Torbjørn´s kino
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Torbjørn´s kino

Hei

Da har jeg bestemt meg for å legge ut en byggetråd på min kommende kino. Både for å kanskje få litt nyttige innspill, men også for å strukturere tanker og planer litt.

Tråden kommer til å ligge både på Hifisentralen og AVforum.

Bakgrunnen er at jeg flytter inn i nytt hus i november, og får nå endelig plass (og lov) til å lage en dedikert kino og lytterom uten å ta veldig hensyn til WAF. Jeg har to rom i kjelleren som kan være egnet, begge med sine fordeler og ulemper.

Ett selvpålagt krav er at hele familien skal kunne se på TV/film sammen og da må jeg ha en fireseters sofa foran lerretet. Det setter en noen begrensninger på innredning, så noen kompromisser må man ta.

Kjellerstua:
    Denne er ca 30kvm (4.0x7.5m), men to dører og en pipe/vedovn skaper en del trøbbel. Jeg kan ikke ha lerret på høyre kortvegg, da døra vil kollidere i front-høyttalere. Fruen er heller ikke så veldig begreistret for å ha ramme-lerret foran permanent foran vinduet på venstre kortvegg. Ved lerret på venstre kortvegg blir det også litt knot komme inn i boden med en 3.5-3.7m bred sofa midt i rommet. Ovnen og pipa står også litt i veien. Vindu ser jeg også på som en ulempe, da jeg ønsker å lage en "batcave" som er helt mørk. Terskelen for å male vegger og tak helt sorte er også større i kjellerstua.

Boden:
    Denne er 19kvm (3.9x4.5m). Jeg tror egentlig jeg har konkludert med at boden er den beste løsningen. Jeg har andre rom jeg kan bruke til bod (bl.a soverommet i kjelleren, da jeg har 4 andre soverom i hoved- og loftsetasje). Her slipper jeg å ta hensyn til lys i vindu, og det er full aksept å male både tak og vegger sort. Ulempe er ventilasjon som vanlig vegg-ventil, mens kjellerstua har balansert ventilasjon. Her tenker jeg kanskje å sette inn en vifte dersom det blir behov for dette. Døra til boden er også litt suboptimalt plassert med tanke på hvilken vei den slår, samt at jeg må ha front-høyttalere nokså tett inntil veggen. Jeg har ikke overtatt huset enda, og har ingen bilder av boden, men det blir brukt som treningsrom i dag og har laminatgulv.

2. Liker chrisand25 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plan for lyd og bilde er å ta utgangspunkt i et stereo-anlegg bestående av Dynaudio Contour C20, Hegel H360, Dali P-10DSS sub og MiniDSP DDRC-22 DIRAC.

Planen er å kjøpe "påhengs-surround" med en receiver med pre-out, og bruke Hegel med home theatre bypass som effektforsterker på contour-ene som fronter. Så tenker jeg å kjøpe litt surround-høyttalere etter hvert.

Prosjektet koster selvsagt litt penger, og da jeg akkurat har kjøpt hus tenker jeg å gjennomføre hele prosjektet i faser.

Fase 1 - Prosjektor og lerret
    Fase 2 - Kino-sofa
    Fase 3 - Surround-receiver
    Fase 4 - Front og bak-høyttalere
    Fase 5 - Akustikk-plater
    Fase 6 - Side-høyttalere og tak-høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløbig plan dersom jeg går for bod-kino

Mulig løsning for kjellerstue-kino (med nedtrekks-lerret) - alternativt blir det å snu den 180 grader og bruke rammelerret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og jommen meg er ikke prosjektor allerede bestilt. Jeg røk på et tilbud fra AVshop på JVC X5900 og et 109" Dreamscreen V6 lerret. Kalibrering er også bestilt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg har lyd i stereo og snart bilde, så må jeg starte å tenke på hvordan jeg kobler dette sammen. Som kilde for film (og trolig TV) har jeg egentlig tenk å bruke en AppleTV-4k. Dersom jeg skal se TV, så har jeg Altibox og hadde egentlig tenkt å bruke altibox-appen på Apple-TV-en. Ulempen med siste versjon Apple-TV er at den ikke har optisk utgang, så da får jeg ikke koblet Hegel-en på denne.

Jeg ser da to løsninger - enten å kjøpe en HDMI-optisk-splitter eller bare kjøpe surround-receiveren med en gang. Den spiser HDMI, og så kan jeg bruke RCA-kabler og pre-out til Hegel for å få TV-lyd i stereo. Det blir jo et litt corny-stereo-oppsett i starten, men plan er å bygge på med flere surround-høyttalere etter hvert.

Så da lurer jeg på om noen har tips til surround-receiver. For å få pre-out må man opp i 10k+ klassen, men siden jeg uansett må kjøre Hegel som effekt-del på frontene tenker jeg ikke å putte så veldig mer enn 10-15k i receiver. Jeg har lyst på støtte for 9 kanaler for å kunne lage et 7.1.2 eller 5.1.4 Atmos-oppsett på sikt, uten å måtte begrenses av receiver.

De to kandidatene jeg har sett på så langt er:

Pioneer LX-503
    https://www.elkjop.no/product/lyd-hi...vsx-lx503-sort

Denon AVR-X4500
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...mekinoreceiver

Noen synspunkt, evt. andre anbefalinger? Er det noen grunn til at jeg bør velge Denon når Pioneer-en gir meg det jeg ønsker (ikke mye over 10k, 9 kanaler og pre-out?)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser jeg at jeg allerede spør om hjelp til fase 3, men jeg har også gjort noen tanker rundt fase 2. Planen her er å bestille en 4-seter fra FNKY furniture, enten cinema eller American. Sannsynligheten er nok stor for at det blir en slik en.

Skinn-varianten er ikke aktuell, men dersom noen har erfaringer med tekstil vs. mikrofiber-versjonen tar jeg gjerne i mot synspunkt på det.

https://www.fnky-furniture.no/produc...-tekstil-nr-26

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Vestfold
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til å bli et bra rom dette!

Jeg synes bod kinoen ser best ut. Nå ser jeg ikke målene her, men den ser mest "kino" aktig ut.

Vedrørende receiver, så har jeg ikke testet ut disse. Har selv en Yamaha RX-A 1030, og har vært veldig fornøyd med den.

Må vel bytte til en atmos vennlig receiver eller preamp når jeg får kinoen ferdig.

Vedr. sofaen, pass på at de er gode å sitte i. Prøvde en mindre type på en møbelbutikk, og den hadde veldig dårlig støtte i ryggen.

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?
    By twg76 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-27-2011, 10:37
  4. Minste kino på AV-forum ? Skal flytte kino!
    By FallenA in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 10-20-2005, 13:45
  5. Svar: 81
    Siste melding: 08-24-2005, 09:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •