på 96.000:1. Dette er meget bra! Målt mot lerretet målte jeg noe høyere, som man ser i bilde av gråskala/gamma. Peak hvit til HDR modus ligger rundt 30 FL. Ut i fra målinger fra andre med NX9 da i utlandet, så er dette et meget godt eksemplar. Noe som selvsagt er gledelig når jeg først har investert såpass i hjemmekinoen.
I gråskalaen måler jeg gjennomsnitt deltaE på 0,2 som må sies å være superbra. Gamma har også blitt så lineær som mulig etter kalibrering, og resultatet er høyst godkjent vil jeg si.
Jeg mener at en del av gammaen (helt nede mot svart) på N5,N7 og NX9 er for lys fra fabrikk. Jeg ser rett og slett mer detaljer i de mørkeste scenene enn det jeg har vært vant med. Jeg har sikkert brukt 10 timer med kalibrering på dette alene. Det er en del triksing med kalibrering for å få dette bra. Samt jeg vil vel si at en autocal for å få 1-5 % ire i gråskalaen perfekt, men ikke utført enda. Det som skjer er at 1-4% er alt for lys. Når den skal være 2,3 er den helt nede i 2, eller går ut av sort som BT1886. Noen liker dette men er ikke min favoritt gamma. Det som skjer er at du får et mer grått slør der man kunne hatt dypere sort. Derfor ble det valgt 2,4 gamma for å få 2% og 3% ire til et mer ønsket nivå.
Fargerommet, som vist med Color Checker ovenfor, er også blitt fantastisk bra. Men dette var også meget godt ut av esken.
Gaming
JVC NX9 egner seg godt til gaming, da den har lav input lag til å være projektor. Kun 30 millisekunder målt med Leo Bodnar input lag tester. Det er klart godkjent for konsoll-gaming. Jeg er ingen gamer, men hender at jeg låner PS4 til sønnen min for å leke litt.
Konklusjon
DLA-NX9 er klart 4K-kongen, og “the Dark Knight” i projektor verden. Den er uten diskusjon beste ekte 4K projektor for hjemmekino opp mot 4 meter bildebredde, uansett prisklasse. NX9 har et ekstremt dynamisk og flott bilde, med mulighet til å lyse opp store lerret. Fantastisk god native kontrast, og den fungerer meget godt med alt av kildemateriale, om det er TV signaler i HD, UHD HDR film, eller gaming, leverer den utrolig gode bilder.
Det har vært noen barnesykdommer på den nye N-serien, og jeg har hatt noen på min også. Som “frysing” av bildet, manglende virkende auto-iris, men alt er løst via firmware-oppdatering. Kvalitetskontrollen på JVC kan kanskje bli noe bedre, derfor sjekkes eksemplarene før de sendes ut til kunder som skal ha her i Norge. Autocal systemet til JVC har også hatt noen sykdommer, men dette har også blitt rettet.
Min tolkning i henhold prisklassen
PLUSS
- Helt fantastisk bilde både med HD og UHD
- Meget god kontrast/dynamikk
- Meget god lysstyrke 1800 lumen
- Knapt hørbar i lav lampe modus
- Lavt inputlag
- Fantastisk med UHD HDR Auto Tone Mapping
- Full 4K native 4096 x 2160
- Super god optikk, fantastisk skarphet i hele bildet 100mm linse
- Meget god motorisert optikk og funksjoner
- Enkelt og godt kalibrering system med eget JVC autocal system for kalibratører
- Forbedret Iris og CMD støtter selv 4K / 60P (4: 4: 4)
MINUS
- Høy pris
- Projektor var tilgjengelig i markedet før software/firmware var helt klar
UTSTYR BRUKT I DENNE TESTEN:
UHD Spiller: Oppo 203
Kalibrerings Utstyr: Calman software, Klein K10A, Colorimetry Research CR-250, DVDO bilde-generator
ANSI kontrast ble målt på denne måten, men fikk bedre resultater av å ta av den hjemmelagede trakten foran. så den hjalp ikke i det hele tatt.
Kontrast ON /OFF ble målt helt inne ved projektor ca 25-30 cm fra linse.
Her ferdig kalibrert med påsatt shutter for 100% fade to black.
Utpakking
SCREENSHOT FRA TEST (LERRET; MATT HVITT – NØYTRAL GAIN 1.0)