Bygging av sub nr 5-8 for å håndtere rommets bassrespons, REW grafer
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av sub nr 5-8 for å håndtere rommets bassrespons, REW grafer

Når jeg bygde rommet mitt for 4 år siden hadde jeg dessverre ikke nok kunnskap om rommets bassrespons vs sub- og sitteplassering. Etter å ha fått erfaring med rommet og opparbeidet litt mer kunnskap har jeg iverksatt et prosjekt for forbedring av bassrespons.

Rommet er 6.9 x 4.2 x 2.35m. Jeg har plassert dagens 4 subber for å håndtere stående bølger i bredde og høyderetning. Jeg står igjen med å trigge alle rommets stående bølger i lengderetning. 2.ordens ved 50hz har peak i sittepos og er håndtert via EQ, men 1.ordens har et nullpunkt i sittepos ved 25hz. Dette må håndteres på andre måter. Jeg har derfor iverksatt bygging av 4 ekstra subber som skal stå bak i rommet, og hjelpe meg med å håndtere problemet ved 25hz samt gi ytterligere headroom som man aldri får nok av

Les mer om rommet her:
    http://avforum.no/myhometheater/einaraj

Jeg bruker DIY subber med 15" fra Dayton, RSS390HF. Disse elementene er relativt solid bygget, og går svært dypt i frekvens. Fs er 19.5hz. Jeg liker lyden av lukkede kasser, og har derfor konvertert de opprinnelige bassreflekskassene til lukket, og de nye jeg bygger er lukkede. Med 8 x 15" er det uansett nok headroom til å kunne unnvære effektiviteten til bassrefleks.

Jeg tenkte å legge ut noen bilder fra byggingen samt målinger fra REW.

Jeg har akkurat skaffet meg UMIK + REW, samt byttet høyttalere. Det gjenstår en del tweaking før alt er på plass. Her er noen tidlige målinger med 4 subber.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		SPL2.jpg
Visninger:	36
Størrelse:	131.7 KB
ID:		125934

Navn:		Waterfall2.jpg
Visninger:	39
Størrelse:	268.6 KB
ID:		125935

Synes ikke grafene er så hakkende gale. Bassresponsen går i hvert fall dypt. Jeg har hevet sub-område med noen db pga egne preferanser. Synes spesielt det ser greit ut at ingen bassfrekvenser ringer altfor mye ut i tid, de dårligste har -45db på ca 400ms. Mitt håp er at når jeg plasserer nye subber for å håndtere rommets 1.ordens stående bølge i lengderetning på 25hz, så vil det lille som er av ringing rundt 20-25hz forbedres ytterligere, samt at dippen som er synlig ved 25hz forsvinner.
    ----------------------------------------------------------------
    Dynaudio Contour, DIY sub, Yamaha, Rotel, Sony PJ

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen få bilder fra bygging av de nye kassene. Merk at jeg ikke har noe snekkerverksted el. spesielle kunnskaper om bygging, og således er jo prosjektet vesentlig mindre flott enn noen av de utrolige prosjektene som ligger ute, men det kan jo kanskje gi inspirasjon til å sette i gang selv om man ikke er superekspert.

Kassene er 100l netto, som med elementet gir en qtc 0.69 og f3 35hz. Med room-gain og kontrollert avrulling til lukkete kasser så gir det en god bass helt ned i bunn.

Navn:		IMG_1743.JPG
Visninger:	23
Størrelse:	1.30 MB
ID:		125936
    Kassene er bygget med 25mm MDF, 30mm fronter. Limes med polyuretanlim og skrus for montering (har verken mange eller store nok tvinger til å kun lime). Legger opp en liten innvending avstiving som vist, ellers burde vel tykkelsen på platene være gode nok til å gi et godt stivt resultat. Jeg er i hvert fall godt fornøyd med mine gamle kasser.
    Det blir en enkel finish, ikke stueverdig, men god nok i en mørk kino. Skruehull sparkles og hele males i en akrylmaling i dempet sort 8500.

Navn:		IMG_1747.JPG
Visninger:	23
Størrelse:	1.12 MB
ID:		125937

Navn:		IMG_1748.JPG
Visninger:	21
Størrelse:	1.01 MB
ID:		125938

Navn:		IMG_1749.JPG
Visninger:	19
Størrelse:	1.56 MB
ID:		125939

Navn:		IMG_1750.JPG
Visninger:	22
Størrelse:	965.8 KB
ID:		125940

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å nærme seg.

Ferdig malt.

Navn:		IMG_1752.JPG
Visninger:	22
Størrelse:	1.14 MB
ID:		126005
    Begynner montering.

Navn:		IMG_1753.JPG
Visninger:	20
Størrelse:	1.04 MB
ID:		126006

Ergelig nok mangler jeg en liten pakke med noe tilbehør for å montere alt ferdig. Stuffing og intern kabling. Irriterende. Men monterte sammen en for å teste. Den ga dessverre liten effekt for den stående bølgen jeg håper å håndtere ved å plassere subber bak. Men satser på at når alle 4 er på plass så løser det seg. Jeg håper ikke det skaper problemer at det er ulik volum/Qtc på subber foran/bak, og spiller på ulike forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er subbene ferdig!

Navn:		IMG_1756.JPG
Visninger:	31
Størrelse:	1.50 MB
ID:		126046

Etter en liten stund med litt rask tuning så falt ting mer på plass når 4 subber bak ble plassert ordentlig. Siden kassene bak er mindre (Qtc 0.69 vs 0.55 foran) så er avrullingen raskere, og nivået lavere ved problemfrekvensen på 25hz. Jeg måtte derfor justere nivået litt i bunnen før det ordentlig skjedde noe med romproblemene. Men nå er dippen ved 25hz som ble vist i første grafene nærmest borte. Og når jeg kjører en ren sinustone på 25hz og går rundt i rommet så er responsen ganske jevn, mot noen skikkelige dipper før. Waterfall-grafen viser at ringing ved 25hz er redusert. Alt i alt tålig fornøyd med resultatene.

Navn:		SPL3.jpg
Visninger:	38
Størrelse:	125.9 KB
ID:		126047

Navn:		Waterfall3.jpg
Visninger:	33
Størrelse:	298.5 KB
ID:		126048
    Hadde vært artig å høre om det er noen innspill til grafene?

Dippene ved 130hz og 600-1000hz er slik det ser ut etter å ha kjørt Yamaha YPAO-kalibrering. Jeg synes det høres bra ut, og hvis jeg prøver å justere EQ for disse dippene så har jeg ikke klart det uten at lydresultatet høres dårligere ut. Så usikker på hva dette betyr.

Men for bassen, som denne posten handler om, så synes jeg resultatet høres bra ut.

Lignende tråder

1. Anbefaling av Blu-Ray spiller som kan håndtere streaming fra NAS
    By blackone in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-2011, 15:28
  2. Svar: 61
    Siste melding: 01-29-2007, 01:55
  3. Rommets betydning
    By imm in forum Generelt audio og HiFi