Tegner hus - Plassering av lerret i kinorom
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tegner hus - Plassering av lerret i kinorom

Hei!

Vi er i sluttfasen av tegningene til et nytt hus vi forhåpentligvis skal bygge neste år, og har satt av et areal i underetasjen til hjemmekino. Det er desverre ikke helt BEF, så vi har måttet inngått en del kompromisser...Rommet vil feks fungere som gjennomgang både til teknisk rom og til en del av huset vi tenker å leie ut. Jeg vil gjerne ha input fra litt erfarne sjeler her inne om hvordan jeg burde plassere lerret, møbler og utstyr i dette rommet, slik at jeg kan gjøre eventuelle nødvendige justeringer på tegningene før det er for sent. Dimensjonene på rommet er bxl = 5,0m x 4,7m (dørene er på 4.7m veggene).

Akkurat nå ser jeg for meg å bygge en løs vegg en liten meter ut i rommet fra veggen øverst til å ha lerretet på og høyttalere bak. Signalkilder osv plasseres i teknisk rom ved siden av. Jeg tenker en nesten tre meter bred plattform på midten bak som stopper en meter fra hver sidevegg, slik at man fortsatt kan nå døren til gangene på begge sider av rommet.

Mellomgangen er der for å gjøre utleiedelen til en del av eget hjem, og er tenkt brukt som bod for leietagerne. På tidligere tegning hadde jeg dør fra teknisk til den "boden", men ansvarlig søker mente det skilte utleiedelen for mye fra boenheten når man må gå gjennom teknisk. Jeg vurderer derfor å dele teknisk rom i to lage en ekstra mellomgang.

Ser dere en annen bedre løsning?

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		kinorom.jpg
Visninger:	49
Størrelse:	32.9 KB
ID:		125600
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Tegner hus - Plassering av lerret i kinorom-kinorom-jpg  

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    712
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin størrelse men kvadratiske rom (som ditt nærmest er tiltenkt) trigger raskt unoter og utfordringer i bassen om du ska se helt audiofilt på det

Liker løsningen med høytalere bak lerret, skal du ha subbere i rommet også ? Tenker du surround back som i ett 7.1 oppsett så kan det jo være lurt å tenke på å ha sofaen ihverfall enn 0,5 - 1m fra bakveggen. Da slipper du mest sannsynlig unna noen bassromling i samme slengen. Utifra rommet og dører kan det jo se ut som du ikke har så mange alternativer og at løsningen du skisserer vil være den beste Tenk litt på akustikk og hvordan du løser det også, gjør mye for opplevelsen!

Edit, platform? skal du ha 2 seterader ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et ønske om å få til to rader ja - 3 + 4 seter kanskje. Jeg vet at rommet helst skulle vært mer avlangt, men dette er hva jeg har klart å få til. Har sendt et forslag til arkitekten idag, for å få fjernet døren nede til høyre, så får vi se om hun er enig. Er det så vanskelig å jobbe med et tilnærmet kvadratisk rom at jeg heller burde få tegnet det mindre for å få det avlangt? Jeg kan jo bygge meg en vegg fra overkant av døren nede til venstre og rett inn i rommet. Da blir det ca 3.5 meter bredt og 5 meter langt, istedet for 5 meter bredt og 4.7 meter langt som idag. Da ofrer jeg samtidig ca 6kvm.

Det er helt klart et ønske om å ha surround back osv. Jeg får ganske bra høyde å jobbe med siden råbygget vil være 2.75 meter høyt innvendig, så håper det vil hjelpe meg på en eller annen måte.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det virker litt upraktisk med tre dører inn mot en hjemmekino.
    Synes forslaget med å bygge en vegg kan ha sine fordeler.
    Du får et avlangt rom, bedre lyd demping mot utleie delen, tre hele ubrutte vegger for surround høyttalerne osv.
    Har du ellers vurdert å bytte ut noen av dørene med skyvedører?.

Edit: Det kommer nok litt an på hvor høyt man prioriterer hjemmekino vs. praktisk løsning, klipte og limte litt på tegningen din...

Navn:		kinorom.png
Visninger:	274
Størrelse:	135.6 KB
ID:		125616
    Sist endret av ask4me2; 10-24-2017 kl 12:42
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=gunnberg;2052400]Hei!

Vi er i sluttfasen av tegningene til et nytt hus vi forhåpentligvis skal bygge neste år, og har satt av et areal i underetasjen til hjemmekino. Det er desverre ikke helt BEF, så vi har måttet inngått en del kompromisser...Rommet vil feks fungere som gjennomgang både til teknisk rom og til en del av huset vi tenker å leie ut. Jeg vil gjerne ha input fra litt erfarne sjeler her inne om hvordan jeg burde plassere lerret, møbler og utstyr i dette rommet, slik at jeg kan gjøre eventuelle nødvendige justeringer på tegningene før det er for sent. Dimensjonene på rommet er bxl = 5,0m x 4,7m (dørene er på 4.7m veggene).

Akkurat nå ser jeg for meg å bygge en løs vegg en liten meter ut i rommet fra veggen øverst til å ha lerretet på og høyttalere bak. Signalkilder osv plasseres i teknisk rom ved siden av. Jeg tenker en nesten tre meter bred plattform på midten bak som stopper en meter fra hver sidevegg, slik at man fortsatt kan nå døren til gangene på begge sider av rommet.

Mellomgangen er der for å gjøre utleiedelen til en del av eget hjem, og er tenkt brukt som bod for leietagerne. På tidligere tegning hadde jeg dør fra teknisk til den "boden", men ansvarlig søker mente det skilte utleiedelen for mye fra boenheten når man må gå gjennom teknisk. Jeg vurderer derfor å dele teknisk rom i to lage en ekstra mellomgang.

Ser dere en annen bedre løsning?

5m blir noe knapt for 2 rader, hadde nok gått for kun 1 rad å eventuelt noen sakkosekker el.
    har uansett skissert en løsning med 2 rader, delt vegg med gangen, med 2,75 har du nok høyde til å bygge rom i rom. om du veksler på bjelke på veggene skal det ikke gå vekk mye av støørelsen på rommet. om du har mulighet kan du også be om nedfelt bjelkelag her så ikke rom i rom løsningen blir høye enn gang om det er ønskelig. hadde helt klart byggen en baffelvegg og plukket noen subber/ht som ikke bygger for mye bak her.

redigerte bare kjapt i Paint så det ser ut deretter

Navn:		kinorom1.jpg
Visninger:	42
Størrelse:	121.1 KB
ID:		125610

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om skyvedør vil hjelpe noe, da alle tre dørene går utover, men har nå uansett fått svar fra arkitekten at det ikke er noen strukturelle problemer med å flytte den ene døren slik jeg ønsker. Da må det bare klareres med ansvarlig søker, så er jeg kvitt døren nede til høyre ihvertfall.

Greia med å bygge en vegg er at det går bort mye plass. Rårommet er altså 4.7 meter bredt, så går det fort 10cm på hver side for å bygge rom-i-rom, pluss en meter til gangareal. Når tilsvarende gjøres på vegg foran og bak sitter jeg igjen med maks 3.5m x 4.8m. Det vil heller ikke være mulig å fjerne døren fra kinoen til teknisk, da mellomgangen ikke vil være tilgjengelig for oss til daglig. Den vil fungere som bod til utleiedelen.

Rent lydmessig kan det godt hende det er den beste løsningen, men jeg er usikker på hvor viktig heftig bass er for meg. "Hjemmekinoen" vår idag er et 109'' lerret vi trekker ned foran tv'en, og det kjøres med et enkelt Dynabel 5.0 (basselement i fronthøyttalerne som eneste bass) oppsett. Kanskje jeg bare har blitt veldig vant til det her, men jeg sliter med å få skikkelig filmopplevelse på lerret som er særlig mindre enn dette.

Jeg savner helt klart litt volum og trykk, men jeg har ikke det helt store behover for at det skal riste i veggene. Det jeg egentlig prøver å få fram er at hvis folk med peiling sier til meg at dette rommet blir bra hvis du bare begrenser størrelsen på sub og gjør enkelte tiltak som bassfeller og lignende, så vil jeg heller beholde romstørrelsen enn å jage ultimat lyd.

Setter veldig pris på tilbakemeldingene altså. Håper ikke det sees på som "krangling" at jeg diskuterer tilbake.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg Vis post

Setter veldig pris på tilbakemeldingene altså. Håper ikke det sees på som "krangling" at jeg diskuterer tilbake.
    Det er jo et diskusjons forum dette så her er vel alle meningsbrytninger velkomne så lenge det går på sak og ikke person.

Det er jo også din tråd og bygge prosjekt dette, så det er vel heller vi som svarer som bør være redd for å fornærme deg med mer eller mindre merkelige svar...

Fordelen med skyvedører er at de ikke trenger ekstra plass ut i rommet når de brukes. Bak-delen er at de ikke er spesielt gode til å tette for lyd, de trenger plass inne i veggen, slik at eventuelle kabelgjennomganger og rør osv ikke kan plasseres i det området.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    712
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner helt klart litt volum og trykk, men jeg har ikke det helt store behover for at det skal riste i veggene. Det jeg egentlig prøver å få fram er at hvis folk med peiling sier til meg at dette rommet blir bra hvis du bare begrenser størrelsen på sub og gjør enkelte tiltak som bassfeller og lignende, så vil jeg heller beholde romstørrelsen enn å jage ultimat lyd.
    Skal godt gjøres og få inn feller som tar godt nede i bassområdet i ett så lite rom da de vil bli veldig store i str, velger du å gå for kommersielle feller blir det igjen veldig kostbart, nå skal det sies at tralltrall her på forumet har kavadratisk rom og har veldig god lyd selv om det er ting som tyder på at bassen ikke helt trives i hele frekvensområdet der heller. Jeg hadde ikke gått ned på str fremfor å få rommet avlangt det er sikkert, da ville jeg heller vurdert en 3-4 kinosofa med saccosekker for da vil du ha større mulighet å flytte deg ut av problemer frekvensmessig og ha større tilpassningevne ifht lerret og avstander. Husk å jobbe litt med akustikken da det vil gi utstyret ditt mulighet å vise hva det kan gjøre

Skjønner ikke hva du helt mener med å begrense subbstr?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener med å begrense substr er tydeligvis å vise at jeg ikke har peiling og derfor spør om hjelp Stakk opp til AVShop idag og studerte demonstrasjonskinoene deres. Godt mulig jeg tenker bittelitt nytt nå (hvis arkitekten er enig ), så kommer tilbake med mer info om en dag eller to.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    712
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg Vis post
    Det jeg mener med å begrense substr er tydeligvis å vise at jeg ikke har peiling og derfor spør om hjelp Stakk opp til AVShop idag og studerte demonstrasjonskinoene deres. Godt mulig jeg tenker bittelitt nytt nå (hvis arkitekten er enig ), så kommer tilbake med mer info om en dag eller to.
    Det vil ikke hjelpe å begrense subbstørrelse for å tro at det hjelper på problemer i bassen, da er formelen å gå inn med flere subbere i rommet for å få bedre og jevnere respons. like subbere i alle 4 hjørner tunet inn riktig vil mest sannsynlig gi den beste responsen i rommet men så spørs det hva interiør arkitekten sier til det da

Hva syntes du om kinoene hos av-shop, falt det i smak Lyder rimelig bra i Alcon rommet etter at de fikk kalibrert opp riktig.

vurdert en 3-4 kinosofa med saccosekker
    Om du lurer på hva jeg mente så var det 1 stk > 3-4 seter kinosofa i rommet, var ikke min beste formulering det der. 2 rader føler jeg blir å teste grensene for hva som blir bra både med tanke på lyd og synsfelt. - blir spennnende å høre hva planer som blir forandret på.
    Sist endret av Johnnygrandis; 10-25-2017 kl 13:20

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Det vil ikke hjelpe å begrense subbstørrelse for å tro at det hjelper på problemer i bassen, da er formelen å gå inn med flere subbere i rommet for å få bedre og jevnere respons. like subbere i alle 4 hjørner tunet inn riktig vil mest sannsynlig gi den beste responsen i rommet men så spørs det hva interiør arkitekten sier til det da
    Hjørne plassering av flere subwoofere er vel heller ikke optimalt i et nærmest kvaderatisk rom med tanke på utglatting av stående bølger heller, men med litt fasejustering er vel det ofte løsningen ja. Skulle subbene plasseres optimat ville de vel ofte plasseres ikke symmetrisk og kommet et stykke ut på gulvet også, og det blir vel fort problematisk både for WAF. og HAF....

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Om du lurer på hva jeg mente så var det 1 stk > 3-4 seter kinosofa i rommet, var ikke min beste formulering det der. 2 rader føler jeg blir å teste grensene for hva som blir bra både med tanke på lyd og synsfelt. - blir spennnende å høre hva planer som blir forandret på.
    Det kommer vel litt an på lerret format og størrelsen også dette. Skal man se litt på vanlige kino oppsett, er vel regelen at første seterad ikke skal være nærmer enn eller være lik 1,5x bildehøyden, og bakerste rad ca 3-4X bildehøyden (ikke bredden). I tilegg er det gjerne for et for 2.40:1 bredde:høyde forhold for lerretet, ikke 16:9.... (ref Home Theater Geeks) Det blir nok litt i nærmeste laget for et hjemmekino oppsett med 1.5x bildehøyden på et 2.40:1 bilde, men kjører selv ca 1.8x på første rad og 3.2x på andre rad av et 2.35:1 format lerret.

Er enig i at man ikke bør ha sitteplasser for langt ut til sidene fra midten pga opplevelsen av lyd og bilde, men det er vel en dedikert hjemmekino og ikke TV stue dette, og da er vel det å ha flere rader bakover den riktige måten å løse flere sitteplasser på. Da bygger man bare opp rad 2 slik at de som sitter på rad 2 kan se bunnen av bildet på lerretet over hodet på den som sitter foran. En gunstig effekt av dette er at oppbygginga og selve plattformen kan ha åpninger og dempemateriale og tunes til å virke som en slags bassfelle også.
    Sist endret av ask4me2; 10-25-2017 kl 16:05

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å begynne et sted. Kinoene hos AVshop var LIVSFARLIGE. Ambisjonene øker altfor mye når man tråkker inn i slike lokaler, så for å gjøre det ekstra ille tok jeg meg en ny tur innom idag. Testet masse, målte opp avstander og gjorde noen erfaringer. Lerretet i Valhall er vel 170 tommers 2.35:1 og jeg hadde ingen problemer med å sitte på første rad der. I Adam-salen var lerretet 130 tommer, og samme erfaring med at jeg syntes avstanden var passe. Tomstokken sier meg da at jeg takler at nakkestøtten på setet har en avstand til lerretet som er 10-15cm mindre enn bredden på samme lerret. Satt jeg på gulvet foran eller i setet bak føltes det for nært og fjernt. Litt usikker på hvor stort 16:9 lerret jeg hadde taklet i samme avstand, men forsøker nå å tegne litt om på rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å oppdatere, så har denne delen av huset blitt tegnet litt om. Rommet vil bli 6.0m x 3.7m, og så rom i rom innenfor det.

Navn:		hjemmekino.jpg
Visninger:	50
Størrelse:	149.7 KB
ID:		125720

14. Liker Stian.V.H, Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ut som en mye bedre rom-løsning for hjemmekinorommet, enn i det første oppsettet

Lignende tråder

1. Forslag prosjektor/lerret til nytt kinorom
    By EmoBjorn in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 10-21-2014, 19:44
  2. Tegner hus - hvor stor hjemmekino for 108''?
    By gunnberg in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-31-2013, 01:03
  3. Tegner hus - skal bygge
    By nugstarr in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 20
    Siste melding: 05-01-2010, 12:32
  4. Valg av lerret/prosjektor i kinorom.
    By tor_anders_84 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 4
    Siste melding: 01-11-2010, 19:21
  5. Valg av lerret/prosjektor i kinorom.