Har akustikkplater bak kinoplakater noe for seg?
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei

har 4 plakater jeg ønsker å henge opp i kinoen. Har det noe for seg akustisk å henge disse på akustikkplater feks rockfon, eller bør de henge fritt, evt med høyttalerstoff? Hvis ikke får jeg henge henge demping i tillegg til plakatene.

Active PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asaf Vis post
    Hei

har 4 plakater jeg ønsker å henge opp i kinoen. Har det noe for seg akustisk å henge disse på akustikkplater feks rockfon, eller bør de henge fritt, evt med høyttalerstoff? Hvis ikke får jeg henge henge demping i tillegg til plakatene.
    om det er vanlige papirplakater så har det vel lite hensikt med akustikkplater bak , få heller trykket plakater på egnet tekstiler for så å kle rundt rammer med akustikkplater, da får du ok absorbenter til å henge i 1 og eventuelt 2 refleksjon.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi Vis post
    om det er vanlige papirplakater så har det vel lite hensikt med akustikkplater bak , få heller trykket plakater på egnet tekstiler for så å kle rundt rammer med akustikkplater, da får du ok absorbenter til å henge i 1 og eventuelt 2 refleksjon.
    Dette er det vanlige svaret når det gjelder tildekking av akustikkplater. Alle skriver at du må ha akustisk transparent materiale, men jeg mistenker at dette bare er repetisjon av etablerte sannheter. Jeg er ikke så sikkert på om det faktisk er 100% korrekt. Det vil stemme på de høyeste frekvensene, men et lag med papir vil ikke reflektere litt nedover i mellomtonen. Lydbølgene vil gå rett gjennom.

Sannsynligvis er plakaten i en solid plast/metall ramme. Denne påvirker selvfølgelig mer.

Jeg er ganske sikker på at det vil ha en dempende effekt å plassere akustikkplater bak andre ting. Man vil oppnå en demping en noen frekvenser, men det vil neppe være lineært. Ofte er det lett å overdempe de høye frekvensene i en del rom, fordi alt demper disse. I så fall er det ikke sikkert at det er en ulempe om noen av platene er dekket med noe som er litt solid. Det blir litt som en "scatter-plate" for de øvre frekvensene, men det litt lavere frekvensene dempes.

Active PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Dette er det vanlige svaret når det gjelder tildekking av akustikkplater. Alle skriver at du må ha akustisk transparent materiale, men jeg mistenker at dette bare er repetisjon av etablerte sannheter. Jeg er ikke så sikkert på om det faktisk er 100% korrekt. Det vil stemme på de høyeste frekvensene, men et lag med papir vil ikke reflektere litt nedover i mellomtonen. Lydbølgene vil gå rett gjennom.

Sannsynligvis er plakaten i en solid plast/metall ramme. Denne påvirker selvfølgelig mer.

Jeg er ganske sikker på at det vil ha en dempende effekt å plassere akustikkplater bak andre ting. Man vil oppnå en demping en noen frekvenser, men det vil neppe være lineært. Ofte er det lett å overdempe de høye frekvensene i en del rom, fordi alt demper disse. I så fall er det ikke sikkert at det er en ulempe om noen av platene er dekket med noe som er litt solid. Det blir litt som en "scatter-plate" for de øvre frekvensene, men det litt lavere frekvensene dempes.
    en plakat vil ikke bare gjøre at akustikkplaten bak mister noe av absorpsjonseffekten, men også reflektere lys. Med en 5-10cm akustikkplater er det vel primært det høyere frekvensene en vil dempe. selvsagt skader det ikke å dekke med akustikkplate bak, men for å få en best mulig absorbent bør en bruke et stoff som puster. serigrafi bruker ett 110 g flaggstoff med ecosolvent farge, Stoffet er åpent og fargen gror ikke. d.v.s. den tetter ikke porene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker å dempe de lyse frekvensene bør platene være kledd kunn i tynt/absorberende stoff. Jeg lagde 3 stk dempeplater da jeg bodde i en leilighet i sandvika med store akustikkproblemer (var så ille at man ble sliten av å ha folk på besøk og flere pratet samtidig). Enormt med ekko/bounce av lyse frekvenser. Klappelyd ga opp mot 0,8 sec etterklang i rommet. Jeg dekket 2 av platene i ett tynt svart bomullstoff jeg kjøpte på stoff og stil, mens den tredje platen ble dekket med ett mer tettvevd kunststoff med bildetrykk.

Alle platene dempet, men platen med dette tykkere kunststoffet dempet på langt nær like godt som de 2 andre. De kunne man merke hvis man satt seg slik at man hadde det ene øret mot veggen der platene var montert.

Forøvrig løste disse 3 platene på bakvegg + ett teppe på gulvet hele problemet i denne stua. Etterklangen forsvant så og si i hele rommet. Det var som å få nye høytalere og bass føltes plutselig mye mer fremtrende og ble ikke sliten av å høre musikk. Så jeg tror ikke plakat over akustikkplatene er noen god idé.
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Veggene består idag av gipsplater uten akustiske tiltak. Så jeg må uansett installere noe demping og diverse. Jeg bestilte to plakater i tøy fra kino. Usikker på transparentheten her. Har også to papirplakater fra en kino som jeg skal bygge ramme til. Jeg leser svarene som det ikke tar skade å plassere de foran 5cm rockfonplater, da gjør jeg det selv om det heller ikke utgjør altfor mye på lyden. Men jeg bør nok lage demping uten plakater også.. uten plakat.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,769
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare det å flytte en plate 5-10 cm ut fra en vegg vil også ha effekt. Selv på en plate som er "dekket" i front.

Lignende tråder

1. Akustikkplater
    By -moviefreak- in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 04-03-2015, 09:10
  2. DIY: Akustikkplater
    By davalex in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 118
    Siste melding: 01-08-2012, 01:29
  3. Perforerte gipsplater utenpå akustikkplater vs. kun akustikkplater
    By tols1 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 12-09-2011, 20:30
  4. Akustikkplater
    By RJassa in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 24
    Siste melding: 12-17-2010, 18:41
  5. Kinoplakater/postere på nett?
    By Baldrick in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 04-06-2007, 19:57

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

AVtorget

Antimode 8033s II

Antimode 8033s II

Kr.3,000.00