Rega P1 og popping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rega P1 og popping

Jeg kjøpte meg en Rega P1 i dag, og er veldig fornøyd. Det er min første platespiller, og jeg elsker allerede lyden.

Jeg har dog et spørsmål: Jeg opplever endel popping og ulyder, og er rimelig sikker på at det har med matta å gjøre siden alle platene popper litt mer når jeg snur de, og siden matta alltid følger med når jeg løfter opp en plate. Jeg lurer derfor på om jeg bør gå til innkjøp av en ny og bedre matte, og om det er lurt å kjøpe en rensebørste og børste over hver lp før jeg spiller de av for første gang, ettersom jeg leste at de har anti-statiske børstehår (eller noe).

Siste spørsmål: Det står på instruksjonsarket at man ikke skal slå den av før man er ferdig med å høre. Betyr dette at jeg skal skifte plater mens den snurrer?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Popingen kan være statisk elektrisitet forårsaket av tørr luft (at matten henger fast tyder også på det). Her vil luftfukter og planter hjelpe. Ellers kan du kjøpe deg en zerostatpistol for fjerning av statisk elektrisitet. Har du jobbet noe med jordingen? Poping kan også ligge i selve platen, men det vil du merke om popingen oppstår på samme sted hver gang du avspiller platen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rega P1 trengs ikke jordes, dersom man gjør det kan det gjøre at man får ulyder, såvidt jeg har forstått.

Ellers så kan jeg nevne at jeg bor i et kjellerrom og at det er fuktig nok fra før av her nede. Platene jeg har har heller ikke vært i huset i mer enn noen uker, og dette er første gang noen av dem har blitt spilt av.

Mens jeg skrev dette innlegget måtte jeg forøvrig bytte side på en plate, og da merket at jeg at det "poppet" litt når jeg holdt i plata.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg opplever i hvert fall at det er forsøket verdt å teste med og uten jord. Per idag kjører jeg selv uten jording av armen, men dette kan variere fra oppsett til oppsett.

Problemer med statisk elektrisitet vil du kunne få uavhengig av hvor lenge du har hatt platene i hus. Dersom du merker at problemet oppstår når du løfter platen av tallerkenen, eller at filtmatten følger med, så er dette trolig statisk elektrisitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selges det slike zerostatpistoler et sted sentralt i oslo/drammen? Hvis ikke, hvor finnes de på nettet?

Legger forøvrig merke til at det kommer noen lyder (buldring/mørk skraping) fra selve platespilleren; det skjer kun på enkelte plater, og man hører det nesten ikke gjennom høyttalerene. Hva tenker dere det er?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hvor i Oslo/Drammen de fører Zerostat (fikk min av dama en gang i tiden). Mulig du kan forsøke hos Stereofil eller Big Dipper, hvis ikke kan du forsøke nettet: Amazon, Acoustic Sounds, Elusive Disc etc.

Dersom skrapingen kommer fra selve platespilleren, også når armen er hevet, kan dette være slark i lager eller motorlyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •