Butyltetting fra Biltema
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    2
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Butyltetting fra Biltema

Hei. Jeg holder på med bygging av musikkrom i kjelleren og forsøker så langt det lar seg gjøre å bygge rom-i-rom. Jeg har lest masse her på forumet og fått mange gode tips.

Jeg skal straks i gang med å fuge overganger mellom tak og vegg og lurte på om noen av dere har erfaring med butyltetting fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemik...ng-2000037757/

For meg ser det ut til at denne innehar alle de kvalitetene en fugemasse skal ha i denne sammenheng, spes med tanke på elastisitet. Jeg har testet litt og det eneste jeg har å utsette på det, er at det var en vanvittig sterk lukt, som også setter seg i resten av huset. Det vil vel forsvinne etter hvert, regner jeg med.

Noen med erfaringer/meninger rundt denne fugemassen?

Takker for svar!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i årenes løp fått litt erfaring med forskjellige kjemiske og Olje produkter fra Biltema, og er generelt litt skeptisk til kvaliteten til mye av det de selger.

Har f.eks brukt de helsyntetiske oljene fra biltema (5W-40) som blant annet er spesifisert med MB 229.3/229.5 godkjenning i en del år. Det var helt til oljen ble prøvd på min første Mercedes C180 som fikk såpass mye (ikke ventil tikking, men) ventil skrangling når den kom i drifts temp. at den ikke fikk mer olje fra Biltema. Testet på en annen litt eldre 300CE (M103 motor) samme resultat.
    Byttet til "Mobil 1 new life 0w-40" olje med samme MB 229.3/229.5 godkjenning, og motorene ble som nye igjen. Stoler derfor ikke på de oppgitte olje egenskapene til Biltema lenger...

Andre ganger med bruk av mer tilsvarende fugemasser og lim som du lurte på, så har det fungert greit, men har inntrykk av at det er litt forskjell på "hylletiden" på slike produkter slik at noen kan være verre å få ut av patronen og værre å jobbe med enn andre. Slike produkter som luft herder med at løsemiddelet fordamper vil i utgangspunktet kunne lage endel løsemiddel lukt i begynnelsen. Kanskje lurt å teste litt utendørs først og legge merke til hvor lenge lukten henger igjen med limfugen.

Det er sikkert ikke så lett å drive slike store varehus med såpass mange forskjellige varer som også kan ha kortere holdbarhetsdato. Mange kunder er ikke like flinke til å tenke på at andre kanskje skal bruke butikken, og noen typisk som flytter og romsterer i lageret(som vel er butikken) osv slik at man må være nøye med å lese nummerne på varen når man plukker. En annen typisk Biltema egenskap er at varer det går mye av, der er det tomt for i hylla. Hylla på siden er overfylt, og hvis man spør, virker det som de bestiller inn 1stk. til den som spurte....
    Sist endret av ask4me2; 08-16-2017 kl 19:42
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

3. Liker classic46 har likt denne posten
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Har i årenes løp fått litt erfaring med forskjellige kjemiske og Olje produkter fra Biltema, og er generelt litt skeptisk til kvaliteten til mye av det de selger.

Har f.eks brukt de helsyntetiske oljene fra biltema (5W-40) som blant annet er spesifisert med MB 229.3/229.5 godkjenning i en del år. Det var helt til oljen ble prøvd på min første Mercedes C180 som fikk såpass mye (ikke ventil tikking, men) ventil skrangling når den kom i drifts temp. at den ikke fikk mer olje fra Biltema. Testet på en annen litt eldre 300CE (M103 motor) samme resultat.
    Byttet til "Mobil 1 new life 0w-40" olje med samme MB 229.3/229.5 godkjenning, og motorene ble som nye igjen. Stoler derfor ikke på de oppgitte olje egenskapene til Biltema lenger...

Andre ganger med bruk av mer tilsvarende fugemasser og lim som du lurte på, så har det fungert greit, men har inntrykk av at det er litt forskjell på "hylletiden" på slike produkter slik at noen kan være verre å få ut av patronen og værre å jobbe med enn andre. Slike produkter som luft herder med at løsemiddelet fordamper vil i utgangspunktet kunne lage endel løsemiddel lukt i begynnelsen. Kanskje lurt å teste litt utendørs først og legge merke til hvor lenge lukten henger igjen med limfugen.

Det er sikkert ikke så lett å drive slike store varehus med såpass mange forskjellige varer som også kan ha kortere holdbarhetsdato. Mange kunder er ikke like flinke til å tenke på at andre kanskje skal bruke butikken, og noen typisk som flytter og romsterer i lageret(som vel er butikken) osv slik at man må være nøye med å lese nummerne på varen når man plukker. En annen typisk Biltema egenskap er at varer det går mye av, der er det tomt for i hylla. Hylla på siden er overfylt, og hvis man spør, virker det som de bestiller inn 1stk. til den som spurte....
    Det sies at den helsyntetiske motoroljen til Biltema er den samme som Statoil nå Circle selger til mangedobbelt pris på sine stasjoner.... Har kjørt med den flere år på min Subaru Outback og ingen forskjell på den og typiske merkevarer. Nå kjører jeg elbil og trenger ikke slikt lenger.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,407
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Beklager at det er litt utenfor det du lurte på hegullak, men generelt handler det vel litt om biltemas internkontroll på slike produkter, og om disse av og til er gode nok...

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Det sies at den helsyntetiske motoroljen til Biltema er den samme som Statoil nå Circle selger til mangedobbelt pris på sine stasjoner.... Har kjørt med den flere år på min Subaru Outback og ingen forskjell på den og typiske merkevarer. Nå kjører jeg elbil og trenger ikke slikt lenger.

Godt mulig du har rett i at de er samme olje som Statoil og Circle selger nå, men er helt sikker på at de batch-ene med motorolje fra Biltema jeg kjøpte ikke ikke var av god nok kvalitet. Pris og kvalitet handler vel ofte om hvor god kvalitetskontroll og hvor små toleranser som det produseres etter. Det skulle ikke forundre meg at Biltema oljen manglet noen tilsetninger som skal hindrer at den blir for tynn eller holder seg på plass ved oppvarming. Typisk helt fin motorgange fra kald til varm i ca 10min, men på lavere turtall under ca 1500 o/min virket det som at de hydrauliske ventilløfterne ikke ble fylt like rakst som de slapp ut olje, og det høres ikke pent ut. Hvordan Veiv og Rådelager opplevde dette vet jeg ikke, men med riktig olje ble ulydene borte, og motorene brukte ikke mer olje eller fikk problemer med å holde oppe oljetrykket og de har gått noen hundre tusen km etterpå så det gikk bra.

Elbiler bruker nok ikke motorolje, men de bruker vel gjerne litt avhengig av modell en bremseveske, en gear olje og kanskje hydr.olje til servostyring osv. Dette trenger å byttes med jevne mellomrom for å sikre en mer problemfri drift... Fyll mengdene er vel som regel ikke de helt store så ville nok brukt noen andre leverandører enn biltema til slike produkter.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    2
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, her var det noe for enhver, bortsett fra svar på det jeg lurer på Takker for engasjementet, i alle fall.

Jeg ser det med kvaliteten til Biltema, har hatt litt varierende erfaringer. Men denne fugemassen har alle egenskapene jeg ser etter for et slikt rom, så jeg går nok for den.

Hvis noen har noen sterke meninger om dette og negative erfaringer (..med butyltetning, that is..) , så mottas svar med takk.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hegullak Vis post
    Ja, her var det noe for enhver, bortsett fra svar på det jeg lurer på Takker for engasjementet, i alle fall.

Jeg ser det med kvaliteten til Biltema, har hatt litt varierende erfaringer. Men denne fugemassen har alle egenskapene jeg ser etter for et slikt rom, så jeg går nok for den.

Hvis noen har noen sterke meninger om dette og negative erfaringer (..med butyltetning, that is..) , så mottas svar med takk.
    Det går nok bra - prøvde på min måte å si at jeg er greit fornøyd med Biltema sine produkter. Dette butyltetning har jeg null erfaring med dog...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Lignende tråder

1. Veggfeste fra Biltema
    By kaken in forum TV-apparater
    Svar: 11
    Siste melding: 02-17-2009, 11:01
  2. biltema veggfeste
    By beiver in forum TV-apparater
    Svar: 1
    Siste melding: 02-24-2008, 15:49
  3. Svar: 55
    Siste melding: 02-23-2008, 10:15
  4. Veggfeste på Biltema