www.minHiFi.no/OMF

Hjem » minHiFi » Detaljer

 


 

 

OMF's Hifi

Lagt til av: OMF, Lagt til den:

 

 

Gjennomsnittskarakter: ? /30
(Vurdert av 0 bruker(e))
Presentasjon
Rom
Utstyr






Legg til kommentar Se og post dine kommentarer


 

 

Vurdering:

  • Prisrangering:Ikke valgt
  • Forsterkertype:Ikke valgt
  • Bildevisning: Not selected
  • Romstørrelse: Ikke valgt
  • Systemtype: Dedikert
  • Visninger: Profilen har blitt vist 2616

 


Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 
Hei igjen…. Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hvordan jeg synes oppsettet spiller da…. Er ikke så lett å beskrive lyden – hvor skal man liksom begynne? Den mest fremtredende egenskapen er nok helheten. Det er ingen ting som stikker seg ut, det er ikke mulig å skille ut drivere eller plassere høytalerne for den saks skyld. Det låter rett og slett naturlig At de 5-6 øverste oktavene avspilles av det samme elementet, uten delefilter eller andre forstyrrelser er nok den viktigste årsaken til at lyden er/oppfattes som veldig homogen – flere lyttere har sammenlignet lyden med elektrostatoppsett – som i stor grad har samme fordel. Bruk av romkorreksjon gjør jo også at man får kontroll over romresponsen – så det ikke er noen deler av gjengivelsen som får stikke seg frem og ”farger” gjengivelsen. Ellers har jo systemet lav forvrenging også – som også bidrar til en veldig naturlig og ørevennlig lyd. Jeg prøver like fullt å beskrive noen egenskaper som bidrar til å skape et naturlig og ekte lydbilde. Dynamikk og headroom Dette er jo vanedannende egenskaper! Her er det jo samspillet mellom elementer som er utrolig raske, aktiv deling som gjør at man får en reell høy dempingsfaktor og strømsterke forsterkere med ekstrem båndbredde som danner det tekniske grunnlaget for god dynamikk. Det skal også være rikelig med headroom her – de to bassene (12 og 10) er omtrent umulig å overbelaste, mens Manger elementet også kan ta enormt med effekt hvis det bare er delt høyt nok. (Var det ikke det tyske forsvaret som brukte det til å avspille geværskudd – fordi det var det eneste elementet som kunne gjengi dette realistisk…?). Uansett – med masse krefter og elementer som ikke er overbelastet – så får man en behagelig ro og uanstrengthet i lydbildet. Dette merker man utrolig godt på komplisert musikk og musikk med store dynamiske utsvinginger – spesielt hvis man spiller litt høyt (noe som dessverre ofte blir realiteten når forvrengingen er lav…) så er det befriende å ”komme seg gjennom” et cresendo uten at anlegget vrenger eller komprimerer. Oppløsning Jeg har alltid vært en hund etter oppløsning. Grunnen til det er i mine øyne åpenbar – det er oppløsningen som tryller frem alle detaljene i musikken – og det er disse detaljene som til sammen skaper illusjonen. Overkill greier å få frem alle disse detaljene uten at det låter lyst eller analytisk – faktisk så låter det mindre ”diskant” av dette oppsettet en de fleste andre – til tross for at det spiller relativt flatt (eller helt flatt hvis jeg skulle ønske å korrigere for det) opp til rundt 30kHz. Holografi/Soundstage Mitt mål på dette området er at anlegget skal gjenskape den ”soundstagen” som er på platen – dette innbærer at et stort orkesterverk skal gjenskapes stort (Soundtrack på gladiator), mens visesang med akustisk gitar skal ha et tilnærmet 1:1 størrelse foran deg. Dette synes jeg i stor grad anlegget greier i dag – selv om det nok er bedre på det store enn det lille. Jeg synes også anlegget presterer bra på det som er midt i mellom – altså musikke hvor det er flere aktører med luft i mellom seg – men her savner jeg større rom, mer luft og mer presisjon…ikke det at det er spesielt dårlig, men her har det nok vært litt bedre før…. Skal man ta for seg de enkelte bestanddelene så er vel kanskje bassen det som skiller seg litt ekstra ut. Har faktisk ikke sett så nøye på målingene – det er vel egentlig ikke så spennende hva de viser heller – da jeg oppfatter bassen til å være meget god. Det som jeg synes anlegget virkelig briljerer på er å trylle frem detaljer i dypbassen jeg aldri har hørt før. Og denne opprensningen i bassen gjør at lydbildet åpner seg opp hele veien opp…. Jeg skal som sagt måle litt mer på rommet så jeg vet litt mer om hva som faktisk skjer - men det virker på meg som om høytalerne integrerer veldig godt med rommet – og lager lite trøbbel. Derek forklarte dette med at siden Predator har ”Air brakes” – så vil den stoppe mye raskere enn et konvensjonelt element – på den måten blir bassen mer presis og med mer punch, samtidig som outputen blir mindre – da elementet stopper da det skal stoppe. Uansett er bassen vanvittig bra – og det av en litt stor 12 tommer i trykkkammer! Jeg har aldri vært noen stor bassfreak – men må jo si at nå skjønner jeg litt hva de snakker om……… Tja….hva kunne jeg ønske meg var bedre da…. Jeg ønsker meg litt mer presisjon og holografi. Selv om man skal være litt forsiktig med å uttale seg om hvordan ting spilte for 4 måneder siden – så hadde jeg nok et lydbildet som ”satt” litt mer i det gamle oppsettet. I dagens oppsett savner jeg litt dybde, litt bredde og ikke minst at musikken fullstendig slipper høytalerne. Dette tror jeg skyldes flere ting – jeg tror det er et lite psykoakustisk element med i spillet her – den gamle stuen var mye mindre – og taket mye lavere – noe som gjør at en ”like stor soundstage” virket mye større der – enn den gjør i den nye stuen. Videre var den gamle stuen bedre dempet – med blant annet rundt 6m2 med akustikkplater i taket, og mer demping rundt i stuen – med noe mer møbler, gardiner, ett teppe til og noen få strategisk plassert dempeplater så vil jeg nok komme omtrent dit i det nye oppsettet også. Men det største forbedringspotensialet i det nye oppsettet er nok å tveake høytalerplassering/plassering av lytteposisjon, implementere høytalerkorreksjon, justere korreksjonskurver og filter og som alltid tveake utstyret til det maksimale…det er jo fremdeles litt å hente der…. Ellers er jeg vel idet store og hele fornøyd…..Anlegget har i dag en ro som gjør at musikken virker mye mer avslappet – som om musikerne har litt bedre tid eller spiller litt saktere….jeg tar meg også i å ”oppdage” nye ting i musikk jeg er ganske kjent med….smådetaljer som at lyden varer litt lengre, at de flytter seg i lydbildet eller at det er lettere å høre hva det er….. Så – det mange sikkert lurer på…..er jeg fornøyd med byttet hvis jeg ikke greier å få bedre lyd enn det jeg har i dag….? Altså er det jeg har nå nok til å forsvare oppgraderingen…? Tja er vel det riktig å svare på det……jeg har fått mer dynamikk, bassrespons og oppløsning på bekostning av en reduksjon i holografien….Jeg hadde vel ikke blitt 100% fornøyd hvis dette er fasiten også om 3 måneder…..men nå tror jeg ikke at det blir fasiten da….Det er ingen grunn til at holografien skulle bli dårligere – med mindre det er noe som kan tilskrives plassering av anlegget i stua…og det er ikke noe jeg rår like mye over i mitt nye hjem…. Mvh OMF
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 
Hei! En liten oppdatering - da er det nye oppsettet endelig på plass i det nye huset. Har ikke kommet helt i mål med alle innjsuteringer og innspilling ennå, men det spiller slett ikke dårlig..... Mai 08
 
Litt informasjon om min kommende oppgradering . som skal være på plass første helgen i mai 2008! Og det er jo ikke så lenge til Mine Overkill Audio Encore blir byttet ut med Finale. Finale har i tillegg til subwooferen Predator, også en 10 tommers ”open baffle” mellombass. Dette har to åpenbare fordeler. For det første har Predator betydelig større kapasitet for dypbass, samtidig som 10 tomms mellombassdriveren er enda raskere enn det Encore er i mellombassen. Jeg kan også dele noe høyere mot Manger – noe som kan ytterligere redusere forvrengning og kompresjon. I forbindelse med overgangen til 3 veis – så trenger jeg også ett nytt effekttrinn – det bør jo bli en DP etter hvert det også, men foreløpig blir jeg å bruke Crown K2 til Predatorene. Min standard DEQX blir byttet ut med Overkill Audio Conductor og End Game. Dette er en todel romkorreksjon, DAC og volumkontroll som er kompromissløst oppbygd. Hvis ikke dette representerer en betydelig oppgradering blir jeg mildt sag overrasket (og skuffet). Alle mine kabler i dag blir byttet ut med Overkill Audio sine. Lite hokus pokus med de som er basert på Crystal Cable Ultra råkabel og terminert med Xhadow reference XLR plugger og Eichmann Silver bullet RCA plugger. Det blir enkel kabel fra Manger og midbass, mens Predator får dobbel kabelføring. Personlig har jeg vel ikke all verden tro på at kabelbyttet kommer til å gi det helt store løftet, men litt går det jo an å håpe på, og ikke minst så blir jo anlegget mye penere med tynne sølvkabler! Til slutt skal jeg også få et nytt rack, men det er nok mest det estetiske som får et løft der! Men også her har jeg en liten plan - Leif Erntsen anbefaler heller korte strømkabler og lange høytalerkabler. Til nå har jeg gjort det motsatt - noe som kan gjøre at forsterkerne plukker opp mer støy - noe som kan være et problem med DP A1S sin båndbredde på 500kHz. Det kan også bli et løft og gå over til horisontal biamping/triamping - altså at jeg nå får en egen DP A1S på toppene. Det vet jeg at det er flere som har hatt positive erfaringer med tidligere. Spennede blir det uansett! Den ukjente faktoren i dette er den nye stuen. I utgangspunktet er jeg positiv. Den nye stuen er større, og ikke minst så har den svært god takhøyde. Men jeg kan jo ikke oppføre meg som en tulling her med tanke på akustikk, så det blir nok mer sparsomt med akustikktiltak her. Men med romkorreksjon og begrenset spredning, har jeg god tro på at jeg skal komme vel i havn også her….(også kan det hende jeg kan lure inn en liten absorbent ved kritisk lytting.....) Alt i alt – regner jeg med at det blir en betydelig oppgradering, spesielt på bassgjengivelsen, dynamikk og mulighet til å spille høyt uten komprimering, men også på presisjon, holografi og oppløsning vil jeg tro får et godt løft. Dette er forøvrig det første paret som blir levert i verden!
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 
Etter en lang høst og vinter med vanvittig mye utstyr inn i stua fant jeg noe på nettet som fanget min interesse. Det var et produkt som virket utrolig gjennomtenkt, designet var bra, jeg kunne kvitte meg med masse bokser – og viktigst var at det var designet i tråd med alle de erfaringene jeg hadde gjort meg! Produktet var Overkill Audio Encore En toveis høyttaler med et Manger element i toppen og en 12 tommers bass. Systemet er aktivt delt med en medfølgende DEQX – som også gir mulighet for romkorreksjon. Her er hjemmesiden til produsenten! http://www.overkillaudio.com En test her! http://www.6moons.com/audioreviews/overkill/encore.html Litt om høytalerne: Egget 18 kg From the outside, the stylish egg-shaped, high-gloss lacquered top enclosure of the Encore thus doesn't begin to transmit the story of what went into creating it. It's built up in hand-applied and slowly cured layers from a fiberglass mold that itself was taken off a wooden master fashioned by a true furniture craftsman. We're now talking wavy 2" - 3" wall thicknesses. They are asymmetrically offset such that no internal surface point faces an opposing one of equal thickness. We're talking 18 different constrained layers. They stack polymer resin/cotton-filler/unobtainium triple sandwiches atop one another in succession. The secret "unobtainium" ingredient differs from tri-layer to tri-layer for a total of 6 undisclosed materials. The name of the game here is extreme self-damping. It effectively absorbs all of the Manger's rear wave to prevent time-delayed out-of-phase reflections through the flat diaphragm with its concentric rings. Basskassen ca 125 kg Similarly extreme measures are applied to the separate bass enclosure. That's a horizontally stacked affair of 33 laminated Birch Ply layers, each 24 mm thick and routed out to precisely create 3-dimensionally contoured internal spaces and tunnels when stacked and bonded. The insides are lined with a bitumen/foam layer. A first downward angling, then horizontally proceeding line finally vents through a lateral narrow slot at the rear. This line is variably filled with acrylic foam and lamb's wool. Its geometry and lining first increase, then decrease air resistance/pressure behind the woofer to deliberately accelerate its settling times. Asked about the bass chassis' substantial heft, Derek volunteered a standard loudspeaker design recipe. To properly absorb a woofer's rear wave, it calls for cabinet mass 1000 times higher than the moving mass of its driver. Overkill Audio outsources construction of the Encore bass cabinet from an English firm that builds 200 lbs precision roulette wheels for the swankiest of Las Vegas casinos. External finishing is handled by another firm which also provides Bowers & Wilkes with their Nautilus-Series Tiger's Eye finish. It's the only UK company authorized to repair the legendary German Steinway piano-black lacquers. When good enough isn't good enough, enter overkill into the equation. Når jeg fikk høytalerne i hus, hadde jeg fremdeles ikke fått den medfølgende DEQX – så jeg koblet det hele sammen med min Tact 2.2X. Plassert rett på gulvet, uten store oppmålinger eller annet spilte dette utrolig bra.
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 
Tja...så er jeg her.... Da har jeg kommet meg frem til julen 2007....skal prøve å fylle opp litt hver dag.... Også har jeg jo en veldig stor oppgradering på gang som jeg regner med at er på plass første helgen i mai! Da blir det en verdenspremiere i Bergen på Overkill Audio Conductor, End game og Finale samt at jeg får levert full kabelpakke også - basert på råkabler fra Crystal Cable med beste terminaler! Skal skrive litt mer om disse nye produktene senere....dette er spennende saker! Mvh OMF
 
Sonic Frontier SFCD-1 m/XO clock, wondercaper og Telefunken Diamond NOS rør Renaissance Audio Blue Standard Plus ubalanserte signalkabler Conrad Johnson Premier 17LS preamp ZapZolute 118W Dual Mono Mk4 monoblokker Tara Labs Master genII og Renaissance Audio Blue standards høytalerkabler BW Matrix 801 S3 høytalere Diverse Pulsar points, hjemmelagde nettkabler, BASE plattform. Hadde også en Parasound CDP2000 Ultra Cd spiller stående. Hadde på denne tiden et anlegg som begynte å spille skikkelig bra. Skal jeg trekke frem noen enkeltkomponenter i dette anlegget må det være BW 801. De spiller vanvittig tøft, har suveren bass, og koster ikke så mye på bruktmarkedet. Testet på denne tiden flere Cd spillere og synes ikke det var betydelige lydmessige forskjeller på de. Hadde tidligere prøvd Cambrigde CD6 og hadde også en Micromega Stage 4 tilgjengelig. Parasounden spilte veldig definert og presist, mens Sonic Frontier nok var litt varmere i klangen. Fikk skuffende lite igjen lydmessig for modifiseringen av SF syntes jeg, i forhold til hvordan spilleren var original. Må jo si at jeg på denne tiden innbilte meg at jeg var i ferd med å tangere det som var mulig å få til når det gjaldt lydgjengivelse i egen stue, det var jo ikke en spesielt treffende konklusjon. Hadde tidligere eid: Høytalere: Phillips FB860, Patos Lyric 301, BW Matrix 805 og 802 Elektronikk: AVI 2000MM, EAD Theatermaster Encore, Aragon Aurum, Doxa 012 + masse Elkjøp stasj!
 
Utstyr Shanling CDT-100 Cd spiller Duelund signalkabler Conrad Johnson Premier 17LS preamp ZapZolute 118W Dual Mono Mk4 monoblokker 14mm sølvskinne og Duelund høytalerkabler Audio Physic Avanti III og Martin Logan CLS IIz høytalere Diverse Pulsar points, hjemmelagde nettkabler, BASE plattform Hadde på denne tiden ganske stor sirkulasjon av utstyr. Shanling Cd spilleren var vel egentlig den første Cd-spilleren som jeg syntes spilte merkbart bedre enn noen av de andre jeg hadde hatt. Og den var jo rålekker å se på. På denne tiden styret jeg mye med kabler. Hadde tidligere nevnte Renaissance Audio Blue Standard Plus, Tara Labs master G2, Infinity Resolution og Duelund signalkabler i en perioden. Endte opp med Duelund sine da jeg følte at disse gav mest oppløsning og ”naturlig kropp”. På høytalerkablene gikk det mye i det samme, hadde biwiring-sett av tara Labs Master, Renaissance Audio Blue Standard og single av Duelund og en kraftig sølvskinne. (14mm2). Heller ikke her var det dramatiske forskjeller, men endte opp med sølvskinnen til bassen og Duelund til diskant/mellomtone som jeg syntes spilte hårfint bedre enn bare sølvskinnen. Fikk rett før jul to par nye høytalere, Audio Physic Avanti III og Martin Logan CLS IIz. Selv om AP skal være en veldig oppløst og detaljert høyttaler, la det være sagt med en gang den når ikke CLSene til knærne når det gjelder mikrodynamikk og detaljer. Kort oppsummert – CLSene hadde fantastiske stemmer, mikrodynamikk, ”være-der” følelse, men det ble litt for sært for meg. Fikk dem ikke til å spille bass, sweet-spot er farlig liten, punchen og evne til å spille høyt var ikke der og holografien og roen i lydbildet var ikke like god som på Avanti. Derfor ble det til slutt Avanti jeg beholdt. Disse har vanvittig attakk, selv om de ikke spiller særlig dypbass, oppløsning er veldig bra sammenlignet med det meste annet og holografien er super. Må bare si det, at dersom du ikke er avhengig av å spille høyt eller er så nøye på punch og attakk i bassen (selv om jeg har hørt rykter om at det er noen som har fått til dette også!!!) så må jo CSL være den høytaleren i verden som gir mest for pengene. Den spiller bare så innih…. bra på det den gjør bra, at liker du dette, så er det ingen annen vei!!(Finnes sikkert mange andre bra elektrostater, men disse har ikke jeg hørt hjemme) Hvis jeg skal beskrive lyden i anlegget på denne tiden så spilte det presist. Holografien var godt definert, bassen var stram og presis og anlegget spilte i det store og hele uten noen unoter. Var igjen veldig godt fornøyd med lyden da jeg prioriterer holografi, presisjon, stødig lydbilde og punch i bassen.
 
Utstyr Shanling CDT-100 Cd spiller, på BASE Duelund signalkabler Conrad Johnson Premier 17LS preamp, på BASE Dynamic Precision DpA1, på BASE (Står bak racket) Transparent Reference (Med XL) høytalerkabler Audio Physic Avanti III Transparent Rererence nettkabler Diverse Pulsar points, hjemmelagde nettkabler, BASE platform På denne tiden begynte ting å bli virkelig bra, men jeg var jo på jakt etter bedre lyd og begynte da litt forespørsler på hifisentralen om å bytte ut ZAPene mine. Fikk i stort sett svar som: ”Hvorfor? Er ikke de bra nok…..er ikke mye som er bedre enn de….er de ikke dyre nok…”. Så satt med inntrykk av at de skulle være bra. For å gjøre en lang historie kort endte jeg opp med en DP A1. Hadde ingen andre forsterkere på hjemlån, men A1 spilte ringer rundt ZAPene. Oppløsningen var enorm og plutselig var bassen jeg savnet i AP (Fra 801 tidligere) på plass. Lydmessig var oppgraderingen fra ZAP til DP større enn fra 801 til Avanti. Siden Shanling spilleren har volumkontroll eksperimenterte jeg en del med direktedrift kontra å bruke preampen. Jeg synts helt klart at preampen tilførte litt ”magi”, spesielt i mellomtonen. I tillegg trengte jeg den for å inkludere flere kilder. Utpå våren fikk jeg mulighet til å teste et par eldre Transparent Ultra høytalerkabler. Hadde egentlig gjort meg opp en mening på forhånd om at denne skulle være uoppløst, varm og overpriset. Fikk skikkelig hakeslipp da de spilte med enormt sort bakgrunn, masse naturlig kropp, dyp definert bass og allikevel presenterte alle detaljene i lydbilde på en mye mer behagelig og tilbakelent måte enn sølvskinnene jeg hadde brukt. Etter kort stund endte jeg opp med et par Transparent Reference. Senere om sommeren fikk jeg tak i et par Reference XL SS. Generelt om Transparent kablene er de veldig like i klangen, de blir bare bedre på alle områder når en går oppover skalaen, så Reference XL var enda mer presis i holografien, bassen var merkbart dypere og mer presis, bakgrunnen var enda sortere. Jeg hadde også skaffet meg noen Transparent Reference nettkabler til hele anlegget. Slik anlegget stod nå spilte det helt fantastisk! Holografien strakk seg rundt lytteposisjonen, bassen var kjapp og definert mer enn massiv og lydbildet var veldig rolig hvor stemmer og instrumenter ”poppet” ut av en dønn sort bakgrunn.
 
BASE Drivverk på BASE platform DP DAC m/batteridrift på BASE Bent Audio trafosbasert preamp på BASE DP A1 Audio Physic Avanti III (Modifisert) på BASE DP balansert digitalkabel MIT/Celius/Duelund/Silk signalkabler TA Reference XL SS høytalerkabler DIY Nettfilter FAT LMC Egen kurs Da er jeg på plass i nytt hus. Er ikke helt fornøyd ennå, jobber med akustikk og plassering. Som dere sikkert ser på bildet har jeg her flyttet og fått meg egen kåk. I samme perioden har jeg også byttet en del utstyr. På grunn av lang ventetid på en del av utstyret og ikke minst en oppussingsprosjekt som ble noe mer langvarig en planlagt, så var jeg uten anlegg en lang periode. Om utstyret Høytalerne ble oppgradert. Det kan lese om litt lengre ned Shanling Cd spilleren ble byttet ut med BASE drivverk og DP DAC, som også ble oppgradert med batteristrømforsyning. Grunnen til dette var todelt – først at muligheten bøy seg, og også at jeg ønsket å gå over til en fullbalansert system. Etter lang tids tråling av tester og erfaringer fant jeg også at denne kombinasjonen var det ikke mange som hadde prøvd og byttet ut igjen, og at en her fikk ”best of the best” for en rimelig penge. Var jo på denne tiden også veldig godt fornøyd med DP effekttrinnet mitt. Etter å ha prøvd en passiv preamp – som i mitt oppsett rett og slett spilte ringer rundt min tidligere CJ Premier 17Ls hva angikk nakenhet, oppløsning og bass – så bestilte jeg meg en blodtrimmet preamp fra Bent Audio med toppspesifiserte trafoer, Bybee filter og alt som kunne fåes. Når denne endelig kom, hadde jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag lenger men lyden var nå uansett topp. I tillegg har jeg skaffet med noen titall kilo mer med BASE plater. Har vel skrevet det flere steder her på siden, men de gjør noe med lyden som bare kan forklares som at lyden blir mer organisk og renere. Det samme skjedde under høytalerne. I tillegg har jeg installert egen kurs i den nye stuen –med skjermet nettkabel som går rett i nettfilteret. I ettertid ser jeg at det på denne tiden spilte ganske lyst og hard hos meg. Mer om hvordan jeg kom meg videre skal jeg skrive i status sommer 2006.
 
Her jukser jeg litt......og klipper bare inn en artikkel jeg skrev og ble publisert i Fidelity nr 22. GODT NORSK Jeg har holdt på med hifi og litt tyngre utstyr i snart 10 år. Og mine lydpreferanser har ikke endret seg mye fra starten av. Egenskaper jeg verdsetter høyt er presisjon, dynamikk, holografi, naturlige stemmer og oppløsning. Det viktigste for meg er at anlegget skal gi ”godfot” og gåsehud. 1 Viktige produkter frem til nå Som de fleste andre i denne hobbien har jeg også hatt veldig mye utstyr opp igjennom tiden. Har ikke tenkt å skrive så veldig mye om hva jeg har hatt tidligere men noe har jo gjort sterkere inntrykk enn andre. 1.1 BW 801 SIII Selv om jeg hadde hatt både 805 og 802 før jeg fikk disse i hus, må vel dette sies å være mitt første “high-end” produkt. B&W 801 SIII ble solgt utrolig billig i Norge, nesten halv pris av hva den kostet hjemme i England. Jeg fikk nok aldri vite hva disse virkelig var gode for, men frem til jeg byttet de ut med mine nåværende Avanti svarte de raskt på alle oppgraderinger på elektronikksiden. Denne høytaleren er etter min mening fremdeles et formidabelt kjøp på bruktmarkedet. Her får du bøttevis med trøkk og bass uten at det går på bekostning av de andre kvalitetene. 1.2 CJ Premier 17LS Hvis 801 var mitt første high-end produkt, må Conrad Johnson Premier 17LS sies å være det første produktet som virkelig skulle være ”Best of the best”. Eiergleden med Premier 17 var formidabel - det gedigne kabinettet, den massive fjernkontrollen i aluminium, releene som klikker når du endret volum og ikke minst rørene som glødet i mørket. Lyden var også suveren og kan beskrives med luftighet, letthet og et mylder av mikrodetaljer som gav skikkelig ”være-der” følelse. I tillegg kunne man jo kose seg med å prøve ulike rør. 1.3 Martin Logan CLS Jeg føler selv at veien frem til det utstyret jeg har i dag har vært med få tilbakskritt. Det største skrittet til siden var vel et par Martin Logan CLS II elektrostathøytalere som hospiterte i stua sammen med Avantiene en periode. På sine ting var CLSene uslåelige. Akustisk musikk, stemmer og mikrodetaljer var så nakent og oppløst jeg noensinne har hørt det. Men for meg var mangelen på bass, trøkk, kropp og ikke minst den utrolige retningsbestemte diskantgjengivelsen (som mer eller mindre forsvant hvis du reiste deg opp) grunnene til at Avantiene ble stående. 1.4 AP Avanti III Jeg har det som jeg litt ubeskjedent liker å kalle verdens råeste AP Avanti III. Jeg begynte å sikle på denne høytaleren etter testen i en av de siste Audio bladene. Den virket til å passe som hånd i hanske med mine preferanser. Og når de dukket opp på bruktmarkedet var jeg rask med å sikre meg disse juvelene. Etter å ha hatt høytalerne i hus noen måneder begynte jeg å kikke på Vidar Mørchs artikkel hvor han modifiserte sine Virgo II. Ikke fordi jeg var missfornøyd, men Vidar var jo så veldig fornøyd med oppgraderingen. Det var vel omtrent på denne tiden jeg innså at galskapen hadde fått skikkelig rotfeste, for jeg vurderte å fikle med en av verdens beste høytalere. Kort fortalt ble hver høytaler 10 kg tyngre etter å ha fått nytt delefilter og internkabling av topp kvalitet. Oppgraderingen gav en helt suveren punch i bassen, mens både oppløsning og presisjon i toppen også ble merkbart bedre. Oppgraderingen hadde ingen bivirkninger. 2 Nytt hus – mange nye utfordringer Våren 2005 flyttet jeg inn i nytt hus. Og jeg koblet opp anlegget nesten før jeg hadde bært inn sofaen . Anlegget bestod da av BASE drivverk, batteridriftet DP DAC, passiv trafobasert preamp, DP A1 og de modifiserte AP Avanti III. Signalkablene var DIY sølvkabler og Transparent høytalerkabler. I den gamle stuen var lyden kontrollert, behagelig og med super holografi. Nå låt det mildt sagt helt jævlig. Lyst, rotete og ingen kropp i det hele tatt. Nå ble jo anlegget koblet opp før tepper, gardiner og møbler var på plass, så jeg hadde ikke forventet topp lyd med en gang, men dette var uansett betydelig verre enn fryktet. Etter å ha fått på plass en del tepper, gardiner og møbler, syntes jeg det spilte mye bedre og begynte å bli fornøyd, men ble kjapt korrigert da en kollega på besøk kommenterte at det spilte mye bedre i sofahjørnet enn i sweetspot. Det spilte fremdeles ganske så lyst, men man kan da ikke gi opp av den grunn. Derfor vil jeg nå beskrive 10 ting jeg har gjort fra sommeren frem til i dag som har løftet anlegget til et nivå jeg ikke har hørt andre steder. 3 Veien frem i 10 skritt 3.1 Ny strømtilførsel Siden jeg allerede skulle pusse opp stuen var det enkelt å legge en ny kurs til stereoanlegget. Jeg valgte å legge en grov skjermet kabel fra sikringskapet og brukte samme kabelen også som nettkabel. Bedre skjerming, bedre tverrsnitt og ikke minst at anlegget ble jordet gjorde at anslagene ble renere, mer ro i lydbildet og lyden ble litt mindre spiss. Nettfilteret som ble brukt er en DIY variant med toroider og kondiser i parallell. Alt plassert i et kabinett av rustfritt stål. 3.2 Bybee filter Etter en del skriblerier på nettet ble jeg veldig nysgjerrig på disse filterne. Knapt noe annet produkt jeg vet om skaper så hissige debatter som disse filterne. Jeg har modifisert anlegget i to omganger så da er det vel opplagt i hvilken leir jeg står. Den første runden var med store Bybee på strømtilførselen til drivverk og effektforsterkeren, og små på digitalsignalet fra drivverket. Effekten av dette var nesten overraskende. Lyden ble mer organisk og spesielt stemmer fremsto (mye) mer naturlig. For å bruke en klisje var det som et slør ble trukket fra, og musikken fremstod mye mer virkelighetstro og oppløst, uten at det på noen måte ble mer klinisk, snarere tvert i mot. I den neste runden var det høytalerne som fikk Slipstream sølv på diskantene og vanlige Slipstream på mellomtonene. Effekten der var ikke like stor og litt annerledes. Anslagene ble renere og det virket som høytalerne rett og slett spilte litt ”lettere”. Så totalt har jeg vel rundt 25 Quantum Purifiers i anlegget og er godt fornøyd med de. 3.3 Bluetac og BASE Opp igjennom tiden har jeg skaffet meg en del BASE plattformer, og som så mye annet kvitter man seg sjelden med ting som kan brukes andre steder, så nå har jeg BASE under absolutt alt. Etter litt korrespondanse med Petter Dale fikk jeg tips om å feste komponentene mine til BASE plattformene med blutac. Tidligere hadde jeg brukt spikes og Pulsar Points, men ved å ”lime” alle komponentene til topplaten med blue tac ble lyden mer organisk og en spisshet i mellomtone/diskant ble borte. Alle komponentene er selvsagt vekttilpasset til plattformene. Generelt synes jeg demping med BASE gir en lettflytende, tilbakelent, definert og ikke minst organisk lyd. Bakdelen med BASE er jo åpenbar, jeg gruer meg skikkelig til neste flytting. Når jeg etter hvert er endt opp med i overkant av 200kg med komponenter og nesten 300kg med BASE plattformer så tror jeg nok det blir flyttebyrå på meg neste gang jeg skal flytte. 3.4 Ny preamp I høst byttet jeg ut den trafobaserte preampen med den nye Dynamic Precision C1b. Tidligere har jeg hatt Doxa 012, Aragon Aurum, EAD Theatermaster, CJ Premier 17LS og den passiv preampen fra Bent Audio. Jeg var skeptisk til at en aktiv preamp skulle kunne gjøre ting bedre enn den passive, men den nye preampen fra DP spiller mer organisk og naturlig. Spesielt kom små nyanser i bassen bedre frem og lydbildet ble litt mer ”laid-back”. 3.5 Akustikk Jeg var etter hvert blitt klar over at det måtte gjøres noe mer enn vanlig møblering for å få kontroll over akustikken. Rommet mitt har parkett gulv, gips på veggene og panel i taket. I tillegg har jeg syv ganske store vinduer. Jeg begynte med å bestille 2 Mini Room Tune Pack fra Michael Green Audio. Dette er en haug med små puter i ulik form og fasong. Jeg utplasserte 8 hjørneputer og 12 mindre puter etter produsentens anvisning. Igjen fikk jeg en liten forbedring. Toppen ble roet noe og presisjonen i lydbildet ble bedre, men ikke det helt store utslaget. Etter tips fra nettet bygde jeg meg noen DIY absorbenter. Disse er lagd av en akustikkplate (60cmx120cmx5cm), satt inn i en tynn treramme og kledd med tøy. Jeg lagde meg totalt 7 stykker. 3 stykker ble plassert i taket mellom lytteposisjon og høytalere (med hurtigkobling for husfreden), det ble plassert 2 plater i førsterefleksjonen på sideveggene og til slutt to plater i førsterefleksjonen på frontveggen (bak høytalerne). Virkningen av disse ble platene var betydelig. Roen og presisjonen i lydbildet ble betydelig bedre. Jeg kunne også spille høyere uten at stemmer fløyt ut. Prisen? Under 1000 lappen for alle. 3.6 Oppgradering av driverk og DAC Jeg bruker et norskprodusert drivverk bygd av Birger Lund Andersen, mannen bak BASE technology. Jeg oppgraderte drivverket mitt med de siste nyvinningene nå rett før jul og fikk samtidig satt inn Black Gate kondiser i DACen. Dette drivverket er basert på et Phillips CD Pro II drivverk, som er mekanisk delt og dempet av flere innvendige BASE plattformer (totalt 6 stykker). Det er i tillegg utstyrt med LC Audio XO clock III, EC Spider og en strømforsyning som mest minner om det en finner i effektforsterkere. Som DAC bruker jeg en blodtrimmet DP DAC. Denne er bygd om til batteridrift. I tillegg har den fått nye kondiser, nye opamper, unødige kretser er koblet bort, og det er også gjort noen mindre tveaks (Fjernet plast, jordet opamper, dempet med blygummi). Som digitalkabel bruker jeg DP sin sorte balanserte. Denne CD-riggen graver frem det som finnes av informasjon på platene, uten å på noen måte virke klinisk. Den har også et fundament og bassdriv som jeg ikke har hørt lignende andre steder. Og hvis du mener at CD spiller hardt og klinisk, så har du ikke hørt denne riggen. 3.7 Extra DP A1 I høst solgte jeg mine svinedyre høytalerkabler fra Transparent og begynte å jakte på en DP A1 til. Den kom i hus nå på nyåret. Jeg har plassert effekttrinnene rett bak høytalerne og bruker da lange signalkabler og kun jumpere til høytalerne. Jeg kjører biamping, altså at en kanal driver diskant/mellomtone og den andre kanalen driver de 4 bassene. Dette gav en godt merkbar forbedring. Først og fremst ble bassen renere og mer definert, noe som også resulterte i en opprensking oppover. Høytaleren spiller nå mye lettere og separasjonen i lydbildet ble bedre. 3.8 Echobustere Nå nylig har jeg også fått tak i et par Echobustere phase 4. Dette er to firkantede søyler som har to absorberende sider og to reflekterende sider. Jeg har valgt å plassere de i hjørnet bak høytalerne hvor de da vil dempe en del i bassen, men ikke så mye i toppen. Har ennå ikke fått jobbet så mye med disse, men plassert i hjørnet bak høytalerne med de reflekterende sidene ut gir de en anelse mer ro i lydbildet. 3.9 Black Magic kabler Etter å ha fått en ekstra DP A1 i hus, måtte jeg skaffe noen nye signalkabler. Valget falt på Black Magic Revelation med Furutech XLR plugger. Rett og slett fordi disse har gode plugger, gode ledere, god skjerming og veldig mange fornøyde brukere. Jeg har ikke testet andre kabler ennå, men skal lage noen DIY sølvkabler og se om det kan matche BMene og kanskje gi en anelse mer krydder i toppen. 3.10 Polaritet, kabelhygiene, nettfilter, Mens jeg har ventet på å få drivverket og DACen tilbake fra oppgradering har jeg også gjort en del småting som kanskje har mest å si for ”feel-good” faktoren, men som allikevel må gjøres. Dette har vært å installere noen flere kondiser i nettfilteret(Mellom fase og jord), vekttilpasse BASE plattformene til DP A1 (Som er 2 kg tyngre enn idealvekt) og BASE drivverket, jorde alle elementene på høytalerne, dempe kabinettene på preampen med bitumen, rense plugger og kontakter, sjekket nettpolaritet og sikkert noen andre småting som er glemt. Hver for seg er det sikkert ikke så viktig, men jeg tror nok summen er hørbar og ikke minst er det viktig å vite at alt som kan gjøres er gjort. 4 Lyden Dette er kanskje det viktigste. Det som kanskje er litt overraskende er at til tross for at jeg hele tiden har strebet etter mer oppløsning og gjennomsiktighet, så vil jeg ut i fra andre oppsett jeg har hørt, karakterisere klangbalansen til å helle ørlite mot det varme. En legger fort merke til at lyden er veldig ”tight” og kontrollert. Lydbildet er organisk og helt fritt for plagsomme sibilanter og annet rusk i diskant/øvre mellomtone. Lyden preges også av en veldig ”renhet” som i motsetning til ”klarhet” ikke skyldes økt nivå i toppen eller en klinisk klangbalanse. Det bare høres riktig ut. Definisjonen og holografien er utrolig bra og bedre enn jeg har hørt det noe annet sted . Med lytteposisjon i nærfeltet er også lydbildet bredt og stort. Bassen er utrolig godt definert og har en helt vanvittig punch – helt uten sidestykke det beste jeg har hørt. Men helt i kjelleren går den ikke. Jeg har i den siste tiden vært litt rundt og hørt på andre anlegg, og jeg har selvsagt hørt dypere bass, noe mer sjarm på kvinnelig vokal eller flere detaljer på andre anlegg. Men med mine prioriteringer har jeg ikke hørt noe som jeg kunne tenke meg å bytte med. Selv kunne jeg tenke meg ørlite mer krydder i toppen, og litt mer muskler helt i bunnen, men ellers er jeg rett og slett veldig godt fornøyd. 5 Videre oppgraderinger Selv om anlegget nå har kommet på et veldig høyt nivå, er det fremdeles en del småting som kan gjøres bedre, tror jeg. Effektforsterkerne kan oppgraderes til A1s versjon. Jeg er lysten på å prøve romkorreksjon i det digitale domenet mellom drivverk og DAC, og subwoofere kan gjøre systemet til ekte full-range. Men foreløpig blir nok anlegget stående som det er ganske lenge. De neste investeringene kommer nok på bilde og interiør siden. Jeg har også en lang periode foran meg med akustikk og høytalerplassering før jeg finner den optimale løsningen.
 
Litt om hva som ble gjort med mine Avantier! Etter en knalltest av Audio Physic Avanti III i Audio, ble dette ganske snart min drømmehøytaler. Den så ut til å passe som hånd i hanske med mine preferanser da jeg prioriterer holografi, kontroll, oppløsning og dynamikk. Etter hvert havnet høytalerne i stua, og det var ikke skuffelse som var bakgrunnen for oppgraderingslysten. Det var Vidar Mørch sin artikkel om modifisering av AP Virgo. En oppgradering han beskrev som en forbedring av alle gode egenskaper og ingen negative bieffekter. Og da jeg allerede så på Avantiene som min endelige høyttaler, så da var det bare å sjekke ut hvordan en kan gjøre dette med min høytalere. Prosjektet tok form og til tross for noen advarsler om at dette kunne gå begge vier, klinte jeg til: - Skifte all internkabling og hele delefilteret i Avanti - Delefilteret måtte få plass inni i høytaleren - Prosessen skulle være reverserbar Når det gjaldt internkabling falt valget på rent sølv fra Rasmussen med teflonstrømpe. Rikelig dimensjonert (4mm2 til hver bass). Til delefilterne ble det valgt Mundurf Sølv i oje til diskant, Mundorf Supreme til mellomtone og selvsagt NullOhms spole til bass. Så til det viktgste – hvordan var lyden. Først noen ord om innspilling. Jeg skiftet ingen elementer. Det var kun spoler, motstander, kondiser og kabel som ble skiftet. Likevel hadde jeg en grusom dag da høytalerne kom tilbake. Jeg hørte umiddelbart en fantastisk oppløsning, men det var tynt, skrikete, rotete, uten kropp – kort sagt helt jævlig lyd. Jeg kan jo godt avsløre hvem som gjorde jobben for meg også – Frode Steen. Igjen tusen takk for en fantastisk jobb! Profesjonell, ryddig, behjelpelig, osv…. Men jeg fikk ganske sparsomme tilbakemelding på hvordan høytaleren spilte etter oppgraderingen, og jeg skjønner godt hvorfor. Men etter snaut 100 timer med kontinuerlig musikk så var all styggdommen borte og alt var som før, bare mye mye bedre. Jeg satt igjen med noen inntrykk. Bass Gikk nok ikke nevneverdig dypere (de har aldri gått helt i bunnen), og bassen ble nok ikke mye, men kanskje litt, tyngre. Det som derimot skjedde var at mens originale Avanti hadde knyttneve bass – så fikk de den mest definerte bassen jeg har hørt. I tillegg har de nå en punch jeg bare kan sammenligne med live musikk. Diskant/Mellomtone Høytaleren ble helt klart mer oppløst. Økt presisjon i toppen gjorde også at holografien ble mye mer definert. Alt i alt så ble høytalerne betydelig oppgradert, vi snakker ikke om nyanser men kjempeløft. Har ikke spesielt lyst til å gå så mye inn på hva dette kostet (Folk kan se komponente og tenke litt selv ) Angrer jeg – overhodet ikke Vil jeg anbefale andre å gjøre dette. Ja – hvis 1 du er fornøyd med høytalerne din i utgangspunktet (Klangkarakter endret seg ikke – høytalerne ble den samme, bare mye bedre!) og 2 du har tenkt å leve med høytalerne lenge, tviler på at jeg får igjen utgiftene hvis jeg skal selge.
 
Litt om sammenligning mellom DP C1b og Ref 3 Da har jeg lyttet litt til, og jeg har koblet tilbake et par ganger. Forskjellen er ikke så store, og det er vanskelig å huske lyden, spesielt når jeg ikke har mulighet til å måle nivået. Men for meg så…..er nok det store bildet fra forrige rapport som blir stående. DPen er klart mer definert i bassen og også med litt mer tyngde. Den er også mer presis og tørrere i gjengivelsen. Derimot er Ref 3 relativt mye mer oppløst og ”grainfree”, noe som gjør at man på vokal, og også på sånne lange syntlyder som ofte ligger i bakgrunnen hører små nyanser som bryter opp det monotone gjør musikken ekte. I tillegg er det noe med lyttevennligheten, som også gjør at mens jeg har lyttet på Ref 3 har jeg spilt et mye større utvalg av CDer….rett og slett fordi de de fleste Cdene blir mye mer spennende med Ref 3. OG som sagt, forskjellen er helt klart størst på Cdene med middels lydkvalitet, på de gode er det mye tettere, og på enkelte er DP å foretrekke. Dette tror jeg skyldes at Ref 3 legger til noe (forvrengning), som i de fleste tilfeller er et gode, men som på ”perfekt” kildemateriale så blir det kanskje litt for mye….hmmm….dette stemmer jo ikke helt med det jeg sa om oppløsning, men det får så være…. Valget er tatt, og det er nykommeren som blir stående. Den er bedre, og ikke minst er den best der det betyr mest – på 95% av musikken. I tillegg har den kjempet en ujevn kamp, og med filtrert strøm, Base plattform og NOS rør håper jeg at den skal løfte seg enda et knepp eller to….. Dette var på en måte den siste oppgraderingen på den tradisjonelle måten - hvor jeg byttet komponenter og hele tiden tveaket for å få hver enekelt komponent til å yte optimalt.
 
Litt senere kjøpte jeg en Rel Stadium III subwoofer. Denne skulle være en habil sak, som skulle levere potent bass til under 20Hz. Denne jobbet jeg ganske mye med (riktignok uten noen form for måleinstrumenter eller andre ”tekniske” hjelpemidler), men syntes aldri at jeg fikk denne til å ”sitte” skikkelig. Enten ble det for lite bass, eller så ble det alt for mye – unntatt på den CDen jeg brukte når jeg stilte inn. Årsaken til at jeg hadde store problemer med å få god bass fant jeg ut av når jeg fikk Tact 2.2X i hus. Jeg har alltid hatt tro på romkorreksjon, men har også irritert meg litt over at ingen av de som har testet dette utstyret, har gjort det på den optimale måte. Å gjøre romkorreksjonen digitalt – i det digital domenet. På denne måten unngår man den ekstra AD/DA konverteringen som uansett må innebære en forringelse av signalet! Tacten kom på plass før jul, og jeg fant ut at jeg hadde en enorm ”suck-out” i området 50-80Hz.
 
Etter at subber og Tacten var på plass -var det utrolig mange kombinasjoner som måtte prøves og mye frustrerende prøving og feiling og justeringer av det ene og det andre. Så - etter en vanvittig travel vinter fant jeg da ut noe.... Først og fremst var romkorreksjon noe jeg måtte forstsette med. Det betydde mer enn noen av de andre endringene. Videre viste det seg at aktiv deling var langt overlegen de andre løsningene. Kort sagt – Emm-labs, Ref 3, 2x DP A1 og Avantiene spilte ikke på langt nær så bra som BASe drivverk- Tact 2.2X, 2xDP A1, Avantier + subber På denne tiden jobbet jeg mye og hadde relkativt liten lyttetid, samtidig som jeg hadde så mange variabler at jeg rotet meg litt bort, og var vel ganske frustrert fordi jeg følte at jeg ikke fikk ut potensialet tl utstyret! Men….en helg kom jeg i mål…. Prosjektet toppet seg egentlig med en helg hvor jeg hadde theStig på besøk for å hjelpe meg med måle akustikken, samtidig som Snickers Is tilfeldigvis var i byen. Med trente ører og lang lytteerfaringen var nok SnickersIs sin justering av korreksjonskurven min denne søndagen min nest største oppgradering noen gang. Jeg sier det en gang til – det ble ikke byttet noen elektronikk, kabler, eller noen komponenter, det ble ikke brukt noen andre moder eller noe – alt var likt (med unntak av at høytalerne ble vinklet litt utover) og lydforbedringen var stor. Og etter dette er jeg mer og mer overbevist om at egenskaper som frempå/layback, dynamisk, oppløst, varm/kald, osv…er egneskaper som ligger i klangbalansen….. Så, den beste lyden jeg hadde med det oppsettet var med BASE drivverket – digitalt til Tacrt 2.2 – digital romkorreksjon og deling – videre digitalt til EMM LABS dac 6 – og 2 x DP A1 (Biamping av Avanti) og Crown K2 til mine 2 DIY HFS subber. Dette oppsettet spilte utrolig godt…. Siden jeg var så utrolig fornøyd med resultatet av aktiv deling….samtidig som jeg hadde lyst til å beholde Audio Research Ref 3 – så var planene min å benytte et eksternt aktivt delefilter, og forbikoble delefilteret til Avanti bassen. Altså bruke driverk (BASE eller EMM Labs), til romkorreksjon (TACT), så til DAC (DP eller EMM LABS), til preamp (ARC Ref 3) så til 3 veis aktivt delefilter (Marhand) med diskant/mellomtone til DP A1, mellombass til DP A1 (Avanti bass-seksjon med forbikoblet passivt filter) og subbass til Crown forsterkeren og 2 x HFS DIY Subber!. På denne måten skulle jeg få fullt utbytte av digital romkorreksjon i det digitale domenet, aktiv deling og rørforsterkerens glød….. Dette hadde sikkert spilt bra…det spilte utrolig bra før jeg kom så langt, men heldigvis valgte jeg min radikale løsning som spiller mye mye bedre….og innebære penere utstyr og mye færre bokser….
 
Førsteinntrykket var at allerede da spilte det bedre enn mine gamle høytalere…eller…..det er vel kanskje mer riktig å si at jeg allerede da hørte potensialet. Det manglet litt basspresisjon, romfølelse og dynamikk, men oppløsningen, stemmegjengivelsen og den organiske klangen var der…og det var akkurat det jeg hadde vært på jakt etter! Det ble etter hvert avtalt når Derek Wilson fra overkill skulle komme og sette opp høytalerne, og jeg ville jo være best mulig forberedt til da! Så begge mine DP A1 ble sendt til oppgradering – for å oppgradere til S-versjon (Med extended bandwidth – 400kHz)! Jeg hadde som vanlig mange baller i luften når jeg oppgraderte, så det er litt vanskelig å gi veldig klare beskrivelser av hva som skjedde – det gikk jo også en del dager uten anlegg! Men mine inntrykk er at forsterkerne ble mye mer dynamiske, oppløste, nakne og presise – jeg bruker klisjeen…som et slør ble borte. Summer av dette var at lydbildet ble mer realistisk! Jeg brukte også et par dager på å flytte stereoanlegget (eller rettere sagt høytalerne) rundt i stuen for å finne et oppsett som gav jevnest mulig bassrespons samtidig med en plassering som var akseptabel mtp refleksjoner, avstander til sidevegg og ikke minst WAF – jeg hadde et ønske om å få sofaen ut i karnappen! Resultatet ble et diagonaloppsett vridd 135 grader i forholdt til mitt gamle oppsett! Så kom Derek! Vi begynte med å lytte litt i den posisjonen jeg hadde plassert høytalerne. Foreløpig på filtputer på gulvet! Derek mente vi hadde et godt utgangspunkt – høytalerne ble flyttet ca en halvmeter utover og noen små justeringen som jeg ikke helt husker – før vi løftet høytalerne opp på de medfølgende Sistrum plattformene! Litt om Sistrum. Jeg har tidligere sverget til BASE plattformer. Det disse gjør er at de kobler apparatet fritt fra underlaget ved hjelp av et motfasesystem – mao bevegelser i underlaget skal ikke kunne forplante seg til komponenten. Sistrum gjør det motsatt – den skal skape en best mulig forbindelse til underlaget, slik at alle vibrasjoner skal ”dreneres” til underlaget. Personlig tror jeg at vibrasjonsbekjempelse gjør det lille marginale som gjør at du tyner det siste lille ut av anlegget. Jeg har vært veldig godt fornøyd med BASE (Og er det fremdeles), men siden Derek på det sterkeste anbefaler Sistrum (Basert på lytteforsøk) og det er det høytalerne blir levert med – så bytter jeg ut BASE plattformene. En av de viktigste grunnene for dette er også at jeg får et penere rack – jeg har også noen andre planer om oppgraderinger/omstruktureringer for å øke WAF på anlegget! Når høytalerne var kommet opp på Sistrum plattformen og sorbotanklossen med Mangerelementet var plassert oppå basskabinettet med et kjøkkenhåndkle imellom (Mye lettere å endre vinkling og slikt) var det klar for finjusteringen. Vi spilte nå med bare CrystalCable/Overkill Audio sine kabler. Den første seansen var jeg ikke så involvert i. Derek kjørte en rommåling, og begynte deretter med ulike testspor og justerte inn korreksjonspunktene. (Egentlig ganske kjedelig…..men det viste seg jo at det var vel anvendt tid!). Når justeringen nærmet seg slutten, fikk jeg også lytte litt og ble da best om å velge mellom 2 ulike profiler han hadde laget og si hva jeg likte. På denne måten fikk jeg et litt personlig preg på lyden – men dette var kun små detaljer (mao ikke et 6db løft over 4000Hz fordi jeg liker detaljert lyd eller 20dB heving i bassen fordi jeg er en bassfreak..). Til slutt fikk jeg et valg jeg egentlig ikke greide å høre forskjell på – noe han var veldig godt fornøyd med da det var like profiler men med ulik delefrekvens. Den ene delte på 250Hz –og skulle vel egentlig låte best, mens den andre profilen delte på 300Hz og kunne brukes hvis det skulle spilles høyt! Så hvordan spilte det når alt var innstilt….(Dette er jo det samme oppsettet som ble lyttet til på første lyttekvelden hos meg med Overkill høytalerne) I forhold til hvordan høytalerne spilte når jeg bare hadde satt de opp på gulvet med TACTen så er vel det først jeg må si at det spilte helhetlig…., Lyden er bare så utrolig naturlig og organisk og helt uten imponatorfaktorer som stikker seg frem. Eller – det er egentlig ikke riktig – det er helheten som er imponerende, og man merker ikke at anlegget er superoppløst, superdynamisk, at bassen er kjellerdyp og presisjonen er på millimeternivå før man faktisk spiller en Cd som innehar disse kvalitetene…..og da kommer det ikke som en ”her er jeg”, men som en naturlig del av lydbildet…… Ellers vil jeg vel si at det er et utpreget allround anlegg. Jeg har ikke funnet musikk som det kneler på- tvert imot har jeg begynt å høre på langt mer forskjellig musikk – nettopp fordi det spiller så mye mer engasjerende på all slags musikk. Jeg synes heller ikke anlegget er avslørende mot dårlige innspillinger, selvsagt er det gode innspillinger som låter best, men jeg synes ikke at dårlige innspillinger spiller spesielt dårlig! Til slutt vil jeg også komme med en liten bemerkning om at anlegget imponerer aller mest på akustiske instrumenter, stemmer og perkusjon – dette tror jeg rett og slett skyldes at dette er noe vi vet hvordan låter i virkeligheten og det er lettere å høre den fraværende fargingen og forvrengingen – også er det sikkert ingen ulempe med impulsegenskapene til Manger elementet da!
 
Tenkte jeg skulle komme med en liten oppsummering om hva som har skjedd frem til i dag, og hvordan det spiller i dag….. Først vil jeg si at jeg har syntes det har vært vanskelig å høre forskjeller på ulike endringer – dette fordi jeg har byttet så mye utstyr den siste tiden, at lydbildet på en måte ikke har satt seg skikkelig. Det første jeg gjorde var å koble til ekstern DAC. Da brukte jeg en EMM LABS DAC 6e SE. Dette gav ikke det løftet jeg hadde håpet på – det spilte vel egentlig dårligere enn direkte ut fra DEQX. Dette skyldtes trolig at jeg hadde for mye gain i systemet, og måtte redusere volumet med 20-25 dB digitalt. Jeg åpnet derfor opp begge DP A1S og justere ned gain til minimum, samt at jeg reduserte gain på de ulike kanalene i DEQX. Dette gav et løft med mer realisme og detaljer – jeg syntes vel subjektivt at det spilte omtrent som når Derek hadde stilt inn og brukte sine kabler. (Dette var slik anlegget stod når jeg hadde andre lyttekveld!) Så lastet jeg ned den nye BETA softwaren til DEQX – denne takler 96kHz – og etter mye om og men, så greide jeg å få til å installere denne. Og jeg prøvde først bare DEQX uten ekstern DAC, og dette syntes jeg spilte litt bedre, så koblet jeg opp EMM LABS dacen, og kjørte hele systemet på 96kHz (Og 20 bit tror jeg det kommer ut fra Assemblage uppsampleren min). Jeg rakk så vidt å koble opp dette på onsdag ettermiddag, og lot DACen og anlegget varme seg opp…..(Dacen blir ganske så varm…), og utpå kvelden satte jeg med ned for å høre litt musikk….og her har det skjedd noe…… (Jeg har ikke fått testet ulike samplingsrater ennå, så skal sjekke litt mer hvordan 44.1kHz og 48 kHz oppfører seg…) Men….nå synes jeg utvetydig at det spiller bedre. Ikke natt og dag, ikke dramatiske, men likevel helt klart merkbart og viktig…..Lyden slipper høytalerne mer…rommet er blitt mer ekte og større…stemmer og rom har fått en litt ”dis” som gjør at det høres mindre ”hifi presist” ut og mer ekte – denne disen er kanskje støy fra opptaksrommet som kommer mer klart definert frem…... Det spiller også mer oppløst…………alt i alt så er det banket ned et par murstein til i veggen som skiller hifi-reproduksjonen fra live lyden. Jeg har ikke korrigert for avvik i klangbalansen ved å bruke ekstern DAC.
 
I begynnelsen av oktober hadde jeg Snickers på en lynvisitt for å jobbe litt med innstillingene i DEQX. Som sagt - så gjort. Dessverre så kolliderte dette med en veldig hektisk periode med mye jobbing og reising, og det ble lite tid til å lytte til det nye oppsettet - vi rakk heller ikke å legge inn innstillingene fra Derek på en alternativ profil slik at vi kunne sammenligne direkte. Uansett - så spilte det knakende godt når Snickers reiste - jeg var dog noe usikker på om det spilte bedre enn det gjorde før.... Nå har jeg i den sener tid fått punchet inn innstillingene slik at jeg kan sammenligne de to profilene, og med mine preferanser er det helt klart at Snickers sine innstillinger spiller bedre. Hovedforskjellen ligger i at snickers sin innstillingen er luftigere, åpnere, mer "live" - samtidig er holografien og "være der" følelsen betydelig forbedret. Jeg tror dette har to forskjellige årsaker - holografien og "beiing there" tror jeg skyldes implementering av høytalerkorreksjonsfunksjonene i DEQX - denne har ikke Derek eksperimentert med, men jeg tror helt klart denne gjør mye riktig for lyden! Det at stemmer er tydeligere, "drive" er bedre og at det spiller mer live skyldes nok en endring i frekvensresponsen - hvor jeg nok preferer enn mer frempå/"show off" spillemåte, mens Derek liker det mer tilbaktrukket! Så...denne siste oppgraderingen er ingen liten oppgraderin, dette er vel egentlig det mange vil kalle dramatisk, og gir innblikk i hvilken muligheter som ligger i digital signalbehandling. Bare sånn for sammenligning så er dette en større oppgradering enn feks å koble EMM LABS DAC 6SE til de digital utgangene på DEQX.
 

Se i full størrelse
 
En liten oppdatering..... Har omsider kommet i gang med byggeprosjektet som også inkluderer et eget rom til anlegget. Blir nok en god stund (2 år??) før jeg er ferdig der. En liten familieforøkelse har også gjort at hifien for tiden er litt nedprioritert! HAr derfro solgt en DP til - følte vel ikke at det hadde all verden for seg å kjøre med Brokoblede DP A1S til Mangerne som tross alt er ganske lettdrevne og kun gjengir fra ca 700Hz og oppover! Så nå spiller jeg på 2 stk Crown Studio Reference I til bass og mellombass, mens jeg har 1 stk Dynamic Precision DP A1S EBW som driver Mangerne!
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 
Sommeren 2009 Endelig har jeg kommet meg omtrent til mål med vårens oppgradering. • BASE drivverket er byttet ut PC basert avspilling (dedikert PC med Lynx AES 16 SRC PCI kort) Overkill DACen er byttet ut med DAD AX24 • DEQX romkorreksjon er byttet ut med Audiolense • Og jeg klokker nå alt fra en sentral (og meget god klokke) i DAD Dette har vært litt knotete – det skal jeg innrømme – men nå funker det, uten at jeg foreløpig har lagt så veldig mye arbeid i å optimalisere denne løsningen (det er tross alt sommer). Først litt om PC basert avspilling! Jeg synes det er vanvittig befriende det er å ta en Jokke CD med ølflekker, En Cd med knust cover eller en løs CD som mangler cover….sette den i CD rom og voila….der ligger den helt identisk med alle de andre – riktig systematisert og med ”perfekt” lydkvalitet…. Det å bare klikke frem noen sanger og lage seg en liten spilleliste med litt rolig testmusikk på natten…trykke play…og bare kose seg gjennom de sangene man hadde valgt….herlig…jeg kan vel med en gang si at dette kommer til å være tidenes vitamininnsprøytning for min utforskning av ny musikk! Og denne jubelen kommer til og med før jeg har fått til en remote løsning! Så litt om Audiolense Jeg synes dette korreksjonsprogrammet er genialt. For det første er det rimelig enkelt å finne en targetkurve som låter bra. Men det som er ennå viktigere er at hvis du flytter høytalerne, gjør noe med akustikken eller bytter forsterker til en med annen gain. Ja – så kan du bare kjøre en ny romåling – også generere et nytt filter basert på samme target…og så er du der igjen! Eller man kan lage nye filter uten å ta nye romålinger….nei – dette synes jeg var både enkelt, intuitivt og låter bra gjør det også! Så hva har skjedd med lyden siden forrige oppdatering…. Bassen… Dette er kanskje det mest fremtredende. Jeg synes helt klart at den er tightere, bedre definert, mer presis og har betydelig mer punch. Det er rett og slett lettere å skille ut detaljer i bassen, separere basstromme og bassgitar osv. Kort fortalt – den har rykket en divisjon opp. Dette tror jeg nok i hovedsak skyldes bedre korreksjon i Audiolense. Oppløsning… Jeg synes også det spiller mer oppløst. Ulike klangnyanser, detaljer, særpreg ved stemmer osv kommer bedre frem. Det er nok også litt mer luft i lydbildet…..dette tror jeg nok kanskje først og fremst skyldes DACen, PC drivverket og Masterclockingen! Soundstaging/Presisjon…. Til og begynne med var jeg litt skeptisk. Men (som jeg også har opplevd før) så ”vokste” holografien på meg utover kvelden i dag og den er vel omtrent som før (som ikke var spesielt dårlig…), Jeg synes kanskje at enkelte stemmer er noe større( men fremdeles ganske små) enn før…det skyldes nok kanskje en liten endring i klangbalnsen. Jeg spilte relativt lavt i dag….og det er lenge siden jeg har lyttet og dette med holografi er for meg litt en tilvenningssak. Så jeg vil tro at dette også har blitt bedre – selv om jeg basert på kvelden lytt nok er nærmere en uavgjort! Uanstrengt Denne litt unyanserte betegnelsen ”uanstrengt” synes jeg helt klart har blitt bedre. Det hele låter ”roligere”, musikken går litt saktere og det hele høres i grunn litt mer ekte ut…..Dette tror jeg i hovedsak skyldes en mye mer nøyaktig frekvenskorreksjon i Audiolense…. Så….det er med en viss lettelse å observere at allerede ved ”first-fire” så er lyden blitt bedre…..og det står faktisk en lang rekker med små oppgraderinger på trappene……
 
Desember 2008 Hei! Et lite tilbakeblikk etter at jeg flyttet inn i nytt hus og fikk det nye Overkill utstyret på plass….. Koblet jo opp utstyret i mai….Og etter å ha vært noen måneder uten oppsett – så syntes jeg jo selvsagt at det spilte bra – spesielt oppløsning og dynamikk. Sånn i ettertid spilte det nok litt lyst/hardt – og den tondale balansen var vel heller ikke helt på plass. Så gikk jeg sommeren i møte – og siden jeg da både introduserte HelmHolz, flyttet høytalerne og byttet ut bassforsterkeren – så var i praksis innstillingene til Derek ubrukelige. Så da justere jeg litt på egenhånd – uten det store hellet – så i sommer har ikke lyden vært all verden. Utpå høsten fikk jeg justert opp anlegget med CLIO – og det var vel først da at brikken for alvor begynte å falle på plass. Lyden ble mye mer homogen, holografien ble bedre og ikke minst låt det mer ”live”. Senere på høsten sendte jeg alle mine 3 DP A1S inn til oppgradering hos DP. Lyden ble ennå mer organisk og lettflytende. Også har jeg gjort ganske mye fintuning – blant annet en omterminering av alle signalkablene som gjorde at jeg ble kvitt en støy jeg hadde slitt med lenge. Også mange andre småting med ferritter, skjerming, nettkabler, ISO trafoer, kabelhygiene, dempeføtter og slikt. Hvordan spiller det nå da…. Jo – nå synes jeg virkelig det begynner å ligne noe. Jeg har fått tilbake mye av roen, presisjonen og holografien fra det gamle oppsettet. Hvorvidt det er 5% bedre eller dårligere nå er for meg umulig å si noe fornuftig om – men jeg tror faktisk ikke det er dårligere. Det spiller helt klart mer oppløst og forvrengningsfritt, og jeg tror også det spiller mer homogent. Det siste skyldes nok mer innstillingen med CLIO enn komponentene i anlegget. Bassen og dynamikken er minst et knepp opp i forhold til det gamle oppsettet. Jeg spurte vel meg seg for et halvt år siden om jeg var fornøyd med oppgraderingen….og da var svaret litt ”tja”…..jeg er mye mer fornøyd i dag og kan svare ”ja” på det spørsmålet uten tvil. Hvor går så veien videre…… Etter at jeg ble kvitt en god del rusk i toppen med alle disse små oppgraderingene etter at Snickers justerte inn med CLIO sist – så har jeg håp om å få et nytt besøk før jul og kanskje løfte frem mellomtonen/diskant litt. Jeg har også et par små tweak på gang i End Game som jeg håper å ha på plass først og en ekstra rundt med målebåndet slik at jeg vet at alt står 100% riktig, før vi tar siste finjustering. Ellers er jeg veldig nysgjerrig på Audiolence – og trenger vel bare å få ut fingeren. Jeg har tro på at harddisk basert avspillingen skal være et løft, og jeg tror groupdelay funksjonene i Audiolence kan gi et løft. Det er nok de viktigste planene som det er realistisk å tro at det skal skje noe med i 2009….. Ellers er fremdeles den store drømmen et eget lytterom – der har det foreløpig ikke skjedd noen ting annet enn at den nåværende blindkjelleren også skal inneholde et bad og et soverom – men det bør fremdeles være igjen 30m2 til meg – og det er i grunn nok….Men det blir nok ikke noe av dette i 2009…. Så noen få bilder….(Ny blitz og greier så da må man jo ta noen bilder igjen….) Mvh OMF
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 

Se i full størrelse
 
Så har jeg gjort en liten oppgradering igjen. Var nysgjerrig på hvordan mer krefter i oppsettet ville funke. De 3 DP A1S jegh ar brukt, yter jo 250W pr kanal. Jeg har altså hatt 3 x 250W tilgjengelig pr side. Jeg var heldig og fikk tak i akkurat det jeg ønsket meg....eller egentlig enda mer -for jeg solgte den ene DPen og kjøpte 3 stk Crown Studio Reference 1. Disse smått legendariske forsterkeren yter 800W pr kanal og har meget imponerende specs..spesiellt i bassen. Jeg gjorde et kort forsøk med å brokoble de - men så liksom ikke poenget med 2400W til bassen....800W er nok. Så den tredje ble solgt! Så nå kjører jeg 2 stk Crown til å drive bass og mellombass, mens de to gjenværende DPene er brokoplet og driver Mangerne - da yter også de 800W. Regner også med å sette første spadetak på min største oppgraderingen i løpet av noen få uker...eget lytterom! OMF
 

 

Utstyrsliste

Ingen produkter lagt til i utstyrslisten

 

Siste kommentarer: Legg til kommentar Legg til kommentar
Ingen kommentarer er foreløpig registrert, men de fleste liker litt skryt - så fyr gjerne løs!

Top

 
Legg til kommentar:
Kun registrerte brukere kan legge til kommentarer.
 
Advertisement
  • Medlemmer: 95974
    Poster: 2,028,243
  • Brukerpresentasjoner: 3970

Siste bloggpost Utilizing Twitter Lists Av Marissa80V

Velkommen til vårt nyeste medlem, reldor