Diy bluray-hylle.

Har til nå hatt en IKEA Billy bok hylle som bluray hylle, men den er jo ikke optimal. Den er mye dypere enn nødvendig, den er tung ig den har få hyller. Kan jo kjøpe ekstra hyller, men det blir jo dyrt. Dessuten var den full, og en til hadde tatt for stor plass.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_4425.JPG
Visninger:	167
Størrelse:	1.31 MB
ID:		124161

Har tidligere hatt en ide om å bygge om en oppbevaringshylle fra Biltema/Jula, og her en dag jeg snurfet litt på mulig oppbevaring av filmer, dukket et bilde av en eldre utgått hylle fra IKEA: Lerberg:

Navn:		IMG_0165.JPG
Visninger:	230
Størrelse:	72.9 KB
ID:		124146

Denne så genialt ut, minimalistist, åpen, oversiktelig, lett å sortere og sette inn/ta ut filmer.
Her fikk jeg blod på tann med min ide om Jula hyller(denne var større enn Biltema sin), så jeg dro og kjøpte en slik. Kostet 299kr, så var ikke store utgiften. Den er 170cm høy, 77cm bred og 37 cm dyp.

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-m...shylle-355505/

Her er hver hylle stiftet og limt sammen når du kjøper den flatpakket, men en lite slag med hammer, så løsnet dette greit.

Navn:		IMG_4442.JPG
Visninger:	96
Størrelse:	3.05 MB
ID:		124147

Litt tre satt igjen pga limet, men ble pusset bort, og dette vil ikke vises når hyllen er full av filmer.

Navn:		IMG_4443.JPG
Visninger:	279
Størrelse:	3.00 MB
ID:		124148

Den originale hyllen hadde 4 ben, eller endegavler. De nye trenger bare 2 hver, og med å dele hver hylle i 4, ble det 20 hyller istedenfor 5, og ved å måle opp passende høyde for blurays , ble det 9 hyller på hver av de to ferdige "Lerberg" kopiene.

Navn:		IMG_4441.JPG
Visninger:	114
Størrelse:	2.76 MB
ID:		124153

Her tar hver hylle ca 440 blurays, så nesten 900 på de to tilsammen.

Navn:		IMG_4444.JPG
Visninger:	80
Størrelse:	1.13 MB
ID:		124158

Men jeg trengte litt uttak til høyttalere der de skulle monteres, og det var mer deler igjen fra den originale hylla, så jeg bygde på to hyller til i høyden med resterende deler, og fikk dermed inn nesten 900 likevel.

Navn:		IMG_4447.JPG
Visninger:	110
Størrelse:	1.27 MB
ID:		124159

Uten "hullene" for høyttalere er det plass til ca 1100 blurays med denne løsningen, og den bygger ikke mer enn dybden på et bluray cover ut fra veggen, ca 14 cm, og hele hylla veier 12 kg. Jeg har selvfølgelig skrudd den fast til veggen, da den er for smal til å være stabil uten, men den ble forbausende stabil, selv fyllt opp med filmer.

Ferdig malt, montert og fyllt opp.

Navn:		IMG_4451.JPG
Visninger:	105
Størrelse:	1.76 MB
ID:		124160

Alt dette for 300kr +litt maling og skruer, og med mye bedre plass rundt hyllen. Ble fornøyd jeg