AV omtaler

Test av BenQ W5700 med 4K piksel-skift

ENGLISH TRANSLATED VERSION (GOOGLE TRANSLATE) >>

BenQ W5700 er siste modellen fra BenQ. Årets modell har også 4K piksel-skift, men klarer å vise 4K testbilder i nesten full oppløsning. Vil vel si at den er ca 85% 4K, så klart bedre på oppløsningen enn 4K e-shift modeller.

BenQ W5700 har full støtte for HDMI 2.0A og HDCP 2.2.

Wide Colour Gamut (WCG) støttes, samt High Dynamic Range (HDR) støttes med flere innstillings-muligheter.  Projektoren er også kalibrert fra fabrikk med ganske bra presisjon (som vist lengre ned i teksten). Fabrikk-kalibreringen ser veldig bra ut, men tar ikke høyde for fargetemperaturen i lerretet. En kalibrering for å rette opp fargetemperatur kan derfor være en god ide.

Om det som presenteres fra BenQ stemmer, er levetiden på lampen overraskende god. Normal modus 4000 timer, økonomisk 10000 timer, og i lampesave 15000 timer.  Den har også godt lystrykk med opp mot 1800 ANSI lumen (uten DCI p3 filter).

Projektoren klarer 100% av REC709 fargerommet,  og 99% av DCI-P3 fargerom (med filter aktivert).

Utpakking

Design og tilkoblinger

Det første man legger merke til når man pakker ut projektoren er at den er liten og lett.

W5700 måler 492 x 349 x 168mm (BxDxH) og veier 6,5Kg.

Den har ikke motorisert linse, men har zoom- og fokusjustering på linsen, og 2 skruknotter på toppen for horisontal og vertikal lens-shift.  Offset tilsvarer at den kaster bildet ut like mye over som under linsen, når lens-shift er i senter posisjon. Derfra kan man justere 60% (av bildehøyden) både oppover og nedover, noe som er unikt fleksibelt blant DLP-projektorene. Dette gjør den svært plasseringsvennlig, siden den kan plasseres på bord, på hylle eller tak-monteres.  Innsug -og utblåsning for kjøling er plassert i front, slik at den kan monteres helt inn mot bakvegg.

Projektoren virker å ha god byggekvalitet, og har et fint design.

Linsen er klart oppgradert på denne modellen, og er av meget god kvalitet med full glass optikk.  Presisjonslinse med 10 elementer i 8 grupper, optimalisert for 4K.  Projektoren har jevn fin fokus over hele bildeflaten, og så og si ingen kromatisk aberrasjon. Linsen har også 1,6X zoom.

Bildet ser sylskarp ut når fokus er justert korrekt.

Lurer man på hvorfor man skal velge W5700 vs lillebroren W2700, så er det faktisk store forskjeller her. W2700 er laget mer for stuebord eller tak-plassering med kort avstand til lerret (fast optikk, der hele bildet kastes ut over linsen ved bordplassering), derfor også en short throw linse.  Lens-shift i w2700 er strengt tatt misbruk av begrepet, for “justeringen” begrenser seg til noen få centimeter.  Forskjellen i bildedynamikk er betraktelig, grunnet ny forbedret DMD (speilbrikken) i W5700. Linsen i W5700 er også klart skarpere.

Alle innganger på projektoren befinner seg på baksiden.

2 HDMI, 3 USBA, 1 mini USB, LAN,VGA og en RS232 port.

Fjernkontrollen er nett og enkel, har bakgrunns belysning i knappene, og føles god ut i hånden.  Den har et ryddig oppsett som det er lett å bli kjent med.

Meny og innstillinger

W5700 har 5 bildemodus valg, Bright, Vivid TV, Cinema REC709, D. Cinema og User. Også 3D.

Alle de normale innstillings-mulighetene som brightness, contrast, color, sharpness, osv, finnes under bildemodus. Man har interpolering “bevegelses-forbedring” som fungerer ganske bra på LAV innstilling, hvis man liker dette. Det finnes nivåer for innstilling på interpoleringen under “Advanced”. Jeg valgte å ha denne innstillingen AV ved avspilling av filmmateriale. Ser man mye sport vil kanskje lav være å foretrekke, men vi testet i denne omgang kun med filmmateriale og diverse 4K demoer.

Projektoren har også masse bildeforbedrings-innstillinger under avanserte innstillinger, men disse anbefales å sette så lavt som mulig da de fort gir en litt kunstig bildeopplevelse.

Auto iris fungerer “OK” men oppleves noe treg, slik at man tidvis ser at den jobber. I tillegg er den også hørbar, om man sitter rett under/foran projektoren. Under testen hadde jeg irisen aktivert så og si hele tiden. W5700 har en viftestøy som er noe annerledes enn andre projektorer jeg har testet, men helt innenfor det man kan forvente. I lampespenning “Normal” (som er maks) støyer den litt mer enn det jeg er vant med. Jeg valgte derfor å kjøre projektoren i “Economic” som ga meg 16fL på 110 tommer lerret, noe som er mer nok til film.  Med HDR materiale bruker jeg “Normal” for å få mer lys/punch i bildet.

BenQ W5700 pixel synlighet

Vil si her at det ikke forekommer synlig piksler fra sitteavstand, men helt inne ved lerret vil man se enkelt-piksler.

BenQ W5700 piksel-skift fungerer bedre enn tilsvarende fra Epson og eldre JVC-projektorer. BenQ beskriver projektoren som en 4K 3840×2160 projektor, noe som er en sannhet med modifikasjoner. Med 4K native kildemateriale oppleves bilde som skarp og “klart”, samt ser ut som 4K, i motsetning til projektorer med såkalt 4K E-shift.

Projektoren er single-chip DLP så konvergens-avvik er selvsagt ikke noe tema.

4K test patterns

Vil si at den klarer rundt 80% av 4K test bilder, dette er mye mye bedre en tilsvarende 1080P 4K e-shift modeller som jeg har testet tidligere. DLP piksel-shift fungerer altså klart bedre. I filmsammenheng oppleves 4K kildemateriale som ekte 4K.

Kalibrering og målinger

Ut av esken er den mer eller mindre helt OK. Den har godt av en kalibrering, som de fleste andre projektorer, kort og godt for å rette opp fargetemperaturen i forhold til lerretet. W5700 kommer med egen unik kalibreringsrapport fra fabrikken, som er merket med projektorens serienummer. Fargetemperaturen er litt “off”, da denne jo ikke er tilpasset mitt lerret, men gamma måler lineært og bra.

Jeg endte på bildemodus Cinema REC709 , og fargetemperatur 6500K. REC709 farger og gamma 2,4 som målte gamma 2.27 ut av esken.  Dette er tett på 2.3, som vi ønsket å ha på denne projektoren, grunnet kontrasten som ikke er alt for høy. Rommet er en 100% lys-kontrollert “bat-cave”.

BenQ fabrikk-kalibrering – målinger

Kontrasten ble målt uten iris til 672:1.

Med dynamisk iris aktivert, målte den 4800:1, så milevis unna det som annonseres i spesifikasjonene.

Ansi kontrast målte 580:1, noe som er veldig bra, og som også sørger for svært god dynamikk. Dette er målt mot projektor, ca 60 cm fra linse.

Her de viktigste spekk fra fabrikken.

Hovedspesifikasjoner

• 4K UHD (3840 x 2160)

(I virkeligheten har 0,47 ” brikken  en oppløsning på 1080p. Men ved å trikse sine 2 millioner + mikrometer-store speil fire ganger i rask rekkefølge, kan den vise 8,3 millioner piksler.)

• Lysstyrke (ANSI lumen): 1800 ANSI Lumens
  • Kontrastforhold: 100.000: 1 (Dynamisk iris aktivert)
  • System: single-chip DLP
  • Skjermfarger: 30 bit (1,07 milliarder farger)
  • Lampe, levetid “Normal” 4.000 timer, “Økonomisk” og “SmartEco” 10.000 timer, samt “LampSave” 15.000 timer

Kalibrert på mitt lerret

I kalibrert modus har vi klart å justere inn det meste av avviket, og stort sett alle målinger ligger nå innenfor akseptabel deltaE i gråskalaen. Gammaen har også blitt enda mer lineær etter kalibrering, og resultatet er klart godkjent.

Fargerommet som vist med saturation sweeps er ok  ut av esken, men ble klart bedre etter kalibrering. Fargerom justeringen i projektoren fungerte bra, og man kan justere inn både primær og sekundær farger med hue, saturation og lysstyrke. Dette resulterte i svært gode resultater/målinger.

Gaming

W5700 skal egne seg  godt til gaming etter det produsenten selv sier, da den skal ha ekstremt lavt input lag .  Jeg har ikke fått målt , samt jeg merker heller ingen lag ved spilling. . Måling på dette kommer.

Filmateriale, Blu-ray og UHD HDR

I testperioden har jeg sett masse forskjellig materiale i både 1080p og 4k UHD HDR, som Oblivion, Mission Impossible, Fall Out, Harry Potter, Lucy, samt TV-serier som Happy, Killing Eve, Planet Earth, og mye mer.

All 1080P så meget bra ut med poppende sylskarpe filmbilder. Godt lys-trykk og punch i bildet. Den viser alt av detaljer i sort, dog med noe svakt sortnivå. Autoiris’en hjelper til, slik at mørke scener får drahjelp mot “sort”.  Med 4K HDR ble det enda mer popp, og projektorens høye ANSI-kontrast medfører super-bilder i lyse scener, med fantastisk god dynamikk.

Projektoren tonemapper bra, og man kan lett justere mer eller mindre lysstyrke og detaljer i menyen under HDR. Det ble ikke kalibrert noe HDR fargerom da den lå innenfor DE på 1,7 fra fabrikk, og riktige farger med bare noen små-korrigeringer. 4K demo-materiale fra diverse TV-produsenter så hinsides bra ut, med imponerende dynamikk og gode farger.

Vil absolutt si at den klarer dette meget bra sammenlignet med konkurrenten Epson TW9400, som er i nesten samme prisleie. Det du får her kontra Epson TW9400 er skarpere klarere 4K bilder, med en helt annen piksel-tetthet, samt overlegen på gaming-modus.

Konklusjon

Er man ute etter en allround projektor i 30.000.- kroners klassen kommer Benq W5700 godt ut. Dette er en stue projektor, eller til kino med lysere omgivelser, da sortnivået ikke er godt nok for mørkmaskerte hjemmekinoer. Glasslinsen er av meget god kvalitet, noe som sørger for “knivskarpe bilder”. Projektoren har god bildedynamikk på tross av at on/off kontrasten er lav, så her er ANSI-kontrasten redningen. W5700 kan lyse opp lerret opp til 120 tommer (etter min mening), men best rundt 100-110 tommer. Den fungerer supert til TV i HD, alle typer film, og gaming, og kommer virkelig til sin rett med 4K HDR kildemateriale.  Mye popp, og skarphet som får det til å se meget bra ut. Er ikke god på sortnivå, men dette er standard på alle DLP projektorer. Relativt lett å sette opp. Viktig at man har projektoren vannrett og sentrert i senter av lerret før man begynner å justere inn bildet.

Pluss og minus

+ Høy Ansi Kontrast

+ Knivskarpe bilder

+ God lysstyrke

+ Knapt hørbar i øko modus

+ Super lav inputlag

+ 4K følelse

+ Meget god opptikk

+ God på UHD HDR materiale

Noe svakt kalibreringssystem

Lav on/off kontrast, som gir svakt sortnivå

Litt i overkant viftestøy med full spenning på lampen

Ikke motorisert opptikk

Screenshots

Utstyr brukt i denne testen:

BD Spiller: 4K UHD Oppo 203D

Diverse andre bilder.

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Hvordan har du fått testa latencyen? Siste jeg snakka med deg hadde du ikke PlayStation engang og sånn jeg kjenner deg har ikke du spilt et eneste spill siden PacMan. Bare tror du denne er bra eller har du tall fra andre tester? De tidligere pixel-shifterne til benq har ikke vært noe å hoppe i taket for.

Ellers liker jeg inntrykkene dine veldig godt. Hadde jeg fortsatt vært i markedet for projektor ville jeg definitivt vurdert denne basert på det du skriver. Liker designet på projektoren også. Men den burde kommet i hvit.

13 Mai 2010
1.854
48
48
Hvordan har du fått testa latencyen? Siste jeg snakka med deg hadde du ikke PlayStation engang og sånn jeg kjenner deg har ikke du spilt et eneste spill siden PacMan. Bare tror du denne er bra eller har du tall fra andre tester? De tidligere pixel-shifterne til benq har ikke vært noe å hoppe i taket for.

Ellers liker jeg inntrykkene dine veldig godt. Hadde jeg fortsatt vært i markedet for projektor ville jeg definitivt vurdert denne basert på det du skriver. Liker designet på projektoren også. Men den burde kommet i hvit.
Gaming
W5700 egner seg MEGET godt til gaming, da den har ekstremt lavt input lag. Jeg har ikke fått målt, men det defineres i spekk til ultra low inputlag, og jeg merker heller ingen lag ved spilling. Dette er gull for gamere.

13 Mai 2010
1.854
48
48
Hvis man bruker både gaming mode og fast mode så kommer kanskje under 20ms

Sist redigert:
13 Mai 2010
1.854
48
48
Her også en illusjon fra et annet forum som viser DLP e-skift og vanlig e-shift i en Epson
240809

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
En illusjon ja, ;), e-shiften lider kanskje litt mye av feil utsnitt/skalering i bildene over også...

Synes du leverer en interessant, informativ test av Benq W5700 Didrik. (y)

Synes det var interessant det du skrev
"Projektoren har god bildedynamikk på tross av at on/off kontrasten er lav, så her er ANSI-kontrasten redningen." og "Dette er en stue projektor, eller til kino med lysere omgivelser, da sortnivået ikke er godt nok for mørkmaskerte hjemmekinoer. "

Nå blir vel også ansi kontrasten den som får "gjennomgå" mest i et slikt lyst rom oppsett også, men det er mulig det hjelper å ha mye ANSI å ta av og at øynene som ser bildet i et lyst rom.

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
ANSI gir dynamikken i lyse scener, on/off gir dynamikken i de mørke scenene. On/off er altså den som får unngjelde mest i rom med mindre god lyskontroll. Betraktningene til Didrik sammenfaller perfekt med mine egne når det gjelder W5700

Flott test Didrik 👍🏻

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Gaming
W5700 egner seg MEGET godt til gaming, da den har ekstremt lavt input lag. Jeg har ikke fått målt, men det defineres i spekk til ultra low inputlag, og jeg merker heller ingen lag ved spilling. Dette er gull for gamere.
Jeg liker anmeldelsen din godt Didrik, men kan du få målt dette sjøl? Vi vet alle at prosjekterer og en del oppgitte spesifikasjoner er langt unna sannheten. Så vi bør vel også ta disse med en klype salt. At du ikke «merker» noe til latencyen er vel heller ikke bekreftelse på noen ting. Din erfaring med gaming er jo svært begrenset og således er jeg usikker på om du ville merket noe til latencyen på noen projector.

Hvilke spill er det du har testet, og med hvilken konsoll? Kommer det oppdatering til testen med reelle målinger?

13 Mai 2010
1.854
48
48
Jeg venter på en inputlag måler.
Så kan få oppdatert dette også med de forskjellige settinger i projektoren da i testen eller her på forumet.
Jeg er ikke en gamer på projektor eller TV helt rett Ballis, så det eneste jeg kan gjøre er å måle inputlag projektoren har tilkoblet rett til projektor med måleutstyr.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Hvordan måles egentlig slik inputlag nøyaktig?

Regner med det er en form for kilde spiller som sender et signal som så tidsmessing blir detektert og målt på skjermen/lerretet og man får en tidsforskjell. En slik forsinkelse kommer nok hovedsakelig av bildeprosessering, men hvordan behandler en slik måler måten skjermen oppfriskes på?
Det er vanlig at skjermene ikke oppfriskes over hele flaten helt på samme tid, men det skjer fra en av sidene/et hjørne og så skrives over skjermen til hele bildet vises.

Et eksempel litt som slow Mo guys viser i denne videoen.

Denne W5700 DLP projektoren bruker også en teknikk for å øke oppløsningen og viser bildet og fargene sekvensielt, hvordan vil dette påvirke en slik inputlag måling, man har jo aldri et RGB fargebilde på skjermen på et gitt tidspunkt slik 3chip projektorer har.

Regner med at slike effekter er små og tidsmessing neglisjerbare i forhold til bildeprosesseringen, men vil man f.eks få forskjellig inputlag måling i hjørnene vs i senter av skjermen?

13 Mai 2010
1.854
48
48
Hvordan måles egentlig slik inputlag nøyaktig?

Regner med det er en form for kilde spiller som sender et signal som så tidsmessing blir detektert og målt på skjermen/lerretet og man får en tidsforskjell. En slik forsinkelse kommer nok hovedsakelig av bildeprosessering, men hvordan behandler en slik måler måten skjermen oppfriskes på?
Det er vanlig at skjermene ikke oppfriskes over hele flaten helt på samme tid, men det skjer fra en av sidene/et hjørne og så skrives over skjermen til hele bildet vises.

Et eksempel litt som slow Mo guys viser i denne videoen.

Denne W5700 DLP projektoren bruker også en teknikk for å øke oppløsningen og viser bildet og fargene sekvensielt, hvordan vil dette påvirke en slik inputlag måling, man har jo aldri et RGB fargebilde på skjermen på et gitt tidspunkt slik 3chip projektorer har.

Regner med at slike effekter er små og tidsmessing neglisjerbare i forhold til bildeprosesseringen, men vil man f.eks få forskjellig inputlag måling i hjørnene vs i senter av skjermen?

Kan bruke denne, kommer en verson nå med 4K. Se på deres hjemmeside.
Da holder du apparatet forran med en duppedings koblet inn i TV eller projektor.
De hvite linjene som apparatet holdes forran blinker.
Dette skal være på Benq W2700, så det lover ikke så bra vil jeg si. Hvis det er brukt både gaming mode og fast mode her så er dette ikke bra.
240815

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Dette skal være på Benq W2700, så det lover ikke så bra vil jeg si. Hvis det er brukt både gaming mode og fast mode her så er dette ikke bra.
Vis vedlegget 240815
Som jeg nevnte i en tidligere post så har ingen av de tidligere pixelshifterne hatt noen imponerende low-latency mode.

Hva mener du med «lover ikke bra». Tidligere her skrev du at denne egnet seg meget godt til gaming og at du ikke merka input lag i det hele tatt. Nå har jeg bestilt to stykker så jeg kan game både i kjellern og på soverommet. Så hva mener du med «lover ikke bra»?!?

13 Mai 2010
1.854
48
48
Som jeg nevnte i en tidligere post så har ingen av de tidligere pixelshifterne hatt noen imponerende low-latency mode.

Hva mener du med «lover ikke bra». Tidligere her skrev du at denne egnet seg meget godt til gaming og at du ikke merka input lag i det hele tatt. Nå har jeg bestilt to stykker så jeg kan game både i kjellern og på soverommet. Så hva mener du med «lover ikke bra»?!?
Her snakker jeg om w2700.
Dette er en tråd for W5700 med annet chipsett også en helt annen projektor.

Dette må måles før noe kan sies om noe. Som jeg skrev i en annen post.
Men for W2700 lover det ikke bra for gamere.

Når det gjelder W5700 har jeg fått indikasjoner av en annen test person i England at den har rundt 20 på beste settings. Men kan ikke bekrefte dette da jeg selv ikke har testet. Har den rundt 20ms så er det meget bra.

Gratulerer med 2 nye W2700 ballis hehe

Ballis

0
1 Jul 2007
4.013
33
48
Haha, jeg bare kødder med deg. Jeg er ute av PJ-gamet. Men morro å følge med litt likevel.

Gøy å lese anmeldelsene dine!