Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken - Side 3
Takk Takk:  5
Like Like:  52
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 81
    Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nesten ferdig med veggen mot barnerommet. Skal til med siste lag nå i helga, og har et håp om å få sparklet og malt også før mandagen kommer.

2. Liker Gorm, chrisand25, oes har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jobbet! Artig å følge litt fra siden

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oes Vis post
    Godt jobbet! Artig å følge litt fra siden
    Jo takk. Kom i mål, selv om helsparkling av fermacell nå offisielt er nederst på min not-to-do liste, rett under maling av vindussprosser.

Ett malingsstrøk til, så kan jeg relativt trygt sette opp anlegget igjen. Da blir det i det minste litt musikk til resten av jobben Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med disse kabelgjennomføringene jeg fant på nett. Blir ikke særlig synlige bak rack og sub, men greit å vite at det er på stell der også.

Hvis jeg får tid til å programmere opp surroundprosessoren i kveld kan det faktisk bli lyd igjen allerede i morgen.. Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

6. Liker Torolan, Gorm har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble lyd. Klarte ikke vente, så jeg satte opp anlegget provisorisk siden platene til DIY-racket aldri kom. Dagen etter var DHL her... Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken
    Så nå står hyllene i garasjen og anlegget på spon. Orker ikke kable alt på ny ennå. Må brukes litt først...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig med lydisolering også, med ett unntak. Det lekker greit med lyd gjennom døra. Helt klart fra hull til lås og dørvrider. Blir neppe bra å flylle dette med fugemasse, men å stappe med isolasjon er kanskje en option?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig har jeg kun planlagt noen få men ganske store tiltak i rommet for å håndtere room modes og førsterefleksjon. Så får jeg heller vurdere ytterligere demping/diffusjon etter noen målinger og litt bruk.

Frontveggen heldempes med isolasjon trukket med høyttalerstoff. Pga skråtak blir dette 1 meter dypt de første 70 cm opp fra gulvet. Deretter sørger skråtaket for at dybden faller gradvis med høyden.

Sofa er bygd opp fra gulvet både for å få bedre innsynsvinkel og for å koble sitteplassene fri fra gulvet. Denne sokkelen er gjennomgående hul, og skal fylles med isolasjon. 25 cm høy, 2 m dyp og 3 m bred.

Siden jeg har skråtak blir foreløpig siste bassfella taket. Har satt opp reisverk til flatt tak på 270 høyde. Dette skal ikke tettes med plater, men fylles opp med isolasjon helt opp til toppen. Får da en dybde fra 20 cm ved kantene til nesten 2 meter på midten.

Skulle det bli behov har jeg plass til en stor felle i høyre bakhjørne også. Men avventer denne litt.

For å dempe førsterefleksjoner skal jeg dempe med ht-stofftrukket isolasjon på begge sidevegger foran, fra heldempet frontvegg og 120 cm inn i rommet. Regnet ut at jeg måtte ha minst 20 cm dybde for å dempe bredt nok. Siden byggmax bare hadde 70 mm Knauf spaceslab igjen ble det 21 cm.

En tilsvarende "boks" settes midt på bakkvegg fra gulv til tak. På hver side av bakveggen må jeg ha bokhyller. Disse bygger jeg selv, og lager de da med dør som også fungerer som difusor. Tenkte å prøve meg på de lean fractual platene nevnt høyere opp i tråden.

På sideveggene blir det komersielle plater. Har bestil to stk broadsorbor på 120x150 som skal henge ca midt på hver sidevegg fra første refleksjonspunkt og bakover. Den ene blir da å dekke vinduet på høyre vegg, som kan skimtes på bildet under.

Puh.. Ser ut som jeg har noen timer jobb igjen i sommervarmen gitt Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

10. Liker Torolan, chrisand25, oes har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig del av byggeprossesen dette også. Loddet 9 xlr, 7 høyttalerkabler 2 triggerkabler og 1 phono. Snart klar for fagbrev Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

12. Liker oes, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfelle på frontvegg reiser seg. Hadde gått litt fortere hvis Knauf kunne lagd plater på 1 meter, og hvis ikke halvparten av platene måtte kappes til pga det forb.... skråtaket.
    Note to self - kjøp kun hus med flatt tak i fremtiden Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY rack er i det minste ferdig. Ramme av eik med sorte plexiplater. Fant noen gamle sound care spikes i roteskuffen som gjør nytte som bein.

Burde nok ventet med å sette det opp til jeg ble ferdig med isolasjon, for det støver som bare f. Men klarte ikke motstå fristelsen Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første bassfelle (vegg) ferdig Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The big trap in the sky next.....

17. Liker Torolan, oes har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ca halvveis med de planlagte akustikktiltakene i rommet. Fått opp isolasjon på hele frontveggen pluss i sokkel under sitteplassene. I tillegg er ca 10% av isolasjon i taket oppe.

I går kveld, når jeg var varm og lei av å leke med isolasjon, fant jeg ut at jeg skulle spille noen låter på anlegget som er provisorisk satt opp før jeg ga meg for dagen. Tre timer senere satt jeg fortsatt og jobbet meg gjennom gamle spillelister Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken
    Lyden, særlig mellomtone og bass, var så mye bedre enn forventet at jeg ikke kunne stoppe.
    Det var særlig overraskende fordi så lite er ferdig og fordi anlegget langt fra er satt opp skikkelig. Har ikke en gang kalibrert avstander og volum pr kanal, eller sett noe særlig på høyttalerplassering. Dette til tross er forbedringen voldsom fra godt kalibrert anlegg i samme rom uten noen behandling.
    Jeg er faktisk overbevist om at det crappy anlegget jeg kjøpe for konfirmasjonspenger tilbake i steinalderen ville spilt bedre i rommet slik det står nå, enn mitt langt mer påkostede anlegg ville klart i samme rom uten noe behandling.. Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Jeg har alltid hatt tro på romakustikkens betydning, men må innrømme at jeg likevel ble overrasket. Det har blitt en del jobb, men ikke spesielt dyrt. Eneste jeg lurer på nå er egentlig hvorfor i svarte h..... jeg ikke gjorde dette når jeg flytta inn for fem år siden..

19. Liker oes har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått opp mer isolasjon i taket, og brukt ørene litt. Hallelujastemningen vedvarer hva gjelder både bass og mellomtone. Men jeg synes det er litt vel mye demping i toppen. Det er før demping av førsterefleksjon er satt opp... Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Selv om jeg satser på bredbåndsdemping hele veien, absorberer selvsagt materialet mer høye enn lave frekvenser. I tillegg blir en del spist opp av møbler oa myke ting i rommet.

Lyden er fortsatt bra. Meget bra. Men jeg tror den kan bli enda bedre hvis jeg tillater litt mer refleksjon i topp. En mulighet er difusorer. Men det vil kreve en del planlegging og beregning. Et enklere alternativ jeg vurderer er rett og slett trespiler over deler av absorbentene. Hvis jeg tuner rett med bredde på spiler og mellomrom bør jeg kunne begrense absorbentenes effekt i høyere frekvenser.

Noen betraktinger eller erfaringer med en slik løsning?

Har prøvd å beregne effekten med ymse kalkulatorer. Den linket under viser effekten av 34 mm spiler med 26 mm mellomrom over absorbent i taket. Det er også den som teoretisk kommer nærmest mine ønsker hva gjelder virkningsgrad.

http://www.acousticmodelling.com/mli...=2000&v22=5000
    Sist endret av Snooky; 08-02-2018 kl 09:16

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Himlingen, spesielt da direkte over der du sitter, bør etter mitt syn aldri utrustes med absorbsjon med mindre den da er filtrert for å redusere effekten mot høyere frekvenser. Problemet er jo som du selv er inne på at dempingen ikke er lineær, men tiltar jo kortere bølgelengden er (altså jo høyere frekvensen er). Absorbsjon bør plasseres først og fremst på førsterefleksjonspunktene, og skal en plassere de på bakvegg (som jo også er et førsterefleksjonspunkt), bør de som oftest utrustes med filtre for å unngå nevnte effekt av overdemping. Det som gjelder i korte trekk er å redusere energien i lydbølgene mest mulig FØR de når lytteposisjon, men rundt lytteposisjon gjelder det i større grad å "massere" den energien som gjenstår ved bruk av diffusorer...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Himlingen, spesielt da direkte over der du sitter, bør etter mitt syn aldri utrustes med absorbsjon med mindre den da er filtrert for å redusere effekten mot høyere frekvenser. Problemet er jo som du selv er inne på at dempingen ikke er lineær, men tiltar jo kortere bølgelengden er (altså jo høyere frekvensen er). Absorbsjon bør plasseres først og fremst på førsterefleksjonspunktene, og skal en plassere de på bakvegg (som jo også er et førsterefleksjonspunkt), bør de som oftest utrustes med filtre for å unngå nevnte effekt av overdemping. Det som gjelder i korte trekk er å redusere energien i lydbølgene mest mulig FØR de når lytteposisjon, men rundt lytteposisjon gjelder det i større grad å "massere" den energien som gjenstår ved bruk av diffusorer...
    Enig.
    I utgangspunktet ville jeg kun ha ren absorbsjon i taket på førsterefleksjon, og langs kantene mot vegg og hjørner.
    Men skråtaket som møtes midt i rommet hadde et betydelig trykk i lave frekvenser. Så i stedet for å tette helt, og flytte trykket til andre steder i et rom med da enda mindre volum ville jeg fange bassen der den var.
    Ved å fylle hele takmønet med isolasjon fra 270 over gulvet og 2 meter opp til toppen har jeg fått betydelig forbedring i lave frekvenser, og utjevnet mine to største room modes.

For å redusere effekten på de høyere frekvensene, uten å redusere demping av de lave,vil jeg forsøke å filtrere med trespiler på strategiske punkter. I første omgang vil jeg ta taket rett over lyttteposisjon. I teorien (se grafen i forrige post) bør dette virke.
    På sikt kan jeg vudere å bytte ut spilene med en difusor rett over lytteposisjon. Men trenger et design som er effektivt på 1.5 meters avstand (høyde fra ører til tak rett over), ikke 2 meter som synes å være mer vanlig.

Skal gi spilene en sjanse hvertfall, og eksperimentere litt med ulike mellomrom. Ser for meg noen dager med mye målinger og spikring av spiler... Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,196
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky Vis post
    Enig.
    I utgangspunktet ville jeg kun ha ren absorbsjon i taket på førsterefleksjon, og langs kantene mot vegg og hjørner.
    Men skråtaket som møtes midt i rommet hadde et betydelig trykk i lave frekvenser. Så i stedet for å tette helt, og flytte trykket til andre steder i et rom med da enda mindre volum ville jeg fange bassen der den var.
    Ved å fylle hele takmønet med isolasjon fra 270 over gulvet og 2 meter opp til toppen har jeg fått betydelig forbedring i lave frekvenser, og utjevnet mine to største room modes.

For å redusere effekten på de høyere frekvensene, uten å redusere demping av de lave,vil jeg forsøke å filtrere med trespiler på strategiske punkter. I første omgang vil jeg ta taket rett over lyttteposisjon. I teorien (se grafen i forrige post) bør dette virke.
    På sikt kan jeg vudere å bytte ut spilene med en difusor rett over lytteposisjon. Men trenger et design som er effektivt på 1.5 meters avstand (høyde fra ører til tak rett over), ikke 2 meter som synes å være mer vanlig.

Skal gi spilene en sjanse hvertfall, og eksperimentere litt med ulike mellomrom. Ser for meg noen dager med mye målinger og spikring av spiler... Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken
    En annen mulighet enn bruk av spiler er å legge på en film som reflekterer bort / tilbake høye frekvenser men slipper lavere gjennom. Tykkelsen og typen filter vil avgjøre hva cutoff frekvensen blir, og her kan alt fra en tynnere plastduk til en tykkere pleksiglass kunne fungere, gjelder i så måte å teste og måle. Spiler kan sikkert også fungere, men min erfaring er at de åpne rommene mellom spilene inn til absorbsjonen som oftest vil ha såpass god passasje at det skal temmelig tett "spilebredde" til før dette har noen nevneverdig effekt... Husk at bølgene lett vil stå og "slå" til de finner en passasje, noe de da ikke vil ha mulighet til om en velger en løsning basert på en heldekkende film...

24. Liker Snooky har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Film er et meget interessant innspill. Det må jeg se nærmere på.
    Ideelt vil jeg bevare den absorbsjon jeg nå har fra 4-500 hz og ned. Men tar gjerne i mot mer refleksjon i topp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke selv erfaring med akustikk-arbeid, ennå, men skal gjøre noen tilpasninger i min stue, og har lest en del. Har begynt med REW-måling og litt planlegging av tiltak (mindre omfattende enn dine siden det er snakk om stue)
    For det første: du har gjort riktig valg ved å bygge så dype feller at du demper relativt lavt i frekvens - noe som i følge erfarne akustikkamatører på Hifisentralen hindrer at det høres overdempet ut (tynne dempeplater = kun demping av høye frekvenser)
    For det andre: de Broadsorbor-platene fra RPG, som jeg også har tenkt å kjøpe inn 2 eller 3 av, demper ikke mye over 5kHz, så vent med spiler/diffusorer til alt er på plass - er mitt råd
    Deretter ville jeg i ditt tilfelle eksperimentert med spiler/film/difffusorer i taket som diskutert over. Lurt å ikke dekke overflatene med mye tynn isolasjon, slik jeg leser andres erfaringer (og teorien)
    Artig å følge tråden din. Veldig bra innsats, og har tro på resultatet. Ser bra ut

27. Takk Snooky takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    705
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med på din tråd også Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken
    Edit - det gjør jeg ikke. Trodde jeg hadde sett en byggetråd fra deg på sentralen, men har vel bare plukket opp enkelte poster oppigjennom. Uansett bør du starte en tråd når du kommer i gang. Artig å følge med, og inspirerende.

Broadsorbor har plater, og reflekterer en del i høyere frekvenser slik du er inne på. Men gjenstår en del diy plater også her dessverre. Bassfeller i hjørnene bak, og på sidene foran. Pga skråtak har jeg også vurdert 200 mm diy plater i skråtak bak/over fronthøytalere og i skråtak rett bak sweetspot. Alt dette vill spise mer fra 5k hz og opp enn jeg tror er gunstig.

Men løsningen er nok så enkel som Lygren beskrev. Tett folie vil reflektere alt av høyere frekvenser, men ikke hemme demping av bass. Skal jeg først gjøre noe slikt vil jeg nok foliere taket over sweetspot først, da refleksjon er minst problematisk der. Holder ikke det vil jeg vurdere å ta de andre fellene en etter en.

Men du har helt rett. Her skal man ikke forhaste seg. Jeg vil ha alt oppe først, inkludert rpg, før jeg lar måling og ører avgjøre behovet for endring. Må bare la enkelte ting, som taket, stå åpent inntil dette er klart slik at jeg slipper å rive noe. Skal jeg ha på folie blir det definitivt bak stofftrekket Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken
    Sist endret av Snooky; 08-03-2018 kl 12:23

29. Liker oes har likt denne posten
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hifi plumber's stuekino..Plumber gir seg med stuekino.Alt selges.Rubbel og bit!
    By HiFi Plumber in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 593
    Siste melding: 09-22-2014, 22:56
  2. Hightemplar's stuekino
    By Hightemplar in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 06-12-2011, 13:54
  3. r0lfi's nye stuekino
    By r0lfi in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 05-24-2009, 16:03
  4. Ariens stuekino
    By Arien in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 12
    Siste melding: 01-16-2008, 22:13
  5. Amadesus stuekino
    By amadesus in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 5
    Siste melding: 10-31-2006, 13:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  
Stuekino RIP - Dedikert lytterom reiser seg fra asken

AVtorget

Antimode 8033s II