Koble platespiller til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble platespiller til forsterker

Jeg har en gammel Akai platespiller som ble kjøpt sammen med et Akai anlegg i 1990. Anlegget var alt-i-ett med forsterker, tuner og dobbel kassettspiller. Platespilleren har phonoplugger og en tynn liten ledning som ser ut til at den skal brukes til å hente strøm fra anlegget. På forsterkeren jeg har nå finner jeg ingen steder jeg kan putte denne lille ledningen. Jeg har ingen store forventninger til platespilleren, men det hadde vært gøy å kunne spille av gamle vinylplater. Er denne spilleren umulig å koble til forsterkeren og er det mest fornuftige å kaste saken å kjøpe noe nytt? Eller er det et eller annet jeg har gått glipp av. Forsterkeren min er en Onkyo TS-DS555

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En separat platespiller - hvis jeg forstår det riktig. Phonopluggene må sannsynligvis innom et såkalt RIAA-trinn - en spesiell forsterker som forvandler de litt spesielle signalene som kommer rett fra pick-up'en, til signaler som en vanlig forsterker forstår seg på.

Rundt 1990 hadde fortsatt ganske mange forsterkere et slikt RIAA-trinn innebygget - via det som vanligvis ble benevnt "phono"-inngang. Noen platespillere har slikt RIAA-trinn innebygget. Er du usikker, kobler du bare phonopluggene fra platespilleren inn på en vanlig inngang på forsterkeren din - f.eks. Aux - og låter det bra, er du i business. Låter det rart, betyr det at du ikke har et slikt RIAA-trinn. Den tynne, lille ledningen du nevner, kan være en jordledning. Ikke helt uvanlig på slike platespillere. Vanligvis går det helt utmerket uten å koble den til noe som helst. Det finner du ut av etterhvert.

Strømkabel må du imidlertid ha. Vanskelig å si hva du trenger - jeg kjenner ikke platespilleren din - men den må jo ha strøm på en eller annen måte. Du får kikke litt nøye på baksiden - eventuelt ta et bilde, så kanskje det går an å finne ut av det.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Tarmtott
    Jeg har en gammel Akai platespiller som ble kjøpt sammen med et Akai anlegg i 1990. Anlegget var alt-i-ett med forsterker, tuner og dobbel kassettspiller. Platespilleren har phonoplugger og en tynn liten ledning som ser ut til at den skal brukes til å hente strøm fra anlegget. På forsterkeren jeg har nå finner jeg ingen steder jeg kan putte denne lille ledningen. Jeg har ingen store forventninger til platespilleren, men det hadde vært gøy å kunne spille av gamle vinylplater. Er denne spilleren umulig å koble til forsterkeren og er det mest fornuftige å kaste saken å kjøpe noe nytt? Eller er det et eller annet jeg har gått glipp av. Forsterkeren min er en Onkyo TS-DS555
    Din fortserker har PHONO=platespiller inngang, så da er det bare å sette i gang...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •