Rega P1 + vintage B&O

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rega P1 + vintage B&O

Godkveld, godkveld!

Jeg har nylig ryddet opp i tanta mi sin leilighet, der jeg fant noe gammelt vintage audio-utstyr. Nærmere bestemt en Bang & Olufsen Beomaster 1400 receiver, en Beogram 1000 platespiller og et par Beovox 2200-høytalere. Både receiver'en og høytalerene fungerte fint, men platespilleren var det noe galt med. Jeg tok den med til en reperatør, hvor det viste seg at drivreima hadde røket. Det var også en mekanisk feil på den.

Dette kunne visstnok koste mer enn det smakte å få fikset, så jeg tenker på å skaffe meg en nyere platespiller i stedet for. Har sett at Rega P1 blir anbefalt som en enkel og grei platespiller. Problemet er at Beomaster'en min ikke har noen phono-kontakter, men en annen type kontakt som man ser her: http://radio.gort.dk/images/0491.jpg

Har fint lite peil på dette, så hadde vært fint hvis dere vet hva jeg trenger for å kable en Rega P1 til Beomaster 1400 min.

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rega P1 + vintage B&O

Dette er den type kontakt som var vanlig i "gamle dager", bl. a. på 60-tallet. Den kalles DIN-kontakt. Det du trenger er en overgang med en hun RCA kontakt (phono) og til en DIN han. Tror det skal eksistere, men sikkert ikke i en hver TV/radiobutikk.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Rega P1 har to RCA-kabler? En for left og en for right. Trenger jeg en såkalt RIAA da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeTveiten
    Men Rega P1 har to RCA-kabler? En for left og en for right. Trenger jeg en såkalt RIAA da?
    Nei, du trenger ikke noe RIAA-trinn, Beomaster 1400 har nok dette innebygget. Eldre forsterkere har stort sett innebygget RIAA, det er nyere forsterkere (etter at CDen satte inn) som ofte mangler dette platespillertrinnet.

Tenker du trenger en overgang som denne:
    DIN han - 4 phono hun 20cm - stereovoss.no

Du finner disse mange steder, B&O-butikker har ofte slike overganger. Merk at den har 4 phonoplugghull, du bruker bare to av dem.

Synd hvis du må gi opp Beogram 1000, det er en lekker klassisk spiller. Nytt belte og stift til denne koster ikke all verden, men hvis det er et mekanisk problem som du nevner kan det jo bli verre. Synes generelt eldre B&O-produkter er veldig flotte, ofte kan fineren pusses opp litt til de blir veldig dekorative. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Har fått fikset overganger, de hadde det på den lokale Soundgarden-butikken. Får se hva jeg gjør med Beogram'en... Hvis noen vil ha noe å fikle med kan de jo alltids kjøpe den for en billig penge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •