Fra murkjeller til kino/gaming rom (trenger innspil, råd og vink)
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra murkjeller til kino/gaming rom (trenger innspil, råd og vink)

Hei,

Jeg skal gå igang med med ett stort prosjekt i murkjeller og min største utfordring er nok at jeg har 19 tommeltotter.....
    Har lest endel tråder her inn på forum og ser at det er dyktige folk som respondere og det virker som en god plass for meg å spør om råd underveis.

Første utfordring: støydemping opp til første etasje
    Stua vår er mer eller mindre rett over dette rommet og vi trenger best mulig støydemping. Det er desverre lavt under taket (ca 2.12m før gulv og tak er lagt).
    og bygge "rom i rom" er ikke ett alternativ.
    Jeg så for meg å bruke lydbøyler (B) og 2 lag med gips. Men etter å ha lest litt her på forum virker det som at Fermacell er et bedre alternativ?

Feramcell eller gips? 2 lag med Fermacell? 1 lag med Fermacell og 1 lag med gips?
    Hvordan fester jeg stendere i vegg eller i gulv? eller trenger jeg ikke feste dem i muren?
    Hvilke type isolasjon bør jeg ha mellom takbjelkene som i tillegg demper lyd? Virker som Rockwoll er å foretrekke fremfor Glava?

Jeg har mange fler spørsmål... men må ta litt og litt

Legger ved et bilde som viser litt av utgangspunktet (gammel glava tas bort selvsagt)

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Kjeller_Oppstart.jpg
Visninger:	47
Størrelse:	2.72 MB
ID:		126912

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du interessert i mest mulig støyreduksjon ville jeg ha gått for to lag Fermacell (10 mm eller 12,5 mm). Du kan feste bunnsvill og toppsvill til hhv. gulv og takkonstruksjon. Kanskje vurdere noe vibrasjonsisolerende materiale mellom bunnsvill og betong (utover papp) - det har jeg ikke erfaring med selv.
    Sist endret av durabit71; 04-30-2018 kl 10:35

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av durabit71 Vis post
    Er du interessert i mest mulig støyreduksjon ville jeg ha gått for to lag Fermacell (10 mm eller 12,5 mm). Du kan feste bunnsvill og toppsvill til hhv. gulv og takkonstruksjon. Kanskje vurdere noe vibrasjonsisolerende materiale mellom bunnsvill og betong (utover papp) - det har jeg ikke erfaring med selv.
    Takk for tips
    Er det slik at jeg bør bygge tak først, helt ut til veggene, så bygge veggen nesten opp til tak (stoppe ca 0,5 cm fra tak) og fugge dette mellomrommet?
    Tenker da at tak og vegg ikke er satt sammen og at dette kan minske lydnivået man hører videre oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2017
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Hvor stort er rommet ditt? Er rommet over terrengnivå? Ventilasjon er det viktig å ha noen tanker om tidlig i prosessen. Vet om flere, meg selv inkludert, som har brent seg på problemer med varme og dårlig luft.

Ang. lydbøyler: https://www.glava.no/bygg/losninger/...g-himling-tak/. Toppsvill kan du feste i betong med vinkelbeslag eller i bjelkelaget hvis du setter opp veggene før taket. Under bunnsvill kan du bruke grunnmurspapp, laftevatt eller aldersbestandig plast (kapillærbrytende er kluet) og bruke f.eks. noen spikerplugger for å feste svilla. Tror ikke det er stor forskjell på Glava og Rockwool sånn som jeg oppfatter det, men dette er kun synsing fra min side.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

5. Takk Cracchus@gmail.com takket for denne posten
    Liker Cracchus@gmail.com har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beloken Vis post
    Spennende! Hvor stort er rommet ditt? Er rommet over terrengnivå? Ventilasjon er det viktig å ha noen tanker om tidlig i prosessen. Vet om flere, meg selv inkludert, som har brent seg på problemer med varme og dårlig luft.

Ang. lydbøyler: https://www.glava.no/bygg/losninger/...g-himling-tak/. Toppsvill kan du feste i betong med vinkelbeslag eller i bjelkelaget hvis du setter opp veggene før taket. Under bunnsvill kan du bruke grunnmurspapp, laftevatt eller aldersbestandig plast (kapillærbrytende er kluet) og bruke f.eks. noen spikerplugger for å feste svilla. Tror ikke det er stor forskjell på Glava og Rockwool sånn som jeg oppfatter det, men dette er kun synsing fra min side.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    Rommet er på ca 20 kvm, rommet er halveis over terreng nivå og det er 2 punkter for utlufting (rett ut til friluft).
    Det er ganske lavt under taket og jeg tror slutt høyden vil bli på rundt 203 cm når tak og gulv er lagt.
    Jeg var forøvrig på OBS bygg og sjekket ut Fermacell plater. Tror jeg legger et lag med feramcell og et lag med gips slik at jeg slipper å full sparkle hele taket.
    Ser for meg å bygge taket først.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er stendere med lydbøyler å plass i rommet.
    Jeg har bygget taket først og skal snart igang med veggen, når den tid kommer, hvilke fugemasse bør jeg bruke mellom veg og tak? noe som er mer støydempende en andre?

Lignende tråder

1. Trenger tips til nye høyttalere i kino.
    By Eivind82 in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 02-04-2018, 02:42
  2. Trenger hjelp til valg av gaming-projektor.
    By Jetzbullet in forum Digitale projektorer
    Svar: 22
    Siste melding: 04-09-2014, 10:17
  3. Svar: 1
    Siste melding: 08-03-2010, 01:54
  4. Hva trenger jeg til en fullverdig kino?
    By LionsCave in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 25
    Siste melding: 09-15-2009, 10:38
  5. Kino snart i mål, men trenger tips!!
    By Johs in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 19
    Siste melding: 05-12-2008, 12:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg