Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken - Side 4
Takk Takk:  5
Like Like:  52
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 81
    Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fremre hjørner klar for trekk..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig påkledd. Må bare strekke ut litt rynker når stoffet har satt seg helt.

3. Liker chrisand25 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy og jobbe med akustikk. Lyden forandrer seg for hvert tiltak og stort sett til det bedre. Du får nok et utrolig flott lytterom her med god kontroll på lyden når du er ferdig!

5. Liker Snooky har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Taket ferdig isolert. Fikk inn 1.5 meter på det høyeste. Kunne fått plass til mer. Men i den høyden ble det et sant h.... å stable etter hvert Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken
    For å ikke jobbe videre i et regn av isolasjon har jeg provisorisk satt opp rammer med stoff. Hvor vidt dette blir endelig løsning avhenger av fremtidige målinger, som igjen må vente til de siste absorbenter er på plass. Broadsorbor er forventet levert i morgen, så det nærmer seg Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

7. Liker oes, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RPG Broadsorbor kom i går. Første panel oppe på prøve. Endelig plassering må jobbes litt med...

9. Liker Torolan, chrisand25, oes har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,844
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo knallstilig da Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

11. Takk Snooky takket for denne posten
    Liker oes har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det var jo knallstilig da Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Takk. Ble fornøyd selv også. Hvertfall med utseendet. Effekten får måles litt lenger ut på kveldingen uten vandrende støykilder på 6 år Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

13. Liker Torolan, oes har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky Vis post
    Takk. Ble fornøyd selv også. Hvertfall med utseendet. Effekten får måles litt lenger ut på kveldingen uten vandrende støykilder på 6 år Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken
    Veldig fin absorbent. Valgte du eget motiv? - eller fra forhåndsdefinert utvalg? - og hvor dyp er den? - gjerne også høyde og bredde. Takk! Og til lykke!

15. Liker Snooky har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oes Vis post
    Veldig fin absorbent. Valgte du eget motiv? - eller fra forhåndsdefinert utvalg? - og hvor dyp er den? - gjerne også høyde og bredde. Takk! Og til lykke!

Valgte motiv selv. Fant noen dugelige på shutterstock.
    Panelet er 150x120x5 cm. Egentlig er det to panel på 150x60 som jeg har satt sammen. Vanvittig fraktkostnad på bredere panel enn det.
    Har ett til som skal opp på motsatt sidevegg om ikke så lenge. Samme størrelse, annet motiv. Dette skal også dekke et vindu, og er årsaken til mitt spesifike valg av størrelse på panelet.

17. Takk oes takket for denne posten
    Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flott ut dette. Legg gjerne ut flere bilder. Spent på resultatene lydmessig på de akustiske tiltakene du har gjort. Lett å tråkke feil her, er mitt inntrykk, så jeg suger til meg alt jeg kan fra andre sine tråder.
    Vienna Acoustics The Music. naim NAC-N 272, naim XPS, naim Nap 300 dr

Dr Feickert Woodpecker, Dynavector XX2 MKII, naim Superline, naim HiCap DR,

Marantz SR 7010, XTZ SPIRIT 2. SONY UBP-X1000 4K BLU-RAY, Apple TV 4K
    JVC DLA-X5900, DREAMSCREEN V6 TAB INCEILING DYNAGREY D65
    Vadsbo lysstyring

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok dessverre ikke flere bilder før jeg pakket platene ned igjen. De er bare i veien frem til jeg har fått listet ferdig.

Men fikk tid til en del målinger først.
    Har jo allerede en del store tiltak i dette rommet, så sett bort fra demping av førsterefleksjon på sidevegger visste jeg ikke helt hva jeg skulle forvente. Derimot var jeg redd for overdemping, da jeg allerede har vel kort etterklang over 6000 hz.

Denne frykten viste seg ubegrunnet. Jeg klarer ikke å måle noen forskjell med og uten disse platene over 4000 hz. De har hard overflate under trekket, og reflekterer akkurat nok til å fungere bra på mine førsterefleksjoner.

I bass og nedre mellomtone hadde jeg allerede en rimelig flat kurve. Denne ble stort sett enda litt bedre av broadsorbor, men effekten er ikke dramatisk. Størst effekt fikk jeg i dypbass, hvilket jeg ikke hadde forventet. Jeg hadde betydelig etterklang mellom 20 og 40 hz, men minimal reduksjon i db opp til 400 milisek. Med platene forsvant dette nesten helt. Kun en liten peak på 35 hz som gjenstår. Men selv den er 20 db lavere enn før, og borte ved drøye 300 milisek.

En uønsket effekt er en dip på 6 dB som oppstod rundt 170 hz. Men sammenlignet med etterklang i dypbass og fjerning av førsterefleksjon på sidene er dette ubetydelig. Det er også enklere å adressere med andre tiltak.

Kort oppsummert er jeg veldig fornøyd med platene. De virker bedre enn forventet. Gleder meg til rommet blir så ferdig at de kan settes opp permanent og tweakes til det optimale.

20. Takk oes takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt diy på morgenkvisten. XLR veggpunkt til sub nr 2.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elko pluss og furutech er ikke noen god match i samme veggboks. Men ville bruke opp restene jeg hadde, og det finnes mer synlige steder enn bak en sub.. Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

23. Liker chrisand25 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en fin patent dette da! Er sikkert mange som kommer til å kopiere den. Skikkelig kule de panelen dine også! Stå på videre

25. Takk Snooky takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky Vis post
    Størst effekt fikk jeg i dypbass, hvilket jeg ikke hadde forventet. Jeg hadde betydelig etterklang mellom 20 og 40 hz, men minimal reduksjon i db opp til 400 milisek. Med platene forsvant dette nesten helt. Kun en liten peak på 35 hz som gjenstår. Men selv den er 20 db lavere enn før, og borte ved drøye 300 milisek.
    Fant ved en tilfeldighet ut hvorfor jeg fikk såpass mye effekt i et område platene er oppgitt å ha liten effekt.
    Den ene henger foran et vindu på høyre langvegg. Vinduet er litt mindre enn platene, og må derfor henge foran karmen. Dette gir et hulrom på 16 cm dybde bak så og si hele plata.
    Tok noen kjappe målinger nå for å se hvor mye jobb det blir å integrere en sub til. Da gadd jeg ikke sette opp plata skikkelig, slik at den ikke dekket vindusåpningen skikkelig. Plutselig var etterklangen i dypbass tilbake. Flytter jeg plata slik at åpningen er helt dekket forsvinner den igjen.

27. Liker oes har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nesten utsikten ble bedre uten vindu. Hvertfall lengere Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

29. Liker oes, chrisand25, Saarg har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker litt med sprosser over absorbentene i fronten. Ulik avstand mellom disse har mer enn bare teoretisk betydning. Foreløpig best resultat med 26mm åpning. Men jurien er fortsatt ute hva gjelder dette.
    Hensikten er å få dypere virkning samtidig som litt mer HF reflekteres.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også satt opp en 100mm absorbent i skråtaket over fronthøyttalerne. Den skimtes øverst på bildet, og er bare kastet sammen så den fortjener ikke noe eget bilde.
    Disse platene hadde ingen målbar ønsket effekt, og bidro bare til mindre stereoperspektiv og enda dødere rom.

32. Liker oes har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikk er gøy sa folk. Det er sikkert sant når du vet hva du driver med. Men for oss (u)lykkelige amatører blir de litt mye ett skritt frem, tre tilbake.

Selv om rommet ikke er helt ferdig har jeg ikke klart å la være å eksperimentere litt med plassering av HT, plassering av tiltak og målinger på målinger med REW. Siden jeg bruker sub tenkte jeg det var en god idé å få satt opp disse skikkelig først. Har derfor jobbet en del med frekvenskurven fra 10-80 Hz (delefrekvens) hvor alt annet enn sub-ene har vært slått av. I min streben etter flat responskurve og bratte vannfall har jeg flyttet rundt på disse kassene, flyttet på bassfeller og bygd om noen tiltak. I tillegg har jeg lekt masse med fase, avstand og delefrekvens.

Som lønn for strevet klarte jeg omsider å få en meget flat kurve fra drøye 15 Hz og helt opp til sub ruller av mellom 80 og 90 Hz. Sinnsykt fornøyd med meg selv tenkte jeg det kunne være gøy med noen siste målinger i stereo, med både sub og fronter.
    Vel, resultatet var interessant kanskje, men definitivt ikke gøy. Når frontene ble med gikk frekvenskurven i dass. Peaker og dipper helt ned mot 20 Hz til tross for at jeg deler på 80... Sukk. Også jeg som trodde interferens var forbeholdt samme frekvensområde da gitt.
    Så da er det vel bare å begynne på'n igjen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at rommet ikke var helt ferdig betydde mer for lydbildet enn godt er. Så REW er lagt bort og hammeren funnet frem igjen.

Fått opp spiler i taket. Det var litt mer jobb enn jeg trodde, men nå som det er gjort var det verdt det. Falt bedre i smak hos fruen enn rent stofftak som jeg hadde provisorisk satt opp.

I tillegg har jeg fått tilbake litt romklang. Det er jo noen kubikk isolasjon over der. Bare dekket med stoff ble det vel dødt. Selv om effekten på etterklag av bass var meget bra kunne det ikke bestå.

Nå har jeg membran, stoff og spiler. Høres bedre ut. Får se hva målingene sier.

35. Liker chrisand25 har likt denne posten
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hifi plumber's stuekino..Plumber gir seg med stuekino.Alt selges.Rubbel og bit!
    By HiFi Plumber in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 593
    Siste melding: 09-22-2014, 22:56
  2. Hightemplar's stuekino
    By Hightemplar in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 06-12-2011, 13:54
  3. r0lfi's nye stuekino
    By r0lfi in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 05-24-2009, 16:03
  4. Ariens stuekino
    By Arien in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 12
    Siste melding: 01-16-2008, 22:13
  5. Amadesus stuekino
    By amadesus in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 5
    Siste melding: 10-31-2006, 13:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

AVtorget

Antimode 8033s II