AV omtaler

Test av JVC DLA-N5 / DLA-NX5 / DLA-RS1000

Den rene nytelsen

ENGLISH TRANSLATED VERSION (GOOGLE TRANSLATE) >>

JVC D-ILA N5/RS1000 (2019) 4K native projektor

JVC DLA-N5/RS1000 er startmodellen i ekte 4K klassen til JVC i 2019.  Denne nye serien har 3 modeller DLA-N5/RS1000, DLA-N7/RS2000 og DLA-NX9/RS3000

Alle har HDMI 2.0 og HDCP 2.2, med  full 18Gbps på begge HDMI  innganger. Dette vil si at den takler 4K 12Bit, 4.4.4

Wide Colour Gamut (WCG) og High Dynamic Range (HDR) støttes med flere innstillings-muligheter. Denne nye serien er de eneste projektorene på markedet som har AUTO tone-mapping, som gjør at man får et enestående resultat med UDH HDR filmer hver gang. Projektoren leser HDR meta-data som ligger i bildestrømmen, og tilpasser tone-mapping i forhold til filmens mastrede maks lysstyrke, og gjennomsnitt lysstyrke. Dette er helt unikt, og gjør at man ikke trenger å justere noe som helst, og får optimal bildeopplevelse av alle 4K filmene. Man kan selvfølgelig overstyre eller kalibrere egne preferanser, men jeg har ikke opplevd at dette har vært nødvendig. Det ser bare helt helt rått ut.

Design og tilkoblinger

Det er ingen tvil om at dette er en kraftig og stor projektor, men den ser utrolig bra ut i både design og måte den er bygget på.  JVC N5 måler 50 x 49,5 x 23,4mm (BxDxH) og veier 19,8Kg.

DLA-N5 er den eneste modellen i den nye 4K serien til JVC som kommer i både sort og hvit. Den har senter montert linse, med innsug og utblåsningsventiler for kjøleluft til lampen foran, men vil anbefale at man har noe luft mot bakvegg, siden det også er innsug for kjøleluft til elektronikk på hvert hjørne bak. Alle tilkoblinger er også i bakkant, så man får uansett ikke klemt projektoren helt inntil bakvegg.

Projektoren har svært god byggekvalitet og har et pent  og tøft design. På denne serien fra JVC har de ikke laget elektrisk linse-lokk, men linsen har som vanlig elektrisk lens-shift, zoom og fokus, samt alt det vanlige fra forrige modeller. Optikken har mer enn nok minne-posisjoner (10 stk) for de med cinemascope lerret, eller som varierer størrelse og høyde på bilde i forskjellige situasjoner. Det nye på disse modellene er at de har flere muligheter når det gjelder linseminnet, slik som individuell digital maskering, pixel-justering, mm.

Optikken er av meget god kvalitet, med 65mm full glasslinse med overraskende jevn fokus over hele bildeflaten, samt ingen kromatisk aberrasjon.

Alle inngangene på projektoren befinner seg på baksiden, se bildet nedenfor.

2 HDMI, 1 USB, 1 mini-USB for service, samt LAN og en RS232c  port. Projektoren kan kontrolleres med de fleste styringssystemer, slik som Control 4 og Crestron via RS232 og LAN. Begge HDMI innganger er HDMI 2.0 med HDCP 2.2, og har som nevnt 18Gbps båndbredde.

Fjernkontrollen er mindre enn før, og har klart et mer moderne og penere design. Men er god å bruke, og sitter fortsatt godt i hånden. Har bakgrunds-belysning i knappene, og et ryddig enkelt oppsett som det er lett å bli kjent med.

Meny og innstillinger

JVC N5 har flere bildemodus valg. Disse er Natural, Cinema, HDR10, HLG og 6 User egendefinerte moduser. 3D modus også når den mottar 3D signaler. Brukt  og kalibrert i denne  testen er Natural, BT.709, D6500K gamma 2,3.  For å treffe på det måtte gamma 2,2 settes i projektoren.

Alle de normale innstillingsmulighetene som Brightness, Contrast, Color, Sharpness, osv, finnes som i alle andre modeller.  Man har CMD Motion Enhance som har 3 innstillinger, lav latency mode på eller av, CMD (Clair Motion Drive) off, lav, eller høy, som fungerer klart best på lav innstilling om man i det hele tatt ønsker interpolering. Jeg har prøvd både på og av i denne testen, men kun med lav da andre gir noe såpeopera-effekt eller fast-forward følelse. Motion enhance er en innstilling som reduserer motion judder i scener med raske bevegelser. Hvis den skal brukes så er også lav å foretrekke.

Projektoren har også bildeforbedrings-innstillinger under MPC Level, her anbefaler jeg at man har alle innstillinger så lavt som mulig. Disse har jeg slått helt av, eller stilt så lavt at de ikke har noen negativ innvirkning i bildet. Best fungerer 1, 0, 0. Justert noe særlig høyere gir artefakter som edge enhancement (hvit strek rundt alle kontraster i bildet) eller “kunstig skarphet”.

Som på tidligere JVC projektorer har også DLA-N5 auto-iris, men jeg føler at auto-iris jobber noe annerledes og bedre. Det er rett og slett mindre synlig at auto-irisen jobber. Auto2 er den innstilling jeg syns fungerer best, da auto1 oppleves litt for aggressiv i mørke områder (tendens til black crush). Irisen jobber også nær lydløst.

Optisk skarphet – 4K resolution pattern er brukt for testbilde tatt nær lerret.

Må si at jeg ble meget overrasket over at den er så skarp og mer eller mindre lik i alle sider og hjørner, ja faktisk nesten like skarp som i senter.  

Her i senter

Her topp

Bunn

Venstre side

Høyre side

Med 4K input er projektoren klar og ren i bildet, men med 1080P er jeg ikke like imponert.  Akkurat dette gjelder også NX9, men brukes 4K innsignal så er det bare en fryd å se på. Piksel strukturen er så fin at på et 110 tommers lerret er hver piksel som spissen på en knappenål tett i tett.

Projektoren har også konvergens justering, men er det lite avvik på lerretet, så anbefaler jeg at denne ikke røres. Hvis du må klå, så bruk KUN justering av hele panelet, da sone justering bare roter alt til (soft-er bildet).

Kalibrering og målinger

Ut av esken er den helt OK, men trenger en kalibrering for å få ut maks potensial.

Natural / User 1 mener jeg er det beste utgangspunktet, fargetemperatur 6500K, rec709 farger og gamma 2,2 som målte gamma på 2.3 ut av esken, noe som er ganske nær vil jeg si 2.3 som fungerer best i testrommet.

Testrommet er en 100% lyskontrollert bat-cave.

UKALIBRERT

Som man ser så har projektoren klart godt av en kalibrering. Målinger er gjort med minimum kasteavstand maks zoom på et 110 tommer lerret.

Sortnivå

Ingen tvil, når det kommer til JVC så har de markedets aller beste kontrast og sortnivå. Sammenlignet med andre projektor-produsenter, så er det ingen som klarer å matche dette. Kontrasten kommer til sin rett i mørke scener, der JVC som vanlig er helt overlegen på bilde- dynamikk.  Scener som er meget mørke, som for eksempel Harry Potter, Zero Dark Thirty , Alien  osv, ser bare helt fantastisk ut.

Her er målinger på kontrast ved forskjellige innstillinger u-kalibrert målt på lerret.

Høy lampespenning

Iris åpen 0, 21000:1- 35FL    Iris -8, 27000:1- 31FL    Iris -15, 36000:1- 17FL

Lav Lampe

Iris åpen 0, 20000:1- 29FL   Iris -8, 26000:1- 25F   Iris -15, 37000:1- 15FL

ANSI kontrast målt gjennomsnitt av alle 12 felter er målt til 150:1 mot projektor med diffusor. Her kommer projektoren urettferdig dårlig ut på grunn av horisontal streaking i ANSI kontrast testbilder. Dette er ikke synlig i filmsammenheng, der oppleves bildedynamikken langt høyere enn målt kontrast. Side om side med Sony VPL-VW260 som måler over 400:1, er det umulig å se forskjell i bildedynamikk. I mørke scener derimot, er N5 totalt overlegen.

Målt mot projektor med diffusor nedenfor.

Høy lampespenning

Iris 0 åpen ”21100:1” Iris -7 ”26000:1” Iris -15 “35000:1”

Lav Lampe

Iris 0 åpen”24000:1”  Iris -7 ”29000:1” Iris -15 “38000:1”

I kalibrert har jeg brukt bildemodus med iris posisjon på -13 (for å nå ønsket ca 17FL) endte den med native kontrast målt til 41000:1 Dette med lampen satt til Lav, målt mot lerret, man hører da nesten ikke projektoren i det hele tatt. 

KALIBRERT

I kalibrert modus er avvikene nå mer eller mindre borte og stort sett alle målinger ligger nå under DeltaE på 1.

I gråskalaen med et gjennomsnitt på DeltaE 0,3 må sies å være ekstremt bra. Gamma har også blitt mer eller mindre helt lineær etter kalibrering, og resultatet er klart godkjent vil jeg si.  Som man ser så er målt kontrast mot lerret noe høyere, her må man stole på de målinger mot projektor, så det er klart noe lavere.

Fargerommet, som vist med Color Checker ovenfor, er også blitt fantastisk bra .

Gaming

JVC DLA-N5 egner seg helt klart også til gaming, da den har lav input lag til å være projektor. Kun 38 millisekunder med Leo Bodnar input lag tester, som sender ut 1080P 60Hz, fikk samme i 4K. Det er klart godkjent for konsoll-gaming.

Blu Ray 1080P

1080P ser også helt fantastisk ut på denne projektoren, men det er viktig at den fores med 4K fra UHD/BD avspiller, dette for at resultatet på skjermen skal bli best mulig. Rett å slett, det blir bedre med 4K inn en 1080P inn.  Her ser man forskjell hvis man er pirkete og jeg vil si at man bør definitivt bruke 4K inn.

HDR

Det er bare gøy å se HDR på denne projektoren. Jeg må si at dette er så bra at jeg bare koser meg når det spilles av en HDR film.  Det er krystallklare rene bilder, med ekstrem dynamikk som popper opp på lerretet og ut i rommet.  Jeg har justert inn 100% white til å matche det jeg har i kalibrert modus cirka, slik at jeg ikke skal brenne øynene mine eller bli for sliten av for mye punch. Brightness på -3 grunnet at den var for lys i bunn.  JVC Auto tone-mapping fungerer på de aller fleste filmene, men enkelte filmer er uten meta-data, og da velger den automatisk standard HDR som kanskje må justeres noe.  Men uansett så er det så bra at man trenger sjelden gjøre mer en å sette inn UDH disk og trykke play. Tok ikke noe dyp HDR kalibrering da den var ganske bra.  Kort sagt, så er dette HDR på sitt beste via projektor. Liker ikke å si dette, men HDR filmer ser mer eller mindre likt ut som min egen NX9, men har heller ikke sjekket dette dypt med side by side test.  Noen små forskjeller er det, men kanskje ikke stor nok forskjell i henhold til prisforskjellen.

Konklusjon

Dette er helt klart vinneren av 4K projektorene som ligger ute i den «rimeligste pris klassen».  DLA-N5 er uten diskusjon det beste valget i ekte 4K i denne klassen. Sammenlignet med konkurrentene med full native 4K vil jeg si det er liten tvil at denne er en klar nr 1.  Her får man et fantastisk sortnivå, fantastisk dynamikk og kan kose seg med alle typer film man har.  Har heller ikke mye negativt å si. Den har et ekstremt dynamisk og flott bilde, med mulighet til å lyse opp store lerret. Fantastisk god native kontrast som utkonkurrerer alle i sin klasse, og den fungerer godt med alt man forer den med, om det er TV signaler i HD, UHD HDR film, eller gaming, leverer den dette på referansenivå i sin prisklasse.

Min tolkning i henhold prisklassen

PLUSS

• Meget god kontrast/dynamikk. Opp mot 40:000:1 native, og dynamisk kontrast opp mot 200000:1-250000:1
  • Meget god lysstyrke, 1800 lumen
  • Knapt hørbar i lav lampe modus
  • Lav inputlag
  • Fantastisk med UHD HDR  Auto Tone Mapping
  • Full 4K native 4096 x 2160
  • Svært god optikk, fantastisk skarphet i hele bildet. 65mm med 17 elementer fordelt i 15 grupper
  • Motorisert optikk selvfølgelig
  • Enkelt og godt kalibreringsystem med eget JVC autocal system for kalibratører
  • Optimalisert CMD (interpolering), støtter selv 4K / 60P (4: 4: 4)
  • Mye bedre linse en tidligere modeller, klar forbedring

MINUS

• Noe høy pris, men er verdt det (veil. 64.999.- NOK inkl. mva)
  • Trenger litt lenger kasteavstand en tidligere modeller grunnet 4K panel, ca 20 cm
  • Ikke full DCI/p3 fargegjengivelse da filter ikke kommer før i N7
  • 1080P inn signal ser ikke 100% perfekt ut på testmaterialet

UTSTYR BRUKT I DENNE TESTEN:

Kalibreringsutstyr: Calman software, Klein K10A, Colorimetry Research CR-250, DVDO bilde-generator

UHD Spiller: Oppo 203 og Panasonic DP-UB420

UTPAKKING

Klikk bildet for full size versjon

Test stack denne gangen (JVC N5 – JVC NX9 – JVC X5900/RS440)

SCREENSHOT FRA TEST (LERRET: MATT HVITT – NØYTRAL GAIN) Bilder tatt med Iphone 8+

13 Mai 2010
1.854
48
48
Dette var også en veldig bra projektor. Skulle gjerne beholdt den ja :) Selv om jeg har Senioren i serien.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Meget fin test av JVC N5 Didrik :).

Lurte litt på to ting etter å ha lest i gjennom.

Det ene er litt mer info om støtte for anamorfisk linse/ strekk.

Det andre er angående det "4K resolution pattern". Kunne likt å sett det kilde bilde i full størrelse som en referanse, for å få litt mer inntrykk av hvor nærme du egentlig tok disse bildene.:unsure:

Det du skriver om sammenligning med NX9 var også ganske interessant. Ser ut til at N5 kan bli et meget godt valg for de som ikke er like "gale" i possitiv forstand og tar seg råd til NX9 modellen... ;)

13 Mai 2010
1.854
48
48
Meget fin test av JVC N5 Didrik :).

Lurte litt på to ting etter å ha lest i gjennom.

Det ene er litt mer info om støtte for anamorfisk linse/ strekk.

Det andre er angående det "4K resolution pattern". Kunne likt å sett det kilde bilde i full størrelse som en referanse, for å få litt mer inntrykk av hvor nærme du egentlig tok disse bildene.:unsure:

Det du skriver om sammenligning med NX9 var også ganske interessant. Ser ut til at N5 kan bli et meget godt valg for de som ikke er like "gale" i possitiv forstand og tar seg råd til NX9 modellen... ;)
Skal sende opp bildet i full :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Anamorfisk linse/ strekk skal være det samme som tidligere generasjoner etter det jeg vet.

Nytt på N-serien er anamorfisk "C-modus", som både strekker ut til full 4096 bredde samt i høyden. Denne modusen brukes mot Panamorphs DCI-linser. Videre har N-serien mulighet til å lagre alle type settinger på hvert minneslot, f.eks. da både anamorfisk modus, digital masking, lampespenning, kalibrert modus osv osv. knyttet til f.eks. en cinescope modus.

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48

Prøver du dette på en 1080P projektor ser du ikke en eneste av de linjene som er vist i testen.

Takker, da skjønner jeg litt mer hvor stor, eller kanskje rettere sagt, hvor liten del av bildet disse fotoene i testen er i forhold til hele bilde. (y)

Den nye måten JVC har laget linseminne med å kunne integrere blanking og anamorph osv, virker som en meget riktig måte og gjøre dette på. litt merkelig egentlig at de ikke har integrert dette litt bedre før..

Må si N5 begynner å friste mer og mer etter å ha lest en slik test Didrik takk for god info :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: didrik nilsen
21 Mar 2005
9.668
126
63
47
Mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her, men med alt snakket om utvided fargerom, hvorfor kjøres og kalibreres ikke denne i bt2020 isteden from bt709 ?

Veldig grundig og god test da, men liker ikke at de takler 1080p mindre bra..

13 Mai 2010
1.854
48
48
Mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her, men med alt snakket om utvided fargerom, hvorfor kjøres og kalibreres ikke denne i bt2020 isteden from bt709 ?

Veldig grundig og god test da, men liker ikke at de takler 1080p mindre bra..
Godt spørsmål.
Projektoren må kalibreres for begge både Rec709 og Bt2020./P3.

Nå har ikke denne N5 fargefilteret som N7 og Nx9 som hjelper til med å komme i mål her.

Men det blir så bra allikevel. Det viktigeste er tonemappingen og at kurven til gammaen i HDR er bra.

Jeg er pirkete og 1080P inn signal er ikke 100% slik jeg ser det. Men mer enn bra nok for de aller fleste. Men egentlig ikke noe problem, da uansett det blir bedre med 4K inn. Dette er jo en 4K maskin.

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
"Projektoren må kalibreres for begge både Rec709 og Bt2020./P3"

-Vil projektoren automatisk vite om det er Rec709 eller Bt2020 som kommer inn, og så bytte til rett fargerom selv ?
-Vet du sånn ca prosentvis hvor nærme N5 er Bt2020/P3 ?

Takker for super bra test og gjennomgang av N5, flott at noen faktisk tar seg tid til dette og deler med andre.

Sist redigert:
13 Mai 2010
1.854
48
48
"Vil projektoren automatisk vite om det er Rec709 eller Bt2020 som kommer inn, og så bytte til rett fargerom selv ?"

Den gjør det helt automatisk.
Den bytter helt av seg selv.

Sist redigert:

Gorm

0
13 Des 2002
40.115
102
63
55
Jessheim
-Vil projektoren automatisk vite om det er Rec709 eller Bt2020 som kommer inn, og så bytte til rett fargerom selv ?
-Vet du sånn ca prosentvis hvor nærme N5 er Bt2020/P3 ?

Takker for super bra test og gjennomgang av N5, flott at noen faktisk tar seg tid til dette og deler med andre.

JVC projektorene ligger på rundt 90% av P3 uten filter. Dette er egentlig mer enn godt nok så lenge projektoren tracker korrekt gamut opp til dette punktet (kalibrert korrekt). I naturen, altså vanlig film, finnes det nesten ikke fargeinformasjon over over dette nivået likevel, og det er vel først og fremt i tegnefilm man kan utnytte de aller "feteste" fargene. Dette er også grunnen til at de aller fleste kalibrerer både N7 og NX9 uten fargefilter. Fargefilteret stjeler jo en god del lys, og de aller fleste som kjøper projektor på dette nivået har store lerret, og trenger all lysstyrken de kan få ut av projektoren.

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
JVC projektorene ligger på rundt 90% av P3 uten filter. Dette er egentlig mer enn godt nok så lenge projektoren tracker korrekt gamut opp til dette punktet (kalibrert korrekt). I naturen, altså vanlig film, finnes det nesten ikke fargeinformasjon over over dette nivået likevel, og det er vel først og fremt i tegnefilm man kan utnytte de aller "feteste" fargene. Dette er også grunnen til at de aller fleste kalibrerer både N7 og NX9 uten fargefilter. Fargefilteret stjeler jo en god del lys, og de aller fleste som kjøper projektor på dette nivået har store lerret, og trenger all lysstyrken de kan få ut av projektoren.
Har vært veldig fornøyd med X7000 som jeg handlet fra AVShop da den kom på markedet for noen få år siden, helt utrolig hvor lenge pærene på disse holder seg.
Men kjenner jo at det begynner å friste litt med ekte 4K og fungerende HDR, så jeg faktisk kan begynne å se 4K filmene som ligger stablet i hjemmekinoen:)
Litt surt(og rart) at oppskaleringen ikke var helt på høyden i de nye modellene, jeg tror man må ta til takke med oppskaleringen til JVC når man ser 3D, da man ikke får oppskalert 3D internt i spiller...men er ikke helt sikker her.

13 Mai 2010
1.854
48
48
"Litt surt(og rart) at oppskaleringen ikke var helt på høyden i de nye modellene"

Husk at jeg er kresen. Samt sjekker nøye. Forskjellen er ikke stor. Men på test materialet/testpatterns så man noe.
Samt det er jo ikke noe problem å kjøre 4K fra spilleren heller. Det er jo en 4K projektor ikke en 1080P maskin, Samt det blir jo bedre med 4K :)

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
"Litt surt(og rart) at oppskaleringen ikke var helt på høyden i de nye modellene"

Husk at jeg er kresen. Samt sjekker nøye. Forskjellen er ikke stor. Men på test materialet/testpatterns så man noe.
Samt det er jo ikke noe problem å kjøre 4K fra spilleren heller. Det er jo en 4K projektor ikke en 1080P maskin, Samt det blir jo bedre med 4K :)
Joda ser den:)
Testet litt for morroskyld med min egen projektor nå, med 3D fra Oppo-205 er det faktisk umulig å få spilleren til å oppskalere til 4K. Tror det er noe med 3D formatet, måten det er pakket eller sendes på som gjør at man ikke får oppskalert i spiller. Men skal jo sies at 3D er vel eneste scenariet hvor dette er gjeldende, hvor man faktisk er avhengig av oppskalering i projektor.